Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Seinhuis
Vandaag om 20:28:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
  

Auteur Topic: Motorvermogen private locs  (gelezen 3833 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Motorvermogen private locs
« Gepost op: 21 March 2015, 22:21:27 »
Hebben de meeste locs van de privaten niet wat meer vermogen dan een 6400?
Zeker, en ze zijn wat zwaarder, dus meer aanzetkracht. Een G1206 heeft 1570 kW en een 6400 slechts 1180. De meeste andere (moderne) locs scoren nog hoger, zelfs een gemoderniseerde V100 heeft een (motor)vermogen van 1305 kW, als ik het goed heb kunnen vinden. Maar aangezien de oude hydraulische overbrenging er nog in zit en het ding maar 68 ton weegt, zal die het zeker van een 6400 verliezen.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2015, 09:22:31 »
De 1206 heeft wellicht meer motorvermogen maar in trekkracht legt hij het echt af bij een 6400.
Vergeet niet dat een 6400 DE is en G1206 Hydro, geldt ook voor de G2000.
Een 6400 heeft net zoveel aanzet kracht als een BR189, dat het instort boven de 15 km/u moet ik erbij zeggen.

Ik heb ervaring op de G1206, G2000 en 6400. G2000 is wel aardig en lijkt in bediening wel wat op de 6400 maar het blijft hydro en dat is erg jammer.
Duitsers kennen eigenlijk ook alleen maar hydro locomotieven, toen ze destijds met de 6400 gingen rijden de ene na de andere trein in stukken getrokken. "Dass ist doch eine rangierkarre" hoppa en daar stonden ze weer met een kolentrein in 2 of 3 stukken. Ze vonden het maar niks die 6400.

De class 66 ook ervaring mee, fijne loc maar het comfort is teleurstellend echter trekken die ook alles weg.
V100 heb ik geen ervaring mee.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2015, 11:18:51 »
Het rendement van de overbrengingen zou ongeveer gelijk moeten zijn, volgens de theorie althans. Het rijdt wel totaal anders, dat moge duidelijk zijn.
Kan een G1206 geen zwaardere treinen trekken? Het vermogen is wel aanmerkelijk groter.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2015, 18:31:34 »
Het motor vermogen is groter inderdaad van een 1206. Dat is ook wel nodig met een hydro aandrijving.
De helft gaat verloren aan hitte zowat.
Het is een van de weinige locomotieven met vloer verwarming.
Gr. Silvester

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2015, 19:01:21 »
vermogen maakt weinig uit, gaat meer om de trekkracht en het koppel dat een loc kan opbrengen.

Een V100 heeft het zelfde motorblok als een G1206 maar een totaal andere hydrobak waardoor die veel minder kan trekken.
Grenslast voor een V100 is (meen ik) 800 tot 1000 ton bij 100 km/u.
Grenslast voor een V100 is (meen ik) 1400 tot 1600 ton bij 100 km/u en zelfs hoger bij 60km/u.

Ook speelt het gewicht van een loc mee een V100 weegt slechts 56 ton waar een class 127 ton weegt bijna het dubbele. Dat werkt zeker ook mee in wat een loc kan wegtrekken.

V100 locs die in NL rond rijden hebben 1305KW aan vermogen
G1206 locs welke in NL rondrijden/reden hebben 1.500 kW. Verschil zit hem volgens mij in de turbo's, maar qua trekkracht in de hydrobak welke van de G1206 vele malen beter is dan die van de V100.
G2000 locs welke in NL rondrijden hebben 2240KW vermogen. Met Hydraulische aandrijving
Class 66 locs welke in NL rondrijden hebben 2268KW vermogen. maar duidelijk sterker dan de G2000 door de dieselelektrische aandrijving
6400 locs van DB-schenker hebben een motorvermogen van slechts 1180KW, maar ook hier zorgt de dieselelektrische aandrijving ervoor dat ze toch sterker zijn dan menig loc met meer motorvermogen
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26699
    • Pagina van klaas
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2015, 19:22:42 »
Het is eigenlijk een simpel rekensommetje.
Vermogen is trekkracht maal snelheid. Dus bij een lagere snelheid kun je meer trekkracht ontwikkelen, en als je meer snelheid wil moet je op trekkracht inleveren.
Verder hangt het van de overbrenging af of je die trekkracht ook werkelijk kan halen. En tenslotte wordt de trekkracht beperkt door het gewicht van de loc.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2015, 13:23:23 »

Grenslast voor een V100 is (meen ik) 800 tot 1000 ton bij 100 km/u.
Grenslast voor een V100 is (meen ik) 1400 tot 1600 ton bij 100 km/u en zelfs hoger bij 60km/u.
Hier gaat iets mis :p

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2015, 16:20:55 »
Ik gok dat de tweede V100 een G1206 is

@Klaas jou verhaaltje klopt met mijn ervaringen met dieseltractie, maar bij een moderne draaistroom motor lijkt het omgekeerde te gebeuren, trekkracht neemt toe naarmate de snelheid verhoogt.
De (lijn)diesels hebben een relatief grote aanzet kracht alleen, naarmate de snelheid hoger word vertaald zich dat minder naar snelheidsontwikkeling en is het na 80-90 km/h wel een beetje op, terwijl bijvoorbeeld een BR 189 wat meer moeite heeft om de trein in beweging te krijgen, maar zodra de snelheid er een beetje inkomt de kracht ook toeneemt.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 16:27:39 door Remco vM »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2015, 17:27:47 »
Ik heb ervaring op de G1206, G2000 en 6400. G2000 is wel aardig en lijkt in bediening wel wat op de 6400 maar het blijft hydro en dat is erg jammer.
Duitsers kennen eigenlijk ook alleen maar hydro locomotieven, toen ze destijds met de 6400 gingen rijden de ene na de andere trein in stukken getrokken. "Dass ist doch eine rangierkarre" hoppa en daar stonden ze weer met een kolentrein in 2 of 3 stukken. Ze vonden het maar niks die 6400.
Niet helemaal in dit topic passend, maar hiermee begreep ik de keuze van DB voor twee verschillende aandrijvingen in Talenten BR643 (DH) en BR644 (DE) wel beter.
De dieselelektrische BR644 was bedoeld voor hogere aanzetversnellingen bij StadtExpress-diensten, wat blijkbaar met DH-aandrijving niet (of moeizamer) lukt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2015, 20:01:28 »
Het voordeel van DE is inderdaad dat je vermogen direct beschikbaar is, bij DH duurt dat een aantal seconden. Snel optrekken gaat dus met DE inderdaad beter. Grote voordeel van DH-tractie (met name in de jaren '30-'50) was de grote besparing aan gewicht; dat zie je wel aan de (west) V100 die met 1100 pk werd afgeleverd (bij 62 ton), waar onze 2200 uit dezelfde tijd het moest doen met 900 pk bij 72 ton!
Qua rendement zou het maar een paar procent uit moeten maken, pas bij de grotere vermogens (G2000 vs class 66 bijvoorbeeld) is een DE-loc royaal efficiënter. Volgens de theorie althans.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2015, 22:17:56 »
2200 heeft wel veel minder Pk's maar ik vraag me af wat de aanzetkracht van een V100 vs een 2200 is.
Door hogere aslast zou ik verwachten dat 2200 veel meer in beweging krijgt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26699
    • Pagina van klaas
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2015, 17:20:28 »
@Klaas jou verhaaltje klopt met mijn ervaringen met dieseltractie, maar bij een moderne draaistroom motor lijkt het omgekeerde te gebeuren, trekkracht neemt toe naarmate de snelheid verhoogt.
Ik kan even niet beoordelen of dat zo is, maar als het zo is, dan neemt het vermogen dus ook toe met het toenemen van de snelheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2015, 22:03:20 »

Volgens mijn relatieve lekenkennis: met de moderne vermogenselektronica: optrekken met constant koppel en toenemend vermogen, tot je aan het maximale vermogen zit, dan neemt het koppel af bij gelijkblijvend vermogen.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 22:31:45 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
Met vriendelijke groeten, altijd.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2015, 11:56:18 »
nou ik weet dat een class het sterkste van ze allemaal is trek zeker 2400ton waar je bij een 6400 en andere loks al minimum dubbeltractie nodig hebt.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Motorvermogen private locs
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2015, 13:24:24 »
Class vergelijken met een 6400 is net als appels met peren vergelijken. Overigens zie ik regelmatig één 6400 met 4000 ton wegrijden bij de kolenboer ;)