Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 21:52:21
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 21:50:27
Toon hier je (model)treinfoto's
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:38:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
Vandaag
om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
Vandaag
om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
Vandaag
om 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
Vandaag
om 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom (gelezen 12844 keer)
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Märklin Koploper, een kleinere motor
«
Reactie #15 Gepost op:
29 June 2015, 22:38:13 »
Eindelijk weer een vervolg. Om verder te kunnen gaan met een nieuwe plek voor de motor te vinden moest ik eerst mijn oude kolomboormachine ombouwen tot freesmachine. Ach ja, het blijft hobby
Ik had voor de foto wel even mogen opruimen zie ik nu......
Om de motor te kunnen plaatsen en straks zoveel mogelijk interieur te kunnen maken eerst maar eens het chassis ontdaan van overtollige frutsels. De pilaren waar de print op staat verwijderd en de opstaande randen weggefreesd. Tevens alvast wat meer ruimte gemakt voor de nieuwe, zelfgebouwde cardan.
De originele Märklin motor is 18,5mm hoog. Het Ebay motortje op de foto is 17mm hoog. Als eerste de trein met deze motor laten rijden. De rijeigenschappen zijn nog prima in orde dus wat dat betreft is de test geslaagd. Ook de zelfgebouwde cardan draait uitstekend. Bij de test zit er nog geen vliegwiel op de motoras. Als die gemonteerd wordt zal de trein alleen maar nog beter rijden. Vervolgens de kap teruggeplaatst om te zien hoe e.e.a. oogt door de ramen.
Het ziet er op zich al beter uit dan de eerdere doorzicht foto's met de oude motor en de pilaren. Op zich kan hij de vergelijking met de Roco Plan V/T aan.
Ik zie dit echter als het minimaal haarbare resultaat. De volgende stappen zijn het monteren van een Mashima motor van 14mm en een Mashima van 12mm hoog. Eerst ga ik testen of deze kleinere motoren voldoende trekkracht hebben. UIteindelijk ga ik de kleinst mogelijke motor toepassen. Vervolgens wil ik die motor zo diep mogelijk in/door het chassis laten zakken, tot in de apparatenkasten.
gr. Frits
Wordt vervolgd
Gelogd
Groet Frits
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26639
Re: Märklin Koploper, een kleinere motor
«
Reactie #16 Gepost op:
29 June 2015, 23:31:59 »
Citaat van: Fritsprt op 29 June 2015, 22:38:13
Ook de zelfgebouwde cardan draait uitstekend.
Dat vind ik interessant. Heb je een beschrijving hoe je die cardan hebt gemaakt?
Overigens zie ik wel dat je de cardans verkeerd heb gemonteerd. T.o.v. elkaar moeten ze een kwart slag worden verdraaid.
«
Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 23:33:48 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3309
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
«
Reactie #17 Gepost op:
30 June 2015, 11:01:39 »
Dag Klaas,
Ja binnenste scharniervorken niet in één vlak. Althans, als ik het goed zie. Maar bij zo'n kleine hoekverdraaiing zal verschil in rotatatiesnelheid niet zo groot zijn. Frits merkt het niet. Jij ziet het wel. Mooie hobby is dit toch😀.
Gelogd
Tschuss Genossen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26639
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
«
Reactie #18 Gepost op:
30 June 2015, 11:07:17 »
Ja Hans, noem het maar beroepsdeformatie. Maar zulke dingen zie ik altijd meteen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
«
Reactie #19 Gepost op:
30 June 2015, 11:14:23 »
Hallo Klaas,
Bedankt voor de input. Ik begrijp echter niet helemaal wat je bedoelt. De cardan een kwartslag (90gr.) draaien maakt volgens mij niet uit. De cardan heeft nl twee draaipunten. Ook de originele Märklin cardan (aan de zijde van het draaistel) heeft dat. Dit in tegenstelling tot veel Piko, Rivarossi, enz. cardans die inderdaad aan beide zijden slechts één draaipunt hebben en dan inderdaad 90 graden verdraaid moeten zijn t.o.v. elkaar.
Ik heb geen foto's van de bouw van de cardan gemaakt maar zal dat alsnog doen als ik de definitieve cardan voor de uiteindelijk te monteren motor ga maken. Ik heb er wel een tekening van. Die zal ik vanavond plaatsen.
gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26639
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
«
Reactie #20 Gepost op:
30 June 2015, 11:38:01 »
Frits, het verschil zit erin dat de hoeksnelheid niet evenredig wordt overgedragen. Die
deze wiki
Dat kun je compenseren door de andere cardankoppeling zo te monteren dat de uitgaande kruisas van de ene koppeling gelijk staat aan de ingaande kruisas van de andere.
Zoals Hans al opmerkte zal heb bij jou niet veel uitmaken, en dat komt vooral omdat de witte koppeling nauwelijks een hoekverdraaiïng meemaakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Märklin Koploper, Cardanas
«
Reactie #21 Gepost op:
30 June 2015, 21:37:49 »
Hans en Klaas bedankt. Zo leer je als elektronicus weer eens wat werktuigbouwkundige zaken. Mooie uitleg op de wiki.
Ik moet zeggen dat ik er helemaal niet op gelet heb. Om de cardanas over de Märklin as te kunnen schuiven moest ik een gleufje in de witte as maken. Bij het maken van dat gleufje heb ik die op een plek gemakt waar dat op dat moment goed uitkwam. Als ik een nieuwe as ga maken dan zal ik er wel degelijk rekening mee houden. Het is immers de bedoeling dat de motor iets lager komt te liggen en de hoekverdraaiing dus iets groter.
Zoals beloofd een tekening van de cardan.
De as is gemaakt van ABS met een diameter van 6mm/4mm. Aan de kant van de motor heb ik er een ABS buisje van 4mm/2mm ingelijmd. Deze wordt op de motoras geschoven. De andere zijde wordt voorzien van een klein gleufje van ongeveer 0,8mm. Deze zorgt ervoor dat de as én de de draaistelas meeneemt én kan schuiven als het draaistel draait.
Voor de cardankoppeling zelf heb ik gleuven van 4mm doorsnede en zo'n 5mm lang gefreesd. In de lipjes die overblijven heb ik een gaatje van 0,7mm geboord. Om later de kruisassen (of hoe noem je die?) in de scharniervorken te kunnen klikken heb ik een gleufje in de vork gezaagd (staat niet op tekening, met moeite wel op de foto zichtbaar).
De kruisassen (zodra ik weet hoe ze echt heten zal ik het aanpassen) zelf wilde ik in eerste instantie maken met een kraaltje van 4mm met daarin een messing staafje van 0,7mm en vervolgens dwars daarop een gaatje boren van 0,7mm. Daar ging het echter mis. Ik kreeg met geen mogelijkheid een gaatje in de kraal.......
Omdat je toch verder wil op je hobbyzondag heb ik uiteindelijk een ABS buisje van 2mm/0,7mm genomen en daar het messing staafje in gestoken en vastgelijmd met industrielijm. Vervolgens dwars daarop een gaatje van 0,7 geboord en daar ook een messing staafje van 0,7 doorheen gestoken met aan weerszijden een schijfje van 1mm van de ABS buis van 2mm/0,7mm
gr. Frits
«
Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 21:47:13 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26639
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
«
Reactie #22 Gepost op:
30 June 2015, 23:10:45 »
Frits, mooie beschrijving. Het is me helemaal duidelijk.
Lang geleden heb ik zelf een cardanas gemaakt, maar dan van messing. Het lastigst vond ik het nog om de twee gaatjes waar de kruisas doorheen steekt recht tegenover elkaar te krijgen. Daar heb ik toen een speciale boormal voor gemaakt.
Kruisas vind ik trouwens een mooi woord. Het beschrijft precies wat ermee bedoeld wordt. Hoewel ik niet weet of het officiëel ook zo heet.
«
Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 23:12:32 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RE465
Offline
Berichten: 221
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
«
Reactie #23 Gepost op:
30 June 2015, 23:38:46 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiskoppeling
RE456
Gelogd
RE 465
Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021
2015: *
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26639
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
«
Reactie #24 Gepost op:
01 July 2015, 00:09:37 »
Die link had ik eerder al gegeven.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom, beweegbare pantograaf
«
Reactie #25 Gepost op:
16 May 2016, 22:48:42 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update in dit draadje geplaatst heb en de reden is dat ik ook niet meer aan de Koploper had gewerkt. Dit Pinksterweekeinde mij maar eens gebogen over de beweegbare pantograaf.
Ik heb in de basis twee verschillende oplossingen bedacht. De één gaat uit van een lineaire servo.
Een lineaire servo is net als een gewone servo aan te sturen en de naam zegt het al, hij roteert niet maar verplaatst zich lineair. Daarnaast is hij kleiner dan een "gewone" servo. De afmetingen zijn ongeveer 21 x 15 x 12mm. De aansturing wil ik doen met een microcontroller, bijvoorbeeld een Arduino of ATtiny. Oplossing nr. twee is d.m.v. een zeer kleine lineaire stappenmotor.
Deze stappenmotor werkt op 5V en verbruikt zo'n 170mA. Het voordeel van de lineaire stappenmotor is dat deze zeer klein is en dus altijd wel een plekje in de locomotief vindt. Ook deze wil ik aansturen met een Arduino. Nadeel t.o.v. de servo is dat hij meer stroom verbruikt dan de Arduino kan leveren en daarnaast is de aansturing iets complexer.
M.a.w.: Als ik kies voor de iets grotere servo dan kan ik de aansturing doen met een ATtiny en als ik kies voor de hele kleine stappenmotor dan kan ik de ATtiny niet gebruiken omdat die niet genoeg uitgangen heeft en daarnaast heb ik nog een schakeling nodig om de "hoge" stroom te kunnen leveren.
Als eerste maar eens de schakeling op proef opgebouwd en het programma voor de stappenmotor geschreven.
Met behulp van een oude Lima pantograaf een proefopstelling gemaakt. Het resultaat is te zien in
dit korte filmpje.
Voor de lol er even een draad boven gespannen.
Volgende keer maar eens een proefopstelling maken met de servo. En dan kijken welke het beste in de koploper past.
Groet Frits
Gelogd
Groet Frits
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom, Beweegbare Pantograaf
«
Reactie #26 Gepost op:
20 May 2016, 10:08:58 »
Even een
nieuw filmpje
gemaakt die wat universeler te bekijken is.
gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom