Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rheinburg, TP V/VI
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:34:12
NS 8800 in spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 21:25:21
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 21:22:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:22:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 21:12:22
Exact-Train 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Seinhuis
Vandaag
om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:06:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
mitchell2000
Vandaag
om 20:39:32
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 20:37:42
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 19:49:01
Pfarrerwinkel bahn
door
einte
Vandaag
om 19:44:05
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
antoni-a
Vandaag
om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:59:45
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 17:40:30
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
008200
Vandaag
om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
5166
Vandaag
om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek
door
Juroen
Vandaag
om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Pauldg
Vandaag
om 14:52:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
tothebeach
Vandaag
om 14:25:35
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:23:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: SN61: de onverbiddelijke designklassieker! (gelezen 7313 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Gepost op:
16 March 2013, 14:24:47 »
y0.
Vanwege de totale afwezigheid van elke poging tot vormgeving is de sn61 altijd een van mn favoriete poolse treinen geweest. Vooral dat "oh kut, nu ie klaar is ziet ie er wel heel suf uit, laten we nog maar een aluminium vleugeltje op de neus plakken, dan lijkt t misschien nog wat"-vleugeltje op de neus doet het m wel. Ik weet eigenlijk maar bar weinig over het origineel, alleen dat het bij Ganz gebouwd is en dat er twee series van waren, een met een schuifdeur in de bagageruimte en losse lampen en alu-vleugeltje en een latere versie met de lampen in een soort balk en klapdeuren in de bagageruimte. De gegevens voor het maken van het model waren dan ook een 1:87-bouwplaat (best een gedetailleerd ding, maar hij heeft de neus van de oude en de bagagedeuren van de nieuwe versie en klopt dus bij mijn weten niet, wat er verder aan mankeert wil ik niet eens weten) en een zwikkie foto's van internet.
Ooit, ongeveer een jaar geleden was ik dus es aan een PKP SN61 begonnen. Gewoon de bekende hap, beetje autocadden, beetje frezen, beetje plakken blablabla ledjes solderen je kent t wel.
Aandrijving is een roco 2400-draaistel en een cdromspelermotor. Ding loopt overigens zo glad als 5 negers in een gouwe cadillac.
en de kap, hier al met zilver voor de biezen, tis gewoon styreen en een ingekort roco ICK-dak
Na een hoop geklier, uitstellerij etcetera was het toch wel leuk om die voor ontraxs af te hebben zodat ie op stefanowo kon karren, wat redelijk op het laatste nippertje nog lukte ook, alleen moeten er eigenlijk nog een keer wat geëtste ruitenwissertjes op. Foto's had ik toen niet gemaakt, dus vandaag maar es het ongeveer even druilerige kanaleneiland als achtergrond gebruikt, het weer was er uitstekend geschikt voor. K zag net dat er waarschijnlijk door wat onsubtiel rangeerwerk tijdens ontraxs alweer een vette kras op zit, ach, t blijft een kuthobby.
en dan de echte:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4029242320/
Bij deze ook nog dank aan Kees-Jan voor de decals!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Chris
Offline
Berichten: 18623
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #1 Gepost op:
16 March 2013, 14:26:01 »
Gelogd
dgfly
Offline
Berichten: 220
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #2 Gepost op:
16 March 2013, 14:29:59 »
Zeeer indrukwekkend zeg!!
MOOOI!!
Groet
David
Gelogd
MTV
***
Offline
Berichten: 614
350 004 "Hugo" van de ZSSK
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #3 Gepost op:
16 March 2013, 16:50:31 »
Erg mooi!
Gelogd
Šarišské Michaľany (SK) in H0
, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO
AlfaArjen
Offline
Berichten: 820
NS in het echt, FS in 1:87
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #4 Gepost op:
16 March 2013, 19:47:36 »
Dat ziet er netjes uit!
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #5 Gepost op:
16 March 2013, 20:47:19 »
Verbijsterend lelijk, inderdaad. Supermodel
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
GerardvV
Offline
Berichten: 3841
Enge buur bij de buren
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #6 Gepost op:
16 March 2013, 22:22:07 »
Ze zijn echt lelijk, vooral als ze niet goed in de tjet zitten.
klik
Lelijkheid goed getroffen, mooi hoor.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4227
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #7 Gepost op:
16 March 2013, 23:10:43 »
Dat asbakje middenvoor op de neus maakt m wel erg af. Twee emmers met peertjes erin eronder op het front en voilá.
Hulde, ik heb m wat heen en weer zien rijden maar wist niet dat-ie zo kakelvers was
.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6050
stationsplein Baden-Baden
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #8 Gepost op:
16 March 2013, 23:14:16 »
petje af.
Gelogd
groetjes Dion
JSRail
Gast
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #9 Gepost op:
16 March 2013, 23:15:35 »
Prachtig model ! De omgeving voor de fotoshoot past er ook zeer goed bij.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #10 Gepost op:
17 March 2013, 01:07:03 »
ja, hoe druileriger hoe beter.
Voor wie het nog mocht boeien, ik bedacht me dat ik het schakelingetje dat ik ooit bedacht had en in al die poolse meuk hang (dus ook in deze motorwagen) nog nooit hier gepost heb, wellicht dat iemand er nog wat aan heeft want in NS-spul werkt het ook prima. Tis getekend in paint dus het is koning, dacht ik zo.
even korte uitleg: boven is de voorkant van de loc, onder de achterkant.
- Zet je F0 (licht) aan, dan heeft de loc gewoon front- en sluitseinen.
- Zet je daarbij F1 aan dan doven de sluitlichten (werkt in beide richtingen) voor als er een trein achter de loc hangt. (is dus meestal zo, dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen, nou, gewoon, omdat t een kuthobby is en het leven niet te leuk moet worden)
- Zet je F2 aan, dan voert de loc rangeersein, ongeacht of F0 en F1 aan staan (hij schakelt vanzelf alle lichten uit behalve 1 witte pit aan beide kanten)
- hier heb ik de zaak getekend voor een loc met 2 frontseinen, zoals de meeste stoomlocs in Polen, maar voor een driepuntssein werkt het ook, mn Ty5 heeft dat voor en dat gaat prima. In de schakeling in dat geval de rechtse gele led voor en achter vervangen door 2 gele leds in serie. In theorie krijg je dan een groot verschil in lichtopbrengst per led tussen rangeerlicht (1 pit) en normaal licht (3 pitten) maar in de praktijk heb ik daar geen last van.
Ik werk met witte smd-leds in de lantaarns zelf en met 10K-weerstanden, ze worden dus flink afgeknepen. Kan zijn dat in andere omstandigheden er wel zulke problemen opduiken.
Het kan wezen dat dit een al lang bekend schakelingetje is, zou me niets verbazen eigenlijk, maar ik ben het tot dusverre nooit tegengekomen, maar ik ben dan ook altijd een schakelingennegeerder geweest. Zelf verzinnen vind ik makkelijker dan uitvogelen wat een ander nou bedoelt
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Pauldg
Offline
Berichten: 7498
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #11 Gepost op:
17 March 2013, 14:40:16 »
Ik vind het een briljant apparaat! Da's weer het voordeel van een oostblok maatschappij nabouwen; je hoeft geen ingewikkelde stroomlijnkoppen of zo te bouwen. Dit zou volgens mij ook uit een Silberling gehakt- en gesneden kunnen worden!
Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26779
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #12 Gepost op:
17 March 2013, 14:49:11 »
Citaat van: Floris Dilz op 17 March 2013, 01:07:03
.... dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen,
Bij locs knip ik de draden naar de rode ledjes af. De enkele keer dat een loc alleen de baan opgaat accepteer ik gewoon dat de machinist vergeten is de sluitpitten aan te zetten.
Overigens een briljante schakeling, net als die schakeling die je een paar jaar geleden verzonnen hebt om een wisselpuntstuk te polariseren zonder omschakelcontact.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22557
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #13 Gepost op:
17 March 2013, 14:59:37 »
Aan het kanaal is nog eens wat te zien.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
MTV
***
Offline
Berichten: 614
350 004 "Hugo" van de ZSSK
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #14 Gepost op:
17 March 2013, 15:21:06 »
Dat schakelinge
tje
ziet er bruikbaar uit
.
Even naar Johan, die is hier van de elektronica.
Matthijs
Gelogd
Šarišské Michaľany (SK) in H0
, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
SN61: de onverbiddelijke designklassieker!