Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CTA’s jaren …70? / 80… door Pauldg
Vandaag om 12:35:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:24:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 12:19:22
Pendel module door Bert55
Vandaag om 12:19:01
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
Vandaag om 12:18:17
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Haperende locs door spoorijzer
Vandaag om 12:15:21
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:30:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:55:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:03:48
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
  

Auteur Topic: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936  (gelezen 10679 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Gepost op: 17 September 2012, 22:00:34 »
Hier een treinsamenstelling uit een totaal ander tijdperk. Maar zoals te zien binnenkort samen te stellen met (binnenkort) verkrijgbare modellen.
De D171 heeft wagens met verschillende bestemmingen. Je ziet de trein zoals deze tussen Amsterdam (CS) en Amersfoort reed, in Amersfoort kwamen er nog 4 rijtuigen bij, dat wordt wel erg lang.


Zie ook de discussie in Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2012, 20:59:51 »
Zo, wat foutjes uit de D171 gehaald en een nieuwe. Deze is iets langer en een stuk roder, er reden maar liefst 3 slaapwagens en een restauratie (tot Oldenzaal) van de Mitropa mee. Heel kleurrijk dus


dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11672
    • Mijn fotoarchief
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2012, 21:02:28 »
Leuk! Ik ben erg benieuwd naar binnenlandse treinsamenstellingen uit de eerste helft van de jaren '50, komen die ook voorbij?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2012, 21:05:35 »
hiero? of vroeger?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11672
    • Mijn fotoarchief
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2012, 21:12:10 »
Vroeger, 1950-1955 ongeveer.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2012, 21:23:46 »
Hoi Dirkjan,

Heel fraai, die samenstelling van de D171.
Weet je toevallig ook de gewichten van bovengenoemde Nederlandse internationale rijtuigen?

Want de ovaalramer (gewicht 50 ton) gaat door het leven als ABd8.
ABd9 zijn de rijtuigen uit de serie AB7521 (45 ton), maar die werden hoofdzakelijk gebruikt voor het binnenlandse vervoer en incidenteel als buurlandrijtuig.
Verder is er nog als ABd9 de serie Bolkoppen (47 ton), maar die kwamen pas in 1939.

Gerard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2012, 21:36:59 »
Gerard,

dat wordt een cirkelvraagje, want de info heb ik bij jou vandaan  8)
De ABd9 in de 137 kan een 7521 zijn, want deze reed maar tot Oldenzaal. Ik zal het plaatje van de 137 aanpassen. De ABd9 in de 171 reed tot Leipzig en was dus niet een 7521 logisch gesproken. Blijft wat uitzoekwerk dus.
Maar als je nog meer treinen uit de VRM hebt, hou ik me aanbevolen om ze in een plaatje om te bouwen. Met de aankondigingen van Artitec en de 28 serie van Roco zijn veel treinen uit die tijd samen te stellen.

dirkjan

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2012, 21:39:08 »
Hoi Dirkjan,

Van de week ga ik nog eens verder zoeken naar samenstellingen.

Gerard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2012, 21:42:26 »
Hele leuke samenstelling, graag meer uit dit tijdperk (y)

Ik heb al 1 ding om deze samenstelling exact te kopieren en dat is de 3758, nu nog wat rijtuigen te gaan  ;D
« Laatst bewerkt op: 18 September 2012, 21:44:01 door sander1985 »
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2012, 21:44:20 »
Paar jaar eerder zou ook welkom zijn  (y) (y)

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2012, 22:05:11 »
Een paar samenstellingen van eind jaren 20 zou inderdaad welkom zijn. Vooral treinen over Nijmegen zijn helemaal welkom (y)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2012, 22:35:00 »
Ik schud ze niet uit mn mouw. Als je dus goede foto's of andere info hebt over dergelijke treinen kan ik wel proberen de foto's te ontcijferen en af te leiden. Maar alles staat of valt met bronmateriaal.

dirkjan

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #12 Gepost op: 07 April 2017, 10:32:50 »
Als 1e/2e/3e klasse rijtuigen worden hierboven steeds Einheitswagen van Bauart 28 en later gebruikt. Deze lijken nogal op de slaaprijtuigen en restauratierijtuigen uit de zelfde serie, dat maakt de treinen wat minder gevarieerd. Zijn er voor D-treinen uit de jaren '30 ook nog andere zitrijtuigen te gebruiken? Roco heeft bijvoorbeeld mooie Beierse D-treinrijtuigen uitgebracht. Reden die alleen in treinen naar Zuid-Duitsland, of ook richting het oosten? Tot wanneer reden die ongeveer?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #13 Gepost op: 07 April 2017, 14:38:38 »
In internationaal verband werden -volgens mij- hoofdzakelijk Pruissische rijtuigen de grenzen overgestuurd. Maar ook omdat dat destijds de grootste spoorwegmaatschappij was.
Maar ik laat me graag door anderen overtuigen.

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #14 Gepost op: 07 April 2017, 20:15:06 »
Mooie info dit!
Er is ook een foto van een D-trein A'dam -Berlijn op p. 97 van het boek over de OLDO. (van ca. 1934). Die samenstelling is wel behoorlijk anders, geen stalen maar een houten D en een bolkop op pos. 4 achter de restauratie ipv de ovaalramer. En een rijtje oudere houten rijtuigen achteraan.
Overigens,  DB op pos. 3 in het schema, moet neem ik aan DRG zijn?
« Laatst bewerkt op: 07 April 2017, 20:41:19 door janw »