Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45

Auteur Topic: hoogte bepalen?  (gelezen 6068 keer)

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
Re:hoogte bepalen?
« Reactie #15 Gepost op: 22 September 2009, 11:05:26 »
Klaas,

Bij de grote spoorwegen en ook bij modelspoor worden hoogtes altijd gemeten vanaf de bovenkant van de spoorstaaf (BS). In jouw voorbeeld heb je dus 5 mm ruimte.

Dat is wel leuk die stelling, maar volgens mij moet je wat minder rechtlijnig zijn en kijken wat de praktijk geeft. Hoe je het ook wendt of keert je begint met een bodemplaat waar rails op ligt, ca 4 mm. Daarbovenop komt de loc met gestreken of omhoogstaande pantograaf. en daarboven nog eens de rijdraad. Ik geef praktijk gegevens om wat meer duidelijkheid te geven en waar je ook aan moet denken.

Viessman geeft 45,5 mm vanaf de bodemplaat voor de bovenleiding. Dat is gewoon een praktijk opgave van de werkelijke hoogte en iets waar de hobbyist wat mee kan. De Normbladen zijn leuk voor de fabrikanten maar niet voor ons gebruikers. Eenvoudig denken en rekenen is veel belangrijker.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 22 September 2009, 11:15:37 »
Rob,

leuk verhaal, maar de hoogtes die in de NEM102 zijn aangegeven, zijn allemaal bepaald vanaf de bovenkant van de spoorstaaf.
Staat er ook bij, die dikke lijn SO = Schienenoberkante = bovenkant spoorstaaf.

En er is helemaal niks mis met rechtlijnig denken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #17 Gepost op: 22 September 2009, 11:18:16 »
Klaas,

Perfectie is een Utopie.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------

Deka

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 September 2009, 14:15:12 »
@Rob

Ik ben het geheel met Klaas eens.
Rails ligt meestal op een railbed, wat een ieder naar eigen smaak inricht. Bij de één is daarna de afstand van de bovenkant van de railstaaf bv. 5 mm boven het niveau van de plaat, bij een ander wellicht 10 mm, enz. Daarom wordt altijd gesproken van een afstand boven de bovenkant van de spoorstaaf.
Een loc heeft een verende pantograaf, die bij onderdoorgangen weliswaar iets wordt ingedrukt, maar niet volledig, want dan gaat hij niet meer omhoog en wordt dan ook geen stroom meer afgenomen, of bij gebruik van beide railstaven als voeding, rijdt de eloc dan met beide pantografen neergelaten.
Zoals Klaas al zei, zijn de afmetingen in NEM 102 minimumwaarden. Daar waar de bereikbaarheid in het geding is, bijvoorbeeld in schaduwstations, mag (moet) je meer ruimte nemen om in geval van nood (of bij bv. schoonmaakwerkzaamheden) alles bereikbaar te houden.

@Klaas
Het verbaast ook mij steeds weer dat allerelei lieden denken zich niet aan de NEM te moeten houden. Zelfs binnen mijn eigen club komen dat soort gedachten voor. En dan te bedenken dat vooraanstaande modelspoorders vaak jaren hebben overlegd en de normen zeker niet uit hun duim hebben gezogen!

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #19 Gepost op: 22 September 2009, 14:49:56 »
Tja, het is een hobby waarmee iedereen zijn eigen fantasie kan uitleven. De ene wil realisme tot in detail, de ander wil gewoon leuk en makkelijk kunnen rijden en/of bouwen. Gun elkaar dat plezier.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 22 September 2009, 14:52:44 »
Klopt, maar het een kan best samen met het ander. Ik bouw een fantasie baan (trambaantje) die niet is gebaseerd op een werkelijk bestaande situatie maar hou me met rijdraadhoogte en positie wel aan de NEM. Op die manier weet ik zeker dat alle trammodellen hun panto tegen de draad aan krijgen.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 22 September 2009, 18:27:34 »
@Klaas
Het verbaast ook mij steeds weer dat allerelei lieden denken zich niet aan de NEM te moeten houden.
Je zou haast stoppen met naar de normen te verwijzen. Ik verbaas me er niet alleen over, maar ik baal er gewoon van dat er steeds weer lieden zijn die menen de draak te moeten steken met de normen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #22 Gepost op: 22 September 2009, 20:55:19 »
Beste Klaas,

Ik verwijt niks aan normen, dat jij dat zo interpreteer is niet mijn probleem. Ik zeg alleen wat de praktijk maten zijn in een bepaalde situatie en waar je rekening mee moet houden. Er is iemand die een vraag stelt en het normblad wordt bekend gemaakt. Ik geef de andere kant aan. Niet iedereen heeft een schuifmaat of multimeter om zaken precies te meten. Dus waarom alle ophef ??? ??? ??? ???

Maar goed wens je toch het beste

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2009, 00:15:50 »
Rob, kennelijk snap je niet wat mijn punt is. Dan zal ik nog maar eens proberen om het concreet te maken. Daarvoor ga ik even terug naar dit citaat:
Een Br 101 met gestreken panto's is 33-34 mm hoog vanaf de onderzijde (Peco code 80) rail. Het normblad zegt 37 mm in de laagste stand dus bijvb bij viaducten dus heb je 3mm bij passage van het viaduct. Dit is een vrij normaal gegeven bij viaducten en ondergrondse stations.
Je meet hier de hoogte van de loc gemeten vanaf onderzijde rail. En daarbij betwijfel ik of je echt de onderzijde van de rail of de onderzijde van de bielzenmat bedoelt.
Dan komt in één adem: het normblad zegt 37 mm, waarmee je eigenlijk suggereert dat die maat ook vanaf onderzijde rail wordt gemeten. Maar dat is niet zo, bij hoogtemetingen wordt altijd de bovenkant van de rail als referentie genomen.

In een volgend bericht begin je over de praktijk, en dat het daar handiger is om vanaf de basisplaat te meten. Dat is misschien wel zo als je begint met bouwen, maar dan moet je bij die 37 mm uit de norm dus ook nog de totale dikte van je rail plus bielzenmat en de eventuele dempende onderlaag optellen. En die ligt niet vanzelfsprekend vast, dat is afhankelijk van welk materiaal je gebruikt en moet je dus eerst meten. In de hele toon van je reacties lees ik eigenlijk een soort minachting voor de normen. En als ik dat verkeerd zie, dan had je het beter op moeten schrijven.

Tenslotte dit citaat:
Perfectie is een Utopie.
Daar heb ik niet op gereageerd, omdat het nergens over gaat. Niemand heeft iets over perfectie gezegd. Ik heb alleen maar gesteld dat je de juiste referentie moet gebruiken voor de hoogtemeting. Dat heeft niks met perfectie te maken, dat is gewoon een kwestie van goed kijken wat er met een bepaalde maat wordt bedoeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #24 Gepost op: 25 September 2009, 06:43:40 »
Hoi allemaal,

Ik moet eerlijk zeggen, ondanks dat ik het lang niet altijd met Klaas eens ben, heeft hij in dit geval helemaal gelijk.
In de praktijk hebben de normen tot doel om een natuurgetrouw beeld te krijgen waarbij alle modellen goed tot hun recht komen (lees: de juiste schaalverhouding hebben). Daarbij zorgen diezelfde normen er voor dat modelbouwers niet in de problemen komen. Het is al zo verschrikkelijk vaak voorgekomen dat er een modelbaan is gebouwd en achteraf blijkt de hoogte van het viadukt nét niet hoog genoeg te zijn, de perron-afstand is te weinig etc etc.

Gebruik van de normen kan veel problemen voorkomen. Maar gezond verstand is er natuurlijk ook nog!
De aangegeven afstanden zijn minimale afstanden (in dit geval 37mm vanaf bovenzijde rails), maar niets houd je tegen om een onderdoorgang van 40mm te maken.

Wat ik echter in de praktijk veel als probleem tegen kom is dat men denkt "OK, dus de trein moet 37 mm aan hoogte winnen.", maar dat is iets te simpel gedacht.
Zoals gezegd is de minimale hoogte van bijvoorbeeld een viaduct 37mm + hoogte onderbouw (hoogte spoorstaaf + hoogte dwarsliggers). Voor de hoogte die door de trein gewonnen moet worden komt daar ook de constructie-dikte van het viaduct bij, die wordt vaak over het hoofd gezien!

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #25 Gepost op: 25 September 2009, 11:43:03 »

Wat ik echter in de praktijk veel als probleem tegen kom is dat men denkt "OK, dus de trein moet 37 mm aan hoogte winnen.", maar dat is iets te simpel gedacht.
Zoals gezegd is de minimale hoogte van bijvoorbeeld een viaduct 37mm + hoogte onderbouw (hoogte spoorstaaf + hoogte dwarsliggers). Voor de hoogte die door de trein gewonnen moet worden komt daar ook de constructie-dikte van het viaduct bij, die wordt vaak over het hoofd gezien!

Deze wereldtip had ik graag een half jaar eerder gehad  ;D

Maar goed, weer wat geleerd!

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #26 Gepost op: 25 September 2009, 14:20:20 »
Om Rik even bij te vallen; ik vind zelf 5 cm wel een mooi rond getal als minimum maat voor schaal N.
Als je voor de rails en bedding 5 mm telt, houd je op basis van de standaard 37 mm nog maximaal 8 mm over voor bijvoorbeeld de houten plaat die je als basis gebruikt voor het bovenliggende niveau dat eroverheen gaat.

Rekent ook lekker makkelijk; bijvoorbeeld bij een minumum radius van 25 cm voor een railspiraal en dus een cirkelomtrek van ongeveer 1,57 meter kom je dan op een stijgingspercentage van iets boven de 3% uit, wat toch wel gezien wordt als het maximum...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

broker

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 September 2009, 19:01:03 »
tjonge, ik had niet verwacht dat ik zoveel antwoord zou krijgen.
mijn excuses dat ik als "leek" die vraag niet duidelijk genoeg heb gesteld. ik heb mijn antwoord er tussenuit kunnen halen. het gaat idd om een schaduw spoor en ook over een brug stuk wat ik daar minimaal voor moet aanhouden.

maar bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

ik moet trouwens zeggen dat het me niet meevalt om zo'n baanplan te maken, eigenlijk valt het me vies tegen...
maar ja, ik moet maar wat meer inspiratie op doen hoe anderen het goed op papier hebben gezet.

Groeten

Hans