Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Overgang van dc naar dcc blok  (gelezen 1912 keer)

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Overgang van dc naar dcc blok
« Gepost op: 05 February 2014, 22:17:16 »
Hallo,

M'n oude analoge baan heb ik afgebroken en ik ben nu bezig om een nieuwe te bouwen.
Deze moet grotendeels digitaal gaan worden maar ik wil een paar spoortjes analoog houden,zodat m'n oude locomotieven die ik niet wil/kan ombouwen ook nog eens kunnen rijden.
In de documentatie van loc decoders heb ik wel gevonden hoe die reageren als een loc van een DC spoor naar een DCC spoor rijdt (en anders om),
maar hoe de twee blokken elektrisch van elkaar gescheiden moeten worden kan ik niet vinden.

Als ik eenvoudigweg beide spoorstaven 1 keer isoleer, dan krijg je situaties dat een loc met de ene set wielen DC spanning oppikt en met een andere set "DCC  spanning".
Kan dat zomaar of moet ik iets bijzonders doen om een loc van een analoog naar een digitaal spoor te laten rijden ?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2014, 23:44:32 »
Als je loc verbinding maakt tussen DC en DCC spanning, dan levert dat gegarandeerd kortsluiting op.
Wat je kan doen is een overgangssectie maken. Daarin stop je de loc, schakelt de sectie om en dan kan je doorrijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2014, 06:57:20 »
Hallo Klaas,

Dat is precies wat ik aanvankelijk van plan was, en dat is ook prima om af en toe een analoog treintje te laten rijden.
Maar toen ik de documentatie van de Lenz Silver+ decoder ( http://www.lenz-elektronik.de/pdf/SILVER_Manual_e.pdf ) aan het lezen was sloeg de twijfel toe, die suggereert namelijk dat er meer mogelijk is:

Citaat
Change from digital to conventional
... the locomotive decoder follows the polarity of the
conventional section. If the polarity of the section (and the
resulting direction of travel according to NEM) matches the
direction of travel in the digital section, the locomotive will
continue without stopping....

en

Citaat
Change from conventional to digital
...If the actual direction of travel does not match the direction of
travel transmitted by the command station, the locomotive will
stop with the set braking delay, change its direction of travel and
continue in the opposite direction, i.e. return to the conventional
section. There, it will stop.

Iemand een idee hoe dit zit ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2014, 07:20:55 »
Klinkt leuk, moet je eens testen, maar het lost het probleem dat Klaas noemt niet op. Dit lijkt bedoeld om te voorkomen dat de loc rechtsomkeert maakt als tussen analoog en digitaal wordt gewisseld. Slim bedacht.
Maar het probleem dat Klaas noemt gaat niet over de decoder, maar over sluiting via de rails tussen rijtrafo en booster.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2014, 11:00:25 »
Dat die decoder functies een kortsluiting niet voorkomen is duidelijk. Maar als Lenz zo iets in z'n decoders bouwt, moeten ze toch ook een idee hebben over wat ze met die onvermijdelijke kortsluiting doen.

Ik zal ze eens een mail sturen...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2014, 11:25:32 »
De beschrijving in de handleiding suggereert inderdaad dat je zonder meer van een digitale sectie naar een analoge sectie kunt rijden, en omgekeerd. Maar ik geloof er nog even niets van dat dat goed gaat. Ben dus wel benieuwd naar hun reactie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PatrickS

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2014, 20:37:12 »
Nou ik ben er uit hoor!

Het kan inderdaad niet....
tenzij je voor 50 euro een scheidingsmodule koopt. ( http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/lt100.pdf )
Die schakelt gauw de DC spanning uit als er kortsluiting wordt gedetecteerd.

Dat vind ik niet zo'n fraaie oplossing dus het gaat toch gewoon een overgangssectie worden waarin de trein even moet stoppen..

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2014, 09:25:29 »
Of de Enschede-methode, waar ProRail voorkomt dat een Duitse trein zomaar het Nederlandse spoor op zou rijden.....  ::) :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Overgang van dc naar dcc blok
« Reactie #8 Gepost op: 13 February 2014, 12:55:31 »
Hoi,
Leuk probleem.
Maar heb je al eens aan Dinamo met Itrain of Koploper gedacht.
Dinamo is speciaal ontworpen rond de gedachte analoog en digitaal door elkaar te kunnen rijden, blok gestuurd dus.
Dan kan je de oudere loks ook gebruiken, doe ik namelijk met succes ook.
Als je tijd hebt, zou je is op de Expo Houten Rail 2014 kunnen kijken, weekend 22-2.
Daar staan de leverancier van iTrain (Berros) en het Dinamo systeem (PiCommit) voor de nodige inlichtingen.
Is zomaar een suggestie.

Groet Menno.