Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4  (gelezen 4756 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Gepost op: 28 December 2013, 21:26:48 »
Ooit digitaal begonnen met een Lenz (DCC) centrale en Lenz decoders.
Al snel ontdekte ik dat de Zimo decoders minder ruimte in beslag namen, meer moeglijkheden boden en dus stapte ik over.
Toen de dichtsbijzinde treinenwinkel in de regio waar ik woon zijn deuren definitief sloot, moest ik mijn heil elders en flink wat kilometers verder zoeken. Daar hadden ze de zeer ruime keus uit ESU, ESU en ESU decoders.
Noodgedwongen ging ik daarom met dat merk aan de slag. Hoewel de prijs een heel stuk vriendelijker uitviel, vielen de prestaties van de ESU decoders me toch niet tegen. Het enige echte nadeel zat hem in de afmetingen: weer net iets groter dan de Zimo's.
In de meeste gevallen lukte het me uiteindelijk toch om een plek voor de ESU's te vinden.
Door de jaren heen ontwikkelde ESU zich tot een algemeen geaccepteerd decodermerk, dat van fabriekswege zelfs toepassing vindt in het rijdend materieel van grote en minder grote merken zoals Roco en Artitec.
Dan komt de LoPi4 met nog weer meer mogelijkheden. Maar wat is dat nu? Het lijkt wel of mijn DE1 en DE2 (beide met door Artitec geplaatste en ingeregelde LoPi4) op de 2% hellingbaan naar en van mijn schaduwstation wat schokkerig rijden.
Op het vlak liggende zichtgedeelte van mijn baan loopt alles echter soepel, dus besteedde ik er geen aandacht meer aan.
Onlangs kocht ik een tweetal MAK G 1206 modellen van Piko en bouwde daar gewoontegetrouw (en met enige moeite) een ESU LoPi4 in. Wat dat voor rijgedrag oplevert met de standaard CV-waarden is op dit forum al eerder besproken. Velen besteedden net als ik uren aan het zoeken naar de meest geschikte configuratie. Maar echt mooi gingen de loc's niet rijden. Vooral bij de zeer lage snelheden, waarvoor de LoPi4 juist extra CV's heeft gekregen, stelde de combinatie teleur.
Uiteidenlijk heb ik maar eens de "CV54 op nul en de F1 tip" toegepast. En dat leverde na 3 keer toepassen met steeds wisselende rijrichting een acceptabel rijgedrag op, ook bij rijstand 1 en 2.
Het rijgedrag van de LoPi4 blijft bij die zeer lage snelheden echter waarneembaar minder soepel dan met de Zimo's.
Mijns inziens heeft de extra regelmogelijkheid voor de lage snelheden in de LoPi4 ook voor extra onhebbelijkheden gezorgd.
Op de hellingbaan lijkt de regeling immers ook bij de DE1 en DE2 niet geheel soepel te verlopen.
Zijn er meer LoPi4 gebruikers met soortgelijke ervaringen?
Ik geef toe dat ik nog lang niet alle mogelijke aanpassingen heb uitgeprobeerd, maar een van de argumenten waarom mijn huidige hofleverancier ESU decoders verkiest boven de Zimo's, was de eenvoud waarmee de ESU's te programmeren zijn. Dat argument lijkt me nu niet meer van toepassing.
De andere argumenten die mijn leverancier voor ESU aanvoert kan ik nog steeds bevestigen: ze zijn vrijwel overal te koop en de sporadisch voorkomende garantiegevallen worden zeer tolerant afgehandeld.
Gaarne jullie menig, de LoPI4 is nu lang genoeg in omloop om daar een goed beeld van te kunnen vormen.

Vriendelijke groet,

Martin
 


(Martin is overleden)

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2013, 22:34:43 »
Martin,

Jouw ervaring kan ik met Piko loc's onderschrijven. ik heb diverse Mak 1206 en BR 189 van piko en allemaal hebben ze wel een of meerdere snelheidsstappen waarbij ze onrustig rijgedrag vertonen. Ik beschrijf het maar als zwabberen tussen 2 snelheden die dicht bij elkaar liggen. het lijkt wel of ze onregelmatig iets sneller en dan weer iets langzamer gaan. Dit treedt bij mij niet op bij een zelfde snelheid bij alle loc's maar schijnbaar willekeurig. Als ik de regeling aanpas (trial and error) dat dit gedrag bij een decoderstap weg is, dan zit komt het weer bij een andere decoderstap terug.
Ik heb 1 loc van trix welke ook hetzelfde doet.
Alle overige loc's met lopi 3 en lopi 4 rijden goed.
Laatst op een beurs een piko 189 met uhlenbrock decoder gekocht (deze was goedkoper als een zonder  ??? ) Hier heb ik dit gedrag nog niet geconstateerd, maar ik heb deze loc ook nog niet uitgebreid op de baan aan de tand gevoeld.

Mijn voorlopige conclusie is : Piko en lopi 4 liggen elkaar niet echt, zonder 1 van beide de schuld te geven of slecht(er) te noemen.

Ik wil nog proberen om wat oude lopi 3's uit oude roco's te wisselen met lopi's 4 uit piko's en dan te kijken wat het resultaat is. anders toch overgaan op een ander merk voor piko's en andere loc's die mogelijk last hebben van dit verschijnsel.


Ronald
Ronald Brandt

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2013, 22:57:52 »
Herkenbaar verhaal, waar hier op het forum al vaker over geschreven is.

In het algemeen bevallen de Lopi4-decoders mij een stuk slechter dan de Lopi3 - en dat is niet alleen een persoonlijke ervaring. Dit geldt voor allerlei typen locs van allerlei fabrikanten. In sommige gevallen ben ik teruggegaan naar Lenz Silver- of Gold-decoders en daarmee rijden de locs vlekkeloos. Zimo heb ik recent nog niet geprobeerd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2013, 23:04:08 »
@Martin: heb je een lokprogrammer zodat je ook de firmware updates voor de decoders kunt uitvoeren of laat je de firmware voor wat hij is? De update software voor de Lokprogrammer voorziet de aangesloten decoders nl ook van een firmware update. Vaak verhelpt zo'n update nog weleens het een en ander.
Verder kan ik er niet over mee praten daar ik alleen ca 30 lopi's heb en dus niet kan vergelijken ;).
« Laatst bewerkt op: 28 December 2013, 23:05:52 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2013, 14:12:03 »
@Ronald: Ik heb ook nog niet het vertrouwen verloren in ESU of in Piko. Mijn hoop was vooral gevestigd op andere gebruikers die dit probleem al veel eerder zijn tegengekomen en inmiddels al een slimme oplossing hebben gevonden.
Als tussenoplossing heb ik op dit moment een (lekker goedkope) Uhlenbrock 76320 in mijn beide Piko's. Het resultaat daarvan is dat de Portfeeders loc al erg goed rijdt, de ACTS-loc met zo'n zelfde decoder schokt echter nog wel bij de eerste twee rijstanden.
Een LoPi3 gaan testen in de G1206 van Piko vind ik wel een aardige suggestie; er lopen bij mij ook voldoende treinen met een LoPi3 om eventueel al mijn nieuwe G 1206 aanwinsten te kunnen voorzien.

@Ruud K: Dat er meer gebruikers zijn die de LoPi3 prefereren boven de 4, had ik ook al van verschillende kanten begrepen en niet alleen bij Piko loc's. Daarom lijkt het me zeker de moeite waard om een LoPi3 uit één van m'n andere loc's te slopen en in de Piko's te gaan uittesten. Overigens ben ik wel benieuwd naar de reactie van ESU zelf als er zoveel gelijk gestemden zijn over het wat tegenvallende functioneren van de LoPi4.

@ Ruud NS: Nee ik heb geen programmeermogelijkheid voor een firmware-update. Maar ik zal zeker even gaan kijken welke firmwareversie er in mijn decoders zit en op het Internet gaan uitzoeken of er nieuwere versies zijn.

Mijn persoonlijke indruk is, dat de regeling in de LoPi4 iets te aggressief reageert, ondanks dat diverse instellingen dat zouden moeten minimaliseren. Dit leid ik af uit het schokkende gedrag van mijn Artitec DE1 en DE2 op de hellingbaan van 2%.
Inventariserend blijkt de LoPi4 dus minder makkelijk te configureren bij (veel) Piko loc's, bij (mijn) Artitec en bij (één) Trix.
Zijn er nog meer ervaringen die dit onderschrijven? Of vergelijkbare ervaringen met loc's van andere merken?
Meldt het hier, zodat we een duidelijk beeld kunnen krijgen om eventueel bij ESU aan te kloppen.

Groet,

Martin


(Martin is overleden)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2013, 14:56:17 »
Hoi Martin,

Je kunt even bij iemand met een programmer langs gaan of dat er iemand met een programmer bij jouw komt, zodat je alle loks even kunt updaten. De decoders hoeven alleen maar even gelezen worden en weer weggeschreven. Er hoeft niets aangepast te worden, als je dat niet wilt. Het kost hoog-uit 10 minuten per lok.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2013, 15:33:05 »
Ik heb zelf een E186 van Piko samen met een LokSound V4.0. Ik heb geen van uw ervaringen zelf mogen ervaren.

Met behulp van de LokProgrammer kan men zeer snel de LoPi 4.0 aan een Piko motor koppelen door in het programma "Decoder" te selecteren - dan Motor Settings. Hier kan men, door te klikken op "Use load control values from preset motor types", de Piko Motor selecteren. Nu worden alle load control parameters automatisch aangepast aan de Piko motor.

Misschien dat bovenstaande omschrijving een oplossing is voor genoemd probleem.

Succes

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2013, 05:48:15 »
Bedankt voor de info Yeti.
Ik ben blij te lezen dat er Piko locs zijn waarbij de LoPi4 (Sound) wel naar tevredenheid werkt.
Uit hoeveel verschillende Piko-motorprofielen kun je in de ESU LokProgrammer kiezen?
Als er maar één algemeen Piko-profiel is, zal dat voor de MAK G1206 locs weinig verbetering opleveren, ben ik bang.
Er zijn bij dit forum in verschillende posts (steeds dezelfde) standaard CV-waarden geplaatst voor Piko en ik ga er maar vanuit dat het profiel in de LokProgrammer op diezelfde standaard waarden is gebaseerd.
Helaas leveren die CV-waarden niet het gewenste resultaat bij de G1206 locs.
Mochten er toch meer profielen bestaan voor Piko motoren, dan hoor/lees ik dat graag.

Met de Uhlenbrock 76320 decoder die gebruik maakt van een heel ander en beperkter regelprincipe dan de LoPi4 van ESU, heb ik inmiddels al een aardige verbetering bereikt. Bij de laagste rijstand rijdt de loc nu vrijwel zonder noemenswaardige schokjes. Alleen is echt kruipen zoals met mijn Roco locs bij deze Piko's (nog) niet haalbaar.
Stand 2 lijkt het moeilijkst schokvrij te krijgen.
Ook is het duidelijk dat mijn twee G1206 locs zich niet tevreden stellen met één algemeen regelprofiel; beide locs hebben verschillend rijgedrag met name bij de laagste twee rijstanden.

Wordt vervolgd.

Martin

(Martin is overleden)

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2013, 15:48:42 »
Toevallig deze week voor het eerst een Piko Hondekop opengemaakt, en tot mijn verbazing zitten er tussen de decoder-uitgangen en motor aan beide kanten (flinke) spoelen en zit er nog een tweetal condensatoren tussen.

Het AC stel dat ik heb heeft af fabriek een Uhlenbrock 76320 multiprotocol decoder erin, die kan daar kennelijk tegen (nog niet zelf geprobeerd omdat ik nog een paar DC assen nodig heb voor de ombouw).

Voor zover ik weet moeten bij een ESU alle elektrische elementen tussen de motoruitgangen en motor verwijderd worden, wellicht dat ook in jullie Piko loks nog een batterij aan elektronica zit?

Mvg,
Erik.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2013, 15:52:32 »
Een aantal van mijn Roco en Fleischmann locomotieven zijn nu uitgerust met LoPi4 decoders en sommigen ook voorzien van geluid maar nee, geen schokkerig gedrag. ook niet bij mijn 2 Piko Hondekoppen.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2013, 19:06:42 »
Als er maar één algemeen Piko-profiel is, zal dat voor de MAK G1206 locs weinig verbetering opleveren, ben ik bang.

Martin

Er is inderdaad maar één algemeen Piko Profiel.
Ik zal mijn decoder eens uitlezen en kijken of die overeen komt met het profiel. Ik weet ook niet of Piko verschillende motoren in de E186 en de MAK G1206 gebruikt.

NB zat vandaag in de Intercity Direct.  Maar die kan ook behoorlijk schokkerig op gang komen.
Mvg
Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2013, 19:24:10 »
Erik merkte het ook al op. Misschien staat in de handleiding wel iets geschreven hierover. Net zoals bij een trix 64/6500 daar moet je ook het condensatortje verwijderen die over de koolborsteltjes zit. Doe je dat niet krijg je ook een heel vreemd gedrag. Het is maar een tip.

Gr Hans

jan k

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2013, 20:28:09 »
Druk in je G1206 maar eens een V3 in , dan ben je gelijk van het schokkende rijgedrag af .
Hier eergisteren ook gedaan en probleem was gelijk opgelost .

Mvg Jan .

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2013, 20:58:07 »
Kan iemand die andere (buitenlandse) fora leest zeggen of dit lopi4 probleem daar ook vaak genoemd wordt? Ik kwam niet zo ver met een beetje googlen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Mogelijkheden en onhebbelijkheden van LoPi4
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2013, 13:44:11 »
Hi All,

Ik heb recent ook een paar locs gehad, waarbij de Lopi 4.0 in eerste aanleg een schokkerig rijgedrag gaf, bv de Piko MAK1700. De Piko GTW reeds overigens zonder problemen. Na de autotune en daarna nog wat fijntunen was de MAK1700 ook keurig aan het rijden te krijgen. Hierbij heb ik de aanwijzingen van het Duitstalige ESU forum gebruikt, waar, in antwoord op Reinouts vraag ook zeer regelmatig springende locs worden opgevoerd, veroorzaakt door een Lopi 4. Mijn voorkopige conclusie is dat de motortuning van de Lopi zo complex is geworden, dat hij tegenwoordig op veel motoren moet worden getuned.

Duitse handleiding voor het tunen:

Handmatig tunen:

Hier eine kleine Anleitung für das Einstellen der Motor CV. Diese ist nicht von mir und stammt von einem Kollegen hier aus dem Forum:

Die Lok warmfahren (auch wenn's ruckelt), danach eine gerade Gleisstrecke mit mind. 3-4m Länge aussuchen, die Lok alleine an den Ausgangspunkt stellen, CV54 auf 0 programmieren und F1 drücken.
Nicht erschrecken: Die Lok rast los und kommt dann wieder zum stehen.

Der Decoder hat nun den Motor  eingemessen, allerdings sind die Werte längst nicht perfekt geschweige zufriedenstellend.

CV2 einstellen. Mit Wert 1 anfangen. fahrstufe 1 und schauen ob Lok anfährt. Wenn nicht, den Wert um 1 erhöhen und so weiter.
Dann CV53 reduzieren bis die Lok nur noch maximal so schnell fährt wie gewünscht (nicht per CV5 & 6 machen, das grenzt den Regler ein).
Kommt die Lok ruck Haft zum stehen oder fährt nicht sauber an, dann CV55 in 5er Schritten erhöhen.

Nun schauen ob die Lok bei halber Geschwindigkeit ruckelt, sieht man auch ganz gut wenn man die Anfahrrampe mal ein wenig in die Länge zieht. Sollte dies der Fall sein CV54 runterdrehen in 5er Schritten.
Hat man das, noch testen ob die Lok in den ersten Stufen ruckelt, sollte dies so sein CV52 ebenfalls runterdrehen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer