Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:23:58
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:12:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:03:38
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Verschillende Wisselaandrijvingen  (gelezen 16224 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Verschillende Wisselaandrijvingen
« Gepost op: 30 September 2008, 13:45:42 »
Geachte Medehobbyisten

Eigenlijk durf ik deze vraag niet meer te stellen daar ik weet dat dit
al een paar keer aan de orde is geweest, maar ik ben de laatste jaren
nog al vergeetachtig en kan dit onderwerp niet direct terug vinden.
De vragen :

Ik ontving pas de nieuwe modelspoor catalogus 2009 van Conrad
sta versteld wat ze allemaal te bieden hebben.
Op pag.20 zie ik bijv. rails en wissels van Piko halverwege de lijst
Electr. wiisselaandr.219692-96 en onderbouw v.wisselaandr.242324-96
wat wil nu onderbouw zeggen ?

Verder voor mij de belangrijkste vraag,

Kan iemand mij nu duidelijk aangeven misschien ook d.m.v. schema'tjes wat is nu het verschil tussen.
Universele wisselaandrijving met eindschakeling  219999-96 en
Universele wisselaandrijving met eindafschakeling en polariteitsomschakeling  219998-96
Wanneer gebruik je het één en wanneer het ander ?

Hartelijk dank vast voor opnieuw de moeite om hier in te duiken
Met vriendelijke groeten,

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 30 September 2008, 13:48:15 door Herwim Frank. Reden: Taalkundig »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2008, 13:57:59 »
Onderbouw wisselaandrijving = gaatje onder de wisseltongen in je plaat en wisselmotor eronder schroeven. Zie je dus niks van boven de plaat.

Eind-schakeling betekent dat als de wisselmotor naar z'n eindstand gaat, dat hij dan een contavctje inschakelt. Andere kant op ook. Kun je dus íets' mee schakelen; een puntstuk polariseren of een sein mee laten omschakelen. Aan de andere kant; als je de wisselmotor bekrachtigt, moet je op tijd ophouden met op de knop drukken, anders blijft het ingebouwde motortje duwen en kan de wisselmotor vastlopen.

Eindafschakeling betekent dat zodra de wisselmotor in z'n eindstand komt, hij aurtomatisch z'n voedingsspanning onderbreekt. Langduring belasten met spanning heeft weinig tot geen gevolgen; de stroomkring is onderbroken. Uiteraard geldt dat maar 1 richting uit, als je de wisselmotor tbv de andere kant spanning geeft, zal hij wel om gaan.

groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #2 Gepost op: 30 September 2008, 16:17:42 »
Universele wisselaandrijving met eindschakeling  219999-96 en
Universele wisselaandrijving met eindafschakeling en polariteitsomschakeling  219998-96

Gert zit er dichtbij, maar toch niet helemaal goed.
Op de site van conrad zie ik bij beide eindafschakeling staan. Dat hebben ze dus allebei.
De 219998 heeft bovendien een extra contact waarmee je het puntstuk kan polariseren, of de stand terugmelden. (of allebei)

Merkwaardig genoeg is de prijs hetzelfde, dus ik begrijp niet waarom ze twee uitvoeringen maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2008, 11:01:56 »
Hallo Gert en Klaas

De antwoorden zijn op zich duidelijk maar er blijft bij mij
altijd de volgende vraag.
Als je je wissel bedient door een drukknop schakelaar of terugverende
tuimelschakelaar die dus een korte stroomstoot geven waarom heb je
dan nog een eind (af) schakeling nodig.

Verder is mij ook nog steeds niet duidelijk waarom en wanneer moet je
het puntstuk polariseren.
Het is wel makkelijk inderdaad om het extra kontakt te gebruiken voor
terugmelding.
Wat puntstuk polariseren betrefd zou ik graag hiervan wel eens een schema willen zien hoe te schakelen en dus waarom.

Misschien wat domme vragen maar graag leer ik weer van jullie.
Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2008, 11:32:42 »
Op zich is het verhaal van het puntstuk polariseren niet zo complex. Heel vereenvoudigd kun je het zo zien :
- Bij een wissel zijn de twee buitenste railstaven altijd de linker- of rechter spoorstaaf.
- De punt in het midden is anders. Afhankelijk van de wisselstand vormt die de rechter- of linker spoorstaaf.
- Bij het 2-spoor systeem moet dus die punt, electrisch gezien, worden omgeschakeld, afhankelijk van de wisselstand.

Met een drukknop of tuimelschakelaar geef je de wisselaandrijving spanning, zolang je de knop/tuimelaar ingedrukt houdt. Dat kan echter veel te lang zijn. Een wisselaandrijving heeft slechts spanning nodig zolang de motor moet draaien. Langer spanning geven kan schadelijk zijn.
 
Met de hand aan de knop is het bijna niet te doen om precies lang genoeg contact te maken. Net lang genoeg om de wissel 100% om te leggen en precies kort genoeg om niet langer spanning op de motor te zetten.
De schakeling doet twee dingen :
- de spanning vasthouden, als je de knop eerder loslaat, tot de wissel 100% om is.
- de spanning altijd verbreken als de wissel wel om is - ongeacht of je nu wel of niet de knop hebt losgelaten.

Hopelijk is het een beetje duidelijk,

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2008, 12:17:00 »
Hier een plaatje om het te verduidelijken:



De draadkleuren komen overeen met de Conrad aandrijving

De schakeling doet twee dingen :
- de spanning vasthouden, als je de knop eerder loslaat, tot de wissel 100% om is.
- de spanning altijd verbreken als de wissel wel om is - ongeacht of je nu wel of niet de knop hebt losgelaten.
Sander, hat laatste is waar, maar het eeste niet.
Ik ken tenminste geen wisselaandrijving die zelf de spanning vasthoudt als je de knop hebt losgelaten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2008, 12:26:15 »
Als je je wissel bedient door een drukknop schakelaar of terugverende
tuimelschakelaar die dus een korte stroomstoot geven waarom heb je
dan nog een eind (af) schakeling nodig.
Niet, inderdaad, maar ik gebruik niet-terugverende tuimelschakelaars om ook op m'n bedieningspaneeltje te zien of de wissel 'om' staat of niet. Dus geeft de schakelaar steeds spanning door, dus vind ik het handig dat het ding zelf afschakelt. Diezelfde schakelaar schakelt ook een aanliggende rail stroomloos en zet spanning op een (bij die rail behorend) rood ledje.

@klaas; is dat zo? Dat kon ik nou niet opmaken uit de Conrad-omschrijving, anders had ik liever die dubbelwerkende gehad. (sja, achteraf...)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #7 Gepost op: 01 October 2008, 12:32:19 »
Geachte raadsleden,

Mag ik hierop inhaken. Ik heb al rondgestruind op deze site maar op mijn brandende vraag geen antwoord gevonden. Ik heb onlangs een aantal wissels en 'Doppelkreuzweiche'van Roco besteld. Roco Line zonder bedding. Bij de Doppelkreuzweiche art. 42448 staat op de site van Roco:Es ist notwendig ihn grundsatzlich polarisiert einzusetzen. Volgens de winkelier betekent dit dat ik er niets aan hoef te doen, daar deze al gepolariseert is. Maar waarom staat het bij de andere wissels niet zoals bij de Einfache Kreuzungsweiche, art. 42451. Dus raak ik een beetje confuus. Ik wil n.l. ook als aandrijving en decoder de servo's en -servodecoder van Uhlenbrock aanschaffen. Dit mede na de positieve bevindingen van Chris. Als ik die Doppelkreuzweiche toch moet polariseren hoe moet ik dat dan doen. Gewoon op elke poot 2 draadjes solderen van mijn digitale ringleiding? Alvast bedankt voor het antwoord.

Willem.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #8 Gepost op: 01 October 2008, 12:33:18 »
Gert, kun je de vraag iets wijdlopiger stellen? Ik begrijp niet goed wat je probleem is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2008, 12:40:30 »
Willem,

De 42448 is een Einfache Kreuzungsweiche. Heb je wel het goede ding besteld?
En waar vind je die tekst over dat polariseren? Geef even een link, want ik kan het niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #10 Gepost op: 01 October 2008, 12:58:24 »
Hoi Klaas,

Jakkes, nummers door elkaar gehaald. Het gaat over de Doppelkreuzweiche art.nr: 42451. Ik kan de link wel geven, maar ik moet nog leren hoe deze in te korten. Maar als je de wissel op de site van Roco aanklikt krijg je de beschrijving. Mag het op deze manier even?

Willem.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #11 Gepost op: 01 October 2008, 13:03:00 »
Gr.
Eric

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2008, 13:27:52 »
Bij de Rocoline "kruiswissels (engelswissel)" is het noodzakelijk om het puntstuk te polariseren omdat dit een zodanige lengte heeft dat je er vanuit kunt gaan dat vrijwel elke loc op deze wissels zal stoppen.
Zonder polarisatie staat er namelijk geen spanning op dit deel.
De winkelier heeft ongelijk, je moet dit wel zelf doen. Het is echter wel zo dat de Roco wisselaandrijvingen en de wissels zelf voorzien zijn van kleine aansluit busjes om de benodigde bedrading aan te brengen. Bij nieuwe wissels wordt een stukje draad meegeleverd en denk er om dat bij een wissel de benodigde aandrijvingen er niet bij zitten, die moet je er nog apart bij kopen.
Hoe het een en ander uitgevoerd moet worden staat duidelijk, met tekening, in de bijgevoegde handleiding.

Groet Gerrit

PS. Het zou kunnen dat de winkelier er vanuit gaat dat hij de aandrijvingen voor jou er vast aan zet en de bewuste bedrading dan ook al aanbrengt.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2008, 13:34:00 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2008, 13:48:23 »
Ik heb dat stukje tekst inmiddels gevonden. Ik had bij de beschrijving van de 42448 zitten kijken, en daar staat het niet bij.

Er is overigens een interessant verschil tussen die twee wissels.
De 42448, de Einfache Kreuzungsweiche, is een halve Engelsman.
De 42451, de Doppelkreuzungsweiche, is een Bäseler wissel. Daarbij wordt de middelste spoorstaaf afwisselend gebruikt door de treinen die "bovenlangs" rijden en de treinen die "onderlangs" rijden. Zonder polarisatie van die middelste staaf zal het gewoon niet werken.

Ik ben niet bekend met dit type wissel, maar Roco kennende staat in de handleiding duidelijk beschreven hoe je het moet aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Verschillende Wisselaandrijvingen
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2008, 14:38:20 »
Hier nog even een afbeelding uit de handleing van Roco, dit is een gewoon wissel maar bij het dubbelkruis/engels-wissel komt dit gewoon dubbel voor.
Op dit plaatje zit de aandrijving dus al aan het wissel gemonteerd en in die aandrijving zit het schakelaartje dat voor de omschakeling zorgt.



Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz