Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Wutachtalbahn  (gelezen 6461 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Wutachtalbahn
« Gepost op: 13 October 2015, 18:20:01 »
Zoals ik heb gemeld in het draadje met Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan, was ik vorig jaar in Zuid-Duitsland (om te fietsen). Op de kaart die ik had gekocht, stond ook "Eisenbahnmuseum", dus op een dag dat ik niet ging fietsen, ben ik met de auto daar naartoe gereden.

Daar aangekomen bleek er inderdaad een emplacement te zijn, waar een rijtje umbauwagens stond:


Dit rijtje bestond uit:
5 drie-assige wagens (ja, hoort helemaal niet, want (bijna) iedereen weet dat die altijd per twee gekoppeld zijn):


2 4-assers:




En een goederenwagon:


Wat het precies zijn, laat ik graag aan de experts over.

Verder zag ik een dieseltriebwagen, met wat graffitisporen:




Er stond ook nog een wat verlopen 52:





En vlakbij de parkeerplaats stond ook nog een Köf:


Voor het station stond een stoomloc, met een personenwagen, waar een winkeltje in zat (die op dat moment niet open was):


Het bleek dat het station onderdeel was van de Wutachstalbahn, die een bijzondere (dure) geschiedenis had


En tegenwoordig nog wordt gebruikt als Museumeisenbahn:




Leuk sporenplan voor een modelbaan, met flink wat tunnels, bruggen en lussen:


En om dat alles te bekijken is er een Eisenbahnlehrpfad:


Aangezien het museum dicht was en het nog even ging duren voordat er een trein kwam, ben ik eerst maar naar het BW gereden, in de hoop dat daar nog iets te zien was. Onderweg eerst nog even een foto geschoten van het station Epfenhofen, met uitzicht over twee viaducten.


Bij het BW stond net een loc warm te draaien:


Een rangeerlocje met een umbauwagen:


Een V-36:


De stoomloc vertrekt:


Er staan nog armseinen op de achtergrond:


Snel weer in de auto, om de loc over de het viaduct bij station Epfenhofen te zien rijden:


En een paar minuten later over de visbuikbrug voordat 'ie de tunnel ingaat richting Zollhaus (waar het startpunt is van de museumlijn):


In de achtergrond zie je het station Epfenhofen, waar de loc een paar minuten geleden langs is gereden. De spoorlijn maakt hier dus een grote lus om het dorp heen:


Er komt nog meer  8)
Grt, Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2015, 19:08:13 »
Dit is echt geweldig!  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2015, 19:20:51 »
Mooie fotoserie, Wim. Ik zit op het puntje van mijn stoel te wachten op het vervolg. :P

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2015, 19:33:47 »
 Hoop dat je hier wat uitgebreider ingaat op deze baan
« Laatst bewerkt op: 13 October 2015, 19:35:26 door jerrytrein »

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2015, 19:54:11 »
spectaculaire baan, ga je dit nabouwen Wim?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2015, 20:55:26 »
Nee, ik ga het niet nabouwen, hoewel het wel een mooi voorbeeld zou zijn voor een modelspoorbaan.
Het is wel grappig dat er ook in het echt voorbeelden zijn waarbij je 5 minuten nadat je uit het station bent vertrokken je aan de linkerkant, een stukje lager, het station weer kunt zien waaruit je bent vertrokken. Je ziet zoiets nogal eens op modelbanen en dan denk ik altijd dat het niet erg realistisch is.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2015, 20:58:47 door WimC »
Grt, Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2015, 00:11:01 »
Overigens zit het daar een beetje vreemd in elkaar als ik het goed gelezen heb. De vereniging die geloof ik eerst de tractie verzorgde op de Wutachtalbahn http://www.wutachtalbahn.de/ is na 37 jaar bedankt voor haar diensten door de vereniging die de baan zelf exploiteerde http://www.sauschwaenzlebahn.de/  De locs van de tractie-vereniging (o.a. br 50, br 86 en br 93) zijn nu actief voor andere museumlijnen, terwijl de P8 op de foto's door de baan-exploitant is gehuurd van een particulier  ???

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2015, 08:48:13 »
In een ver verleden (iets van 1990 ofzo) op een vakantie met de Wutachtalbahn geweest. Toendertijd reed er een 50er van Eurovapor:



(Vierkante "instamatic" foto's uit een plakboek  ;D )

Volgens mij heeft de gemeente Blumberg flink wat geld en energie in de baan gestopt. Onderhoud enzo. De baan is goed voor het toerisme en zo heel veel is er in die buurt niet. En wilden ze er meer mee gaan doen. Een tijd lang is er een verdeling geweest dat de oorspronkelijke vereniging in het weekend reed en de gemeentelijke ambtenaren doordeweeks. Allebei met verschillend materieel. Da's niet lang houdbaar en nu is het alleen nog maar het gemeentebedrijf dat er rijdt. Op een van de foto's uit die eerste set staat ook ergens "Bahnbetriebe Blumberg" in hetzelfde lettertype als van het stadslogo.

Ze zitten trouwens met het probleem dat er in de winter niet gereden mag worden: er zitten zeldzame vleermuizen in een tunnel halverwege de lijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2015, 09:22:23 »
De loc aangekomen op het station en net de rijtuigen eraan gekoppeld:


Er werd gepost dat het een P8 is, zou best kunnen, maar omdat ik me afvroeg wat het was, heb ik het typeplaatje gefotografeerd. Hij zal dan wel na de oorlog in Roemenië achtergebleven zijn:


Ik was niet de enige die er foto's van aan het maken was:








Grt, Wim

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2015, 10:52:03 »
Sinds halverwege dit jaar rijdt er nu de BB262 op de museumlijn. Dit is een 'nieuwbouw-prototype' die de serie 86 moest gaan vervangen. Interessant dat er eerst vooral de 86 333 reed (ex DR), en nu weer een vergelijkbaar type. Vorig jaar waren er grote problemen met tractiemateriaal, omdat de museum-vereniging was weggestuurd. Meestal reed een P8 heen en weer, soms bijgestaan door een V36, daar de P8 een keer een kapotte koppelstang had.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2015, 08:13:52 »
Zijsprongetje: Drehscheibe-online brengt je terug in de tijd met deze fotoserie van de Wutachtalbahn in 1984.

Groet,
Bas

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #11 Gepost op: 15 October 2015, 08:24:50 »
Daar zijn zo te zien uit de trein de bruggen gefotografeerd die ik ook op mijn foto's heb gezet.

Hier de brug voor station Epfenhofen, waarschijnlijk gefotografeerd ongeveer vanaf de visbuikbrug.

En hier de visbuikbrug, waarschijnlijk gefotografeerd ongeveer vanaf station Epfenhofen.
Grt, Wim

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #12 Gepost op: 15 October 2015, 11:44:09 »
De brug voor station Epfenhofen is wat dichter bij Epfenhofen gefotografeerd, al scheelt het niet veel. Je ziet uiterst rechts nog het wissel van het station liggen, moet dan zo'n beetje gefotografeerd zijn van waar de lus rond Epfenhofen begint.
Foto's van de bruggen zijn overigens op de heenweg gemaakt, maar zo kwam het wat beter uit in het geheel.   :)

Huub

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #13 Gepost op: 15 October 2015, 12:25:36 »
Tijdens de Stoomstichting Bodensee-Expres (2001) ben ik er ook geweest, leuke baan!











Seinhuis op de achtergrond is ook als H0 bouwpakket te koop.
Vr. groeten,
Bob

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #14 Gepost op: 15 October 2015, 14:00:20 »
Voor de fans een filmpje

Op 1e Paasdag 1987 ging het in Epfenhofen goed mis. Een trein vol met spoorfans, getrokken door 38 1172 zou vanaf Weizen via Epfenhofen naar Zollhaus-Blumberg rijden. Verder dan het inrijwissel van Epfenhofen kwam hij niet. Te zien vanaf 8:20.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden