Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: SN61: de onverbiddelijke designklassieker!  (gelezen 7230 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Gepost op: 16 March 2013, 14:24:47 »
y0.
Vanwege de totale afwezigheid van elke poging tot vormgeving is de sn61 altijd een van mn favoriete poolse treinen geweest. Vooral dat "oh kut, nu ie klaar is ziet ie er wel heel suf uit, laten we nog maar een aluminium vleugeltje op de neus plakken, dan lijkt t misschien nog wat"-vleugeltje op de neus doet het m wel. Ik weet eigenlijk maar bar weinig over het origineel, alleen dat het bij Ganz gebouwd is en dat er twee series van waren, een met een schuifdeur in de bagageruimte en losse lampen en alu-vleugeltje en een latere versie met de lampen in een soort balk en klapdeuren in de bagageruimte. De gegevens voor het maken van het model waren dan ook een 1:87-bouwplaat (best een gedetailleerd ding, maar hij heeft de neus van de oude en de bagagedeuren van de nieuwe versie en klopt dus bij mijn weten niet, wat er verder aan mankeert wil ik niet eens weten) en een zwikkie foto's van internet.
Ooit, ongeveer een jaar geleden was ik dus es aan een PKP SN61 begonnen. Gewoon de bekende hap, beetje autocadden, beetje frezen, beetje plakken blablabla ledjes solderen je kent t wel.
Aandrijving is een roco 2400-draaistel en een cdromspelermotor. Ding loopt overigens zo glad als 5 negers in een gouwe cadillac.







en de kap, hier al met zilver voor de biezen, tis gewoon styreen en een ingekort roco ICK-dak




Na een hoop geklier, uitstellerij etcetera was het toch wel leuk om die voor ontraxs af te hebben zodat ie op stefanowo kon karren, wat redelijk op het laatste nippertje nog lukte ook, alleen moeten er eigenlijk nog een keer wat geëtste ruitenwissertjes op. Foto's had ik toen niet gemaakt, dus vandaag maar es het ongeveer even druilerige kanaleneiland als achtergrond gebruikt, het weer was er uitstekend geschikt voor. K zag net dat er waarschijnlijk door wat onsubtiel rangeerwerk tijdens ontraxs alweer een vette kras op zit, ach, t blijft een kuthobby.










en dan de echte:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4029242320/

Bij deze ook nog dank aan Kees-Jan voor de decals!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2013, 14:26:01 »
 (y) (y)

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2013, 14:29:59 »
Zeeer indrukwekkend zeg!!

MOOOI!!


Groet
David

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2013, 16:50:31 »
Erg mooi!
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2013, 19:47:36 »
Dat ziet er netjes uit!  (y)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2013, 20:47:19 »
Verbijsterend lelijk, inderdaad. Supermodel  (y)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2013, 22:22:07 »
Ze zijn echt lelijk, vooral als ze niet goed in de tjet zitten.
klik
Lelijkheid goed getroffen, mooi hoor.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4216
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2013, 23:10:43 »
Dat asbakje middenvoor op de neus maakt m wel erg af. Twee emmers met peertjes erin eronder op het front en voilá.
Hulde, ik heb m wat heen en weer zien rijden maar wist niet dat-ie zo kakelvers was  (y) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2013, 23:14:16 »
petje af. (y)
groetjes Dion

JSRail

  • Gast
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2013, 23:15:35 »
 Prachtig model !  De omgeving voor de fotoshoot past er ook zeer goed bij.  (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #10 Gepost op: 17 March 2013, 01:07:03 »
ja, hoe druileriger hoe beter.  ;D

Voor wie het nog mocht boeien, ik bedacht me dat ik het schakelingetje dat ik ooit bedacht had en in al die poolse meuk hang (dus ook in deze motorwagen) nog nooit hier gepost heb, wellicht dat iemand er nog wat aan heeft want in NS-spul werkt het ook prima. Tis getekend in paint dus het is koning, dacht ik zo.



even korte uitleg: boven is de voorkant van de loc, onder de achterkant.

- Zet je F0 (licht) aan, dan heeft de loc gewoon front- en sluitseinen.

- Zet je daarbij F1 aan dan doven de sluitlichten (werkt in beide richtingen) voor als er een trein achter de loc hangt. (is dus meestal zo, dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen, nou, gewoon, omdat t een kuthobby is en het leven niet te leuk moet worden)

- Zet je F2 aan, dan voert de loc rangeersein, ongeacht of F0 en F1 aan staan (hij schakelt vanzelf alle lichten uit behalve 1 witte pit aan beide kanten)

- hier heb ik de zaak getekend voor een loc met 2 frontseinen, zoals de meeste stoomlocs in Polen, maar voor een driepuntssein werkt het ook, mn Ty5 heeft dat voor en dat gaat prima. In de schakeling in dat geval de rechtse gele led voor en achter vervangen door 2 gele leds in serie. In theorie krijg je dan een groot verschil in lichtopbrengst per led tussen rangeerlicht (1 pit) en normaal licht (3 pitten) maar in de praktijk heb ik daar geen last van.
Ik werk met witte smd-leds in de lantaarns zelf en met 10K-weerstanden, ze worden dus flink afgeknepen. Kan zijn dat in andere omstandigheden er wel zulke problemen opduiken.

Het kan wezen dat dit een al lang bekend schakelingetje is, zou me niets verbazen eigenlijk, maar ik ben het tot dusverre nooit tegengekomen, maar ik ben dan ook altijd een schakelingennegeerder geweest. Zelf verzinnen vind ik makkelijker dan uitvogelen wat een ander nou bedoelt  ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #11 Gepost op: 17 March 2013, 14:40:16 »
Ik vind het een briljant apparaat! Da's weer het voordeel van een oostblok maatschappij nabouwen; je hoeft geen ingewikkelde stroomlijnkoppen of zo te bouwen. Dit zou volgens mij ook uit een Silberling gehakt- en gesneden kunnen worden!  (y)

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #12 Gepost op: 17 March 2013, 14:49:11 »
.... dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen,
Bij locs knip ik de draden naar de rode ledjes af. De enkele keer dat een loc alleen de baan opgaat accepteer ik gewoon dat de machinist vergeten is de sluitpitten aan te zetten.
Overigens een briljante schakeling, net als die schakeling die je een paar jaar geleden verzonnen hebt om een wisselpuntstuk te polariseren zonder omschakelcontact.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #13 Gepost op: 17 March 2013, 14:59:37 »
Aan het kanaal is nog eens wat te zien.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« Reactie #14 Gepost op: 17 March 2013, 15:21:06 »
Dat schakelingetje ziet er bruikbaar uit  (y).

Even naar Johan, die is hier van de elektronica.  8)

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO