Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Plan E - 2023 oplage door MathynK
Vandaag om 10:52:13
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 10:47:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:39:57
Lichtprintjes NS2400 door Hopper00
Vandaag om 10:33:05
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
19 Toen door Noud
Vandaag om 09:41:51
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21

Auteur Topic: Volgende halte: Openluchtmuseum! op 20 & 21 juni 2015  (gelezen 53028 keer)

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
Re: Volgende halte: Openluchtmuseum! op 20 & 21 juni 2015
« Reactie #135 Gepost op: 21 June 2015, 19:55:41 »
Zo dat waren twee zeer geslaagde dagen.
Goed georganiseerd,leuke trambanen en vooral hele aardige mede hobbyisten! !
Bedankt Rob dat ik met mijn modelbaan in het museum mocht staan, het was mijn eerste deelname aan een tentoonstelling.

Gr Ed.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #136 Gepost op: 21 June 2015, 20:07:45 »
Helemaal met de vorige "sprekers" eens, een het ergste is dat dit een soort "tryout" was ook nog. Volgendjaar weer en meer!

Bedankt allemaal voor dit fijne weekend!

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #137 Gepost op: 21 June 2015, 20:23:25 »
Ik heb gisteren ook genoten.
Het was leuk een aantal bekenden tegen het lijf te lopen en ook om wat nieuwe mensen te leren kennen.

Rob Boeser en Paul Sassen, heel erg bedankt voor dit zeer geslaagde evenement.

Mvg, Michel

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #138 Gepost op: 21 June 2015, 20:57:20 »
Heb een geweldig weekend achter de rug.
Leuk om ook de gezichten achter de namen nu te kennen.

De 76 kwam nog effe spieken

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 21 June 2015, 21:20:31 »
Wat heb ik een leuk weekend gehad!  (y)
Een hoop mensen aan de baan gehad waarbij het vandaag nog drukker was dan gisteren.
Veel bekenden en onbekenden gesproken en gepoogd een hoop mensen enthousiast te krijgen voor de hobby. Met een baan waarop de kinderen zelf mochten rijden, twee niveau's en een kleine oppervlakte lukte dat prima ('goh, je kunt nog best een hoop op zo een klein stukje!').
Het bordje 'Zelf rijden? Even vragen!'  Dat vandaag bij mijn baan hing trok volgens mij ook extra belangstellenden waarbij me opviel dat meisjes zelfs in de meerderheid leken. Menig jongen leek het eng te vinden als ik vroeg of hij wilde rijden.
Ook opvallend; geen hoofden, fototoestellen of vingers in de baan. De meeste fototoestellen kwamen tevoorschijn als zoon- of dochterlief zelf met de tram mocht rijden. Kind met Locmuis en Trambaantje gingen dan op de foto (zie voorgaande post  ;D)
Sven, bedankt voor het oppassen op Trambaantje Olivia vond jou heel aardig en Helen vond het leuk om te zien dat je zo enthousiast met mijn baan bezig was. (y)
Complimenten aan de organisatie (Rob, Sandra o.a.) en de medewerkers en vrijwilligers van het museum. Allemaal even vriendelijk, behulpzaam en belangstellend.
Volgend jaar weer?
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 21:22:16 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #140 Gepost op: 21 June 2015, 21:40:30 »
Vanmiddag geweest, erg leuke dag (lees middag) gehad! Het was zeker geen modelspoorevenement maar zeker een zeer geslaagd tram/bus evenement. Het was mooi te zien hoe de diverse maatschappijen vertegenwoordigd waren in het park. Ik was er al jaren niet meer geweest en moet zeggen dat ik aangenaam verrast was hoe mooi het in de afgelopen jaren geworden is (en zo dicht bij huis).

Een aantal bekenden gezien en gesproken waarvoor dank. Hier nog wat foto's van mij:

Hopelijk volgend jaar weer :)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #141 Gepost op: 21 June 2015, 21:56:27 »
"Zeker geen modelspoorevenement"? Ik vind die opmerking eigenlijk misplaatst. Waar moet een "modelspoorevenement dan aan voldoen? Met alleen al 17 banen en het hele gebeuren erom heen was het juist meer dan dat. Maar misschien bedoel je dat.

