Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 15:56:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 15:55:46
Roco 290 digtaliseren door Overet
Vandaag om 15:53:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:48:25
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:47:54
Sound inbouwen in roco 185.2 door saskia
Vandaag om 15:28:58
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:36:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 14:07:35
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door AlbertG
Vandaag om 13:38:43
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door Eenerspoor
Vandaag om 13:34:35
Verschil in grootte huizen...... door Benrail
Vandaag om 13:17:59
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 13:08:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:50:11
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:48:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:42:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 12:23:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 11:38:18
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Deetrein
Vandaag om 11:32:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 09:48:42
Alternatief gezocht voor Roco motoren door Albert de Heer
Vandaag om 08:49:40
Ervaring nieuwe Z21 app door bask185
Vandaag om 08:40:13
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 07:01:45
Minibaan Visserskaai H0 door RobVille
11 June 2025, 23:14:32
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Klaas Zondervan
11 June 2025, 23:13:38
Dg in Spoor-1 door arnout
11 June 2025, 23:08:47
Leubachtalbahn door RobVille
11 June 2025, 22:03:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
11 June 2025, 21:55:35
NS 6000 een Nederlandse Fransoos door orientexpress
11 June 2025, 21:45:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
11 June 2025, 21:09:09

Auteur Topic: Draad solderen aan Märklin rails?  (gelezen 8513 keer)

FRACHRIFIE

• Offline Offline
  • Eeuwig Dankbaar
Draad solderen aan Märklin rails?
« Gepost op: 30 March 2016, 11:16:51 »
Gegroet iedereen,

Mijn vraag is hoe ik een draad moet solderen aan de rails ?
Ik heb Marklinrails en heb al verschillende keren geprobeerd maar het wil niet lukken.
Ik heb op het forum gezocht en gevonden wat ik eigenlijk moest weten maar toch wil het niet lukken.
Ik heb een soldeerbout van 48 watt waarvan de temperatuur regelbaar is tot 450°C.  Ik stel in op 450°C om zo vlug mogelijk te kunnen werken.
De rail wordt schoongemaakt en een beetje opgeruwd met een Dremel of schuurpapiertje en vervolgens ontvet.
Het soldeer (met harskern) wil maar niet hechten aan de rail.  Is het mogelijk dat het metaal van de rails niet te solderen valt ?
Ik heb nochtans geen probleem met andere soldeerwerkjes.
Wie weet raad ?

Alvast bedankt voor uw reacties en tot mails.

FraChriFie.   :-\ ;)
« Laatst bewerkt op: 30 March 2016, 16:17:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

henk

• Offline Offline
Re: draad solderen aan rails
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2016, 11:34:03 »
Märklin rails is van RVS gemaakt en dat laat zich met harskernsoldeer niet goed solderen. Als je even zoekt naar RVS solderen, dan kom je de oplossingen tegen. S39 RVS als vloeimiddel schijnt goed te werken.
Overigens heb ik weleens met k-rail geëxperimenteerd en daarbij zijn aan de railverbinders prima draadjes met harskernsoldeer te bevestigen. Die railverbinders zijn namelijk niet van RVS.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2016, 14:37:28 »
Hallo,

Ik lees dat je "Marklin"-rails hebt. Maar wélke? Zijn het metalen rails (M-rails),  rails zonder bedding (K-rails) of rails mét bedding (C-rails)?

Aan M-rails kan tamelijk eenvoudig iets vastgesoldeerd worden. Een "massa"aansluiting door onder de bedding een plekje daarvan kaal te schuren en daar dan een (liefst bruine) "massa" draad  vastsolderen. Aan de geïsoleerde middenleider kan dit door een (het liefst rode) "rijstroom"draad aan het contactlipje aan het uiteinde van de rail te solderen.

