Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 14:33:34
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 10:57:11
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16

Auteur Topic: Cochem - (Baanplan N)  (gelezen 6470 keer)

Richard van Dijk

• Offline Offline
Cochem - (Baanplan N)
« Gepost op: 19 April 2009, 12:23:26 »
Beste modelspoorders.

Eindelijk ben ik dan zo ver dat ik mijn baanplan online kan gaan zetten.
Zoals de naam al doet vermoeden is het gebasseerd op het plaatsje Cochem aan de Moezel. Ik rij in N, mijn tijdperk is IV tot heden. Ik heb geprobeerd om het stationsgebeid zoveel mogelijk over te nemen maar zoals vaak in deze hobby moet je toch wat concessies doen. Verder dacht ik dat het me vrij goeg gelukt was. Ik ben er zelf erg tevreden mee.

Dit is het zichtbare gedeelte.  In de rechterhoek (links het station verlaten) daalt het spoor 7 cm om dan via de achterzijde naar de andere kant te gaan om daat de spiraal in te gaan naar het schaduwstation. Al je het station aan de rechtekant verlaat kom je vanzelf in de spiraal terecht. De spiraal zal een hoogte van zo'n 35 tot 40 cm overbruggen om dan in het schaduw station uit te komen.

Dit is het schaduw station. Ik heb daar zoveel mogelijk sporen neergelegd. De sporen zijn zo lang mogelijk gehouden om met lekker lange treinen te kunnen gaan rijden. De stijging in de spiraal zal voor de kllimmende sporen 2% zijn.

Ik zie jullie reactie tegemoed.

Richard
« Laatst bewerkt op: 20 April 2009, 20:14:58 door Hans van de Burgt »

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Baanplan Cochem
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2009, 13:13:33 »
Hoi Richard,

Op zich een heel leuk thema, kan je heel veel verschillend materieel inzetten (ook gezien het schaduwstation).

Wat mij opvalt aan het baanplan zijn de rechte lijnen. Het station ligt evenwijdig aan de randen van de baan/plaat en is verder kaarsrecht. Nu is Cochem ook redelijk recht-toe-recht-aan maar een hoek tov de tafelrand en evt een lichte doorbuiging in de sporen zal het optisch denk ik wel een stuk interessanter maken (Flex-rails dus). Dan kan je de bochten naar het station wat vloeiender laten verlopen het station in.

Natuurlijk is het wel zo dat met het landschap (Moezeloever) een hoop kan worden gecamoufleerd, maar daarvoor moet je misschien iets toelichten over het plan voor het landschap.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2009, 13:55:28 »
Hoi Richard,
Leuk thema, afgelopen najaar ben ik daar een aantal dagen geweest en was ook wel gecharmeerd van de omgeving.
Ik zou inderdaad ook wat meer bochtwerk er in brengen. Kijk maar naar de foto. De sporen naar het opsteltrrein beginnen bijvoorbeeld al in de bocht.
Links van het station mis ik op het plan nog een paar spoortjes naar wat goederenloodsjes die er nu nog staan. Dat zou het wat minder stijf kunnen maken.
Bijgaand een foto vanaf de pinnerbergkreuz, genomen met mijn mobiel

Groeten,
Patrick

d.vanaalst

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2009, 17:05:45 »
Hoi Richard,
ziet er goed uit!  8)
Mooie lange sporen, voor lange treinen!! echt gaaf

Ikzelf ben ook een poos bezig met het maken van een sporenplan van Cochem (in H0) maar ik heb er toch best veel moeite mee.
Ruimte is beperkt en de foto's die ik heb zijn niet altijd even duidelijk op de punten die net belangrijk zijn.
In welk programma heb jij zitten tekenen?
Groeten Dennis
Groeten Dennis

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2009, 18:55:55 »
Hallo.

Bedankt voor julie reaktie tot nu toe.

Dat het nu zo straks (lees recht) gelegd (getekend is) komt omdat ik het erg lastig vind om het in een hoek te tekenen met Anyrail (gelijk een vraag van Dennis beantwoord). Ik zit er wel over te denken om het station in een boog neer te leggen. En dan wel zo dat de wisselstraat aan de linkerkant wat meer naar het einde van de plaat komt te liggen. Ik zit nog te twijfelen of ik die sporen naar de locloodsje ga maken. Denk het wel. Is het nou een goederenloods of toch een locloodsje zoals ik dacht. zijn er mensen die dat weten? Verder heb ik nog niet echt diep nagedacht over het landschap. Wat wel vast staat is dat aan de linkerkant het spoor de Kaiser Kareltunnel in gaat. Aan de rechterkant weet ik het nog niet. Verder moet de moezel er niet perce op komen. Waarschijnlijk krijg je die te zien aan de rechterkant in de bocht.
Verder wil ik achter het spoor in elk geval de parkeerplaats hebben en wat van het gebergte. Tot zover mijn idee over hoe ik het wil hebben.

Ik heb het schaduwstation zo groot mogelijk gemaakt om een zo gevarieerd mogelijke treinenloop tge hebben. Ik hou met kwa materieel redelijk aan wat er langs de moezel rijdt, maar er kan ook materieel komen wat ik erg leuk vind. bijvoorbeeld de ICE 1 en 3 terwijl er alleen de ICE 2 daar langs komt.

Richard

Tomas131

• TraXXer
  • Offline Offline
  • Br 146.2
« Reactie #5 Gepost op: 20 April 2009, 16:56:42 »
Hee, dat ken ik  ;D
Ik ben mijn eigen versie van Cochem aan het maken. Lijkt erop qua landschap en station en stationsgebouw maar is aangepast voor kleiner formaat. Het station is bijvoorbeeld in een bocht. Ik wens je veel succes met het bouwen van jouw versie Richard ;)

PS: dat kan natuurlijk niet he, een ICE in tijdperk IV  :P
« Laatst bewerkt op: 20 April 2009, 16:58:54 door Tomas131 »
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #6 Gepost op: 20 April 2009, 17:44:06 »
Nou een ICE-V (testtreinstel, geproduceerd door MTX) kan in principe wel want die is in 1985 volledig afgeleverd. Maar erg interessant is dat treinstel natuurlijk niet want het is er eentje en die is max. 5-delig.

Qua situatie is de brug bij Bullay natuurlijk ook nog interessant. Ooit in Duitsland (ik dacht Dortmund) een baan gezien naar dat voorbeeld en vooral die gecombineerde weg-spoorbrug op verschillend niveau is leuk. Maar goed dat is de andere zijde van de Kaiser Kareltunnel, weg van de richting Koblenz.

Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking van je plan.

Robert

Richard van Dijk

• Offline Offline
Re:Cochem - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2009, 15:37:57 »
Ik zal binnenkort eens wat foto's neergaan zetten van mijn voortgang. Helaas zal dit niet erg snel gaan omdat de kleine Jasper ( nu 21 weken en een paar dagen) en zijn moeder toch ook nog veel vrije tijd vergen. Maar goed. Zal ook mijn vorderingen hier op de site gaan plaatsen.

@ Tomas 131  Ik weet dat de ICE niet echt in tijdperk IV thuis hoort. Maar als je goed ad gelezen rij ik tijdperk IV tot en met heden. Dus het kan wel.

Groeten Richard

SporenplanOnline

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2009, 20:00:28 »
Ben zelf een tijd niet meer actief geweest op het forum vanwege drukte, omdat ik laatst de tekening van 1968 van Cochem had gekregen vond ik dit draadje wel intressant. Wat me opviel is het rechte aan het sporenplan: de Mosel doet dat daar dus echt niet :). Om een indruk te geven van het verloop van het horizontale alignement van Cochem de volgende screens (Bron Bahn TV):

Inrijder vanaf Koblenz

Wisseloverloop 1-2

Wisseloverloop 1-2 (wissel 2 is licht meegebogen)

Rechtstand tussen wissel 2 en 3, met rechts kopje 26

Wissel 5 (rechtsonder) en 6 met aansluitend boog naar links

Boog in gehele emplacement

Begin 2e perron en links wissel 41 met kopje 20

Uitrijder van sp 1 met rechts hiervan wissel 57. Geheel rechts is onder het groen kopje 15 te zien

Kopje 40 (rechts) en in de verte sporen 31-34 (lokloods)

Inrijders vanuit Trier met de Kaiser-Wilhelm Tunnel

Conclusie: een beetje standaard wissel is in een bochtig tracee zoals Cochem niet gebruikelijk.

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2009, 16:19:07 »
Hallo allemaal. Naar aanleiding van jullie reaktie toch maar weer even gaan zitten tekenen. Wat vinden jullie van het volgende?

@Sven.

Ik hoop dat je wat aan de tekening hebt.

Groeten Richard

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #10 Gepost op: 22 April 2009, 16:32:58 »
hoi richard
Dat ziet al een stuk beter uit. (y)
Geeft meteen een andere indruk dat al die lange rechte stukken.
kan je niet eens proberen de foto's/plaatjes wat groter te krijgen.
Is het ook te zien voor mensen met slechtere ogen ;D

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #11 Gepost op: 22 April 2009, 16:34:05 »
Hoi Richard,

Mijn eerste reactie is gelijk  (y)  (y).

Ik weet niet of je je baan wilt beperken tot voornamelijk technisch bedrijf of dat ook de scenery een belangrijke rol gaat spelen. Maar mocht het laatste het geval zijn, dan gaat je nieuwe opzet vast enorm helpen om er iets realistisch en moois van te maken.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2009, 16:37:46 »
Als het goed is een groter plaatje

groeten Richard

Martijn_

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 April 2009, 17:19:42 »
Hallo richard,

Dit plan ziet er al veel beter uit.
Maar als ik een raad zou magen geven, om het nog mooier (vloeiender) te laten ogen moet je er voor zorgen dat de boogstralen aan de rechterkant van het station zo groot mogelijk maken. Eventueel kun je dit doen om de knik in de perronsporen iets groter te maken waardoor je meer ruimte creeert aan de rechterkant van je station.

mvg, Martijn

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #14 Gepost op: 22 April 2009, 17:52:49 »
Hoi,

Het plan is inderdaad een heel stuk verbeterd en de opmerking van Martijn kan ik mij ook wel in vinden. Scherpe bochten komen wel voor maar hoe ruimer hoe beter het oogt. Ik denk dat door het gehele station Cochem vanaf de tunnel tot de laatste wissels (bij wijze van spreken dan, want die ruimte is er domweg niet) in een flauwe boog te leggen dat je een heel mooi spoorverloop kan realiseren.

Hoe zit het eigenlijk met het spiraalspoor aan de onderste poot. Dat ligt nu ver naar achter op de tafel. Is hiervoor een bepaalde (landschappelijke) rede of is dat meer vanwege de spiraal zelf (binnenbogen dalen, buitenbogen stijgen)?

MvG
Robert