Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 14:45:10
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 14:30:58
Arduino Uno en bezetmelder door bask185
Vandaag om 14:22:40
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 14:21:37
Kurkschors door Bert55
Vandaag om 14:14:57
18 mei modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 14:05:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:51:41
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door BartvD
Vandaag om 13:38:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:30:14
Digitaal systeem verslimmen - Met YaMoRC, iTrain en Raspberry Pi door laurent
Vandaag om 13:16:31
De Hondsrugbaan door Dion
Vandaag om 13:10:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:10:11
Station Baarn HIJSM door Wim Vink
Vandaag om 12:48:47
De Stripwinkel door BlindeVink
Vandaag om 11:57:52
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor zaterdag 25 mei 2024 door MOVisser
Vandaag om 10:45:55
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 10:18:06
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 09:31:47
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:11:27
Diorama “oefen projectje” door Klaas Zondervan
Vandaag om 07:45:24
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Hendrik Jan
Vandaag om 07:45:08
Papier op hout H0 NS rijtuigen door henk
Vandaag om 06:25:36
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door baltus
18 mei 2024, 22:55:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
18 mei 2024, 22:16:50
z21 start update door 008200
18 mei 2024, 20:43:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
18 mei 2024, 20:19:21
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 mei 2024, 18:47:46
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door Pauldg
18 mei 2024, 18:32:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
18 mei 2024, 16:02:37
brug over troebelt water door HuubvG
18 mei 2024, 15:23:49
Vraag over Fleischmann Engels wissels 6164 en 6165 door Jeroen Water
18 mei 2024, 14:47:33
  

Auteur Topic: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot  (gelezen 3878 keer)

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2024, 20:00:38 »
Hallo Koen,

Bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd  (y).

Ik had al enige nuttige info opgedaan uit het forum, bochten in mijn plan zijn allemaal minimaal R3/R3A (dubbelspoor). En ik heb inmiddels (uit 4 MP aanbiedingen) een redelijke verzameling roco flex opgedaan waarmee het moet gaan lukken. Wellicht dat ik voor het drukkere station sporenplan losse/juiste delen ga kopen, zal een stuk handiger zijn denk ik.

Het hoofdstation gedeelte wil ik eigenlijk later invullen, ik wil eerst de ruwbouw af hebben zodat de boel naar boven (speelkamer) kan en we kunnen beginnen aan het fijnere scenery werk. Station valt onder dat laatste...

Misschien leuk om te vermelden; de plaat bestaat nu uit 2 delen die via een aantal bouten verbonden zijn. De 9mm multiplex waar de sporen op komen wil ik ook met een boutje gaan verbinden. De sporen (flex) wil ik dan doorzagen precies op de verbinding en dan wel eenvoudig koppelen met standaard roco/minitrix verbindingen.

Grappige observatie is dat het baanplan maar blijft wijzigen, ik zal nog eens een update toevoegen. In de praktijk wordt het toch te vol/druk met sporen, dus aanpassen maar...



Paul

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2024, 22:17:05 »
Misschien leuk om te vermelden; de plaat bestaat nu uit 2 delen die via een aantal bouten verbonden zijn. De 9mm multiplex waar de sporen op komen wil ik ook met een boutje gaan verbinden. De sporen (flex) wil ik dan doorzagen precies op de verbinding en dan wel eenvoudig koppelen met standaard roco/minitrix verbindingen.

Ik heb ooit wat op Youtube gezien over modulaire banen. Ben even kwijt wat ze precies aanbeveelden, maar in elk geval niet dit. Het veiligst is denk ik aan beide kanten het flexspoor aansluiten op een kort stukje recht spoor en daar dan de koppeling tussen de twee delen mee maken. Als er dan problemen optreden kan je dat korte stukje recht spoor vervangen zonder gedoe met je langere en neem ik aan vastgelijmde/spijkerde/schroefde flexspoor.

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2024, 20:50:57 »
Na heel wat zaagwerk voor alle banen op hoogte en de montage daarvan wil ik graag richting een testrondje om maar te voorkomen dat dadelijk treinen gaan botsen  ::), hiervoor is spanning nodig en daarom heb ik een start gemaakt met een ringleiding van installatiedraad (gevonden tip...).



Zoals misschien met wat zoomwerk te zien is wordt de linker (te ontkoppelen module) verbonden met simpele lasdoppen. Het draad zelf is vastgezet met de tacker (nietjes); snel grondig en eenvoudig. Draad is om de zoveel cm gestript zodat ik gemakkelijk draad eraan kan solderen.

Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2024, 20:02:40 »
Omdat ik "klem" kwam te zitten bij het station (onderaan) heb ik het baanplan weer iets moeten aanpassen. Station heeft nu wel al een betere invulling, reacties welkom :-)
Aardige ontwikkeling is om het station zelf naar voren te halen zodat ik ook de voorkant kan zien  (y), en meer ruimte heb voor sporen bij het station en ook een huizen rij tegen de arkaden aan.
Verder rechts ruimte voor industrie (nader uit te werken).
Het dubbelspoor links en rechts de berg in hebben dezelfde rijrichting, wissel ligt in de berg.
Rijrichting bij het station is tegen de klok in; naar rechts dus.
Paul





NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8549
    • Midland
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2024, 20:34:20 »
Ik vind het er goed uitzien .
Je kan er van beide kanten bij?

Anders kun je nog noodluiken maken.

Met de 'old school' ringleiding/voedingsleiding moet je wel een beetje uitkijken ivm veiligheid met gestript draad, is niet meer zo van deze tijd
Tegenwoordig zijn er allerlei connectoren en verdelers van simpel basis kroonsteen tot ....Google=IYF.


Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2024, 20:46:27 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2024, 21:42:54 »
Even een korte update weer....

De houten "banen" zijn aangepast/gelegd op basis van de laatste wijzigingen. Ik ben inmiddels druk met het leggen van kurk en heb het eerste stukje spoor gelegd en aangesloten zodat ik alvast wat kan rijden om te testen of het nergens mis gaat; vooralsnog gaat alles goed :). Klinkt triviaal maar wat erbij komt kijken:
- snijden/knippen van kurk doe ik op 2.0cm breedte en dus ook onder de straal van de bocht (met een hulpstuk); R3, R3A, R4, R5, .... vind ik wel zo netjes, gelijk een stukje bedding ;)
- mbt rails heb ik een beperkt aantal fleischmann rails (nieuw) dat ik perfect kan gebruiken om rondom wissels en bochten het juiste pad/profiel te volgen maar ik wil zoveel mogelijk met flex leggen (GT voor zichtbare delen, Roco voor niet zichtbare delen).
- omdat ik in een later stadium zal gaan upgraden van mijn MS2 naar iets dat terugmelding ondersteunt ga ik nu wel alvast de blokken aanleggen en voor nu alle gedetecteerde en ongedetecteerde delen gewoon op dezelfde rinleiding aansluiten. Dwz dat ik later niet in de sporen hoef te gaan rommelen.
- alle raillassen die vrij los zitten soldeer ik maar gelijk vast aan de rails en ik soldeer natuurlijk vrij vaak rails direct vast aan de ringleiding. Als draad gebruik ik oude utp kabel (vaste kern).
- ik pas ook een kleurcodering toe om het onder de plank wat overzichtelijk te houden.
- solderen trouwens doe ik zonder pasta's (geen S-65 of ieder anders); ik weet niet goed wat het advies is wat dat betreft?
- rails zagen/slijpen doe ik met een dremel (grote schijf) en alleen flex rails (anders krijg ik de railverbinder niet tussen de rail en de biels).

Verder heb ik een behoorlijk grote bestelling bij Conrad lopen voor stekkers voor de wissels, en om de module te koppelen maar ook ledjes en aansturing daarvan.



Nog meer voortgang:
- de steenprofiel mallen zijn inmiddels gelukt met epoxy; dus nu kan ik aan de gang met klei plakjes voor bekleding van brug/bogen.
- en ik heb een idee voor de railsaansluiting op moduleovergang, dat wordt sowieso solderen op een stukje printplaat maar ook raillassen van minitrix die ik met een stroevendraaier helemaal naar een kant kan duwen (los) en terug naar 50/50 (vast). Moet ik ooit de module loskoppelen dan moet ik dus eerst met een schroevendraaier de las terugduwen tot hij los komt...

Observatie bij een testritje op lage snelheid is dat de loc (br110) rond de wissel wilt stilvallen; hogere snelheid gaat wel goed. Komt dit door iets in de loc? en hoe maak ik dat het beste schoon?

Paul

WimC

  • Online Online
  • Berichten: 1133
  • Spoor N
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2024, 22:00:24 »

Observatie bij een testritje op lage snelheid is dat de loc (br110) rond de wissel wilt stilvallen; hogere snelheid gaat wel goed. Komt dit door iets in de loc? en hoe maak ik dat het beste schoon?
In de foto zie ik een Roco-wissel (of Fleischmann zonder bedding). Die hebben een plastic hartstuk, daardoor kan een loc haperen op lage snelheid doordat de wielen op het hartstuk geen stroom krijgen. Als de andere wielen dan deels antislipbandjes hebben of wat vuiligheid tegenkomen, maken die ook slecht contact.

