Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
Vandaag
om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wutachtalbahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Wutachtalbahn (gelezen 6461 keer)
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Wutachtalbahn
«
Gepost op:
13 October 2015, 18:20:01 »
Zoals ik heb gemeld in het draadje met
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
, was ik vorig jaar in Zuid-Duitsland (om te fietsen). Op de kaart die ik had gekocht, stond ook "Eisenbahnmuseum", dus op een dag dat ik niet ging fietsen, ben ik met de auto daar naartoe gereden.
Daar aangekomen bleek er inderdaad een emplacement te zijn, waar een rijtje umbauwagens stond:
Dit rijtje bestond uit:
5 drie-assige wagens (ja, hoort helemaal niet, want (bijna) iedereen weet dat die altijd per twee gekoppeld zijn):
2 4-assers:
En een goederenwagon:
Wat het precies zijn, laat ik graag aan de experts over.
Verder zag ik een dieseltriebwagen, met wat graffitisporen:
Er stond ook nog een wat verlopen 52:
En vlakbij de parkeerplaats stond ook nog een Köf:
Voor het station stond een stoomloc, met een personenwagen, waar een winkeltje in zat (die op dat moment niet open was):
Het bleek dat het station onderdeel was van de Wutachstalbahn, die een bijzondere (dure) geschiedenis had
En tegenwoordig nog wordt gebruikt als Museumeisenbahn:
Leuk sporenplan voor een modelbaan, met flink wat tunnels, bruggen en lussen:
En om dat alles te bekijken is er een Eisenbahnlehrpfad:
Aangezien het museum dicht was en het nog even ging duren voordat er een trein kwam, ben ik eerst maar naar het BW gereden, in de hoop dat daar nog iets te zien was. Onderweg eerst nog even een foto geschoten van het station Epfenhofen, met uitzicht over twee viaducten.
Bij het BW stond net een loc warm te draaien:
Een rangeerlocje met een umbauwagen:
Een V-36:
De stoomloc vertrekt:
Er staan nog armseinen op de achtergrond:
Snel weer in de auto, om de loc over de het viaduct bij station Epfenhofen te zien rijden:
En een paar minuten later over de visbuikbrug voordat 'ie de tunnel ingaat richting Zollhaus (waar het startpunt is van de museumlijn):
In de achtergrond zie je het station Epfenhofen, waar de loc een paar minuten geleden langs is gereden. De spoorlijn maakt hier dus een grote lus om het dorp heen:
Er komt nog meer
Gelogd
Grt, Wim
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2015, 19:08:13 »
Dit is echt geweldig!
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2015, 19:20:51 »
Mooie fotoserie, Wim. Ik zit op het puntje van mijn stoel te wachten op het vervolg.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
jerrytrein
Offline
Berichten: 5920
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2015, 19:33:47 »
Hoop dat je hier wat uitgebreider ingaat op deze baan
«
Laatst bewerkt op: 13 October 2015, 19:35:26 door jerrytrein
»
Gelogd
Wim1969
Offline
Berichten: 1598
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2015, 19:54:11 »
spectaculaire baan, ga je dit nabouwen Wim?
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #5 Gepost op:
13 October 2015, 20:55:26 »
Nee, ik ga het niet nabouwen, hoewel het wel een mooi voorbeeld zou zijn voor een modelspoorbaan.
Het is wel grappig dat er ook in het echt voorbeelden zijn waarbij je 5 minuten nadat je uit het station bent vertrokken je aan de linkerkant, een stukje lager, het station weer kunt zien waaruit je bent vertrokken. Je ziet zoiets nogal eens op modelbanen en dan denk ik altijd dat het niet erg realistisch is.
«
Laatst bewerkt op: 13 October 2015, 20:58:47 door WimC
»
Gelogd
Grt, Wim
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #6 Gepost op:
14 October 2015, 00:11:01 »
Overigens zit het daar een beetje vreemd in elkaar als ik het goed gelezen heb. De vereniging die geloof ik eerst de tractie verzorgde op de Wutachtalbahn
http://www.wutachtalbahn.de/
is na 37 jaar bedankt voor haar diensten door de vereniging die de baan zelf exploiteerde
http://www.sauschwaenzlebahn.de/
De locs van de tractie-vereniging (o.a. br 50, br 86 en br 93) zijn nu actief voor andere museumlijnen, terwijl de P8 op de foto's door de baan-exploitant is gehuurd van een particulier
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #7 Gepost op:
14 October 2015, 08:48:13 »
In een ver verleden (iets van 1990 ofzo) op een vakantie met de Wutachtalbahn geweest. Toendertijd reed er een 50er van Eurovapor:
(Vierkante "instamatic" foto's uit een plakboek
)
Volgens mij heeft de gemeente Blumberg flink wat geld en energie in de baan gestopt. Onderhoud enzo. De baan is goed voor het toerisme en zo heel veel is er in die buurt niet. En wilden ze er meer mee gaan doen. Een tijd lang is er een verdeling geweest dat de oorspronkelijke vereniging in het weekend reed en de gemeentelijke ambtenaren doordeweeks. Allebei met verschillend materieel. Da's niet lang houdbaar en nu is het alleen nog maar het gemeentebedrijf dat er rijdt. Op een van de foto's uit die eerste set staat ook ergens "Bahnbetriebe Blumberg" in hetzelfde lettertype als van het stadslogo.
Ze zitten trouwens met het probleem dat er in de winter niet gereden mag worden: er zitten zeldzame vleermuizen in een tunnel halverwege de lijn.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #8 Gepost op:
14 October 2015, 09:22:23 »
De loc aangekomen op het station en net de rijtuigen eraan gekoppeld:
Er werd gepost dat het een P8 is, zou best kunnen, maar omdat ik me afvroeg wat het was, heb ik het typeplaatje gefotografeerd. Hij zal dan wel na de oorlog in Roemenië achtergebleven zijn:
Ik was niet de enige die er foto's van aan het maken was:
Gelogd
Grt, Wim
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #9 Gepost op:
14 October 2015, 10:52:03 »
Sinds halverwege dit jaar rijdt er nu de BB262 op de museumlijn. Dit is een 'nieuwbouw-prototype' die de serie 86 moest gaan vervangen. Interessant dat er eerst vooral de 86 333 reed (ex DR), en nu weer een vergelijkbaar type. Vorig jaar waren er grote problemen met tractiemateriaal, omdat de museum-vereniging was weggestuurd. Meestal reed een P8 heen en weer, soms bijgestaan door een V36, daar de P8 een keer een kapotte koppelstang had.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #10 Gepost op:
15 October 2015, 08:13:52 »
Zijsprongetje: Drehscheibe-online brengt je terug in de tijd met deze
fotoserie
van de Wutachtalbahn in 1984.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #11 Gepost op:
15 October 2015, 08:24:50 »
Daar zijn zo te zien uit de trein de bruggen gefotografeerd die ik ook op mijn foto's heb gezet.
Hier
de brug voor station Epfenhofen, waarschijnlijk gefotografeerd ongeveer vanaf de visbuikbrug.
En
hier
de visbuikbrug, waarschijnlijk gefotografeerd ongeveer vanaf station Epfenhofen.
Gelogd
Grt, Wim
hubertus
Offline
Berichten: 3271
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #12 Gepost op:
15 October 2015, 11:44:09 »
De brug voor station Epfenhofen is wat dichter bij Epfenhofen gefotografeerd, al scheelt het niet veel. Je ziet uiterst rechts nog het wissel van het station liggen, moet dan zo'n beetje gefotografeerd zijn van waar de lus rond Epfenhofen begint.
Foto's van de bruggen zijn overigens op de heenweg gemaakt, maar zo kwam het wat beter uit in het geheel.
Huub
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8241
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #13 Gepost op:
15 October 2015, 12:25:36 »
Tijdens de Stoomstichting Bodensee-Expres (2001) ben ik er ook geweest, leuke baan!
Seinhuis op de achtergrond is ook als H0 bouwpakket te koop.
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: Wutachtalbahn
«
Reactie #14 Gepost op:
15 October 2015, 14:00:20 »
Voor de fans een
filmpje
Op 1
e
Paasdag 1987 ging het in Epfenhofen goed mis. Een trein vol met spoorfans, getrokken door 38 1172 zou vanaf Weizen via Epfenhofen naar Zollhaus-Blumberg rijden. Verder dan het inrijwissel van Epfenhofen kwam hij niet. Te zien vanaf 8:20.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wutachtalbahn