Bij K-rails is het wat lastiger en wellicht is het vorenstaande advies van henk daarbij van dienst. In ieder geval kan de metalen strip aan de onderzijde van de K-rails waarmee de puntcontacten onderling verbonden zijn ergens worden kaal geschuurd. Dan kan aldaar eenvoudig een (het liefst) rode draad worden vastgesoldeerd. Let wel: zorg ervoor dat de soldeerlas zo vlak als mogelijk wordt omdat anders de rail niet geheel  vlak meer op de ondergrond ligt. Om aan K-rails een "massa" draad aan een railstaaf te solderen gaat wel, maar ook hier is de raad van henk wellicht behulpzaam. Bij mij is het overigens met "gewone" soldeer met harskern wel vele malen  gelukt.

Bij C-rail zijn onder de bedding nabij de uiteinden van de rail makkelijk te solderen plekken. Eventueel kan je daar voor de elektrische verbindingen ook gebruik maken van losse "schoentjes" die daar specifiek voor dienen.

Gegroet,

Rob 

P.S. "vastsolderen" is vermoed ik geen Nederlands werkwoord (het is een beetje "dubbel op" maar ik heb het tóch gebruikt.... :P

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2016, 15:48:30 »
Ik stel in op 450°C om zo vlug mogelijk te kunnen werken.
Ik denk dat het hier fout gaat, Je moet de draad, het soldeertin en de rails de kan geven om warm te laten worden. Het ene metaal word niet zo snel warm als het andere.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2016, 15:49:36 »
ik doe het zoals Henk aan de railverbinders en op de blank geschuurde onderzijde van de puko's.Pas op met die S39 want als je dat niet goed nareinigd heb binnen de korste keren oxidatie en roest.Waar het op de rail zou moeten in een blok veravng ik de ganse rail door 2 halve en zo heb ik weer een railverbinder om te solderen met gewoon soldeer.Ik rijd natuurlijk met K rails.Voor C rails kan je net hetzelfde doen alhoewel dat makkelijker is aan de pinnetjes aan onderzijde van de rail.
Greetings,salutations,groetjes,

Martin Hornis

• Offline Offline
Re: Draad solderen aan Märklin rails?
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2016, 19:22:49 »
Zelf gebruik ik Sonderlot für Märklin Gleise und änliche Materialien, Art.Nr 02080 van Star Tec Products, Hützelstr. 18 / 20, 28329 Bremen / Germany, E-Mail: info[at]startecproducts.de
EUR 8,00 per zakje met ca. 25 g.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

FRACHRIFIE

• Offline Offline
  • Eeuwig Dankbaar
« Reactie #6 Gepost op: 31 March 2016, 12:19:30 »
Gegroet allemaal,

Iedereen bedankt voor de waardevolle tips.  Ik kan weer aan de slag maar met uitstel want ik moet onder het mes.
Het zal dus even stil zijn aan mijn kant.
Nog eens bedankt en tot mails.

Groetjes,
Frank.
 :angel:

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2016, 12:28:50 »
Zelf gebruik ik Sonderlot für Märklin Gleise und änliche Materialien, Art.Nr 02080 van Star Tec Products, Hützelstr. 18 / 20, 28329 Bremen / Germany, E-Mail: info[at]startecproducts.de
EUR 8,00 per zakje met ca. 25 g.
Inderdaad de juiste soldeertin voor K-rails, maar ook de tip van de  railverbinders is te gebruiken als het alleen om de spoorstaven gaat.
Met de puntcontacten moet je wat creatiever omgaan.

S39 is veel te agressief en daarom niet te adviseren.

Maar we weten ook nog steeds niet met welke Märklin rails FRACHRIFIE werkt.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 31 March 2016, 16:27:29 »
S39 is veel te agressief en daarom niet te adviseren.
Het gaat om S39 RVS, dat is ander spul, speciaal bedoeld voor solderen aan RVS en ook aan gewoon staal. En je moet het ook zeer spaarzaam gebruiken. Niet aanbrengen met het meegeleverde kwastje, dan krijg je veel te veel. Ik neem een cocktailprikker die ik in het flesje doop, dan laten uitdruipen en met het puntje even over de soldeerplek vegen. Meer is niet nodig.

In dat Sonderlot zal ook wel een speciaal vloeimiddel zitten om soldeer goed te laten hechten aan RVS. Is dat dan niet agressief?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 31 March 2016, 16:32:36 »
Ik neem een cocktailprikker die ik in het flesje doop, dan laten uitdruipen en met het puntje even over de soldeerplek vegen. Meer is niet nodig.
Wist niet dat je met Märklin rails reed, Klaas. :o
In dat Sonderlot zal ook wel een speciaal vloeimiddel zitten om soldeer goed te laten hechten aan RVS. Is dat dan niet agressief?
Neen niet agressief.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2016, 16:34:32 door PietB »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 31 March 2016, 16:35:14 »
Piet, weet je dan wat voor vloeimiddel er in zit? Ik heb zitten zoeken op dat DIN nummer, maar daar word ik niet veel wijzer van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietB

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 April 2016, 16:55:21 »
Neen Klaas dat weet ik niet, sorry.
Maar ik kreeg bij een bezoek aan MiWuLa in Hamburg het advies om te stoppen met allerlei middeltjes en truuks en deze tin te gebruiken.
Zij hebben daar hun hele baan mee gedaan en die mannen zijn me iets te gründlich om hun advies in de wind te slaan.
Ik heb nooit naar het vloeimiddel gevraagd, maar ben er zeker van dat zij dat echt onderzocht hebben.

grt Piet.

FRACHRIFIE

• Offline Offline
  • Eeuwig Dankbaar
« Reactie #12 Gepost op: 07 April 2016, 13:49:59 »
Gegroet Piet,

Ik rijd met K-rails.

Frank.

Frans Hufkens

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2016, 22:33:00 »

Het onderstaande verhaal heb ik eind feb begin maart 2016 op het 3 railforum gemeld.

Het ging over C rail. Dit speelde een aantal jaren terug.

Op 28-2-2016 meldde ik dat ik op zoek was naar een bezoeker tijdens de 1e of 2e ontmoetingsdag in BelgIë, die mij destijds een stukje soldeertin had gegeven, waarmee rechtstreeks een draad aan C rail kan worden gesoldeerd.

En zo waar via via kwam ik er achter wie dit was en  reageerde Marc met forumnaam treinbeginner.
Hij bevestigde mijn verhaal van destijds en gaf de gegevens aan mij door over het soldeertin.

De naam van het soldeer: MULTICORE 629480  SOLDER WIRE, ARAX 96S, 0.7MM, 250G

Bij Farnell is het o.a. te koop: http://uk.farnell.com/multicore-loctite/629480/solder-wire-arax-96s-0-7mm-250g/dp/629480

Het is inderdaad geen goedkoop spul, maar nu ben ik op de hoogte welk product het was.
Groet
Frans
ReageerCitaatNotificatie

FRACHRIFIE

• Offline Offline
  • Eeuwig Dankbaar
« Reactie #14 Gepost op: 21 April 2016, 10:58:35 »
Gegroet Frans,

Ik doe nu pas het forum open.
Bedankt voor je tip maar ik heb ondertussen al S39 RVS-INOX gekocht.  Ik weet dat het door sommigen afgeraden wordt omwille van het agressief karakter van de vloeistof.  Ik heb dit gekocht omdat het vloeimiddel 82 van Sommerfeldt uitverkocht is bij Conrad en enkel nog wel te vinden is mits betaling van veel te veel portkosten voor zo'n klein flesje.
Ik heb ook al gelezen dat de 82 en de S39 dezelfde samenstelling zouden hebben.  Het gaat echter prima met S39 en wanneer je dan afspoelt m.b.v. een borsteltje boven een waterbad ben je van die agressiviteit verlost.  Ik heb in een vorig leven chemie gestudeerd en je mag nu ook weer niet overdrijven met het bijtend karakter van die vloeistof.  Op de verpakking staan de meest bijtende stoffen vermeld, en zo erg is het nu ook weer niet, dus goed afspoelen is de boodschap.
Dus wat mij betreft: probleem opgelost !

Groeten,
Frank.   (y)