Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Module vliegveld Jan van Mourik door Jelmer
Vandaag om 17:25:08
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 17:23:00
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:31:25
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Rob Ellerman
Vandaag om 12:32:53
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 11:00:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
  

Auteur Topic: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4  (gelezen 4808 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #15 Gepost op: 05 January 2014, 02:04:15 »
Hoi allen,

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb de loc maar weer opengeschroefd en ben eerst op zoek gegaan naar een paar condensatoren.
Nu ben ik van de heel oude stempel en niet zo heel erg thuis in de wereld van SMD-componenten.
Op de printplaat in de loc vind ik wel twee ronde puisten met het getal 100 erop gedrukt, maar daarin herken ik niet direct een condensator. Voor mijn gevoel zouden het even goed twee spoelen kunnen zijn. Ik heb dus geen idee of ik die er ongestraft tussenuit kan knippen.
Knippen zal overigens niet makkelijk gaan; los solderen lijkt op het eerste gezicht het enige alternatief.
In afwachting van uitsluitsel over de geaardheid van de bewuste twee componenten, heb ik er - zoals hier eerder werd gesuggereerd - maar eens een LoPi3 in gestopt.
Helaas was het resultaat daarvan niet veel beter. De loc vertoonde nog steeds bij de eerste twee rijstanden een opvallend schokkerig rijgedrag. Aanpassing van een paar CV's kon ook hier geen verandering in brengen.
Het liefst had ik ook nog een Zimo MX622 of 623 uitgeprobeerd, maar die heb ik momenteel niet tot mijn beschikking.
Het enige alternatief dat ik nu nog zie, is de gehele printplaat te verwijderen en een decoder rechtstreeks te solderen aan de draden naar de stroomafnemers en aan de draden naar de motor.
De componenten op de printplaatjes met de LED's aan de beide neuzen, doen vermoeden dat de voorschakelweerstanden voor de LED's op die prinplaatjes zelf zijn ondergebracht en niet op de hoofdprint die ik eruit wil halen.
Maar om schade te voorkomen, zal ik voor een eerste rijtest de verlichting nog even niet aansluiten.

Bij het in detail bekijken van de motorconstructie, viel mijn oog op een heel klein messingkleurig cilindervormig onderdeel op de aandrijfas, waarvan ik maar aanneem dat dit als vliegwiel bedoeld is.
De afmetingen ervan vallen echter dusdanig in het niet ten opzichte van de motor zelf, dat het effect ervan nauwelijks meetbaar zal zijn.
De massa van het motoranker zelf is waarschijnlijk al veel groter. De magnetische kracht in de motor en de wrijving in de tandwieloverbrenging bij elkaar opgeteld, lijken me al voldoende om de uitwerking van dit mini-vliegwiel geheel teniet te doen.
Of ben ik nu te pessimistisch?

Wordt vervolgd.

Martin

(Martin is overleden)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2014, 16:24:22 »
Heb weer wat zitten prutsen.
Van het printje met de decodercontrasteker loopt een bruinachtig draadje naar het schroefje waarmee o.a. de de zwarte houder op de motor is vastgezet. Het lijkt erop dat hiermee een verbinding is gelegd naar het motorhuis!
De bijgaande afbeelding laat zien waar de twee "puisten" zitten, waar ik het in mijn vorige post over had en het schroefje met het verbindingsdraadje naar de hoofdprint van de loc.



Na wat "gegoogle" kwam ik tot de conclusie dat het hier waarschijnlijk toch om (ontsoor)spoeltjes gaat.
Om niet meteen de hele print eruit te moeten slopen, besloot ik maar eerst het bewuste draadje eens te ontkoppelen van het motorhuis.



Dit leverde meteen goed resultaat op met de ESU LoPi3. Na wat kleine aanpassingen aan verschillende CV's conform de ESU-tabel voor Piko locs reed de loc heel netjes, ook in de eerste twee rijstanden. Wat kleine aanpassingen nog en de loc kroop fraai langzaam over de rails.
Ook nog even de hier al eerder genoemde Uhlenbrock geprobeerd, maar dat leverde verder geen directe verbeteringen op.
Toen ook maar even de LoPi4 erin. Geen gekke sprongen meer en met de CV 54=0 en F1 truuk een heel soepel rijdende Piko loc.
Toch zullen er nog wat verfijningen nodig zijn om in de rijstanden 1 en 2 met een LoPi4 net zo soepel te kunnen rijden als met de LoPi3.
Deze laatste blijft dus voorlopig de voorkeur genieten.

Ik hoop over enige weken weer wat Zimo decoders te hebben en ga daarmee dan ook nog even testen.
Voorlopig ben ik blij met de huidige simpele oplossing: het verbindingsdraadje tussen hoofdprint en motorhuis loskoppelen.
De inductiespanningen van de ontstoorspoelen verstoorden de motorregeling kennelijk zo heftig, dat dit tot spronggedrag van de loc leidde.

Wordt vervolgd.

Martin

(Martin is overleden)