http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=137Waarbij ik aanneem dat je de nldse situatie bedoeld. In D of B kan het anders zijn?
Als er auto's op de eerste wagen achter de loc staan, of andere goederen die je niet door bovenleidingslijpsel wilt bevuilen, dan ook de voorste.
Zijweggetje..... de DDZ-6 dient bij langere stilstand ook 2 stroomafnemers op te zetten ivm de hoge stromen die getrokken worden.
Bij DD-AR was dat nooit voorschrift. De machinisten die meestal getrokken mat reden en maar af en toe DD-AR (ondergetekende bijvoorbeeld) zetten vaak uit automatisme de tweede stroomafnemer op bij stilstand. Andersom werd het door "DD-AR machinisten" vaak wel vergeten als ze eens een keer een getrokken trein bij hadden...
Bij treinstellen staat slechts 1 stroomafnemer (continu) op. Ongeacht de rijrichting.Er wordt pas van stroomafnemer gewisseld als de ander versleten of defect is.Eigenlijk is er dus sprake van 1 "hoofd" stroomafnemer en 1 "reserve" stroomafnemer. Omdat ze beide gelijkwaardig zijn kunnen ze dus beide functies vervullen.