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2024, 17:07:13 »
Voor het aanleggen van blokken heb ik alvast de onderbrekingen in het baanplan opgenomen; gezien de complexiteit bij gebruik van wissels wilde ik het plan even hier posten voor terugkoppeling. Als iemand er nu al problemen in ziet dan hoor ik het graag  ;D.
Per "blok" heb ik een eigen kleur gegeven, idealitair heb je dan 4 stippen voor een in - midden - uit gedeelte te kunnen onderscheiden. Sluiten 2 blokken direct aan dan zijn er 2 stippen direct bij elkaar in de kleur van het blok.
Paul



Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2024, 19:07:33 »
Eindelijk de kabelgootjes zijn binnen...



Tevens mijn oplossing met de schuifjes op de module-overgang, zo weet ik 100% zeker dat de sporen netjes aansluiten in alle richtingen.



Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2024, 20:53:38 »
Tijd voor een update....

De sporen liggen nu bijna zover dat ik rondjes kan rijden (alleen de 2 stations nog); rondjes rijden is wel zo prettig voordat ik de "verdiepingen" erop ga bouwen waarmee de sporen minder goed bereikbaar worden. Zo wil een soldering nog wel eens in de weg zitten en herstel nu is zoveel gemakkelijker dan later...

Aan een kant heb ik ook het berg profiel met plateau's gemaakt, met deels MDF; ik weet kan lastig met water overweg maar de triplex is zo goed als op en mdf had ik nog; en fijn om oude restjes te gebruiken; ruimt ook gelijk op...



Hierop wil ik kippengaas gaan vastzetten en dan een laag papier-mache en gips (rotband); of alleen gips met banden van keukenpapier; ik moet eerst even wat testen om te beslissen wat het gaat worden.

Ondertussen was ik ook bezig met een station (Faller Schwarzburg 2111) en voordat ik die dichtlijm moest de verlichting er in, dus weer iets om uit te zoeken. Niet geheel naar tevredenheid maar praktisch en goedkoop is het wel: ik werk met goedkope koude witte leds 3mm 2500 mcd en die maak ik zelf "warm" en diffuus met enkele lagen gele/oranje/rode verf. De leds (per huisje) komen dan allemaal in serie met een bereikbare weerstand onder het huisje (zodat ik later kan aanpassen indien nodig). Voor voeding heb ik een oude adapter (12VDC 1A max) waarmee ik dus ca 50 huisjes kan voeden; voorlopig meer dan genoeg.



Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2024, 20:06:16 »
Zo,,, tijd voor een update weer.

De ruwbouw is afgerond, dwz dat ik nu "rondjes" kan rijden en de grove structuur gereed is. De baan is nu ook gedemonteerd, verhuist naar boven en weer in elkaar gezet. Heel handig is het allemaal niet maar het gaat  (y).

Met het komende voorjaar denk ik dat de baan eventjes een paar maanden mag gaan rusten, er is natuurlijk meer dan genoeg te doen zoals bergen maken, portalen, muren, station, dorp, bruggen afwerken, etc. etc. etc. maar dat zien we over een tijdje wel weer.

Al met al erg leuk werk geweest tot zover.

Lessen geleerd:
- beter (handiger) om kleinere modules te maken en die te koppelen ipv een grote rechthoek.
- was beter geweest om uitbreidbare kleine baan te maken

Paul





Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #26 Gepost op: 04 april 2024, 11:48:44 »
Ik ben inmiddels gestart met de bergen, nadat ik veel gelezen en gekeken heb erover besloten om het als volgt te doen:
- ruwbouw van triplex/plankjes (etages) en kippengaas
- grof papiermache voor de structuur (reden gewicht en breekt niet)
- XPS voor rotsformaties
- fijner papiermache (met tegellijm en goed mixen) voor de afwerking met snippers XPS erover.
- dan donker verdunde verf
- en met lichtere kleuren accenten aanbrengen

Hier zie je verschillende delen in opbouw.

Geen idee nog hoe dit gaat opdrogen; zeg maar : mijn eerste keer...

Ik maak mij alvast zorgen over nette aansluiting met tunnelportalen; wellicht ga ik dat alsnog met gips doen.



Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #27 Gepost op: 04 april 2024, 21:10:44 »
ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien , maar je bent lekker bezig en dat is het allerbelangrijkste!
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2024, 19:14:57 »
Change of plans.... nu met boomschors:



Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot
« Reactie #29 Gepost op: 06 mei 2024, 14:24:31 »
De 1e laag is inmiddels goed droog; tijd voor de 2e laag:



Ik worstel nog wel met de tunnelportalen en muurdelen; die moeten in-pas klaar zijn voordat ik de wanden verder kan afwerken. Van de 6 portalen heb ik er pas 2 zover klaar. Denk dat het Oktober wordt...  (y)

Paul