@Marc: bedankt, ik vond het ook heel leuk om te doen. De kinderen waren eigenlijk allemaal ontzettend leuk, aardig en enthousiast. Ik vond ook dat je een hele lieve dochter had. Een dochter die de hele tijd wil knuffelen! (Met Marc dus, voordat er verwarring over ontstaat)   (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #142 Gepost op: 21 June 2015, 22:20:29 »
Hallo Sven,

In ieder geval goed dat je ontzettend genoten hebt van een dag NOM! Dat is zeer positief  (y)

"Zeker geen modelspoorevenement"? Ik vind die opmerking eigenlijk misplaatst. Waar moet een "modelspoorevenement dan aan voldoen? Met alleen al 17 banen en het hele gebeuren erom heen was het juist meer dan dat. Maar misschien bedoel je dat.

Mogelijk ben ik een "verwend evenmentbezoeker". Ik kom regelmatig op evenementen die met spoor te maken hebben. Zoals gister iemand tegen mij zei "Is er ook een evenement waar ik je niet tegen kom?"  ;D Maar ik ben het met Ronald H. eens. Het was zeker geen modelspoorevenement. Het was een Bus / tram-evenement met ook een ruime keuze aan modeltrambanen en een zwitserse modelbaan. Het was leuk en zaten goede banen tussen. Met 30 banen is OntraXS! groter qua modelspoor(evenement) dan dit weekend. Bij een evenement als "VSM: Terug naar Toen" staat ook een goede selectie van een tiental banen.

Over de sfeer en abiance kan je wel zeggen dat het helemaal geweldig is. Een compleet museumpark waar een complete Tramlijn met veel rijdend materieel aanwezig is en waar je vrij in mag. En nog eens de rest van het grote museum vrij te bezoeken is. Daar kan bijna geen andere locatie tegen op. Zelf was ik al denk ik in geen 25 jaar in het NOM geweest. Veel veranderd en veel leuke dingen gezien.

Ik hoop dat het museum net zo tevreden is geweest als de deelnemers als ik zo de berichten hier op het forum lees. Bij dit soort evenementen komen natuurlijk veel meer mensen "zomaar" in aanraking met de modelspoorhobby. Dat is een heel groot pluspunt van dit soort evenementen.

Ik heb mij prima vermaakt. Een aantal bekenden gezien en leuke gesprekken gehad. Dus volgend jaar weer?  :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 22:23:00 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #143 Gepost op: 21 June 2015, 22:28:54 »
Wij vonden het ook een geweldig weekend. Erg gezellig, heerlijke omgeving en sfeer, prima organisatie (dank aan Rob, Sandra en alle anderen) leuke deelnemers en bovenal een enthousiast publiek. O.a. prachtige verhalen gehoord van voormalig GTW-medewerk(st)ers!
Héééle mooie kleine vierkante stoomlokjes gezien en besproken  ;)

We zijn wel kapot en stemloos nu, maar dat was het waard.
Morgen maar wat foto's uitzoeken...
Dank allemaal...

Guillaume & crew van de Langs Weg & Railen
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Zoedelaar

• Offline Offline
  • Den Zoedel; modeltramstad
« Reactie #144 Gepost op: 21 June 2015, 22:54:55 »
Alle enthousiaste reacties hiervoor spreken voor zich. Net als bij Ontraxx is dit het zoveelste bewijs dat de sfeer mede bepaald wordt door de omgeving. Een geweldig idee om het Openlucht Museum te gebruiken voor een event als dit.
En dan met een dergelijke kwaliteit van 1:1 en andere schalen kan het niet anders dan een groot succes zijn.
Dit jaar heb ik in ieder geval genoten en ook eindelijk eens kennis gemaakt met de bouwers van mijn PCC trams waar ik zo trots op en blij mee ben. Maar ook met aantal andere oude en nieuwe bekenden.

Beste organisatie ONWIJS BEDANKT  (y) Ik hoop tot volgend jaar!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #145 Gepost op: 21 June 2015, 22:56:59 »

Zoiets Sven...  niet gelijk in de paal klimmen... maar ik blijf erbij dat het geen modelspoorevenement was en sluit mij bij mijn naamgenoot aan:

Het was een Bus / tram-evenement met ook een ruime keuze aan modeltrambanen en een zwitserse modelbaan. Het was leuk en zaten goede banen tussen.

Vond de opzet zeer geslaagd en wens de organisatie zeker een succesvol vervolg want dat heeft het zeker verdiend. Men steekt zijn nek uit hiervoor en daar verdienen ze veel lof voor.
Je mag zoiets dan ook niet direct vergelijken met evenementen zoals bv OntraXS, dat is zuiver modelspoor gerelateerd en is dan toevallig in een museum waar grote treinen te vinden zijn. Hier vond ik het meer andersom.

Ieder zijn mening :)

Just my 2 cents ;)
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 22:58:48 door Ronald Halma »

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #146 Gepost op: 21 June 2015, 23:22:32 »
Ik heb het ook zo ervaren: geen modelspoorevenement, maar een waanzinnig mooi museum met een fantastische trambaan, waarbij het modelspoor een prima gast was. Trek het je niet aan. Volgend jaar immers weer en groter van opzet? Hou de aandacht van het modelspoor op de tram gericht. Het maakt het evenement uniek.

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #147 Gepost op: 22 June 2015, 10:07:43 »
Wat een prachtweekend was het! Ik ben blij dat we met het inmiddels 20 jaar oude Eiland Waan mochten meedoen, en dan nog wel op een prachtlocatie in de Van Gend & Loos-loods. Ook wij hebben weer vele bekenden gesproken en nieuwe mensen leren kennen, en veel welwillende belangstelling gekregen van de bezoekers. Naast het visuele genoegen van de fraaie trambanen voegden de trams in schaal 1:1 met hun motorgebrom, voetbel en stofzuiglawaai extra beeld en geluid toe (en de tuffende Sik zorgde bovendien voor een royale geurervaring).

Wat Ronald K. zegt, lijkt me een zeer waar woord: op dit soort manifestaties breng je mensen in aanraking met de modelbouw die er anders nooit iets van zouden zien. Wie weet levert dat nieuwe 'rekruten' op. En verder kan het grote publiek op zo'n evenement zelf waarnemen dat het wijdverbreide clichébeeld van 'grote mensen die nog met treintjes spelen' helemaal niet klopt met de werkelijkheid. Veel Openluchtmuseumbezoekers hebben, denk ik, een indruk mee naar huis genomen van modelbouwers als creatieve, kundige, vriendelijke en communicatieve mensen, die met eigen handen prachtige schouwtoneeltjes maken. Dat is ook mooi meegenomen.

En dit was pas de eerste keer, en er komt een vervolg. Er wordt nu van diverse kanten subtiele druk op mij uitgeoefend om het Eiland Waan te bewaren/reviseren/herbouwen/opknappen/nog maar even niet terug te trekken, om volgend jaar weer van de partij te kunnen zijn. Daar gaan we eens goed over nadenken. De editie 2015 is ons in ieder geval goed bevallen (al hebben we geen voeten meer om op te staan, zijn we lichtelijk doof geworden, en hebben we genoeg ideeën opgedaan om de komende 200 jaar door te gaan met trammodelbouw).

Met dank aan alle organisatoren, medewerkers en vrijwilligers van "Arnhem", en een hartelijke groet van het Eiland Waan-team,

Elke, Bert, Marcel, JanHdH, RobK.

Waan bij Van Gend & Loos by Rob Kievit, on Flickr

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #148 Gepost op: 22 June 2015, 10:16:22 »
Ik sluit me aan bij de enthousiaste geluiden. Geslaagde dag!

Niet heel veel tijd gehad om de banen te bekijken i.v.m. springerige kinderen, maar goed :) Zoonlief was wel erg actief om steeds netjes te vragen of 'ie achter de schermen mocht kijken bij de banen om te kijken hoe het schaduwstation in elkaar zat. Opvoeding geslaagd :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #149 Gepost op: 22 June 2015, 11:26:32 »
@ Reinout & Son: dat filmen ging fanatiek  ;) , krijgen we de eindmontage nog 'ns te zien?

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/