Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
29 September 2025, 20:30:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: lima 1300 loc  (gelezen 6276 keer)

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
lima 1300 loc
« Gepost op: 16 January 2008, 22:51:17 »
ik heb mijn lima 1300 loc digitaal gemaakt  alleen de stroom afname is een beetje ***. Zijn er vervangende assen te koop of heeft iemand tips

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: lima 1300 loc
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2008, 22:52:46 »
Motor schoonmaken en wielen schoonmaken. HEb ik ook gedaan en mijne rijd nu opeens super. Net zoals mijn 1200.
Voor grootspoorfoto's zie site

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: lima 1300 loc
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2008, 23:03:37 »
Wielen van Lima 1300 zijn extreem gevoelig voor oxidatie. Helaas zijn er weinig alternatieven. Vroeger kon je nog weleens aan chemicalieen komen waarmee je wielen zelf kon vernikkelen. Maar door alle (terechte) milieumaatregelen is dat vrijwel onmogelijk geworden.

De enige die je mogelijk aan zoiets kan helpen (en mogelijk ook aan andere passende wielen, maar das een erg dure oplossing) is Piet Peetoom van GM&S.

Hans

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: lima 1300 loc
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2008, 23:06:27 »
ik heb van de wielen en al een heel dun laag van af gevreest om van vuil on oxidatie af te zijn alleen de stroom door voer is erg slecht dus vandaar.

En dat vernikkelen is geen slecht idee ga is op zoek naar iemand die dat kan.
Badankt voor de snelle reactie

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: lima 1300 loc
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2008, 23:12:52 »
stroomafname op alle wielen maken wil ook helpen... hoe meer stroomafnemende wielen hoe minder de zaak inbrandt door vonken en zo. En natuurlijk doet ie t sowieso beter.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: lima 1300 loc
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2008, 12:11:42 »
De 1300 heeft maar 4 stroomafnemende wielen. Met fosforbrons kan je meer stroomafnemende wielen maken. (moet ik bij mijn 1300 nog doen) Ik plaats misschien vandaag nog wel een foto.
De wielen affrezen is geen oplossing idd.

Heb zelf vroeger wel wielen van mijn Lima 1220 met schuurpapier schoongeschuurd. Nooit doen! Door het schuren onstaan er krassen waardoor nog meer vuil achterblijft. Floris gebruikte vroegah zelfs een vijl! :-X ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: lima 1300 loc
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2008, 12:24:23 »
ja, hij reed toen wel gaaf *klikliklikliklikliklik*

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: lima 1300 loc
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2008, 13:39:06 »
Ik heb mijn 1300 en 1200 wielen ook geschuurd maar heb er geen problemen mee ding rijd perfect. ALeen met veel lawaai
Voor grootspoorfoto's zie site

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: lima 1300 loc
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2008, 14:16:29 »
Heeft iemand van u ooit een lima 1300 uiterlijk 'gepimpt'? Werd het wat?

Jan

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: lima 1300 loc
« Reactie #9 Gepost op: 18 January 2008, 14:18:28 »
Moet je even kijken bi het draadje van de 1300 van electrotren aller laatste berichten zijn gepimpte lima's.
Voor grootspoorfoto's zie site

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: lima 1300 loc
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2008, 15:01:32 »
Hier een paar plaatjes van enkele van mijn lima 1300-en:







Locs zijn o.a. voorzien van GM&S ramen, Sommerfeldt stroomafnemers, KleiNSpoor transfers etc.

Grtz, Marcel

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re: lima 1300 loc
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2008, 12:34:33 »
Ik heb een oude geel grijze lima (nog met ribbels) donkerblauw gespoten en gepimpt. Op beide contactstrips een 3e contactveer gesoldeerd, die drukt meteen de middelste as op de rails zodat de lok beter loopt :). Verder de jankende tandwielen met metalpolish gepolijst (ook de ruwe zijkanten) en alles dun in het lagervet gezet. Ook de ankerplaat met polish gepolijst alsmede de loopvlakken van de wielen, geloof me dat scheelt al heel erg veel. Als je analoog rijdt heb je (bijna) geen modeltorque motor meer nodig!
RETROBAHN A.G.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: lima 1300 loc
« Reactie #12 Gepost op: 13 February 2008, 13:27:32 »
Ik heb mijn 1300 even laten draaien met een beetje Cif tussen de tandwielen. De loc loopt nu een heel stuk soepeler. De tanden van de tandwielen schijnen qua vorm niet te kloppen volgens Klaas (@Bakkie) Uiteraard de aandrijving daarna uit schoongemaakt en opnieuw gesmeerd met vaseline.

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: lima 1300 loc
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2008, 13:31:51 »
Als je analoog rijdt heb je (bijna) geen modeltorque motor meer nodig!

Dat komt goed uit, want die past niet in de 1300. Wielen te hoog.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26804
    • Pagina van klaas
Re: lima 1300 loc
« Reactie #14 Gepost op: 13 February 2008, 13:36:37 »
De tanden van de tandwielen schijnen qua vorm niet te kloppen volgens Klaas (@Bakkie)
Kun je dat uitleggen. Want ik snap niet wat je precies bedoelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.