Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:36:32
Sound inbouwen in roco 185.2 door saskia
Vandaag om 14:26:08
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 14:10:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 14:07:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:51:47
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door AlbertG
Vandaag om 13:38:43
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door Eenerspoor
Vandaag om 13:34:35
Verschil in grootte huizen...... door Benrail
Vandaag om 13:17:59
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 13:08:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:50:11
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:48:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:42:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 12:23:32
Roco 290 digtaliseren door bellejt
Vandaag om 12:20:04
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 11:38:18
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Deetrein
Vandaag om 11:32:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 09:48:42
Alternatief gezocht voor Roco motoren door Albert de Heer
Vandaag om 08:49:40
Ervaring nieuwe Z21 app door bask185
Vandaag om 08:40:13
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 07:01:45
Minibaan Visserskaai H0 door RobVille
11 June 2025, 23:14:32
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Klaas Zondervan
11 June 2025, 23:13:38
Dg in Spoor-1 door arnout
11 June 2025, 23:08:47
Leubachtalbahn door RobVille
11 June 2025, 22:03:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
11 June 2025, 21:55:35
NS 6000 een Nederlandse Fransoos door orientexpress
11 June 2025, 21:45:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
11 June 2025, 21:09:09
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Taigagaai
11 June 2025, 20:35:03
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
11 June 2025, 20:03:15
  

Auteur Topic: Samenstelling DDM  (gelezen 15342 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Samenstelling DDM
« Gepost op: 22 October 2008, 16:09:34 »
Beste iedereen,

Zoals de titel van het draadje al aangeeft is mijn vraag de volgende:
Wat was de samenstelling van een 7 delige DDM1?

Een 6 delige heeft naar verluid de volgende samenstelling:
1600 of 1800 loc, Bv, ABv, Bv, ABv, Bv, Bvk (is dat overigens altijd deze indeling van bakken geweest?)

Maar de hamvraag is welke bak kwam er dan in de 7 delige stam bij? (En aan welke kant?)

Even een fototje van Railfaneurope.net met een 7 delig stammetje.

(En nee het is inderdaad niet op deze foto te zien  ;D)

Alvast bedankt voor de hulp!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2008, 16:17:39 »
Een DDM1 stam is meestal 6 delig, de loc moet je niet meetellen.
De samenstelling weet ik niet uit mn hoofd.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8428
  • Spoor N
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2008, 16:19:03 »
Naar ik meen een Bv, maar ik zal het even opzoeken.

@Jos: nee, er zijn ook zevendelige stammen geweest. ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2008, 16:24:23 »
Dankje Rick, (voor wat betreft het opzoeken  ;D)

@ Jos.
Moet je voor de gein eens tellen op de foto die hier boven bij staat!  ;)
Ik dacht laat ik die er maar vast bij zetten voordat ik een hele batterij reacties krijg met "Nee Mark een DDM1 heeft 6 bakken"  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2008, 16:27:09 »
Ik had ooit een poster van DDM1 (heeeel lang geleden.) Ik weet zeker dat er 3 ABv's in zaten. Uit het hoofd zeg ik:
Bvk+ABv+ABv+Bv+Bv+ABv+Bv+1600

(zo heb ik hem zelf ook maar samengesteld)

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8428
  • Spoor N
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2008, 16:27:44 »
Op foto's uit de beginperiode zie ik Bvk - Bv - Bv - ABv - ABv - Bv - Bv - loc, of dat standaard altijd zo was weet ik niet. Dat de ABv en Bv om en om zitten is pas van de laatste jaren (voor je het vraagt: rond 2005, ruim na de jaren '90 in ieder geval ;)).

En dan komt Sander tussendoor met iets anders, ik zoek maar even verder. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2008, 17:49:32 »
Misschien een idee somda te raadplegen aan de hand van de spots?

Groetjes Michiel

Ps; zal zo eens kijken of ik daar wat vinden kan.

Edit; zoek tocht was zonder resultaat.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2008, 18:43:48 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2008, 19:12:06 »
ik heb nog even snel wat plaatjes boeken doorgebladerd, maar ben er niet veel wijzer van geworden. Nergens is de complete samenstelling goed in beeld gebracht. Je kunt nog net de 7 rijtuigen tellen, maar dat is ook alles.
Heb foto's gevonden met zowel ABv als Bv direct achter de loc, dus het lijkt er op dat er geen vaste rijtuigvolgorde gehanteerd werd.....
we zoeken verder.........

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • sleutelspoor
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2008, 19:26:42 »
Ik moest even de archieven in maar heb het gevonden. In 1986 het jaar dat de laatste rijtuigen uitgeleverd werden hadden we stammen van zes en zeven rijtuigen. Een stam van zes was 2 Bv + 2 ABv + Bv +Bvk het zevende rijtuig is een ABv aan de zijde van de locomotief.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • sleutelspoor
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2008, 19:49:23 »
Vorige informatie was uit de winterdienst omloop. Het blijkt in de zomeromloop dat alleen de plaats van de locomotief en het stuurstandrijtuig vast ligt.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2008, 20:01:34 »
Dacht ik net een mooi zeker antwoord te hebben over de "standaard" indeling van de 7 bakken tellende DDM1... komen we toch weer tot de conclusie dat de NS het woord "standaard" echt niet zijn het vocabulair heeft.   ;D

Goed. Even samengevat betekent dat tot dusver dat we vanaf omstreeks '86 stammen hadden in de winder met de volgende indeling:
DDM1: 1600 loc, Bv, Bv, ABv, ABv, Bv, Bvk
DDM1: 1600 loc, ABv, Bv, Bv, ABv, ABv, Bv, Bvk
En in de zomer:
DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 5, Bvk
DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 6, Bvk

In begin jaren '90 gingen enkele DDM1 bakken (in ieder geval 's zomers) naar de ICR diensten tussen Zantvoort en Maastricht waardoor we de volgende bakken indeling kregen:

DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 4, Bvk
DDM1: 1600 loc, hussel hussel ABv's en Bv's max. 5, Bvk

Halverwege de jaren '90 kwamen de 1800 loc's in plaats van de 1600 loc,
En sinds omstreeks 2005 rijden we met de volgende indeling:
DDM1: 1800 loc, Bv, ABv, Bv, ABv, Bv, Bvk

Is dat een redelijke samenvatting?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2008, 20:14:25 »
Ik rij ook in die zelfde samenstelling als wat jij opnoemt, 6 bakken.

BvK, Bv, ABv, Bv, ABv, Bv, 1838
« Laatst bewerkt op: 22 October 2008, 20:55:04 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8428
  • Spoor N
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2008, 20:53:18 »
@Mark: lijkt me een redelijk goede samenvatting. Het is wel zo dat bij de hussel hussel stammen er 3 Bv's en 3 ABv's inzaten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2008, 09:01:43 »
@ Jos,

Alleen reed de 1838 maar tot 21 mei 2004. Dus of die zo veel gereden heeft met de "standaard" DDM1 indeling zoals ze heden ten dagen rijden is maar de vraag. (De Airco units die er bij jou op staan heeft de 1838 in ieder geval nooit gehad. (misschien je loc dus omnummeren?  ;))

Maar goed, verder blijft het leuk om zo'n relatief lange gele dubbeldekkers sleep te zien.  :)

@ Rick,
Dat heb ik inderdaad niet duidelijk genoeg gemeld  :)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2008, 11:12:40 »
@ Mark.

Dat klopt inderdaad, de 1838 is in 2004 Totall loss geraakt bij een zware botsing met een V-IRM op amsterdam centraal.

De Airco's op het dak heb ik er opgezet omdat de loc bij mij op de baan gewoon doorgaat, zullen we zeggen dat hij is "hersteld".

Ik had hem wel kunnen omnummeren.
Maar dat vind ik zonde van het stadswapen van Groningen.
Dus daarom rijd hij nu met een sleep DDM1 en met airco's op het dak.

Hiervoor zou ik je graag willen verwijzen naar mijn eerdere post op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8099.5070

Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 11:14:15 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)