Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:37:14
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:27:22
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:11:42
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 19:08:53
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 18:58:49
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:13:11
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Rode DE2 voorzien van reclamebanen, ATB leiding en NS vignetten  (gelezen 30244 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Zoals ik hier heb beloofd zal ik nog eens laten zien hoe ik een Artitec DE2 aanpas in een door mij gewenste variant. Frank leverde mij deze nummers die in 1983 met blauwe banen reden: 71, 74, 76-78, 80, 85, 89, 90*, 95, 96, 104, 105. De 74 of 95 zal het wel gaan worden.

Eerste stap DE2 uit elkaar halen:

Dit lijkt me wel ver genoeg. In elk geval zijn de kappen beide nu volledig kaal. Gelukkig zat er ook geen enkel raam gelijmd. Ik vond deze iets makkelijker uit elkaar te halen dan de DE1, hoewel de bak nog steeds buitengewoon strak op het chassis zat.
Wat ga ik hiermee doen?

1. Interieur op kleur brengen: banken, leuningen, tafeltjes en deurtjes

2. Stuurstanden van een kleurtje, misschien wat metertjes en een machinist voorzien

3. Reclamebanen spuiten, NS vignetten aanbrengen en treinnummer aanpassen

4. ATB leiding aanbrengen, zelf maken of 2 onderdelen bij Artitec bestellen. Zelf maken lijkt me eenvoudig te doen, maar is meer werk dan er 2 bestellen (onderdelen X4 en X5)

5. Uitzoeken of onderdelen 19 en 63 er ook op moeten (heet electrokast op de Artitec onderdelen lijst en zijn geplaatst bij de bakovergangen

6. Ruitenwissers wegvijlen a la Karst

7. Nadenken of ik losse ruiten wil plaatsen a la Huibert

8. Misschien proberen om de lasnaden op de koppen wat minder prominent te maken.

Het zal wel niet snel gaan, want dit projectje heeft geen hoge prioriteit, maar ik had deze DE2 al een tijdje geleden van mijn winkelier gekocht met een lokpilot (volgens de doos), die ik er niet in hoef en ik had beloofd deze terug te brengen. Ik vond dat het nu wel tijd werd dat te doen. Maar bij het openen blijkt er gewoon het printje in te zitten, dat er ook al los in de doos bij zat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Rode DE2 voorzien van reclamebanen, ATB leiding en NS vignetten
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2012, 06:21:29 »
Hallo Ivo,

Ikbegrijp dat volgens de doos het treinstel digitaal was. Maar bij het openen van het treinstel je geen decoder hebt aangetroffen. ,

Heeft de winkelier dan de decoder er al uitgehaald, of foutje van Artitec ? In het laatste geval heb je dan waarschijnlijk teveel voor het treinstel betaald.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Rode DE2 voorzien van reclamebanen, ATB leiding en NS vignetten
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 09:40:25 »
Ruud,

Ik denk geen foutje van Artitec, maar in dit geval een onjuiste doos. Ik wilde er een zonder, maar op de doos stond met. Mijn winkelier verkoopt hem mij dan zonder en vertrouwt er dan op dat ik de decoder terugbreng. Hij kent mij al heel lang en weet dat ik niet onhandig ben. Kortom de relatie tussen mij en de winkelier is meer dan in orde. Ik weet dat hier ook geen problemen uit voortkomen, maar ik was zelf een beetje verbaasd er geen in aan te treffen.

Het doet mij een beetje denken aan dat ik een keer ten westen van San Francisco onze huurauto voltankte en ik geen pompnummers oid zag. Toen ik naar binnen ging om te betalen, vroeg de man gewoon hoeveel ik getankt had zonder enige controle. Toen ik daar mijn verwondering over uitsprak nam hij afscheid met de mededeling: Oh, we are quite old fashioned here.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2012, 10:02:37 »
Frank leverde mij deze nummers die in 1983 met blauwe banen reden: 71, 74, 76-78, 80, 85, 89, 90*, 95, 96, 104, 105. De 74 of 95 zal het wel gaan worden.

Hiervan stonden medio 1983 terzijde: 89, 90, 104 en 105. Of de 89, 104 en 105 begin 1983 nog dienst hebben gedaan weet ik zo niet uit mijn hoofd. De 90 heeft zeker niet meer gereden in 1983, dit tweetje is in de herfst van 1982 na een aanrijding terzijde gesteld.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2012, 13:25:11 »
Het gaat de 74 of 95 worden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2012, 14:32:48 »
95 is ook een mooi nummer! Goede herinneringen aan... Dit stel was het laatste dat het (door velen verguisde) rood met blauwe banen vertegenwoordigde. In week 18 van 1986 werd een einde gemaakt aan het bestaan van het stel. 

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2012, 18:35:43 »
Vast een domme vraag: zijn de Emaille nummerborden op de ABk bak verdwenen met het aanbrengen van de reclamebanen? Ik zie ze wel aan de kant waar de banen op de ABk niet zitten, maar vrijwel nooit op de plek van de blauwe banen. Enige uitzondering die ik heb gevonden is de 80. Als het weg moet, moet ik het relief wegfrezen op de bak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2012, 18:39:01 »
Iets dergelijks heb ik mij laatst ook afgevraagd maar dan voor de klasse- en nietroken-borden op de dieselvijven en mat 46. Het lijkt een patroon te zijn geweest om klasse- en nietroken-broden te verwijderen, dààr waar de banen terecht kwamen op de oude kleuren (grasgroen en wijnrood). De treinstelnummerborden bleven evenwel zitten... Voor de klasseborden kwam geen vervanging, de verwijderde nietroken-borden werden vervangen door witte nietrokenteksten die van hetzelfde ontwerpjaar waren als de blauwe banen. Mij viel het op dat sommige dieselvijven op het laatst zowel nietroken-borden hadden als witte teksten. Andere vijven hadden alleen nietrokenteksten en daar waar de blauwe banen waren was geen klassebord te zien.  

Het kan zijn dat de 95 voortijdig clandestien is ontdaan van de bewuste nummerplaat door een verzamelaar maar de eentjes en tweetjes werden in het voorjaar van 1984 door de Lijnwerkplaats Zwolle legaal gestript. Ze hebben het toen nog ruim een jaar moeten doen met slordig aangebrachte plakcijfers (vrijwel allemaal zwart) en dito weggeschilderde plekken waar vroeger de vleugel zat. Eind juni 1985 waren alles rode stellen en motorrijtuigen buiten dienst. De 74 heeft de eindstreep overigens niet gehaald: eind december 1984 ging het stel aan de kant. Ik zou als ik jou was beide nummerplaten op de 95 gewoon handhaven.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2012, 19:07:33 door Mispoes »

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2012, 19:26:29 »
Ik heb een foto van de 96 te Zwolle (jaartal onbekend) waarbij de emaille platen 'niet roken' nog aanwezig zijn en tevens de reclamabanen al aangebracht zijn. Hoe dit bij de 95 was weet ik zo niet, daar heb ik geen foto's van. Wat mij wel opvalt is dat nagenoeg alle stellen in ieder geval de houder voor het omkeer-boord (1/2 klas) tot op het eind hebben behouden.

mvg,
Robin

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2012, 19:30:08 »
Zijn die emaille nietroken-borden op het blauw aangebracht?

De klasseborden op de rode DE-stellen lijken buiten het "reclameblauwgebied" te vallen waardoor deze konden blijven zitten.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2012, 19:39:07 »
Klopt helemaal, ik heb geen enkele foto van een stel met reclame-banen met daarin emaille borden. Dit zijn allemaal stickers. Als ik mijn foto's allemaal bekijk zie ik geen enkel materieel waarbij in de banen emaille borden zijn aangebracht.

mvg,
Robin

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2012, 19:58:48 »
Heren. helpt dit iets? Een DE II met banen en klasseborden staat naast een DE I zonder banen te Zutphen.

Groet, Frank

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2012, 20:04:31 »
@Frank: Nee, want we zijn er al uit... (y)

@Robin: Een uitzondering daarop zijn dus wel de nummerplaten...

@Ivo: Ik heb twee kleurenafbeeldingen gevonden waarop de 95 te zien is van beide kanten: op beide zijden van de ABk van het stel prijkt een emaille nummerplaat, dus ook op in het reclameblauw... Foto's zijn onderweg...

X

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2012, 20:54:52 »
Heren,

Daar waar Ivo juist op zoek is naar nummers van de rode DE2 met reclamebanen die rond Arnhem hebben gereden, ben ik juist zoekende naar nummers van deze uitvoering die specifiek in het Noorden hebben gereden (en dan ook nog bij voorkeur tussen Groningen en Nieuweschans :-\).

Ik kom zelf uit op de 79, 90 en 96 met wat zoeken, maar zeker ben ik niet van mijn zaak. Ik beschik jammergenoeg niet over allerlei fotoboeken (Ivo wel weet ik  ;)) om tot een goed overzicht te komen. Graag jullie hulp. Ik ben druk aan het lobbyen bij Artitec voor (ook) een noordelijke uitvoering van de rode DE2 met reclamebanen.

Gert Jan

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2012, 21:06:35 »
Gert Jan,

Wil je nummers van DE2 met blauwe banen specifiek voor Scheemda? Is wel te vinden in Dieselend door Nederland. Ik zal daarmee wel een lijstje maken.

@Frank,

Bedankt voor de 95. Ik zie ze juist niet in jouw reportage van het laatste jaar, maar dat klopt want na 1984. In hetzelfde Dieselend door Nederland alleen de 80 met 100% zeker een emaille plaat bij de blauwe banen.

Overigens Gert Jan, ik heb het boek nu toch open, rood met blauwe banen:

Groningen - Delfzijl 80, 105

Groningen - Roodeschool 95, 96, 103

Groningen - Winschoten - Nieuwe Schans 75, 79, 96, 104, 105

mvg,
Ivo

P.S. @spoorzeven: op die DE2 is de plek waar het bord hoort te zitten net niet zichtbaar, klasseborden wel

@Robin, ik ben inderdaad ook nog aan het zoeken naar de niet roken borden of stickers in het blauw. Ik vermoed dat de foto's van Frank van de 95 het helemaal gaan ophelderen.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2012, 21:09:44 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*