Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
Vandaag
om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
Vandaag
om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Flikkervrije sluitlichten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Flikkervrije sluitlichten (gelezen 6313 keer)
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Flikkervrije sluitlichten
«
Gepost op:
11 March 2009, 21:14:45 »
Zoals ik in een ander draadje al schreef, ben ik bezig met sluitlichten voor een Minitrix SBB EC-rijtuig. Ik wil voorkomen dat de sluitseinen flikkeren (als de stroomafname even wat minder is, wat bij enkelzijdige stroomafname per draaistel een reëel risico is) en dus een buffer condensator gebruiken.
Mijn idee is om na een bruggelijkrichter en de condensator (220 uF), een 5 V spanningsregelaar te plaatsen, gevolgd door een 4k7 Ohm weerstand en twee rode LEDs in serie. Klinkt dit een beetje zinnig?
Hoewel de spanningsregelaar niet noodzakelijk is, zorgt deze er wel voor dat altijd dezelfde stroom door de LEDs loopt (zolang de spanning over de condensator voldoende hoog is), waardoor er ook geen variaties in helderheid optreden bij (korte) stroomonderbrekingen. Bij voldoende spanning branden de LEDs altijd even fel, bij een te lage spanning zijn ze direct uit.
Helaas heb ik niet alle onderdelen op voorraad om dit even uit te proberen, en ik heb weinig zin om alles te bestellen om er daarna achter te komen dat ik een denkfout heb gemaakt. Klopt het idee wat ik heb, of zijn hier andere/betere oplossingen te bedenken?
Gelogd
NS 1100
Offline
Berichten: 1485
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #1 Gepost op:
11 March 2009, 21:16:31 »
Laat die spanningsregelaar er maar uit. Gewoon de meest grote elco (220uF/25V - 470uF/25V) nemen die je kwijt kan levert al prima resultaat op!
«
Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 21:18:58 door NS 1100
»
Gelogd
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #2 Gepost op:
11 March 2009, 21:26:17 »
Grootste elco die ik kwijt kan is denk ik 220 uF (heb ik helaas niet op voorraad, maar volgens de maten van Conrad moet dat net passen). Of ik moet het andere toilet er ook uit slopen, dan kan er daar nog eentje.
Ik heb het eerder wel 'ns zonder spanningsregelaar gedaan, maar vond toen toch wel dat de helderheid zichtbaar varieerde bij stroomonderbrekingen. Was trouwens wel met een grotere stroom dan hier, dus dat verklaart ook wel wat.
Zoals gewoonlijk, dacht ik dus weer 'ns te moeilijk
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #3 Gepost op:
11 March 2009, 21:28:39 »
Het lijkt mij dat het effect, dat met het weglaten van de spanningsregelaar verloren gaat, niet door een elco vervangen kan worden.
Je hebt dan wel constanter licht, maar bij meer spanning gaan ze dan toch wel feller branden, denk ik.
Gelogd
Ik heb al een trein
NS 1100
Offline
Berichten: 1485
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #4 Gepost op:
11 March 2009, 21:30:01 »
Valt reuze mee, probeer het maar eens in de praktijk.
Rij je trouwens analoog of digitaal? Bij analoog gebruik kan je idd wel een spanningsregelaar gebruiken, bij digitaal (waar ik van uit ging) hoeft het dus niet.
«
Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 22:44:29 door NS 1100
»
Gelogd
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #5 Gepost op:
11 March 2009, 22:28:38 »
Marcel
Kijk anders even op de site van Jaap (Jajo)
Dit is een oplossing die werkt, maar dit gaat denk ik bij jouw niet passen
http://modeltreinbaan.nl/?page_id=1236
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #6 Gepost op:
12 March 2009, 09:14:54 »
Ik rijd digitaal.
De schakeling van Jaap past op zich wel (als ik SMD componenten gebruik, en een iets kleinere goldcap van bijvoorbeeld 0,5 F), alleen lijkt zo'n grote condensator me een beetje overkill voor mijn situatie. De stroom door de LEDs is zo klein, dat ze met een condensator van 220 uF al enkele seconden blijven branden.
In een klein testje wat ik gisteren nog even gedaan heb, zag ik echter wel dat na het los trekken van de voeding, de LEDs direct minder fel beginnen te branden. Met een 5 V spanningsregelaar is dat effect weg (ze blijven dan een korte tijd even fel branden, en gaan daarna heel snel uit).
Helaas is de condensator van 220 uF / 35 V die ik heb te groot voor in het rijtuig. Een condensator van 100 uF / 35 V (die ik ook op voorraad heb) of 220 uF / 25 V (die ik zou moeten bestellen) zou wel passen. Hetzelfde geldt voor de 5 V spanningsregelaar, die ik niet in SMD heb liggen. Daarnaast wacht ik nog op de sleepcontacten van Minitrix. Een echte praktijktest zal dus nog even op zich laten wachten...
Gelogd
vanDyk
Offline
Berichten: 277
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #7 Gepost op:
12 March 2009, 17:14:31 »
Heb een vraagje over een condensator, aangezien 2 dingen elkaar tegenspreken. Het gaat over
deze condensator
.
In de website beschrijving staat 220000 pF, maar als ik het datablad erbij pak, en controleer kom ik op 220 pF, wat moet ik nou gaan geloven? En als het 220000 pF is, staat dat gelijk aan 220 µF? Of was het eerder 220 nF?
Paul.
Gelogd
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #8 Gepost op:
12 March 2009, 17:39:14 »
Hai Paul
220000 pF is 220 nF is 0,22 µF is 0,00022 F
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #9 Gepost op:
12 March 2009, 19:17:22 »
Je kunt ook natuurlijk meerdere elco's met een kleinere capaciteit parallel zetten.
Je kunt ze dan "verdelen" over de wagon.
b.v. 4x 47 uF=
168
188uF.
En een spanningregeleaar in to92 behuizing kan je makkelijk kwijt in N-materiaal.
mvg, Peter
«
Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 19:26:31 door Swiss_fan
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #10 Gepost op:
12 March 2009, 19:22:08 »
168uF ? Hoe bereken je dat ?
Sander
Gelogd
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #11 Gepost op:
12 March 2009, 19:25:11 »
Zonder inflatie is het dus 188uf.
Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Nijboer
Offline
Berichten: 659
Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #12 Gepost op:
12 March 2009, 19:28:25 »
Begin bij het begin: optimaliseer de stroomafname.
(extra afnemers, extra gewicht in de wagen)
Dan kan de capaciteit (afmeting) ook kleiner.
Grt,
Collin
Gelogd
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #13 Gepost op:
13 March 2009, 11:33:41 »
@Nijboer: op zich met je eens, maar dat is niet altijd even eenvoudig. Het rijtuig neemt standaard (na het plaatsen van de sleepcontacten) stroom af op de assen. Als ik dat wil optimaliseren, zou ik dus stroom moeten afnemen op de wielen. Ik moet dan ook per draaistel twee draadjes naar binnen, in plaats van één (wat nu gebeurt doordat het draaistel om een metalen pinnetje draait). Het verzwaren van het rijtuig is ook lastig, want de ruimte in N is erg beperkt. Het plaatsen van een condensator (100 tot 220 uF is genoeg) vereist een veel minder grote ingreep, en lijkt me dan ook een betere optie. Ik ben het met je eens dat het meestal beter is om bij het begin te beginnen, maar om nou m'n hele rijtuig te slopen terwijl het ook met een simpel condensatortje kan gaat me net iets te ver.
@Swiss_fan: er is voldoende ruimte voor een condensator van 220 uF. Het lijkt me dus niet nodig om meerdere kleine condensatoren parallel te schakelen. Dat dit kan (en dat je de capaciteit dan gewoon kunt optellen) wist ik wel. Een spanningsregelaar en bruggelijkrichter in SMD formaat zijn inderdaad geen enkel probleem.
Maar goed, de sleepcontacten zijn besteld bij Keuterman en de condensator en spanningsregelaar bij Conrad, dus zodra dat alles binnen is kan ik verder met m'n projectje.
Gelogd
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re: Flikkervrije sluitlichten
«
Reactie #14 Gepost op:
22 March 2009, 14:56:36 »
Ik heb ook een vraagje wat goed bij dit draadje past.
Ik wil ook een kondensator 470 uv 25 volt inbouwen in een stuurstandrijtuig met functiedecoder.Dit om het flikkeren tegen te gaan.
Echter dit rijtuig heeft gloeilampjes en geen leds.
Gloeilampjes verbruiken veel meer stroom mijn vraag is dus heeft een kondensator dan wel effect met gloeilampjes.
Graag jullie reacties.
Groetjes marco
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Flikkervrije sluitlichten