Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:57:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Edwin2121992
Vandaag om 21:31:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:15:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:25:46
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 18088 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #15 Gepost op: 19 October 2007, 23:16:06 »
OK, niet eerst geprobeerd met wasbenzine/terpentine o.i.d.?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #16 Gepost op: 19 October 2007, 23:51:03 »
ehm, nee  :-[
Het was misschien mooier geworden op een professionele manier maar, zoals ik al zei/typte, ik ben tevreden  :)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #17 Gepost op: 20 October 2007, 08:29:00 »
Vraag was niet als waardeoordeel bedoeld hoor. :)
Ik was benieuwd naar je ervaringen, misschien had je het al op een andere manier geprobeerd en was dat niet gelukt, vandaar. Een week of wat geleden kreeg ik namelijk de vraag of de opschriften van een Märklin NS 1600 gemakkelijk te verwijderen waren i.v.m. transformatie naar Railion 1600. Tot nu toe heb ik alleen maar (goede) ervaringen met Roco 1600'en.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #18 Gepost op: 20 October 2007, 11:14:21 »
die railion-karren zijn over het algemeen toch van die smotsige dingen, dan is een beetje kleurverschil echt geen drama.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #19 Gepost op: 20 October 2007, 11:20:42 »
Over het algemeen wel ja maar niet iedereen houdt van weatheren..... Bijgaand de 1621, de schoonste Railion 1600 die ik ooit gezien heb (Amersfoort, januari 2006).

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #20 Gepost op: 20 October 2007, 11:45:25 »
Of als er beladen autotransporters achter hangen, dan moet de voorste panto ook omhoog.
Zoals hier jouw 1601 ook demonstreert, Fermon. (7 dec. 2003, Oldenzaal)

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #21 Gepost op: 20 October 2007, 12:42:10 »
Precies. En daarom begon ik te twijfelen. Ik heb de foto gezien op de site van Nico Spilt maar ik heb ook deze gezien:
http://www.bahnbilder.de/bilder/55024.jpg
Maar ik denk dat ik de voorste panto maar omhoog doe voor deze wagons.
Hoewel ik niet denk dat deze prachtige staalwagons van Roco in de fik vliegen door een verkeerde panto van de 1601  ;D

http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/Railion/1611-15/111_5329.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/Railion/1611-15/111_7763.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/Railion/1611-15/P5223400.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1600/Railion/1616-23/111_6292.jpg

Bron: www.railfaneurope.net

Wordt dan wel erg veel bij die staalwagens met de achterste panto omhoog gereden

mvg,

Matthijs

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #22 Gepost op: 20 October 2007, 15:02:50 »
Heeft iemand hier misschien wel ervaring met het verwijderen van de opschriften van een Marklin 1600, 1700, 1800? Dus eigenlijk een manier zonder dat de gele lak beschadigd?

Groetjes,
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #23 Gepost op: 20 October 2007, 15:04:10 »
Dat doek is geen inpakpapier hoor...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Joep.C

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #24 Gepost op: 11 November 2007, 13:03:40 »
Waar heb je de (Railion/)nieuwe opschriften vandaan
Ik rij Nederlands - tijdperk V(I), ROCO Digital met Multimaus en LokMaus2 op ROCOLINE rails (met bedding).

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #25 Gepost op: 11 November 2007, 13:30:03 »
Kleinspoor

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Pantograaf gebruik
« Reactie #26 Gepost op: 10 May 2014, 23:21:23 »
Bij moderne treinen moet je geen personenrijtuigen in een goederentrein mee laten rijden. Dat doen ze in het echt ook niet.

Bron: Drehscheibe Online/User: Ruhrpott Sprinter

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #27 Gepost op: 11 May 2014, 07:38:50 »
Precies, en elektrische treinen rijden ook altijd met de achterste pantograaf omhoog......

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #28 Gepost op: 11 May 2014, 08:41:08 »
In de vorige eeuw misschien. Tegenwoordig met de pantograaf die ze nodig hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #29 Gepost op: 11 May 2014, 08:53:18 »
Ergens heb ik ooit gelezen dat ze niet met de achterste pantograaf omhoog rijden als er kans is op schade. Vonken zouden bijvoorbeeld bij autotransporters lakschade aan de auto's kunnen veroorzaken. In die gevallen werd dan de voortste pantograaf gebruikt.

Sander