Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door sncf231e
Vandaag om 12:35:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 12:31:38
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 12:31:07
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 11:34:41
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
  

Auteur Topic: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)  (gelezen 5772 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2016, 15:29:23 »
Klaas, Dat klopt. Ik ging er van uit dat een LGB gaat rijden vanaf zo'n 4V en hoger. Vandaar dat ik dacht dat een step down voldoende zou zijn om de uitgangsspanning op 3,5V te houden bij een ingangsspanning van 4 tot 20V.

Als je wil dat de ledjes (witte ledjes 3,5V?) branden vanaf een spanning lager dan 4V dan zal je inderdaad een step up nodig hebben en de combinatie step up/ step down zou dan helemaal mooi zijn. Ik heb ff snel gekeken maar de meeste step up/setep down werken vanaf 5V. Dat is dan geen toegevoegde waarde.

gr. Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26806
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2016, 15:37:00 »
Ik heb die convertors nog eens bekeken, en misschien is dat toch wel de beste oplossing. Als die bij een ingang van 3V ook een uitgang van 3V weten te maken, dan moet dat toch wel lukken. Een witte led heeft bij volle stroom een spanningsval van 3,2V of zo, maar ik heb gezien dat ze bij 3V toch al acceptabel licht geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2016, 15:48:00 »
Ik zit nog even op Ebay te kijken en de ene shop noemt het een step down converter en een andere noemt het een step up/down converter.

Als dat laatste waar is dan is het volgens mij goed te te passen. Het voordeel is dat er een instel potje op zit dus je kan de lichtsterkte instellen naar de persoonlijke smaak. mijn ervaring is dat dat zelfs, zoals Klaas zegt, op een lagere spanning kan dan de 3,2 ~ 3,5V wat normaal gesproken de doorlaatspanning is van een witte LED. Ik heb deze eerlijk gezegd nooit geprobeerd. Vast wel iemand hier op het forum die dat wel gedaan heeft. Maakt overigens niet zo veel uit voor welke schaal het is. Voordeel van LGB is dat je het printje onder de bank kan plakken.

gr. Frits.
Groet Frits

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2016, 16:12:50 »
Heren, het meeste van wat ik lees is abracadabra voor mij! Maar ik waardeer jullie discussie enorm en hoop stiekum dat er straks een werkbaar schemaatje uitrolt.

Vwb de gloeilampen: dat is wel een issue, omdat ik (nog) niet zo'n hele dikke trafo heb, dus in dat opzicht is het een goed idee om voor LED's te gaan.
Groeten, Henri

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2016, 16:25:25 »
Hallo Stainz,

Is dat je echte naam trouwens? Ik wil best een schemaatje tekenen. Om e.e.a. werkbaar te maken zijn twee dingen nodig. Ben je bereid zo'n printje in China te kopen en durf je te experimenteren met elektronica? Met dat laatste bedoel ik dat je ledjes en andere componentjes moet solderen en je moet dan kijken of e.e.a. werkt naar zin. Ik denk dat dit de mooiste en goedkoopste oplossing is (en de leukste!)

groet Frits
Groet Frits

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #20 Gepost op: 20 November 2016, 16:27:17 »
Voor die klassieke rijtuigen kun je beter gele LED's gebruiken, althans, is mijn ervaring en die zijn meestal ca 2 V.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #21 Gepost op: 20 November 2016, 16:32:22 »
Hallo Stainz,

Is dat je echte naam trouwens?

Nope, de naam is Henri, maar die was al vergeven als gebruikersnaam. Stainz is de naam van het allereerste stoomlocje dat LGB maakte en ook in hun logo terugkomt. Deze loc zit bijna in 99% van hun startsets. Ik vond het een vreselijk lelijk ding, maar toch heb ik die ook als eerste gekocht en nu ben ik er stiekum toch wel een beetje verliefd op...

Ik wil best een schemaatje tekenen. Om e.e.a. werkbaar te maken zijn twee dingen nodig. Ben je bereid zo'n printje in China te kopen en durf je te experimenteren met elektronica? Met dat laatste bedoel ik dat je ledjes en andere componentjes moet solderen en je moet dan kijken of e.e.a. werkt naar zin. Ik denk dat dit de mooiste en goedkoopste oplossing is (en de leukste!)

groet Frits

Ja dat is geen probleem. Solderen is prima te doen, bestellen 'overseas' ook. Alleen is de kennis niet aanwezig om in geval van 'hee het werkt niet' te kunnen constateren wat er fout gaat, behalve dan wat simpel meetwerk met een multimeter.

