Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: Munnichhausen in N  (gelezen 15681 keer)

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Munnichhausen in N
« Gepost op: 02 November 2009, 16:39:38 »
Even voorstellen de baan 'Munnichhausen in N'.

Via dit topic kunnen jullie de bouw van deze baan volgen. Ik probeer van iedere bouwfase een bouwomschrijving met foto’s te maken. Veel van de methode’s kunnen ook gebruikt worden bij de bouw in schaal H0 of Z. bij de een een beetje meer en de ander een beetje minder.  Maar eerst even een omschrijving van de baan:

E.e.a. Speelt zich af in tijdperk III – IV maar een uitstapje naar tijdperk 2 wordt niet uitgesloten.
Landschap: Duits middel-gebergte (Eifel/Lahntal/Westerwald/Ahrdal)
Kortom; Hier rijdt de DB soms DRG maar ook wel eens wat Scandinavisch (omdat ik dat verzamel ;D).
Deze baan op zolder heeft een hoofd-rijbaan (rood) zeg maar paradespoor.
De hoofdbaan is een lang gerekt hondebot met aan de uiteinde de keerlussen en opstelsporen.
Deze opstelstations hebben in totaal 12 opstelsporen verdeeld in 19 secties. De totale lengte van de opstelsporen is ongeveer 19 meter.

Het spoor word analoog bestuurd door het systeem 'van Meekeren'. De baan is opgesplitst in 10 blokken die voor de nodige veiligheid moeten zorgen. Tevens zorgen 10 blokken voor voldoende treinverkeer zodat het rondrijden niet saai word.
De bedoeling van dit spoor is om lange treinen (goederen/personen) rond te kunnen laten rijden.
Het proefrijden met 35 goederenwagons en 12 D-wagons gaat goed. Deze hoofdbaan ligt overal gelijkvloers alleen aan het eind moet hij enkele cm. zakken om onder het te bouwen depot te komen.

De zijlijn en depot liggen weer enkele cm. boven het hoofdspoor zodat er voldoende ruimte is om bij de opstelsporen te komen.
De zijlijn (groen) word gebruikt om 2 stationnetjes met elkaar te verbinden.

-Station 1 (Dachboden) (ja, ja ik weet het niet geheel origineel) is een eindstation waar de locs omgezet moeten worden voor de terugreis. Tevens heeft dit station een klein goederen-spoortje, wat waarschijnlijk gebruikt gaat worden door het verderop gelegen houtzagerijtje van de gebroeders Wilhelm&Joachim Taschenmesser

-Station 2 (Munnichhausen-Ost) aan de andere kant van de lijn is een kopstation met enkele opstelsporen voor goederen- en personenwagons. Vanuit dit station is ook het hoofdspoor bereikbaar. En ook hier worden de locs omgezet.
Dit zijlijntje wordt met de handbediend (analoog) evenals het depot wat ook aan deze zijlijn ligt.

Van de baan, is het hoofdspoor en opstelspoor gelegd. Zij het dat het spoor nog geverfd/geweatherd moet worden waarna het geballast kan worden.

Het spoor is gelegd op het ‘Track-bed’ (soort trekdrop maar dan groot) van Woodland Scenics, deze is met montagekit gelijmd op een ondergrond van piepschuim. Hierop is de rail tijdelijk bevestigd met spelden, die na dat de ballast is aangebracht weer worden verwijderd.

De nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering. Zoals bij de "Lahntalbahn in N" hier bouw ik al enkele jaren aan mee. zie: www.lahntalbahn.info


Rood: hoofdspoor
Groen: zijlijntje
Blauw: opstelsporen
Geel:    verbinding tussen opstelspoor en zijlijn (groen)
Paars:tunnels in de zijlijn.
Zoals je ziet is de hoofdlijn maar op 2 plaatsen te bekijken maar deze zijn dan wel 270 cm. lang, zodat ook lange treinen in het zicht rijden. De hoeken van de baan (bruin gearceerd) zijn bergen.


depot op zijn plaats                                                          depot in detail
 
Erwin.

« Laatst bewerkt op: 03 November 2009, 09:34:51 door Lahntal »

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2009, 16:48:11 »
word een aardig baantje ik ben benieuwd succes  (y)


gr martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2009, 21:30:17 »
Stap voor stap “Rails verven en ballasten”

Benodigdheden verf:
-roestbruine verf “Tamiya”  XF64”
-platte harde kwast
-railgum
-Acryl verdunner

Voor het ballasten eerst de rails van een roestbruine kleur voorzien.
Met een harde platte kwast/penceel de spoorstaven aan de binnen en buitenkant voorzien van roestbruine verf. De kwast zo nu en dan een beetje nat maken met acryl verdunner.
Niet vergeten ook de klein-ijzers (verbinding tussen rail en biels) roestbruin te maken.
Ook de bielzen zelf kunnen met een sterk verdunde roestkleur, onregelmatig geverfd worden.

Omdat het een nauwkeurig werkje is doe ik zelf nooit meer dan een meter (2x 50 cm.) rails achter elkaar.

Als de verf ongeveer een uurtje heeft gedroogd, haal ik de railgom met de platte zijde over de bovenkant van de rails. Deze is dan weer mooi blank/glimmend.

Klaar voor de volgende stap; ballasten :D

Erwin.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2009, 21:47:33 »
Het lijkt me dat dit een heel interessant topic kan worden, ook voor mij als HO-rijder.

Overigens, als je ook de bielsen een beetje verft (en dat is natuurlijker, want in werkelijkheid zijn ze niet zwart), is de verfklus minder inspannend. Je kunt dan aardig doorkwasten.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2009, 22:07:24 »
Ook de bielzen zelf kunnen met een sterk verdunde roestkleur, onregelmatig geverfd worden.
@Ruud K; ik behandel de bielzen met een sterk verdunde verf, zodat ook in schaal N de hout structuur zichtbaar blijft. Ik wil graag het kleurverschil tussen rails en biels benaderen.

De bielzen zijn vaak wat donkerder van kleur t.o.v. de railstaven, maar niet zwart natuurlijk zoals ze vaak worden geleverd. Uitzondering is PECO met mooie bruine bielzen.
foto:Bochum/Dahlhausen bron: www.lahntalbahn.info

Erwin.

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2009, 09:52:57 »
Na de verfbeurt is het tijd voor ballasten van de rails. Hieronder een verslag van de methode die ik heb toegepast. Ik doe steeds een stukje schilderen en als dat droog is zet ik dat stukje in de ballast.

Benodigdheden ballast:
-ballastmateriaal “Woodland Scenics” Ballast (dark) Brown medium en/of fine
(voor betonbielzen of reparatie stukken is grijs ballast verkrijgbaar)
-houtlijm
-injectiespuit of pipet
-fijn/nevel spuitje
-water
-afwaswiddel
-theelepeltje (puntig)
-zachte penceel

Nu de verf is gedroogd word de ballast aangebracht.
Hiervoor gebruik ik een theelepeltje, hiermee strooi ik de ballast zoveel mogelijk tussen de biels. Een ‘ouderwets’ fotokokertje kan je er ook voor gebruiken. Eerst tussen de rails strooien later de buitenzijde.

Met de zachte penceel veeg ik de bielzen schoon. Ook zorg ik ervoor dat aan de binnenzijde van de railstaven geen ballast zit.

Nu de ballast met een nevelspuitje kletsnat*) spuiten met water en een druppeltje afwasmiddel (ontspannen water).
Het druppeltje afwasmiddel voorkomt dat je mooi geordend ballastbed niet alle kanten weg “drijft”, maar keurig op zijn plek blijft liggen.


Vervolgens de verdunde houtlijm (1 deel lijm 3 delen water + druppeltje afwasmiddel) met de injectiespuit tussen de rails druppelen. Het geheel moet goed doordrenkt zijn. Nu nog even de ballastkorrels van de binnenzijde van de spoorstaaf afhalen, railgom er over heen en de trein kan rijden.

*)Overigens heeft het kletsnat spuiten van de ballast en dus ook de rails, geen nadelige invloed op de rails. :D
Zelf rijdt ik met een analoog bloksysteem het bloksysteem werkt pas weer, als alles goed is opgedroogd.
Een beetje vocht tussen de rails geeft een bezetmelding!! :P

Erwin.

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2009, 15:05:51 »
Inmiddels wel een stukje gedaan en dan wil je ook weten of het (nog) werkt.
stukkie gedaan

Even proefrijden ;D

Alles werkt, (y) het drogen duurt toch wel een uur of 12 maar het hoeft vandaag niet af.

Erwin.

Anoniem

  • Gast
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2009, 15:37:03 »
...maar het hoeft vandaag niet af.

Het publiek vindt eigenlijk van wel! Ziet er namelijk goed uit, daar willen we meer van zien (y)!

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2009, 15:47:55 »
ik ga dit draadje zeker volgen. kan er veel van gaan leren.
vincent bogers

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2009, 15:50:28 »
Citaat
platte harde kwast

hoe maak je zo'n harde kwast?? gewoon in de lijm leggen en laten drogen

en hoe groot is die kwast ongeveer??

Mvg

Johan

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2009, 16:16:32 »
@wesley; bedankt voor het compliment maar dat gaat vandaag niet lukken ;D

hoe maak je zo'n harde kwast?? gewoon in de lijm leggen en laten drogen
en hoe groot is die kwast ongeveer??
@Johan de Bruin; ik koop voor dit doel goedkope kwasten bij zo'n euro-winkel. Een hele set voor 1 of 2 euro hierin zitten zachte en harde/stugge kwastjes.
De kwast is hooguit 5 mm. breed en is hij niet stug genoeg; dan knip je er gewoon een randje haren af (inkorten).
links de harde kwast voor het verfwerk, rechts de zachte voor de ballast. Met een harde kwast vind je de ballast door je hele kamer :(
setje kwasten voor weinig bij een euro-land o.i.d. (y)

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2009, 17:27:39 »
Het ziet er zekers goed uit!
Ook de rail veroesting!

Ik ga de veroesting aan de zeikanten zeker toepassen!
Passat driver:)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #12 Gepost op: 03 November 2009, 17:49:47 »
Citaat
zeikanten
Bah... ;)

Goed werk Erwin zo'n topic. (y) Mooie foto's met duidelijke beschrijving!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #13 Gepost op: 03 November 2009, 18:58:39 »
Erwin, eerder schreef ik dat dit een interessant topic kan worden. Dat moet ik terugnemen: het is nu al een interessant topic.

Nog even een vraag/opmerking over de foto met de 218. Op het oog lijkt het ballastbed erg breed, of vergis ik me? Links en rechts van de rails minstens net zo breed als de spoorbreedte. Ietsje minder zou mijns inziens ook kunnen. Bij de korrel van de ballast zou ik me bij n-spoor beperken tot type 'fine'. Ik gebruik bij HO al een mengsel van medium en fine. Ook meng ik verschillende tinten bruin door elkaar om het niet zo vlak en donker te laten ogen:



Verder heel veel succes met het bouwen van je baan.
Ik zal je bouwactiviteiten zeker blijven volgen.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5801
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Munnichhausen in N
« Reactie #14 Gepost op: 03 November 2009, 19:24:11 »
Hallo Erwin,

Ziet er prima uit met uitstekende info helemaal TOP (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben