Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:20:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: BNLS-modulebaan: regels en afspraken h0  (gelezen 17790 keer)

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
BNLS-modulebaan: regels en afspraken h0
« Gepost op: 12 March 2014, 22:10:56 »
Hallo allemaal,

Omdat er al een tijd vraag blijkt te zijn naar een apart document met daarin alle afspraken over de BNLS-modulebaan, bij deze:

Afmetingen van de bak:
120 cm breed, 54,9 cm diep
Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt).

Hoogte:
De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond.

De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm.
Er is geen ondergrens voor het landschap.


Achtergrond en Fries:
Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak, zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht.

Overgang tussen de inbrengen:
Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Voor de overgang van de BB van de bouwer naar de buurman wordt verplicht gebruikt gemaakt van een zogenaamde megabiels. Dit is een plaatje epox met daarop twee sporen gesoldeerd. De megabiels wordt tegen kostprijs geleverd. Zie hier voor meer informatie over de megabiels.

De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten.
De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek.

Kleur
De bakken en de frieslijst worden aan de voorzijde RAL 7021 zijdeglans zwart.

Bovenstaande beschrijving komt overeen met de modules die door Martin geleverd zijn (en nog geleverd kunnen worden).
De sets die Martin uitlevert zijn compleet, inclusief alle hang- en sluitwerk en poten.
Als je zelf gaat klussen, neem dan contact op met Martin over de exacte plaats van de gaten in de eindschotten.
Voor het eenvormige beeld is wel van belang dat de fries bij alle modules op dezelfde hoogte hangt, en dat zowel de zijkanten, als de achterkant en bovenkant helemaal dicht zijn.

Sporenverloop:

Dubbelspoor.
Het is toegestaan verbindingen te maken tussen de sporen.
Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus. Er mag dus een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor. Het is toegestaan om een bedding van 2-3 mm onder je rails te plaatsen, ook op de BB.

Op de uiteinden van de BB's (daar waar je koppelt met de inbreng van een collega) moet je voorste spoor een afstand tot de voorrand kunnen bereiken van 17,5 cm (afstand voorrand module-hart spoor). Uiteraard moet het spoor de grens haaks passeren.
Let op! De afstand van 175mm wordt gevormd door de black box + de afdekplaat! De afdekplaat is 9mm dik. Dit houdt in dat de hartmaat op de BB op 166mm ligt. (9+166=175). Of te wel: de buitenkant van de "voorste rail" ligt 175-9-8 (= halve spoorbreedte) - 1 (= kopbreedte spoorstaaf) =157 mm van de voorkant van de BB af (en ja 16,5 gedeeld door 2 is geen 8, maar voor deze maatvoering goed genoeg)

Op dat punt is tevens vastgelegd dat de hart-op-hart afstand tussen de sporen 58 mm bedraagt.
Tussen de grenzen met de andere inbrengen ben je geheel vrij in het bepalen van het spoorverloop, onder de volgende twee voorwaarden:

-   Minimale boogstraal 55 cm
-   Twee doorgaande sporen

Spoorstaaf:
De modulebakken dienen voorzien te zijn van rails met een spoorstaafhoogte van 2,54mm, dat is code 100. Met deze railhoogte kan (bijna) al het materieel zonder problemen rijden.

Voor 2-rail kan men bijvoorbeeld Peco-rails code 100 gebruiken, voor degene die het 3-rail-systeem rijden kan men Märklin K-rails gebruiken (is ook code 100).

Elektrische aansturing:
Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1.
De doorloopende draden tezamen vormen een ringleiding. Afgesproken is dat de doorlopende draden de kleur rood en zwart hebben. Aangeraden wordt om gewoon luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen.
De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman.
Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels.

Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden.

Er wordt sterk aangeraden gebruik te maken van de DCC booster/hub. Dit bevordert de flexibele inzet van de multimaus tijdens beurzen.

Verlichting:
Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen.


Handige draadjes:

Aanvulling in de vorm van gestelde vragen met antwoorden.

Als er vragen zijn over deze post, graag HIER.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2022, 22:09:44 door Edsko Hekman »
modulebaan.nl