Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sound inbouwen in roco 185.2 door Remco vM
Vandaag om 14:54:15
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:36:32
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 14:10:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 14:07:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:51:47
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door AlbertG
Vandaag om 13:38:43
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door Eenerspoor
Vandaag om 13:34:35
Verschil in grootte huizen...... door Benrail
Vandaag om 13:17:59
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 13:08:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:50:11
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:48:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:42:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 12:23:32
Roco 290 digtaliseren door bellejt
Vandaag om 12:20:04
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 11:38:18
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Deetrein
Vandaag om 11:32:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 09:48:42
Alternatief gezocht voor Roco motoren door Albert de Heer
Vandaag om 08:49:40
Ervaring nieuwe Z21 app door bask185
Vandaag om 08:40:13
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 07:01:45
Minibaan Visserskaai H0 door RobVille
11 June 2025, 23:14:32
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Klaas Zondervan
11 June 2025, 23:13:38
Dg in Spoor-1 door arnout
11 June 2025, 23:08:47
Leubachtalbahn door RobVille
11 June 2025, 22:03:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
11 June 2025, 21:55:35
NS 6000 een Nederlandse Fransoos door orientexpress
11 June 2025, 21:45:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
11 June 2025, 21:09:09
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Taigagaai
11 June 2025, 20:35:03
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
11 June 2025, 20:03:15
  

Auteur Topic: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?  (gelezen 10215 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Mijn Elocs gaan aan de draad.
Kan iemand mij vertellen hoe het juiste gebruik van de pantograaf in het grootspoor is?
Ik meen te weten dat in beginsel met de achterste - kijkend in de rijrichting van de loc - pantograaf omhoog gereden wordt.
Als er wagens met gevaarlijke stoffen achter hangen dan de voorste.
Wanneer beide?
Knar46
« Laatst bewerkt op: 16 July 2015, 15:51:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2015, 15:10:03 »
Als je vertrekt. Juist dan vraag je veel van de bovenleiding.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2015, 15:24:34 »
Als er auto's op de eerste wagen achter de loc staan, of andere goederen die je niet door bovenleidingslijpsel wilt bevuilen, dan ook de voorste.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8586
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2015, 15:27:27 »
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=137

Waarbij ik aanneem dat je de nldse situatie bedoeld. In D of B kan het anders zijn?
Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2015, 15:29:06 »
Dat bij vertrek moet je wat nuanseren. Moderne locs verbruiken bij vertrek zo weinig stroom, dat makkelijk met alleen de voorste of achterste op vertrokken kan worden. Ik kan met de discussie bij indienstelling van de 1600 serie nog levendig herinneren. Moderne locs (tijdperk V/VI) kunnen best met een stroomafnemer op wegrijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2015, 15:38:30 »
NL modus:

Weerstand geschakelde loc's bij stilstand en tot 40km/h beide stroomafnemers, vanaf 40km/h alleen de achterste.
Toen "we" alleen nog reden met 16/1800 en 1700 werd alleen de achterste gebruikt. Na ombouw ICR naar ICRm werd bij stilstand de tweede stroomafnemer weer verplicht ivm de hogere stromen die getrokken werden agv de airco van de rijtuigen. Bij vertrek mag de tweede stroomafnemer direct zakken.

De loc's 16/18 en 1700 hebben een Vmax van 100km/h bij gebruik van de voorste stroomafnemer.

Bij goederen wordt vaak de voorste gebruikt bij idd gevaarlijke stoffen, maar ook autotransport en zeilwagens bijvoorbeeld. In hoeverre dit verplicht voorschrift is weet ik niet.

Bij ijzelafzetting wordt ook met beide stroomafnemers gereden.

Zijweggetje..... de DDZ-6 dient bij langere stilstand ook 2 stroomafnemers op te zetten ivm de hoge stromen die getrokken worden.
De mDDM's worden / zijn omgebouwd waardoor na X minuten stilstand de tweede stroomafnemer automatisch opkomt. Deze zakt weer automatisch als de trein boven de 5 km/h komt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8428
  • Spoor N
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2015, 15:39:04 »
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=137

Waarbij ik aanneem dat je de nldse situatie bedoeld. In D of B kan het anders zijn?
Vreemd, bij DDAR wordt gereden zoals bij locs en niet bij treinstellen zoals in de link staat. Dat zou ook apart zijn,  in het ene geval heeft de loc de achterste stroomafnemer op en anders willekeurig eentje.

Als er auto's op de eerste wagen achter de loc staan, of andere goederen die je niet door bovenleidingslijpsel wilt bevuilen, dan ook de voorste.
Of niet, dat is Duits en was niet gebruikelijk in Nederland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8428
  • Spoor N
Re: juist gebruik van de pantograaf
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2015, 15:47:24 »
Zijweggetje..... de DDZ-6 dient bij langere stilstand ook 2 stroomafnemers op te zetten ivm de hoge stromen die getrokken worden.
Dat gebeurde bij DDAR al als ik me niet vergis omdat mDDM gelijk werd behandeld als een 1700.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 16 July 2015, 16:22:15 »
Bij DD-AR was dat nooit voorschrift. 
De machinisten die meestal getrokken mat reden en maar af en toe DD-AR (ondergetekende bijvoorbeeld) zetten vaak uit automatisme de tweede stroomafnemer op bij stilstand. Andersom werd het door "DD-AR machinisten" vaak wel vergeten als ze eens een keer een getrokken trein bij hadden...

De mDDM mag niet met 2 stroomafnemers op rijden, omdat ze zo kort bij ekaar geplaatst zijn en dat schadelijk kan zijn voor de bovenleiding.

Een 1700/DD-AR/mDDM/DDZ in de parkeerstand heeft automatisch beide stroomafnemers op staan.

Zolang de loc niet voorop loopt maakt het bij DD-AR helemaal niets uit welke stroomafnemer je opzet. 
Bij de mDDM maakt het eigenlijk ook niets uit.

Ik doe zelf ook wel eens tegendraads wat dat betreft, maar heb er hier of elders nog nooit een spotfoto van terug gezien. Maar ik blijf volhouden  ;D

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Jurgie

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2015, 16:46:20 »
vaak als ik twee gekoppelde slt's zie rijden dan rijd die met de twee buitenste panto's omhoog hoe zit het hier dan mee?

jurgie
Testlbaan schaal n analoog zonder topic

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2015, 16:58:06 »
Hey Jurgie,

dat is dan toeval.

Bij treinstellen staat slechts 1 stroomafnemer (continu) op. Ongeacht de rijrichting.
Er wordt pas van stroomafnemer gewisseld als de ander versleten of defect is.

Eigenlijk is er dus sprake van 1 "hoofd" stroomafnemer en 1 "reserve" stroomafnemer.
Omdat ze beide gelijkwaardig zijn kunnen ze dus beide functies vervullen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3230
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2015, 17:13:44 »
Bij de moderne meerspanningsloccen is er vaak al geen keuze meer en is er vaak per stroomsoort maar een stroomafnemer (uitzonderingen daargelaten  ;) )

Jurgie

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2015, 17:21:12 »
ooo
nou snap ik het bedankt voor de uitleg (y)

jurgie
Testlbaan schaal n analoog zonder topic

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2015, 17:23:55 »

Bij DD-AR was dat nooit voorschrift. 
De machinisten die meestal getrokken mat reden en maar af en toe DD-AR (ondergetekende bijvoorbeeld) zetten vaak uit automatisme de tweede stroomafnemer op bij stilstand. Andersom werd het door "DD-AR machinisten" vaak wel vergeten als ze eens een keer een getrokken trein bij hadden...

Mij is van het begin af aangeleerd in de opleiding met DDAR 2 stroomafnemers op te zetten zodat ik het nooit zou vergeten als ik eens met een bds zou rijden ;D (alleen niet vergeten hem te laten zakken 8))

« Laatst bewerkt op: 16 July 2015, 17:29:33 door gtw6016 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3435
    • Mijn van-alles website
Re: Correct gebruik van de pantograaf, wanneer voorste of achterste gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2015, 19:13:51 »
Bij treinstellen staat slechts 1 stroomafnemer (continu) op. Ongeacht de rijrichting.
Er wordt pas van stroomafnemer gewisseld als de ander versleten of defect is.

Eigenlijk is er dus sprake van 1 "hoofd" stroomafnemer en 1 "reserve" stroomafnemer.
Omdat ze beide gelijkwaardig zijn kunnen ze dus beide functies vervullen.
Ik denk dat Jurgie boven jouw bedoelt dat elk SLT-stel een stroomafnemer op heeft (zoals te verwachten is) en dat dat, gekoppeld aan elkaar, de buitenste zijn.

Voor zover ik weet, maakt dat niet uit of het nu de binnenste of de buitenste zijn. Het zal vast alleen bij bruggen waar de bovenleiding even ophoudt een punt zijn. Mijn beste gok is dat bij de buitenste stroomafnemers er pas later weer tractie gegeven mag worden dan als de binnenste op staan, omdat de 'binnenste' stroomafnemers eerder weer alle twee onder de draad zijn dan de buitenste.