Ik zou 't bijzonder tof vinden als je me kunt helpen hiermee!

En ZEKER gele leds! In alle rijtuigen!
Groeten, Henri

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #22 Gepost op: 20 November 2016, 16:40:23 »
Hallo Henri,

Ik zal straks even iets tekenen (is toch rot weer). En zodra het niet (goed) werkt is er volop hulp hier op het forum. Ik weet nu al dat als ik een tekeningetje maak er voldoende aanwijzingen komen om e.e.a. nog verder te verbeteren.

groet Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #23 Gepost op: 20 November 2016, 18:19:15 »
Hallo Henri,

Ik heb mijn gedachten even in een schema gezet.



Aan de linkerzijde zie je een bruggelijkrichter (U1). De twee pootjes met het ~ symbool sluit je aan op de wielen die weer zorgen voor de verbinding met de rails. Deze bruggelijkrichter zorgt ervoor dat ongeacht de richting die je trein oprijdt de plus en min voor de elektronica altijd hetzelfde zijn en je ledjes dus ongeacht de rijrichting altijd branden. De stepdown converter houdt er overigens ook vast niet van als de spanning verkeerd om gepoold is.

Na de bruggelijkrichter zie je een elco (C1) (elektrolytische condensator). Deze is niet verplicht, maakt het echter net even beter. Door een elco te plaatsen voorkom je dat de verlichting bij de minste spanningsonderbreking door slecht contact tussen bijvoorbeeld wielen en rails gaat knipperen. Let op, deze elco heeft een plus en min kant. Ik kon in het tekenprogramma geen grotere waarde kiezen dan 47uF maar mijn advies is hoe groter hoe beter. 470uF zal beter werken dan 47uF. Deze elco moet een spanning hebben van minimaal 25V maar mijn advies is 35V toe te passen. Hoe groot je de waarde van de elco maakt is overigens ook sterk afhankelijk van hoe veel ruimte je hebt om de elco te verbergen in het interieur van je wagon.

De plus en min van de bruggelijkrichter (en van de elco) (J1) gaan naar de ingang van de stepdown converter. Vanaf zo'n 4V zal deze stepdown converter zorgen voor een constante spanning op zijn uitgang. Deze is instelbaar met de blauwe instelregelaar op het printje. Afhankelijk van het gebruikte type led (geel of wit) zal je deze spanning moeten instellen op 2,5 a 3,5V. Gewoon op de laagst mogelijke spanning beginnen en kijken of je ledjes gaan branden.

De uitgang van de converter sluit je aan op de ingang van het ledprintje (J2). Ik adviseer om in de plus een weerstandje op te nemen van 10Ohm. De leds staan allemaal parallel.

Afhankelijk hoe je e.e.a. wil bouwen kan je de losse componenten op een strokenprintje solderen. Daarvoor heb ik nog een ontwerpje gemaakt, dan krijg je ook een idee hoe de componenten er uit zien. Beetje afhankelijk van het type wagon en hoe je e.e.a. wil maken kan je natuurlijk met 5mm leds ook losse lantaarntjes maken die je aan het plafond hangt.



Als er vragen zijn hoor ik het graag.

Succes, Frits
Groet Frits

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #24 Gepost op: 20 November 2016, 22:21:12 »
Frits, dat is een prima beschrijving! Ik kan 'm voor een groot deel volgen, alleen wat is een step down converter? Is dat een onderdeel of een schakeling?
Groeten, Henri

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #25 Gepost op: 20 November 2016, 22:33:49 »
wat is een step down converter?

Hallo Henri, Zie reactie nr 9. Daar verwijs ik naar deze stepdown converter. Een stepdown converter is een kant en klaar schakeling van Ebay die ongeacht de ingangsspanning (en die spanning die verandert met de ingestelde snelheid van je treintrafo) er voor zorgt dat de uitgangsspanning niet hoger wordt dan de benodigde spanning voor de LED's, vermoedelijk zo'n 3 a 4V.
Hierdoor blijven je LED's bij zowel lage snelheid als hoge snelheid even fel branden.

Succes Frits
Groet Frits