Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Winkeliers en BeneluxSpoor.net  (gelezen 6941 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Winkeliers en BeneluxSpoor.net
« Gepost op: 20 September 2009, 16:31:56 »
Naar aanleiding van een draadje op dit forum, waarin naar voren werd gehaald, dat een winkelier BeneluxSpoor.net liever vandaag dan morgen nog offline zou zien verdwijnen, geef ik mijn gedachte eens hier weer.
Lijkt me dat ik de uitgesproken persoon ben, omdat ik 1 van de oprichters ben van BeneluxSpoor,net EN werk in een modelspoorzaak.
Dit is geen reclame praatje voor mijn winkel, maar een visie die ik persoonlijk los laat, en gebruikers en winkeliers uitnodig om hun gedachte eens los te laten over de relatie winkel-BeneluxSpoor.net.

Toen ik BeneluxSpoor oprichtte samen met Peter en Hans, was ik een doodnormale consument. Ik werkte als IT'er bij BT en had helemaal 0.0 % iets van doen met het commerciële stuk wat achter deze hobby hangt. En BeneluxSpoor is nu juist opgezet om consument, winkelier en fabrikant/importeur samen voordeel te geven en kennis te laten delen.

In die tijd was ik al wel een vaste klant bij MTE. En als ik bij MTE aankwam met de term BeneluxSpoor, stond Wim Moerman ook niet te trappelen. Gezeur en gezeik, dat was inderdaad de term die ik rond mijn oren kreeg  ;D
Echter, door de jaren heen, heeft Wim toch (net als veel andere winkeliers) BNLS in de gaten gehouden. Soms positief, en soms negatief.
Alleen, men deed er weinig mee....men reageerde alleen als er stront aan de knikker was.

Sinds een jaar werk ik nu bij MTE. En sinds ik daar werk, staat BNLS daar dag en nacht open op een scherm.  8)
En daar maakt de winkel dankbaar gebruik van. Voor zowel de winkel, als voor zijn klanten.
Elke dag krijg ik wel de vraag, gebeurd er nog wat op BeneluxSpoor ?

En ja, nog steeds staat er in de ogen van de winkelier veel gezeik en gezeur op.
Info die klanten naar de winkel brengt met vragen waar de medewerkers af en toe met hun ogen staan te knipperen. Info die niet klopt, of men verkeerd leest. (is dat dan de schuld van BNLS ?)

Echter, als die medewerkers niet direct roepen : Aaaa, Beneluxspoor, opzouten met dat gedoe, en gewoon eens kijken en lezen, merken ze dat ze echt veel voordeel van dit forum kunnen krijgen.

En dat is nou precies wat ze bij MTE wel doen.

We lezen oplossingen voor modeltreinproblemen.
Nieuwe digitale ontwikkelingen.
Wat er uitkomt, en we af en toe niet eens weten. (erg handig  ;D)
Waar vraag naar is.
Wat de wensen zijn.

En ja....ook lezen we, veel te duur, en bagger en schande en dit en dat. (hee, het is een forum, we zijn nog heilig, als we ons vergelijken met bv Stummi)
En als je je als winkelier alleen daar op focust, is BNLS inderdaad een bron van doffe ellende.
Kijk je eens verder dan je neus lang is, dan kan BNLS een goede partner zijn in de dienst en hulpverlening naar je klant.

Ik snap ook, dat niet iedere winkelier daar tijd of zin in heeft.
Maar de winkels die het hardst roepen dat het bagger is, zijn er nog nooit geweest.

Ik nodig juist hen uit, om je eens wat dieper in te lezen, en je mening hier te delen.
Ok, het is glad en gevaarlijk ijs misschien, en we kijken wel of dit draadje ontspoord of niet, maar het balletje gooi ik toch eens op.
En dit hele verhaal hierboven gaat ook op voor de (kleinserie)fabrikant.
De (kleinserie)fabrikant die het hardst roept dat BNLS bagger is, KOMT hier nooit....en heeft al zijn info slechts van : Ik hoorde van...(gaat dan bellen, krijgt uitleg en staat met zijn mond vol tanden...)

De (kleinserie)fabrikant die gewoon eens meeleest (en niet selectief leest) , heeft al profijt gehad van deze digitale bron van info.....
En daar heb ik keiharde bewijzen van  (y)

« Laatst bewerkt op: 20 September 2009, 17:08:56 door Chris van Diesen »

MichelNL

• Offline Offline
Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2009, 16:53:37 »
Mooi stukje.

Kan niet anders dan het hier mee eens zijn. :)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2009, 17:03:59 »
De spijker op zijn kop.

Een duidelijke uitleg waar ik achter kan staan.
groetjes Dion

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2009, 17:08:32 »
Chris, je had ook boven je verhaal kunnen zetten: 'If you can't beat them join them'.

Hiermee wil ik zeggen dat voor een groep winkeliers BNLS gezien wordt als ballast, terwijl zij het zouden moeten zien als extra stimulans om bij de tijd te blijven en hieruit inkomsten kunnen genereren. Maar dat heb je dus zelf ook al ontdekt daar in Vlaardingen. ;)
Als ex-detaillist, maar in een andere branche, ben ik jaloers op de mogelijkheden die internet tegenwoordig biedt. Met een paar muisklikken en een paar regels heb je een klant in je toko die 200 km. ver weg woont en bij een bestelling de verzendkosten betaald. :) Zo creëer je dus je eigen 'shop in shop' verhaal met een minimale investering.

Natuurlijk wordt er hier op BNLS ook onzin verteld maar in de 35 jaar achter mijn toonbank heb ik ook heel wat gezeik moeten aanhoren. Maar er is niets mis mee als een klant meer afweet van een bepaald onderwerp dan jij zelf. Kwestie van luisteren en er je voordeel mee doen.

Best leuk zo'n zondagmiddagoverweging. ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2009, 19:16:56 »
Goed verhaal, Chris.

Als de winkelier niet naar zijn klanten luistert, zal hij dat gaan voelen in zijn portemonnee. Een spreekbuis als Beneluxspoor kan, in mijn ogen, een bron van inspiratie zijn voor de winkelier én de fabrikant. Niet alle berichten op dit forum zullen inspiratie opleveren, maar dat geldt ook voor mij als modelspoorder.

Groet,
Basilicum

Lukas de Vries

• Offline Offline
  • althans, nog niet
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2009, 19:19:25 »
Juist door dit forum wordt ik gewezen op nieuwtjes van fabrikanten. Ook heb ik op deze manier een goede leverancier gevonden in het westen van het land (veel westelijker kun je volgens mij niet) die mijn bestellingen gewoon goed en snel via de post levert. Ik heb geen tijd om door de week allerlei winkels af te lopen, en in het weekend heb ik er geen zin in.
Win-win toch?
Groeten, Lukas

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2009, 19:28:51 »
Natuurlijk heeft de winkelier ook voordeel van  dit Forum
Donderdag middag lees ik over de nieuwe nam ketelwagens en stond s`avonds al bij mijn treinendealer ;D
ik had niet de intentie om deze maand nog maar iets te kopen

Gert1

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 September 2009, 19:40:45 »
Als ik in (Nederlandse) modelspoorwinkels kom en Beneluxspoor komt ter sprake, zeg ik altijd
dat in mijn opinie uiteindelijk iedereen voordeel heeft bij het bestaan van dit forum.

De reacties van winkeliers verschillen nogal. En dat heeft denk ik niet alleen te maken met het feit dat sommigen wel en sommigen niet weten dat ik forummoderator ben.
Zonder stigmatiserend te willen zijn, denk ik dat je toch wel kunt zeggen dat de wat jongere winkeliers over het algemeen wat positiever staan tegenover internet dat de winkeliers van de oude garde.

Winkeliers die zich kritisch uitlaten zouden eens moeten kijken hoe het er in andere branches aan toegaat. De wereld is nu eenmaal niet meer denkbaar zonder internet.

mvg,
Gert

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 September 2009, 19:57:43 »
Als mede winkelier lees ik toch meestal graag mee, kijken waar vraag naar is en waar niet.. een forum als dit is daar uitermate geschikt voor. Daarnaast vind ik wel dat BNLS onafhankelijk moet blijven en zich niet moet gaan bemoeien met winkels, dus geen aanbiedingen ed. maar dat wordt nu ook niet gedaan, dus toppie  (y)
tjah soms komen er inderdaad de bekende verhalen dat de winkelier te duur is, maar dat is echt niet het geval.. in deze tijd is het voor de gemiddelde winkelier vrij lastig om een dikke audi/bmw/mercedes voor de deur te hebben ;)

en Gert, ik denk dat het punt leeftijd wel een rol speelt.. mensen noemen mee een snotaap terwijl ik dan bij mijzelf denk, op een clubavond lopen ze weer te zeuren dat er geen jeugd is in de modelspoor wereld. Soms beleef ik momenten in houten waarbij ze mij gewoon niet aanspreken en dom staan te wachten totdat mijn vader klaar is met het helpen van een andere klant, om vervolgens de klant alsnog weer naar mij toe te sturen  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 September 2009, 20:01:03 door Geoffrey_ »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2009, 20:09:41 »
De wereld is nu eenmaal niet meer denkbaar zonder internet.
Eens, maar dat betekent niet dat je daarom als winkelier maar de fora moet omarmen.
Toegevoegde waarde van een forum als dit is voor de winkelier beperkt. Een winkel die zijn klanten een beetje kent, weet ook zonder dit forum wel wat er leeft en heeft voor zijn winkel in ieder geval een veel representatiever beeld dan hij ooit uit dit forum kan halen. Maar ook iedere winkelier kan je vast de verhalen vertellen van een inkakkende verkoop omdat een bepaald model wegens foutjes/keuzes van de fabrikant, al dan niet terecht wordt afgekraakt op sites als deze. Dat 90% van de potentiële klanten zonder de forumdiscussie uberhaupt niet geweten zou hebben van de foutjes, laat staan dat ze er over gevallen waren, vergeten we gemakshalve maar even...

Huub

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2009, 20:39:25 »
Over het geheel genomen dat dit forum een bron van informatie kan zijn voor de winkeliers ben ik wel met je eens.

Het grote probleem in deze moderne internet wereld is dat een winkelier zich voor 200% kan inzetten voor de juiste service, advies en de beste prijs en als een klant hier een negatieve reaktie post (terecht of onterecht) dit direct gevolgen (kan) hebben in de omzet van de winkel.

Jeffrey

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2009, 20:40:40 »
Mee eens  ;D Maar dat de complete verkoop instort, dan geef je dit forum teveel invloedswaarde. Zoveel invloed heeft dit forum in ieder geval niet. Ik ken genoeg modellen die afgekraakt zijn, en gewoon goed verkopen.[/b]

Wat op zich jammer is want fabrikanten die nog steeds modellen brengen die : niet op schaal , verkeerde kleuren, opschriften etc. nemen, evenals de winkeliers die deze modellen aan de man/vrouw brengen niet serieus. Ik heb in mijn "winkel tijd" van die modellen waar dergelijke zaken niet klopten en ook voor een klant makkelijk te controleren fouten regelmatig aan klanten verteld wat er aan het model verkeerd was. Of ze het model dan wel of niet aanschaffen in hun keuze. Het gaat om de voorlichting aan de consument. Het forum zou dan m.i. een grotere en zelfs openlijke belangstelling van fabrikanten en importeurs dienen te hebben. Bij deze dus een oproep om in te schrijven als " lid" onder een correcte naam ( en niet een schuilnaampje) aan de heren/dames fabrikant/vertegenwoordiger. Volg het voorbeel van Patrick ( Esu) en Maarten Tilig etc ! Weet wat je klant beweegt en vindt verhoogt je omzet en winst!

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2009, 20:45:39 »
Misschien moet je de discussie even laten gaan Chris.  :)

Maar ook iedere winkelier kan je vast de verhalen vertellen van een inkakkende verkoop omdat een bepaald model wegens foutjes/keuzes van de fabrikant, al dan niet terecht wordt afgekraakt op sites als deze. Dat 90% van de potentiële klanten zonder de forumdiscussie uberhaupt niet geweten zou hebben van de foutjes, laat staan dat ze er over gevallen waren, vergeten we gemakshalve maar even...

Huub

Persoonlijk vind ik het eigenlijk een verbetering dat een deel van de klanten nu beter geïnformeerd een winkel instapt. Vroeger hoorden we inderdaad zelden in hoeverre een model nou eigenlijk klopte. Ook niet van de bladen, want dan kregen ze ruzie met de fabrikanten/importeurs en moesten ze vrezen voor hun advertentieinkomsten. Tegenwoordig zie je veel betere besprekingen in de bladen omdat het toch allemaal al op het net staat. Op die manier worden ook de tienduizenden lezers die niet op fora rondhangen, beter geïnformeerd dan vroeger. Op die manier worden ook de fabrikanten aangezet zoveel mogelijk fouten te vermijden of gemaakte foutjes te herstellen.

Uiteindelijk beslissen de hobbyïsten toch zelf. Om mezelf eens te herhalen: "een forum kan een goed model niet kapotpraten en van een echt slecht model geen succes maken".
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #13 Gepost op: 20 September 2009, 20:52:02 »
ok Henk, ik meng me er even niet in.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 September 2009, 21:00:24 »
@ Henk,

Ik ben het met je eens dat het goed is dat de consument beter is geïnformeerd en dat fabrikanten, binnen de grenzen van het redelijke (het blijft tenslotte massaproductie) worden aangezet fouten te voorkomen.
Alleen het gaat in dit draadje niet om de consument of de fabrikant, maar om de winkelier.
En die heeft niet veel voordeel van de beter geïnformeerde consument of de aangespoorde fabrikant.

Huub