Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
Vandaag om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:45
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:38:25
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 21:35:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Baanplan "De Werelden 2.0" H0  (gelezen 17060 keer)

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Baanplan "De Werelden 2.0" H0
« Gepost op: 21 December 2014, 18:09:59 »
Goede avond,

Gestaag bouwend aan mijn baan “De Werelden” begon de ruimte, een kleine kamer, me tegen te staan. Tijd dus om een andere ruimte te betrekken. Binnenkort is het zo ver en kan ik een ‘nieuwe’ kamer helemaal inrichten voor de hobby. Deze ruimte biedt me niet zo veel oppervlakte winst, 3.85mtr x 3.05mtr (ipv 325x325) maar vooral veel meer comfort. Er is geen schuin dak wat me nu de mogelijkheid biedt op 1.00 of 1.20mtr te bouwen. Bovendien is er veel meer daglicht inval wat wel zo prettig is, overdag.

Momenteel ben ik “De Werelden H0 2.0” aan het tekenen, in feite min of meer een uitbreiding van het vorige baanplan. Tijdperk nog steeds IV met voornamelijk NS materieel. In het zicht stap ik over naar Roco Line (had voorheen Geoline dus met bedding). Ik wil de baan automatiseren maar in hoeverre weet ik nog niet. Een dienstregeling rijden zou al mooi zijn.

De vorm van het baanplan is wellicht wat saai maar ik probeer het geheel niet te druk te laten worden. Er moet ruimte voldoende voorhanden blijven voor scenery. Mijn voorkeur gaat uit naar een omloop via 2 niveaus, waardoor de (verdwijn-)illusie gewekt word dat treinen op doorreis zijn. Een behoorlijk CS gaat ruimte bieden aan langere treinen. Een tweede haltestation is er voor de stoptreinen. Ook komt er een klein rangeer emplacement met dubbel(straat)spoor voor cargo afhandeling, daar krijgt de Post ook een aparte loods.

Het 1e concept baanplan dat ik nu laat zien is het zichtgedeelte, dus niveau 0. Er komt een schaduwstation op niveau -1, in en uit te rijden via hellingen. Het CS+emplacement heb ik in alle 4 de hoeken en de lange zijdes getekend, de ligging in deze tekening is definitief want de meest economische (voornamelijk vanwege entree-deur kamer waardoor de achterkant vrij moet blijven en dus benut kan worden voor bereikbaarheid).
Enfin, graag jullie op- en aanmerkingen. Ben ik iets vergeten? Zie ik iets niet? Of wellicht kan het veel beter en fraaier. Het idee wil ik echter niet meer wijzigen, de uitvoering uiteraard wel…

Het plan;

A = Centraal Station, met 2 of 3 perrons.
B = rangeer emplacement, komt in z’n geheel 1 tot 1,5cm lager te liggen dan CS.
C = Cargo, (Straat?)spoor met ruimte voor 1 of meer goederenloodsen.
D = eventuele positie voor een haltestation.
E = helling richting schaduwstation.
F = helling vanuit schaduwstation.
G = Muurkast, deze moet sporadisch bereikbaar zijn. De baanbouw ervoor moet uitneembaar zijn.
H = Deur, entree ruimte.
NB. Roco Line rails voor niveau 0, Roco Geoline voor schaduw.

Dank & mvg,
Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

mijnspoor

• Offline Offline
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Baanplan "De Werelden 2.0" H0
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2014, 18:16:41 »
Hoi Martijn.
Dat ziet er al indruk wekkend uit.
Mooi dat je weer aan de baan kunt beginnen.
Ben benieuwd naar het verdere verloop.Ik ga dit zeker blijven volgen.
Succes,  (y) Marco

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2014, 18:48:26 »
Hoi Martijn,

Geen opmerkingen over je sporenplan "an sich". Gezien de positie van de toegangsdeur ga ik er vanuit dat je ergens onder je centraalstation doorkruipt om midden in de kamer te komen. En dat je schaduwstation dan niet onder je centrallstation ligt, omdat je dan wel heel laag moet gaan kruipen om er nog onderdoor te kunnen. Klopt dat?
En is dat dan ook de reden dat het centraal station voor de toegangsdeur ligt en niet precies in de andere hoek (daar waar nu F en E vermeld staan)?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #3 Gepost op: 21 December 2014, 23:03:54 »
Ik vind het een knap in elkaar gestoken plan, met veel rij- en rangeer mogelijkheden.

Zou hoogstens overwegen aan de zuidkant iets meer afstand tussen A en B te creeeren, zodat er iets meer ruimte is voor een 3e perron CS en misschien een laad/los perron bij B?

Milan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2014, 08:52:01 »
Beste Rinus,

Ik sluit me aan bij VFR, ik weet natuurlijk je leeftijd niet. Maar iedereen wordt een dagje ouder en om dan onder je modelspoor te moeten kruipen om in het midden van je baan te komen is niet heel erg practies. Zo niet op den duur onmogelijk  :P,

Ik zou je baan spiegelen, dan kan je bij de deur een brug of iets dergelijks maken waardoor je op een normale manier toegang krijgt tot je baan. Een takel-module is hiervoor trouwens ook een oplossing. Deze til je met een lier naar het plafond van de kamer waardoor je vrije toegang krijgt.

Succes met het ontwerp.
Projecten:
- Weer simulatie programma (gestopt)
- Bouw paradebaan Noord-Holland - Schiphol (afgebroken)
- N-Spoor Rheinland - Pfalz https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112841.0

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2014, 19:18:10 »
Dank je voor de reacties. Toch goed om een baanplan even hier op bnls te zetten. Want, na veel geschuif met rails, passen en meten maakt zich een soort blindheid van je meester. Oorspronkelijk zat ik met een CS-design in de hoek tegenover de CS-positie uit de huidige tekening. Kwam daar door bepaald inzicht terecht om daar vervolgens aan vast te houden.
En nu het min of meer af is, na jullie opmerkingen, nu zie ik het ook. CS gaat dus terug naar de andere hoek want inderdaad wat zou ik -met ook nog eens een schaduwstation/omloop onder de gehele baan!- lopen klooien met een onderdoorgang bij de entree-deur. En er is in die gespiegelde "nieuwe" hoek voldoende ruimte om te werken. Bovendien is het ook nog eens zo dat de hellingen in/uit schaduw dan bij de deur samen komen op hoogte, en dus 1.20 mtr onderdoorgang beschikbaar is, of inderdaad de 'lier' oplossing. De suggestie van Rudy ga ik ook nog bekijken. Morgen ga ik weer tekenen, nieuwe schets volgt dan. Merci!

Martijn

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

VFR

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2014, 09:50:28 »
Oorspronkelijk zat ik met een CS-design in de hoek tegenover de CS-positie uit de huidige tekening. Kwam daar door bepaald inzicht terecht om daar vervolgens aan vast te houden.

Ach joh, dat is zo herkenbaar. Om een hele goede reden iets op een bepaalde manier ontwerpen. En dan opeens ontdekken dat, door het vele ontwerpen, plannen en schuiven en nog weer nieuwe ideeën daarna, die oorspronkelijke reden al lang vervallen is en je het opeens heel anders kan doen.
Dit soort dingen delen met anderen kan altijd helpen.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2014, 20:57:51 »
Goede avond,

Het ontwerp is aangepast nalv de adviezen links en recht. De baan is nu gespiegeld wat de "drukte" voor de deur weg haalt. Er is voldoende ruimte aanwezig bij I. om te kunnen werken en CS en rangeer zijn dusdanig in proportie dat er voldoende scenery gebouwd kan worden aan de achterkant van CS. Ook de aansluiting rangeer op hoofdbaan is aangepast wat meer ruimte geeft voor een derde perron en logistieke afhandeling cargo.

Hoe ik het met de toegang/uitgang hellingen ga doen moet ik nog even laten bezinken. In principe zijn deze bij E+F nu zo getekend dat ze vast op de onderbouw blijven.

Ik hoor weer graag jullie opmerkingen. Ik ga in elk geval nog een keer alle rails fine-tunen want eigenlijk wil ik uitsluitend met flex gaan werken. Wens iedereen verder een paar geweldige kerstdagen!

Groeten,
Martijn

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2014, 22:47:12 »
Hoi Martijn,

Jij ook fijne feestdagen :D.

Ik had nog niet gereageerd op je plan omdat ik toch wel met wat ideeen zit waar je misschien iets mee kan.

Je gaf aan het idee zo te willen houden dus ik kom ook niet aan met wisseltje dit en wisseltje dat, dat laat ik gewoon zo.

In mijn lange zoektocht naar een geschikt plan waren er veel ideeen.
Je noemt je plan misschien wat saai maar dat is het niet en hoeft al helemaal niet.

Je zou minder diep kunnen gaan werken en je baandelen opsplitsen en uitelkaar trekken.
Dan krijgen je treindiensten meer betekenis en doel.

De volgende punten:

- rekening houdend met die kast zou ik D gebruiken om daar B te doen. Goederen wordt gescheiden van personen vervoer.

Grondslag hierin ligt dat in stations goederen en rangeersporen vaak voor en na de personenvervoersporen liggen hoe groot of klein ook.
Je krijgt dan gelijk een andere indeling, als je de baan bedient heb je gelijk scheiding daarin, je staat aan het een of ander en je automatiseert een deel .

- je zou C voor A kunnen doen en verbinden met B op D. Je houdt genoeg plaats over voor scenery en gebouwen en landschap.
- je kan nog overwegen tussen F en A een G te ontwerpen, dat kan nog een extra fabriekscomplex zijn of een kleine voorstadshalte.

In feite benut je zo alle ruimte en houdt je je baan smal ongeveer 60 cm. Bij A iets dieper.
Als je modulair opbouwt kun je deel voor deel afwerken. D bijvoorbeeld verrijdbaar. :)
Het wordt er speelser door als je alle segmenten loskoppelt van elkaar en dat moet makkelijk kunnen in Anyrail, gewoon per deel losmaken en verplaatsen.
Met een ruime 3 mtr, jawel, langs elke wand moet dat geen probleem zijn. (y)

Met schaduwstations (heb 'm echt nodig? Een goede treindienstleider wel :P) heb ik niet veel ervaring maar die zou je onder A kunnen plaatsen.

Hoop dat anderen daar jou in kunnen adviseren.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2014, 23:42:06 door KoenF.. Reden: tekst en uitleg »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9 Gepost op: 25 December 2014, 12:15:41 »
De "noodzaak" van een schaduwstation hangt in mijn ogen af van het feit of dat je je treinen "rijtijd" wil geven of dat je ze constant in t zicht wilt hebben al rondjes rijdend.
Het laatste lijkt mij niks,dan heb je een fraaie baan,maar een trein "realistisch" ergens heen sturen en die uit het zicht zien verdwijnen lijkt me mooier.
Zeker als je wilt dat die trein ook lang bezig is om weer is terug te keren naar je baan,is een parkeer mogelijkheid erg wenselijk/een must.
Bovendien als je veel treinen hebt dan kan je die daar mooi stallen tot je ze nodig hebt  ;)
Over je plan heb ik na vluchtig te hebben gekeken,slechts 1 ding waar ik zoiets van heb,als dat nou anders kan dan is het mooier.
Dat bocht wissel bovenin je plan(het enigste exemplaar dat ik zo zie),is daar niet iets aan te doen zodat daar een normaal/recht wissel in gepast kan worden ?
E+F gebruiken als op en afrit naar zo'n schaduwstation lijkt me een aardig idee,schaduw station bouwen onder B+C,kan je dr makkelijk bij denk ik,plus dat je door je grote bovenplaat die ruimte eronder toch al "kwijt" bent om er iets anders kwijt te kunnen,dus dan vul je het tenminste nuttig op daaronder ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 December 2014, 12:24:50 »
De volgende punten:
- rekening houdend met die kast zou ik D gebruiken om daar B te doen. Goederen wordt gescheiden van personen vervoer.
- je zou C voor A kunnen doen en verbinden met B op D. Je houdt genoeg plaats over voor scenery en gebouwen en landschap.
In feite benut je zo alle ruimte en houdt je je baan smal ongeveer 60 cm. Bij A iets dieper.

Goed idee Koen. En door D te gebruiken om daar B te doen (dit klinkt als geheimtaal  ;D), heb je ook direct een reden om bij B een halte te hebben. Alle industriewerkers moeten daar de trein uit en niet op het hoofdstation.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 25 December 2014, 12:40:34 »
Over wat Koen voorstelde moest ik is even goed nadenken met dat X plus X gedeeld door X gebeuren  ;D
Maar idd,hopende dat ik die geheime formule goed heb begrepen,dan zou dat wel is erg fraai kunnen uitpakken  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2014, 17:14:29 »
Goede middag,

Bedankt voor de tijd die jullie genomen hebben om eea te bekijken en van kritische noot te voorzien.

@Koen;
Sinds het moment dat ik zekerheid had over deze nieuwe ruimte ben ik aan het denken geslagen. Heb diverse thema's overwogen, diverse baanplannen van héél simpel tot redelijk druk overwogen, met pen en papier geschetst, zelfs in anyrail uiteen gezet. Op beurzen zie je soms hele simpele baanplannen die in het scenery thema verwerkt als prachtige trajecten naar voren komen. Voorbeelden te over dus. Maar, gaandeweg kwam ik steeds maar weer terug op het plan van mijn oude baan. Het wil me maar niet los laten; een hoek van de baan reserveren voor CS én rangeeremplacement én goederen overslag op 1 terrein, met op de achtergrond hoger gelegen bebouwing. Een situatie van een middelgrote stad bouwen. Je zegt dat Stations, goederen en rangeer sporen vaak voor en na elkaar liggen maar volgens mij even zo vaak -simpel gezegd- naast elkaar. Hoe dan ook, ik wil hier niet meer aan tornen. Ik sluit niet uit dat er elders op de baan gaandeweg nog een plan ontstaat voor een stukje industrie waar dus een zijspoor noodzaak is oid, maar de hoek van A+B+C wil ik zo houden. En dat word dus bouwen in de diepte maar is van twee kanten goed bereikbaar. De rest van de baan wil ik inderdaad max op 60 houden. Of ik dit modulair ga bouwen is nog te overwegen maar ik denk het niet.

@Floris;
De gedachte die je schetst is precies waarom de baan 2 hellingen heeft waarop het dubbelspoor altijd (dus elke trein) uit het zicht verdwijnt, zijn dienst doet, om daarna al dan niet weer ten tonele te verschijnen. Ik ga een schaduwstation bouwen maar al zou ik dat niet doen dan op z'n minst inderdaad 'parkeergelegheid'.
De bochtwissel, hier ga ik zelf weer eens naar kijken. Maar word moeilijk. Vervang ik die namelijk door een rechte wissel dan kom ik de problemen met ligging spoor elders etc. Heb voor en na het CS extra slanke wissels liggen die veel mooier ogen, deze zijn feitelijk oorzaak voor het ruimtegebrek, wil deze er ook niet uit halen.

Enfin, het word tijd om het schaduwstation te gaan tekenen in elk geval. Sluit wijzigingen natuurlijk niet uit en goede ideen of aanvullingen welkom maar nu weten jullie ook een beetje de motivatie van een en ander.

Groeten,
Martijn

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2014, 10:53:57 »
Martijn,
Die boogwissel is volgens mij zonder echt grote ingrepen makkelijk te vervangen/verplaatsen.

Door het spoor vanuit B een stukje parallel te laten lopen met deze vanuit A en de overloop wissel in D te voorzien van een bijkomend rechte wissel ben je er uit. Je kan de overloop in D dan ook maken met een normale wissel en een engelsman.

Succes met de verdere uitbouw van je plannen.

grtz, Frans
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2014, 19:05:28 »
Hallo Frans,
Dat is een mooie optie om in elk geval even uit te werken, op klad iig. Enige wat ik me er zo 123 nu tegen bedenk is dat het emplacement als geheel wel steeds groter word in het geheel. Want hoe je het ook wendt of keert dat in/uitrijspoor hoort natuurlijk wel bij het emplacement, wat in dat geval weer te dicht op D komt te liggen. Hoe dan ook ik kom hier op terug.
Gr.Martijn