Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Rick
Vandaag om 18:20:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Krois koppeling met ESU Lopi 4.0, instellingen gevraagd CV's  (gelezen 3532 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Krois koppeling met ESU Lopi 4.0, instellingen gevraagd CV's
« Gepost op: 29 March 2015, 13:17:38 »
Beste forumlezer,

Ik heb op een Roco 2400 aan de voor- en achterzijde de voor Roco kortkoppeling bestemde Krois automatische koppeling gemonteerd.
Deze koppelingen heb ik onder Aux 1 en 2 ingedeeld.
De decoder heb ik voorzien van een Aux 3/4 versterker waarop rangeer- en 3e lichtsein zijn ingedeeld.

Ik ben nu bezig de koppelingen af te stellen met mijn ESU lokprogrammer.
Wie kan mij helpen met of aan de CV 246;247 en 248 instellingen? Ik moet volgens mij tevens een combinatie maken met voor- en achteruit stand bij functie mapping.

Alvast bedankt,
Coen.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2015, 16:40:42 door Bert van Gelder »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1953
Re: Krois koppeling/ESU Lopi 4.0
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2015, 15:58:14 »
Hallo Coen,

Ik heb voor mijn 363 de volgende instellingen gebruikt. Let er daarbij op dat de Kroiskoppelingen beide op AUX1 zitten. Voor wat betreft de pulslengte en de koppelfunctie moet je dezelfde instellingen kiezen voor F2. De aan- en afrijdinstellingen gelden in zijn algemeenheid.

DB Bedrijfsloc 363 006-6 Roco 6337
ESU 54611 Lokpilot 4.0
28 stappen
Decoder adres 63
Virtueel Twin Center adres 363
Maximum snelheid voorbeeld: 60km/uur
Maximum snelheid 363: 59 km/uur
Op F1 zit Kroiskoppeling aan beide zijden
Op F2 zit Rood knipperlicht op het dak

CV Instellingen:
CV3 = 2
CV4 = 2
CV5 = 32
CV6 = 12

Kroiskoppeling:
CV246 = 30 (Rijsnelheid bij het ontkoppelen)
CV247 = 40 (Tijd voor rijden van de trein af)
CV248 = 20 (Tijd voor rijden naar de trein toe)
CV275 = 28 (Ontkoppelingsfunctie)
CV277 = 8 (Schakelpuls van 8 * 0,4096 = 3,2768 sec)

Knipperlicht:
CV112 = 20 (Knipperfrequentie 20 * 0,0625 sec = 1,25 sec)
CV283 = 12 (Functie AUX2 op knipperen)
CV287 = 128 (LED-Mode)


Met beste groeten,

Dirk Meijer

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Krois koppeling met ESU Lopi 4.0, instellingen gevraagd CV's
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2015, 23:33:52 »
Beste Dirk,

Dank voor je info.

Ik zie dat ik een fout met het aansluiten van de koppeling aan Aux1 en 2 heb gemaakt.
Morgen ben ik vrij en ga ik dit herstellen door beide koppelingen aan AUX 1 aan te sluiten en daarna ga ik dan jouw CVwaardes invoeren en testen.

Het resultaat meld ik dan.

Groet,
Coen.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1953
Re: Krois koppeling met ESU Lopi 4.0, instellingen gevraagd CV's
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2015, 14:45:27 »
Hallo Coen,

Je hoeft beide Kroiskoppelingen niet per sé op één uitgang te zetten, zoals ik heb gedaan. Eén koppeling op AUX1 en één op AUX2 werkt ook prima. Het voordeel is dan dat je beide koppelingen apart van elkaar kan laten werken. Je moet dan alleen ook AUX2 configureren voor de koppelingsfunctie en de pulslengte. Dat betekent CV283 op 28 (Ontkoppelfunctie) en CV285 op 8 (Pulslengte 3,3 sec). Ik hoor graag of het bij je gaat werken zoals de bedoeling is.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Krois koppeling met ESU Lopi 4.0, instellingen gevraagd CV's
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2015, 15:16:37 »
Beste Dirk,

Zie bij de koffie jouw mail.

Zojuist beide koppelingen op Aux.1 aangesloten. Jouw CV instellingen ingevoerd en.......het werkt en toen was er dus koffie!

Ik heb de overgebleven uitgang Aux.2 gebruikt voor extra verlichting voor Lsein. Deze had ik eerst voor beide zijde aangesloten op Aux.4. Nu kan ik beide zijde apart schakelen. Ik laat het dus zo.

Nog een opmerking.
Destijds bij de presentatie op Intermodellbau in Dortmund reed de lok voor het ontkoppelen minimaal terug om de spanning van de koppeling te halen. Men gebruikte toen wel een andere decoder n.m.l. van CT Elektronik ( Tran.) de DCX70. Zou deze extra aktie in deze decoder geprogrammeerd zijn?

Ik heb toen zo'n decoder meegekocht maar niet gebruikt omdat mijn meeste loks met Esu decoders zijn uitgevoerd. De Tran heeft maar 2 extra uitgangen en kan niet worden uitgebreid met 2 extra uitgangen.

Over 2 weken ga ik weer naar Intermodellbau in Dortmund. Ik zal dit daar eens navragen. Misschien heeft men wel e CV instellingen voor ESU decoders.

Groet,
Coen.




phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1953
Re: Krois koppeling met ESU Lopi 4.0, instellingen gevraagd CV's
« Reactie #5 Gepost op: 31 March 2015, 17:29:59 »
Hallo Coen,

Goed te horen dat het werkt.

De meeste moderne decoders hebben wel een of andere instelling die zorgt voor het terugrijden tijdens het ontkoppelen. Ik weet zo niet of dat bij de Tran DCX70 instelbaar is. Dat is natuurlijk wel na te vragen. Veel plezier op Inter Modellbau. Het is al wel zo'n 20 jaar geleden dat ik daar ben geweest. Ik woonde toen in Apeldoorn en dat niet al te ver weg.
Met beste groeten,

Dirk Meijer