Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:12:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Rieks
Vandaag
om 19:53:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 19:40:05
3 januari NVBS oliebollenrit
door
KNed
Vandaag
om 19:24:20
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 19:17:03
Kersttrein
door
008200
Vandaag
om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
Vandaag
om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
niels1093
Vandaag
om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
Vandaag
om 18:37:56
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 18:08:51
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 17:33:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Mark D.
Vandaag
om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Jelmer
Vandaag
om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
Vandaag
om 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
Vandaag
om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
Vandaag
om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:05:52
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
Vandaag
om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 12:06:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:36:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4 (gelezen 4909 keer)
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
«
Reactie #15 Gepost op:
05 January 2014, 02:04:15 »
Hoi allen,
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb de loc maar weer opengeschroefd en ben eerst op zoek gegaan naar een paar condensatoren.
Nu ben ik van de heel oude stempel en niet zo heel erg thuis in de wereld van SMD-componenten.
Op de printplaat in de loc vind ik wel twee ronde puisten met het getal 100 erop gedrukt, maar daarin herken ik niet direct een condensator. Voor mijn gevoel zouden het even goed twee spoelen kunnen zijn. Ik heb dus geen idee of ik die er ongestraft tussenuit kan knippen.
Knippen zal overigens niet makkelijk gaan; los solderen lijkt op het eerste gezicht het enige alternatief.
In afwachting van uitsluitsel over de geaardheid van de bewuste twee componenten, heb ik er - zoals hier eerder werd gesuggereerd - maar eens een LoPi3 in gestopt.
Helaas was het resultaat daarvan niet veel beter. De loc vertoonde nog steeds bij de eerste twee rijstanden een opvallend schokkerig rijgedrag. Aanpassing van een paar CV's kon ook hier geen verandering in brengen.
Het liefst had ik ook nog een Zimo MX622 of 623 uitgeprobeerd, maar die heb ik momenteel niet tot mijn beschikking.
Het enige alternatief dat ik nu nog zie, is de gehele printplaat te verwijderen en een decoder rechtstreeks te solderen aan de draden naar de stroomafnemers en aan de draden naar de motor.
De componenten op de printplaatjes met de LED's aan de beide neuzen, doen vermoeden dat de voorschakelweerstanden voor de LED's op die prinplaatjes zelf zijn ondergebracht en niet op de hoofdprint die ik eruit wil halen.
Maar om schade te voorkomen, zal ik voor een eerste rijtest de verlichting nog even niet aansluiten.
Bij het in detail bekijken van de motorconstructie, viel mijn oog op een heel klein messingkleurig cilindervormig onderdeel op de aandrijfas, waarvan ik maar aanneem dat dit als vliegwiel bedoeld is.
De afmetingen ervan vallen echter dusdanig in het niet ten opzichte van de motor zelf, dat het effect ervan nauwelijks meetbaar zal zijn.
De massa van het motoranker zelf is waarschijnlijk al veel groter. De magnetische kracht in de motor en de wrijving in de tandwieloverbrenging bij elkaar opgeteld, lijken me al voldoende om de uitwerking van dit mini-vliegwiel geheel teniet te doen.
Of ben ik nu te pessimistisch?
Wordt vervolgd.
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
«
Reactie #16 Gepost op:
05 January 2014, 16:24:22 »
Heb weer wat zitten prutsen.
Van het printje met de decodercontrasteker loopt een bruinachtig draadje naar het schroefje waarmee o.a. de de zwarte houder op de motor is vastgezet. Het lijkt erop dat hiermee een verbinding is gelegd naar het motorhuis!
De bijgaande afbeelding laat zien waar de twee "puisten" zitten, waar ik het in mijn vorige post over had en het schroefje met het verbindingsdraadje naar de hoofdprint van de loc.
Na wat "gegoogle" kwam ik tot de conclusie dat het hier waarschijnlijk toch om (ontsoor)spoeltjes gaat.
Om niet meteen de hele print eruit te moeten slopen, besloot ik maar eerst het bewuste draadje eens te ontkoppelen van het motorhuis.
Dit leverde meteen goed resultaat op met de ESU LoPi3. Na wat kleine aanpassingen aan verschillende CV's conform de ESU-tabel voor Piko locs reed de loc heel netjes, ook in de eerste twee rijstanden. Wat kleine aanpassingen nog en de loc kroop fraai langzaam over de rails.
Ook nog even de hier al eerder genoemde Uhlenbrock geprobeerd, maar dat leverde verder geen directe verbeteringen op.
Toen ook maar even de LoPi4 erin. Geen gekke sprongen meer en met de CV 54=0 en F1 truuk een heel soepel rijdende Piko loc.
Toch zullen er nog wat verfijningen nodig zijn om in de rijstanden 1 en 2 met een LoPi4 net zo soepel te kunnen rijden als met de LoPi3.
Deze laatste blijft dus voorlopig de voorkeur genieten.
Ik hoop over enige weken weer wat Zimo decoders te hebben en ga daarmee dan ook nog even testen.
Voorlopig ben ik blij met de huidige simpele oplossing: het verbindingsdraadje tussen hoofdprint en motorhuis loskoppelen.
De inductiespanningen van de ontstoorspoelen verstoorden de motorregeling kennelijk zo heftig, dat dit tot spronggedrag van de loc leidde.
Wordt vervolgd.
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4