Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: Storingen dienstregeling en bijsturing: de praktijk  (gelezen 2373 keer)

André82

• Offline Offline
Storingen dienstregeling en bijsturing: de praktijk
« Gepost op: 02 September 2017, 15:24:03 »
Mits die rijdt.  :'(
Wordt toch wel vaak geplaagd door technische problemen.

Er zijn periodes dat mijn collega (reist dagelijks van Delft naar Eindhoven) bijna zijn abonnement terug verdient met de geld terug regeling  ;D

Sprak toevallig vorig week een machinist en conducteur in Eindhoven, wij wilden een dagje naar Rotterdam en uiteraard reed onze trein vanwege een technisch probleem niet, en zij waren ook maar gematigd positief over de betrouwbaarheid. Gaven aan dat er veel problemen waren en liever ander materieel reden.
Dan ligt dat toch echt aan de opleiding en inzichten van het NS personeel. Ik rij zelf al een jaartje of 6 met de Traxx (goederen, dat dan weer wel) onder verschillende beveiligingssystemen en heb bijna nooit problemen met de 186. En mochten er problemen optreden dan kan je ze voor 98% zelf oplossen. Gewoon de loc de tijd geven en stapje voor stapje bedienen.

BMT

• Offline Offline
Re: Storingen dienstregeling en bijsturing: de praktijk
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2017, 20:42:37 »

Daar wil ik toch even op reageren ,het is makkelijk de schuld naar een ander te schuiven maar er zit wel degelijk een verschil tussen goederen en personen ,
er wordt al aangegeven  gewoon de lok tijd geven .... als een goederen trein 2 uur of een halve dag te laat komt is er niemand die je daar over hoort .
Maar als een ICD 5 minuten te laat is staat men gelijk op zijn achterste benen .
En trouwens voor de reizigers machinist zijn andere factoren die mee spelen ,bijvoorbeeld je moet binnen 15 minuten wel een oplossing hebben anders grijpt de bijsturing in ook al ben je bijna bij een oplossing trein wordt opgeheven ,
daar er ieder half uur zo'n trein rijdt en het is wel heel toevallig als die dan ook kapot gaat ...
of het moet in op het traject zijn dat hij in de weg staat ,ja dat is het nadeel van een trein een andere route nemen is niet altijd mogelijk .
Bert.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2017, 21:55:13 door Bert van Gelder »

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2017, 22:01:23 »
Een goederentrein is ook aan tijd gebonden, dat de lading best tweeënhalve dag later kan aankomen is ook bullshit natuurlijk. Er zihn treinen die bedervelijke waar vervoeren, koelcontainers hebben ook geen onuitputtelijke energievoorzieningen en zo is er nog wel wat te verzinnen waardoor men aan tijd gebonsen.
Helaas denkt men in Nederland (politiek/prorail) dat een goederentrein alle tijd heeft, om over se machinist maar te zwijgen, deze mag ook niet oneindig doorrijden en is aan zijn dienstlengte en rijtijdenwet gebonden.
Het komt vaak genoeg voor dat alles op het laatste moment klaargemaakt moet worden. Het is een nadeel van het moderne locomotieven met vele verschillende systemen, die alle getest moeten worden. Het opbouwen zit geen verschil in tussen goederen of reizigers.
Ben je daar ongeduldig mee dan is de kans op storingen groter.

André82

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2017, 00:52:27 »
Met het "de loc de tijd geven" wordt bedoeld, als er een storing tijdens de rit optreed, neem je tijd om die op te lossen, stapje voor stapje het probleeem afhandelen en in bijna alle gevallen kom je altijd weer weg. En hoe was dat spreekwoord ook al weer? Haastige spoed is zelden goed. Haast en tijdsdruk is ook het grootste probleem, maar waarom? Al ben je 10 minuten later op je bestemming, wat maakt het uit, file op de snelwegen accepteren we ook allemaal maar.

En net wat Remco zegt, ook een goederentrein moet zich aan tijden houden en heeft slottijden op terminals die gehaald moeten worden, dus doe graag niet zo minderwaardig over goederentreinen.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2017, 01:58:55 »
Maar wees ook even eerlijk. Hoe vaak in een goed uur, het ritje Amsterdam - Breda dus, wissel jij van systeem? Ja, wellicht als je op de Waalhaven start, bij de Kijfhoek aan de kant mag en vervolgens naar Emmerich rijdt, dat je even vaak wisselt als de ICD. Maar het snel wisselen bij de grens is al weggenomen en jij rijdt vervolgens niet hetzelfde stukje weer terug. Die lok gaat verder Duitsland in en blijft daarna voorlopig wel op 1 systeem rijden. Die ICD wisselt 4 keer van spanning en beveiligingssysteem in dat uur. En het uur erop ook weer. En natuurlijk, het is ervoor ontworpen, maar het krijgt wel een tik in de slijtage daardoor.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Genralrik

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2017, 09:07:30 »
Helaas denkt men in Nederland (politiek/prorail) dat een goederentrein alle tijd heeft, om over se machinist maar te zwijgen, deze mag ook niet oneindig doorrijden en is aan zijn dienstlengte en rijtijdenwet gebonden.

Ook weer lekker kort door de bocht. Ik zou zeggen kom eens een keer naar boven dan zul je zien ( zeker op post RSD ) dat de verkeersleider ( dus niet de TRDL ) vrijwel continue bezig is met het bijsturen en verleggen van goederentreinen. Probleem is dat we gebonden zijn aan BUP paden en richting Venlo zit vaak alles gewoon vol. Als je dan 10 minuten te laat in RSD bent en het volgende vrije pad pas 1,5 later is...tja..  Ik zou zeggen spreek uit je eigen ervaring als machinist en ga niet oordelen over andere aspecten waar je niet het naadje van de kous vanaf weet.  Het is altijd natuurlijk wel lekker makkelijk om het bij ProRail te leggen en iemand moet tenslotte de schuld krijgen..  ;D

Ohja en on topic , de rest van de tijd is de verkeersleider inderdaad bezig met het opheffen en bijsturen van de 900 / 1100 serie.  Het is nu zelfs al veelvuldig voorgekomen dat wanneer TRDL Rsd een alarm eruit gooit de 1100 / 900 in Bd stilvalt..  ???
Zijn we nog niet achter wat daar achter zit.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2017, 09:10:20 door Rik_Hagens. Reden: on topic toevoeging »

André82

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2017, 09:10:38 »
Ook wij wisselen regelmatig van systeem, want in duitsland wordt wisselend onder PZB en LZB gereden. Maar waar ik me als mede spoorweggebruiken vreselijk aan stoor is dat als er weer eens een ICD gestrand is, er gelijk grote paniek is. In de buurt wordt er een loc gevorderd en mag je de boel gaan wegslepen. 10 minuten wordt je gebeld, het hoeft niet meer, hij rijdt weer.... Ook al schakel je veel over van systemen, laat de loc zijn werk doen en soms duurt het wel eens wat langer en moet de HS maar een keer extra aan en uit. Ook als je een storing optreed onderweg, alles op het gemakje, die loc is net een man, dan kan die maar 1 ding tegelijk. Storing onderweg? Reset en even een sigaretje roken, ook al rook ik niet. Haast kennen we niet, ook al wordt je aan alle kanten opgejaagd door een TRDL of een bijsturing.

André82

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2017, 09:17:30 »
Ook weer lekker kort door de bocht. Ik zou zeggen kom eens een keer naar boven dan zul je zien ( zeker op post RSD ) dat de verkeersleider ( dus niet de TRDL ) vrijwel continue bezig is met het bijsturen en verleggen van goederentreinen. Probleem is dat we gebonden zijn aan BUP paden en richting Venlo zit vaak alles gewoon vol. Als je dan 10 minuten te laat in RSD bent en het volgende vrije pad pas 1,5 later is...tja..  Ik zou zeggen spreek uit je eigen ervaring als machinist en ga niet oordelen over andere aspecten waar je niet het naadje van de kous vanaf weet.  Het is altijd natuurlijk wel lekker makkelijk om het bij ProRail te leggen en iemand moet tenslotte de schuld krijgen..  ;D
En dat bijsturen wordt steeds moeilijker gemaakt doordat op hogerhand bepaald wordt dat bijna zijsporen en overloopwissels gesaneerd moeten worden omdat bet op papier toch niet nodig is dat ze er zijn. Maar als er bijgestuurd moet worden zijn ze toch reuze handig, maar weer even terug naar het onderwerp!

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2017, 10:09:25 »

Ohja en on topic , de rest van de tijd is de verkeersleider inderdaad bezig met het opheffen en bijsturen van de 900 / 1100 serie.  Het is nu zelfs al veelvuldig voorgekomen dat wanneer TRDL Rsd een alarm eruit gooit de 1100 / 900 in Bd stilvalt..  ???
Zijn we nog niet achter wat daar achter zit.
Niet kort door de bocht, maar eigen ervaringen. Overigens heb ik het over de organisatie en niet de medewerkers (die ook gebonden zijn door regeltjes en waarvan een hoop wel hun best doen)
Maar hoe vaak komt het niet voor dat de goederentrein keurig op tijd rijd en vervolgens aan de kant moet om vertraagde reizigerstreintjes voor te laten.
Voorbeeld:
Ik kom bij Hengelo en word door de trdl daar gevraagd of de vertraagde intercity voor mag. Geen probleem, alleen daarna beslist men dat er nog diverse andere treinen voor gaan, resultaat 25 minuten later dan de drgl. Vervolgens moet ik bij Apeldoorn wachten op de plaatselijke stopper weer 5 minuten vertraging erbij! Vervolgens hoor je dan van Amersfoort dat ik re laat ben......
Dit soort dingen gebeurd dus aan de lopende band.
Het is heel makkelijk om te zeggen dat goederentreinen vertraagd rijden, maar waar ligt de oorzaak?
Overigens komen niet alle vertragingen door prorail ;) , er zijn meerdere factoren.
Overigens zou men eens moeten afstappen van de Bup paden en de trdl wat meer eigen initiatief geven, dit werkt bij onze buren ook goed ;)

BMT

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2017, 15:21:21 »
Remco ,als dat zo vaak in Hengelo gebeurt ,wat ik mij dan afvraag als jij de volgende keer NEE zegt tegen de trdl over het voor laten gaan wat er dan gebeurt ,of is het een vraag ter kennisgeving....
En in mijn vorige post had ik het niet over 2.5 dag maar 2 uur of een Halve dag,
je geeft zelf al aan een half u heb je zo ,en als je dan te laat bent ,krijg je dan in amersfoort een nieuw tijd slot?
dus dan rij je weer op tijd !
Ja Andre82 de grote mannen treinen wel [weet niet waar je het vandaan haalt dat er minderwaardig over goederen treinen wordt gedaan ..]
Werd een beetje droevig van het voor laten van "reizigerstreintjes"  ,
maar dat is een ander verhaal .
Bert.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2017, 17:03:17 »
Nou Bert, ik heb dit geval als Hengelo gebruikt al voorbeeld. Dit gebeurd door het hele land. In dit speciefieke geval moest men mijn sein herroepen, de kans dat ik een volgende keer toestem word wel kleiner. Ik ben wel van het principe geven en nemen, maar als het eenrichtingsverkeer word....
Ik heb in Amersfoort geen nieuw pad gehad, maar vertraagd verder gereden. Dat je met een nieuw pad wel op tijd rijd is BS natuurlijk, je blijft vertraagd rijden t.o.v. de oorspronkelijke planning.
Als ik een uur later thuis kom kan ik ook niet zeggen dat ik op tijd ben omdat ik een nieuw dienstregeling heb...
Vertraging hoort bij het vak van machinist, maar als je onnodige vertraging oploopt hetzij door de eigen aansturing of door (domme) beslissingen van prorail dan heb ik daar geen vrede mee

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #11 Gepost op: 03 September 2017, 17:44:37 »
Ik heb tijdens mijn studie veel op Uitgeest moeten overstappen/wachten. Regelmatig 's ochtends over verbaasd dat het hele zooitje stond te wachten op de staaltrein uit Beverwijk, iets vertraagd, met daarachter de IC naar Alkmaar/Hoorn en op Uitgeest de IC naar Haarlem die stond wortel te schieten, maar ook de sprinter richting Amsterdam. Oorzaak waarschijnlijk het moeten kruizen met de stoptrein uit Uitgeest naar Haarlem. Hoe het precies zat qua rijtijden en kruisingen weet ik niet meer exact, maar ik weet nog wel dat ik op gegeven moment had uitgerekend dat de staaltrein prima vanaf Beverwijk naar Uitgeest op het "linkerspoor" had kunnen rijden en dat als deze dan iets vertraagd was, de IC naar Haarlem ook op "linkerspoor" had kunnen vertrekken. De volgende trein richting Uitgeest werd pas in Beverwijk weer gekruist.

Maar dat had ik daar wel met meer treinen. Voor mij, als ik naar 's avonds Uitgeest ging om een staaltrein of kalktrein op de foto te zetten, was het natuurlijk prachtig dat dat ding 40 minuten bleef staan als ie leeg naar Beverwijk reed en vanaf de Zaanlijn kwam, maar logisch is dat natuurlijk niet te noemen, op een lijntje met op dat moment 2 treinen per uur per richting, een goederentrein 40 minuten laten wachten voor het laatste stukje van 10 minuten. Zo nu en dan was ie overigens ook zo weg. Dan was er blijkbaar iemand die ingreep?

Maar ik geloof dat dit niet heel veel meer met de Fyra te maken heeft. ::) ::)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 September 2017, 20:21:13 »
Nee, maar het is wel interessant en ook een tikkie verontrustend om te lezen. Begrijp me niet verkeerd, maar zitten medewerkers van de verschillende spoorbedrijven nu ook al wat veel in de eigen bubbel?
« Laatst bewerkt op: 03 September 2017, 20:24:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 September 2017, 21:16:30 »
Beste allen,

Het dwaalde een beetje af van het Fyra draadje, maar het is zeer zeker interessant om te lezen hoe dit in de praktijk toegaat.

Bij deze vriendelijk verzoek om veel bijdragen in dit leerzame topic.. (y)

Gr, Bert
Team moderatoren

Genralrik

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 04 September 2017, 07:56:13 »

Maar hoe vaak komt het niet voor dat de goederentrein keurig op tijd rijd en vervolgens aan de kant moet om vertraagde reizigerstreintjes voor te laten.

Dat ligt denk ik ook zeer aan onder welk postgebied je rijdt en welke TRDL. Niet alle posten hebben evenveel te maken met goederen en kunnen dus andere werkwijzes hanteren. Ik kan zeggen dat post Roosendaal dit niet of slechts heel zelden doet en dan alleen met een goede reden. Bij ons is de vuistregel wat vertraagd is blijft vertraagd. Zeker richting trechters als de Moerdijkbrug.
(Hier komt nog bij dat goederentreinen vanwege de helling daar liever rollende houden dan stil laten komen te staan, want dan duurt het allemaal alleen maar langer. ) Een vervoerder als NSR kan ook alleen een verzoek doen om een trein van hen een andere trein van hen te laten passeren. Niet 1 van een andere vervoerder. Dit kan hooguit een verkeersleider als verzoek bij een TRDL leggen en dan nog is dit een verzoek en geen opdracht. ( privatisering anyone? )

praktijkvoorbeeld.  Ik heb wel eens in de nacht het verzoek gehad om een 3KT trein aan de kant te halen in Lage Zwaluwe om een vertraagde nachtnet trein te laten passeren. Als ik dit had gedaan had deze trein waarschijnlijk minimaal 10- 15 minuten vertraging opgelopen en daar had de achteraan komende goederentrein ook weer last van gehad. Dus de keuze tussen 3 treinen met +10 of  1 met +20 tot EHV en de andere 2 met rust laten. Dat nachtnet  heeft dus tot EHV gewoon lekker tussen 2  ertstreinen gehobbeld  ;D.  Maargoed dit heeft dus ook zeker te maken met de ervaring/inschatting van de betreffende TRDL.

Wat betreft BUP paden. Ik ben ook geen fan, maar ik snap wel de gedachte erachter. Plus die afspraken zijn vastgelegd in de netverklaring en dienen de verkeersleiders nou eenmaal te volgen. Hoewel wat je suggereerde ook wel gebeurd maar dan binnen hetzelfde postgebied. Een trein die bv. vanaf Sloe zijn pad kwijt raakt kunnen we best naar eigen inzicht alvast tot Rsd laten rijden, maar vanaf daar (voorbij BD) krijg je te maken met een andere post en een zeer druk baanvak en worden dus wel de paden gehanteerd.

of is het een vraag ter kennisgeving....

Uhm ja meer dat  :-[     We zijn uiteindelijk infrabeheerder..

gr Rik
« Laatst bewerkt op: 04 September 2017, 08:05:23 door Rik_Hagens. Reden: toevoeging »