Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 15:39:07
booster vraag
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 14:16:04
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:01:27
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ben
Vandaag
om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
Vislijn
Vandaag
om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:01:59
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen (gelezen 3159 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Gepost op:
04 November 2013, 16:52:08 »
Hallo,
Vandaag heb ik mijn Piko GTW van rangeerseinen voorzien. Als een GTW van richting wisselt, dan gaat automatisch het topsein branden. Zodra de machinist dan in de andere cabine is en de zooi heeft opgebouwd, gaan aan die kant de frontseinen branden en aan de andere kant de sluitseinen. Ik heb het nu zo gemaakt dat standaard het topsein brandt en als je dan F0 aan zet, dan gaan gewoon de front/sluitseinen branden. Als je dan F0 uit zet, gaan de topseinen weer branden.
Dit is het elektrisch schema:
Even opletten hier: als je de groene draad van het treinstel gebruikt (niet de groene draad van de decoder!), dan moet je de 2 groene diodes
weglaten
. Als je de groene draad niet gebruikt omdat je die bijv voor de binnenverlichting gebruikt, dan moet je de groene diodes wel inbouwen en dan ook verbinden met de transistor, zoals in de tekening staat.
Ik heb een klein foto-verslagje gemaakt.
Het slachtoffer:
Als we dan de motorbak van kap en interieur ontdoen krijgen we dit te zien:
Dan gaan we naar het printje voor de verlichting (zwarte kapje even weghalen wat ervoor zit):
Op dat printje moeten we een tweetal onderbrekingen maken (je isoleert de rechter aansluiting van R3):
Vervolgens solderen we een paar draadjes op het printje. De oranje draad zit aan R3, de grijze draad verbindt de aansluiting K1 (rechtsboven) met de weerstand met opdruk "622" die links van de linker onderbreking zit:
Vervolgens leggen we het printje terug en sluiten we de draden die in het treinstel zitten weer aan:
De oranje draad van het printje (op de foto rood, draadje was net te kort dus moeten verlengen) sluiten we naast de grijze draad aan op het derde soldeerpad van rechts:
Nu komt het grootste gepriegel. De schakeling heeft een ground nodig en die moet van de decoder af gehaald worden. Ik heb een Lokpilot Basic gebruikt en daar is die te vinden aan de bovenkant (de kant waar NIET het streepje zit) van de rode diode op de decoder:
De Ground sluiten we aan naast de witte draad, op het 4e soldeerpad van rechts:
De bak met de motor erin is nu klaar, op naar de motorloze bak. Het deel met het verlichtingsprintje, onderbrekingen maken, 2 draden aansluiten is hetzelfde, dus dat vind je hierboven ergens. Nu de rest. Allereerst solderen we aan de
onderkant
van de stekker tussen de bakken een draad (hier oranje):
Aan de
bovenkant
van diezelfde stekker solderen we 2 draden (hier groen en geel):
Nu gaan we het printje solderen en aansluiten. De transistor is een normale BC547. Ik heb de verbindingen aan de andere kant van het printje zichtbaar gemaakt:
Nu aansluiten:
- Aan het bovenste pootje van de transistor komt de Ground (de gele draad die we aan de stekker gesoldeerd hebben).
- Aan het middelste pootje, waar ook de weerstand aan zit, komt de groene draad die we zojuist aan de stekker gesoldeerd hebben)
- Aan het linker pootje van de weerstand komt de blauwe draad die origineel in het treinstel zit.
- Tussen de 2 diodes die helemaal onder zitten op het printje komt de extra draad die je aan het lichtprintje van de motorloze bak hebt gesoldeerd (donkergeel op de volgende foto).
- Aan het linker pootje van de diode die helemaal linksonder zit (daar waar mijn duim zit) komt de gele draad die origineel in het treinstel zit.
- Tussen de 2 diodes die direct onder de weerstand zitten komt de oranje draad die we daarstraks aan de stekker gesoldeerd hebben
- Aan het linker pootje van de diode die midden-links zit, komt de witte draad die origineel in het treinstel zit.
Als dat allemaal gedaan is, ziet het er ongeveer zo uit (niet alle draden zijn goed te zien):
En dan nu het moment van de waarheid. De schakeling werkt alleen als de hele trein op de baan staat en aan elkaar gekoppeld is!
F0 uit:
F0 aan (vooruit):
F0 aan (achteruit):
Wat een flinke lap tekst...
Ergens vanavond zal ik hier een link posten waar je een ZIP kunt downloaden waar alle foto's in staan in groot formaat, kan handig zijn.
Hier
vind je een ZIP met daarin de foto's in groot formaat.
Vragen/opmerkingen? Stel ze gerust
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 10:58:58 door NS8714
»
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Gert1
Gast
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 November 2013, 16:57:23 »
Mooi gedaan Servé!
mvg,
Gert
Gelogd
j.f.otten
Offline
Berichten: 44
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #2 Gepost op:
05 November 2017, 21:45:59 »
Wat ben ik blij met dit oude draaitje, ik ga de komende winterperiode maar eens kijken of het mij ook lukt
Gelogd
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 844
mekkerend het leven door
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #3 Gepost op:
05 November 2017, 21:56:34 »
Interessant genoeg om te proberen, echter het linkje naar de "Zip-file" levert het volgende bericht op:
The requested URL /serve/Ombouw_GTW.zip was not found on this server.
Gelogd
Groet,
Gerard
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #4 Gepost op:
06 November 2017, 07:07:53 »
Ik zal morgen even kijken waarom dat bestand weg is...
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko GTW met "automatische" rangeerseinen