Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?  (gelezen 10980 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Mijn Elocs gaan aan de draad.
Kan iemand mij vertellen hoe het juiste gebruik van de pantograaf in het grootspoor is?
Ik meen te weten dat in beginsel met de achterste - kijkend in de rijrichting van de loc - pantograaf omhoog gereden wordt.
Als er wagens met gevaarlijke stoffen achter hangen dan de voorste.
Wanneer beide?
Knar46
« Laatst bewerkt op: 16 July 2015, 15:51:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • Flickr
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2015, 15:10:03 »
Als je vertrekt. Juist dan vraag je veel van de bovenleiding.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2015, 15:24:34 »
Als er auto's op de eerste wagen achter de loc staan, of andere goederen die je niet door bovenleidingslijpsel wilt bevuilen, dan ook de voorste.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2015, 15:27:27 »
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=137

Waarbij ik aanneem dat je de nldse situatie bedoeld. In D of B kan het anders zijn?
Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2015, 15:29:06 »
Dat bij vertrek moet je wat nuanseren. Moderne locs verbruiken bij vertrek zo weinig stroom, dat makkelijk met alleen de voorste of achterste op vertrokken kan worden. Ik kan met de discussie bij indienstelling van de 1600 serie nog levendig herinneren. Moderne locs (tijdperk V/VI) kunnen best met een stroomafnemer op wegrijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2015, 15:38:30 »
NL modus:

Weerstand geschakelde loc's bij stilstand en tot 40km/h beide stroomafnemers, vanaf 40km/h alleen de achterste.
Toen "we" alleen nog reden met 16/1800 en 1700 werd alleen de achterste gebruikt. Na ombouw ICR naar ICRm werd bij stilstand de tweede stroomafnemer weer verplicht ivm de hogere stromen die getrokken werden agv de airco van de rijtuigen. Bij vertrek mag de tweede stroomafnemer direct zakken.

De loc's 16/18 en 1700 hebben een Vmax van 100km/h bij gebruik van de voorste stroomafnemer.

Bij goederen wordt vaak de voorste gebruikt bij idd gevaarlijke stoffen, maar ook autotransport en zeilwagens bijvoorbeeld. In hoeverre dit verplicht voorschrift is weet ik niet.

Bij ijzelafzetting wordt ook met beide stroomafnemers gereden.

Zijweggetje..... de DDZ-6 dient bij langere stilstand ook 2 stroomafnemers op te zetten ivm de hoge stromen die getrokken worden.
De mDDM's worden / zijn omgebouwd waardoor na X minuten stilstand de tweede stroomafnemer automatisch opkomt. Deze zakt weer automatisch als de trein boven de 5 km/h komt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2015, 15:39:04 »
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=137

Waarbij ik aanneem dat je de nldse situatie bedoeld. In D of B kan het anders zijn?
Vreemd, bij DDAR wordt gereden zoals bij locs en niet bij treinstellen zoals in de link staat. Dat zou ook apart zijn,  in het ene geval heeft de loc de achterste stroomafnemer op en anders willekeurig eentje.

Als er auto's op de eerste wagen achter de loc staan, of andere goederen die je niet door bovenleidingslijpsel wilt bevuilen, dan ook de voorste.
Of niet, dat is Duits en was niet gebruikelijk in Nederland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2015, 15:47:24 »
Zijweggetje..... de DDZ-6 dient bij langere stilstand ook 2 stroomafnemers op te zetten ivm de hoge stromen die getrokken worden.
Dat gebeurde bij DDAR al als ik me niet vergis omdat mDDM gelijk werd behandeld als een 1700.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 16 July 2015, 16:22:15 »
Bij DD-AR was dat nooit voorschrift. 
De machinisten die meestal getrokken mat reden en maar af en toe DD-AR (ondergetekende bijvoorbeeld) zetten vaak uit automatisme de tweede stroomafnemer op bij stilstand. Andersom werd het door "DD-AR machinisten" vaak wel vergeten als ze eens een keer een getrokken trein bij hadden...

De mDDM mag niet met 2 stroomafnemers op rijden, omdat ze zo kort bij ekaar geplaatst zijn en dat schadelijk kan zijn voor de bovenleiding.

Een 1700/DD-AR/mDDM/DDZ in de parkeerstand heeft automatisch beide stroomafnemers op staan.

Zolang de loc niet voorop loopt maakt het bij DD-AR helemaal niets uit welke stroomafnemer je opzet. 
Bij de mDDM maakt het eigenlijk ook niets uit.

Ik doe zelf ook wel eens tegendraads wat dat betreft, maar heb er hier of elders nog nooit een spotfoto van terug gezien. Maar ik blijf volhouden  ;D

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Jurgie

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2015, 16:46:20 »
vaak als ik twee gekoppelde slt's zie rijden dan rijd die met de twee buitenste panto's omhoog hoe zit het hier dan mee?

jurgie
Testlbaan schaal n analoog zonder topic

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2015, 16:58:06 »
Hey Jurgie,

dat is dan toeval.

Bij treinstellen staat slechts 1 stroomafnemer (continu) op. Ongeacht de rijrichting.
Er wordt pas van stroomafnemer gewisseld als de ander versleten of defect is.

Eigenlijk is er dus sprake van 1 "hoofd" stroomafnemer en 1 "reserve" stroomafnemer.
Omdat ze beide gelijkwaardig zijn kunnen ze dus beide functies vervullen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2015, 17:13:44 »
Bij de moderne meerspanningsloccen is er vaak al geen keuze meer en is er vaak per stroomsoort maar een stroomafnemer (uitzonderingen daargelaten  ;) )

Jurgie

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2015, 17:21:12 »
ooo
nou snap ik het bedankt voor de uitleg (y)

jurgie
Testlbaan schaal n analoog zonder topic

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2015, 17:23:55 »

Bij DD-AR was dat nooit voorschrift. 
De machinisten die meestal getrokken mat reden en maar af en toe DD-AR (ondergetekende bijvoorbeeld) zetten vaak uit automatisme de tweede stroomafnemer op bij stilstand. Andersom werd het door "DD-AR machinisten" vaak wel vergeten als ze eens een keer een getrokken trein bij hadden...

Mij is van het begin af aangeleerd in de opleiding met DDAR 2 stroomafnemers op te zetten zodat ik het nooit zou vergeten als ik eens met een bds zou rijden ;D (alleen niet vergeten hem te laten zakken 8))

« Laatst bewerkt op: 16 July 2015, 17:29:33 door gtw6016 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2015, 19:13:51 »
Bij treinstellen staat slechts 1 stroomafnemer (continu) op. Ongeacht de rijrichting.
Er wordt pas van stroomafnemer gewisseld als de ander versleten of defect is.

Eigenlijk is er dus sprake van 1 "hoofd" stroomafnemer en 1 "reserve" stroomafnemer.
Omdat ze beide gelijkwaardig zijn kunnen ze dus beide functies vervullen.
Ik denk dat Jurgie boven jouw bedoelt dat elk SLT-stel een stroomafnemer op heeft (zoals te verwachten is) en dat dat, gekoppeld aan elkaar, de buitenste zijn.

Voor zover ik weet, maakt dat niet uit of het nu de binnenste of de buitenste zijn. Het zal vast alleen bij bruggen waar de bovenleiding even ophoudt een punt zijn. Mijn beste gok is dat bij de buitenste stroomafnemers er pas later weer tractie gegeven mag worden dan als de binnenste op staan, omdat de 'binnenste' stroomafnemers eerder weer alle twee onder de draad zijn dan de buitenste.