Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:37:59
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Fleischmann armseinen i.c.m. LDT S-DEC-4-DC  (gelezen 2470 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Fleischmann armseinen i.c.m. LDT S-DEC-4-DC
« Gepost op: 23 June 2009, 10:22:26 »
Hallo,

Wie heeft er ervaring met Fleischmann armseinen 6205 in combinatie met LDT decoders, type S-DEC-4-DC?
Ik wil graag weten of de armen mooi gelijkmatig bewegen
Verder zie ik op de LDT site een aansluitschema van dit type seinpaal en ik begrijp er niet alles van.
Onderstaand de link naar het PDF.

http://www.ldt-infocenter.com/page/page_278.zip

Twee vragen hierover:
1. 10 Ferritperlen zur Unterdrückung von Störungen durch endabgeschaltete Weichenantriebe.
Wat zijn ferritperlen en is het noodzakelijk?
2. Op de tekening staat een grijze draad met twee diodes getekend. Moet ik de grijze draden van 4 seinen bijelkaar pakken en moeten die vervolgens allemaal op dezelfde aansluiting? En moet ik dan 4 x 2 diodes hebben of alle grijze draden maar 2 diodes?

Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft of het mij kan uitleggen.

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Fleischmann armseinen i.c.m. LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2009, 10:31:50 »
Ik heb geen ervaring met de Fl* armseinen maar volgens mij zijn dat seinen met een spoelaandrijving ala de wissels. Ze gaan dus met een klap om. Daar veranderd de decoder niets aan. Wil je mooi natuurgetrouw omschakelen met eventueel naveren dan zul je naar servoaandrijvingen moeten gaan en een aansturing die dat naveren kan regelen.

Ferritperls zijn ferrriet kralen. Google daar maar eens op. Die onderdrukken stroorsignalen. Of ze noodzakelijk zijn, ik zou het niet weten. Dan zou je je wissels ook allemaal van een ferrietkraal moeten voorzien in de gemeenschappelijke draad.
Alle grijze draden kun je inderdaad bij elkaar pakken. Het nut van trwee zenerdiodes in serie zie ik zo gauw even niet.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Fleischmann armseinen i.c.m. LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2009, 11:48:21 »
Hallo Enrico,

De diodes die getekend zijn in het schema zijn bedoeld voor de de verlichting van het sein.
De spanning op de verlichting kan te hoog worden waardoor de lampjes defect gaan (of in ieder geval minder lang mee gaan).
Deze diodes zijn zenerdiodes, die de eigenschap hebben om een beplaade spanning te maken indien je ze omgekeerd aansluit (dus in sper).
In dit geval worden deze gebruikt om de aangesloten spanning te reduceren.
Deze twee staan in serie en zijn in richting tegengesteld aangesloten.
Dit is gedaan om zowel de postive als de negatieve spanning te verminderen.
De zenerspanning (in het schema 5,1V) bepaald hier de vermindering van de aangesloten spanning.
Als de diodes zwaar genoeg zijn kun je dit voor meerdere seinen gebruiken.
Je zult dan moeten letten op de maximale stroom die je gebruikt.
Het opgegeven type kan overigens maximaal 215mA hebben.

De ferriet kralen hoef je bij gebruik van dit sein naar mijn idee niet te gebruiken, volgers mij is deze wisseldecoder voldoende ontkoppeld voor deze stoorsignalen.
Indien je wat oudere types gebruik (die dus meer stroom verbruiken) is het raadzaam om deze wel toe te passen, omdat de stoorsignalen dan "heftiger" kunnen zijn, waardoor de decoder defect zou kunnen gaan of van slag kan raken.

Willem

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Fleischmann armseinen i.c.m. LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2009, 12:41:01 »

beste medespoorders,

nog even iets m.b.t. het naveren van armseinen; ondergetekende is oud genoeg om zich nog de armseinen in zijn toenmalige woonplaats Oss te herinneren  ;D, en daarbij viel me altijd op dat de arm van de inrijder aan de zijde Den Bosch wel degelijk met een abrupte beweging omhoog kwam en dito weer naar beneden d.nderde, waarbij het naveren maar heel beperkt was (kan me eigenlijk niet herinneren dat het naveerde, wel dat de hele paal soms wiebelde). Waarom weet ik dat zo goed: het voorsein van de uitrijder naar Nijmegen, dat eronder gemonteerd was, had namelijk wel een hele langzame beweging. Een doorgaande trein kreeg dus altijd eerst een "tjak"-hoofdsein en een "zzzz"-voorsein als jullie snappen wat ik bedoel. M.a.w. een plotselinge beweging van een armsein hoeft niet onnatuurlijk te zijn.

Om even aan te geven hoe "tjak" een hoofdsein van stand veranderde: wachtende op een doorgaande goederentrein zag ik bovengenoemd sein op een avond een onbedoeld licht vertonen, namelijk een gele vlam van de in brand staande gashouder van de seinverlichting. Tegenwoordig zou het hele baanvak Den Bosch - Nijmegen door de brandweer gesloten worden, maar toen mocht je op 15 meter van de brandende gasfles nog rustig toekijken 8) :o... Sterker nog, het treinverkeer ging gewoon door en de brandweer moest maar opzij als er wat aankwam. Toen op een gegeven moment er weer een trein uit Den Bosch kwam, werd het sein, brandend of niet, weer op veilig gezet met de bekende klap. Het gebarsten seinglas kwam in stukken naar beneden. Een beetje p.ssig keken de brandweermannen wel richting seinhuis.....

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo