Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:51:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 11:48:58
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 10:32:11
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
  

Auteur Topic: Ringleiding aansluiten  (gelezen 18498 keer)

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Ringleiding aansluiten
« Gepost op: 26 February 2008, 12:00:54 »
Momenteel ben ik bezig om mijn baan te gaan voorzien van een ringleiding.

Nu wordt elke module gekoppeld met behulp van 25-polige sub-d connectoren. Geadviseerd wordt om voor de ringleiding kabel te gebruiken van 1,5mm2 nu zijn deze niet aan de connectoren te bevestigen.

Een beetje surfen over internet bracht mij op de pagina vaan Huib Maaskant (http://www.floodland.nl/aim/info_module_connector_1.htm). Hij gebruikt per draad van de ringleiding 2 polen. Maar naar wat ik kan zien zijn dat ook geen dikke draden.

Mijn vraag aan de elektronica specialisten, is het ook mogelijk om 2 standaard draden van bv. viessmann (0,22mm2)te gebruiken als een ader van de ringleiding zonder in de problemen te komen?

Groeten,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2008, 12:23:33 »
Het hangt er maar helemaal van af met hoeveel treinen je gaat rijden, dus hoeveel stroom er zal gaan lopen, en van de lengte van de ringleiding. Het draait bij een ringleiding vooral om spanningsverlies, dat is eigenlijk de enige reden waarom die draden tamelijk dik gekozen worden.

Huib Maaskant gebruikt inderdaad 2 parallelle draden, maar dat doet hij alleen voor de centrale nul. Persoonlijk vind ik dat nog een beetje mager, aangezien 1 pool van een sub-D connector geschikt is voor 1A, en de meeste boosters leveren 3A.
Hij gebruikt ook standaard koppelkabels die je kant en klaar kunt kopen. De draadjes daarin zijn ook vrij dun.

Als je zelf draden aan sub-D connectors gaat solderen dan kun je daar 0,5mm2 aan kwijt, met een beetje geluk lukt het nog met 0,75mm2, maar dan houdt het toch wel op. Dan nog zou ik zelf minstens 3 pennen/draden parallel nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2008, 12:33:33 »
Klaas,

3x 0,5mm2 zou dus per ader voldoende moeten zijn? Geldt dit dan zowel voor de + als de - draad?

De lengte van de ringleiding wordt +/- 10 meter, waarschijnlijk nog in tweeën gedeeld omdat elk deel door de booster gevoed gaat worden, gemiddelde zullen er 3 treinen rijden.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

OLDO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2008, 12:36:00 »
Hallo bart,

Ik begrijp dat je nu voor de verbinding van de modules al een 25-polige sub-d gebruikt.

Ik zou willen voorstellen om voor de ringleiding een extra connector te beruiken die geschikt is voor min 0,75 mm2 draden, bv de kompact-stekers van Conrad. Je kunt dan gewoon 3x0,75 mm2 (of dikker) uit de bouwmarkt gebruiken. Als je ergens wilt aftakken zet je er een kroonsteen tussen (of gebruik een aftak-snijklem).

Waarom die extra steker? Als je een standaard in de handel verkrijgbare 25-polige sub-D verbindingskabel koopt, dan is de ader veelal niet groter dan 0,1 mm2. Absoluut ongeschikt voor een ringleiding waar nog enig vermogen door moet, zeker als je er ook nog eens een flinke afstand mee wilt overbruggen.

Gebruik dit soort kabels alleen voor signalering of enkele weinig vermogen vragende artikelen. Anders verlies je onderweg veel te veel spanning.

Hennie

MRP_Peter

  • Gast
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2008, 12:44:25 »
Als je dan toch een ringleiding aan het aanleggen bent probeer dan soepel draad te nemen in plaats van massief.
Het is wat lastiger op z'n plek te houden, dat wel omdat het niet stug is, maar in de regel zal soepel draad met meerdere koperkernen minder snel warm worden.....
Kernverzadiging is het verschijnsel wat in een draad optreed als je er spanning of een signaal op zet, wat leidt tot verliezen.
Speakerdraad is uitermate goed geschikt voor een ringleiding maar hou hierbij wel de minimale benodigde dikte in de gaten.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2008, 13:20:34 »
....bv de kompact-stekers van Conrad.
Heb je daar een nummertje van?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2008, 13:23:19 »
...maar in de regel zal soepel draad met meerdere koperkernen minder snel warm worden.....
ah, Peter, weer zo'n ludieke theorie. ;)
Kun je dit uitleggen, want ik heb de neiging om het niet met je eens te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2008, 13:32:42 »
Naar dat nummertje ben ik ook benieuwd.

Is het een optie om aan het uiteinde van de 1,5mm2 kabel 3 dunnere draadjes te solderen en die aan de sub-d connector aan te sluiten of geeft dat geen meerwaarde?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 26 February 2008, 14:48:50 »
sub d connectoren zijn nooit bedoeld om vermogen door te leveren. zijn speciaal gemaakt om signaal veranderingen op een goede manier door te geven.
een ringleiding is in de eerste plaats bedoeld om vermogens verlies tegen te gaan, vandaar 2,5mm of (schakeldraad) 1,5 mm gebruiken.
Koppeling van modules kun je simpel met 2 polig connector ( Praxis/gamma/autoonderdlen winkel ) verbinden.
Ringleiding apart houden van je overige signaal leiding geeft altijd beter resultaat.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 26 February 2008, 15:30:59 »
ah, Peter, weer zo'n ludieke theorie. ;)
Kun je dit uitleggen, want ik heb de neiging om het niet met je eens te zijn.

En om er dan nog maar over te zwijgen dat bij een diepte van 6 a 7 mm de stroom bij 50 hz wisselspanning nog maar de helft is. Voor de zwaardere ringleidingen. ;)
Tjibbe

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 26 February 2008, 15:42:01 »
Zou de Conrad kroonsteen-connector 610836 - 89 niet beter zijn voor een ringleiding ?


Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 26 February 2008, 16:02:58 »
Nee want je hebt dan altijd kans op een open spanning .eentje uit de 846406  serie is prima
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: 26 February 2008, 19:08:33 »
En om er dan nog maar over te zwijgen dat bij een diepte van 6 a 7 mm de stroom bij 50 hz wisselspanning nog maar de helft is. Voor de zwaardere ringleidingen. ;)
Tjibbe

 ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: 26 February 2008, 19:54:18 »
Hallo

Wat is kans op open spanning? Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Ringleiding aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: 26 February 2008, 19:59:50 »
@swissfan Natuurlijk is dit onbegrijpelijk. als ik me goed herinner zit het zo.
Van een massieve koperleiding verwacht je dat de stroom daar soepel en overal gelijk doorloopt. niets is minder waar . Als je de leiding doorsnijdt terwijl er stroomdoorgang is zul je constateren dat de stroom aan de buitenkant van de leiding hoger is dan in het midden van de leiding . dit heeft te maken met de moleculaire structuur. Vooral bij hoogspanningsleidingn en zware vermogens moet je hier rekening mee houden. Voor ons simpele treinenboeren speelt het natuurlijk niet , want ten eerste kunnen we dat niet meten en ten tweede verbruiken we niet van die grote vermogens.
Simpel aanhouden: ringleiding maken? 2,5 of 1,5 mm2installatiedraad gebruiken. Wil je makkelijk kunnen aftakken dan is een massieve het handigste , wil je soepel met je baan meebewegen dan neem je een soepele draad. Die van de gamma/praxs zijn prima . De soepele haal je bij Conrad.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!