Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
BramFokke
Vandaag
om 11:12:18
Show je realistische treinsamenstelling
door
Benelux795
Vandaag
om 11:12:08
Starter met spoor G
door
Mg1982nl
Vandaag
om 11:05:02
upload deleten
door
maartenvdb
Vandaag
om 10:52:45
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
Vandaag
om 10:46:26
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 10:33:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
Eric B
Vandaag
om 10:32:21
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:28:12
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
bellejt
Vandaag
om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 10:01:59
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 07:38:18
Goede wensen voor 2026
door
dh3201
Vandaag
om 07:31:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Thom
Vandaag
om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies)
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000
door
Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep
door
Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
Lima IRM pimpen
door
008200
15 December 2025, 17:32:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
la 010
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: la 010 (gelezen 2438 keer)
W.Broere
Offline
Berichten: 152
la 010
«
Gepost op:
19 July 2012, 22:14:47 »
Hallo modelspoorders.
Ik heb 2jaar geleden 5schakelingen van de la 010 gebouwd,werken allen prima.
Schakelingen zijn voorzien van Bd 680 transistors.
Maar nu ben ik weer 4schakelingen aan het bouwen,met bd 682 transistors,maar dan werkt de schakelin niet meer.
Alles is aan gesloten op de viessmann 5211.
Wie helpt mij uit de droom.
met vr grt Wim
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
«
Reactie #1 Gepost op:
19 July 2012, 22:35:56 »
Hmm, het enige verschil dat ik echt zie tussen de BD680 en BD682 is de maximale spanning van respectievelijk 80 en 100 Volt. Dus gaat er wat anders fout?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
W.Broere
Offline
Berichten: 152
Re:la 010
«
Reactie #2 Gepost op:
20 July 2012, 00:06:29 »
Hallo Hans.
Ja ik vind het ook een vreemd geval,omdat de electronica de Bd 680 niet op voorraad had,heb ik de Bd 682 mee genomen.
Ik heb de schakeling exact het zelfde na gebouwd.Met de 680 werkt de Tortoise motor wel.maar zodra ik de
schakeling met de 682 gebruik doet niets het meer.
Ra ra echt een vreemd geval.
Maar ik zit er mee.
Groet Wim
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re:la 010
«
Reactie #3 Gepost op:
20 July 2012, 00:59:54 »
Dat de schakeling niet werkt is tamelijk logisch.
De BD680 is een NPN transistor en de DB682 is een PNP transistor!
Groet, Gerrit
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
«
Reactie #4 Gepost op:
20 July 2012, 01:41:33 »
Dat is het eerste wat ik gechecked heb, en volgens de specs die ik gelezen heb zijn ze allebei PNP:
http://www.reichelt.de/index.html?;ACTION=7;LA=3;OPEN=0;INDEX=0;FILENAME=A100%252FBD6xx_STM.pdf
Ik zie trouwens ook dat de collectorstroom wat hoger is voor de 682 vergeleken met de 680, maar dat zou hier niet kritisch mogen zijn. Wat me wel opvalt is dat in de voorbeeld LA010 schakeling een NPN type wordt gebruikt (de BD679) , zie bijvoorbeeld:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen
«
Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 01:53:50 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ruudns
Offline
Berichten: 6397
***
Re:la 010
«
Reactie #5 Gepost op:
20 July 2012, 09:31:14 »
BD680 en BD682 zijn inderdaad PNP, maar......in het getoonde schema zit een BD679 en dat is wel een NPN. Is het schema nou fout of wil je er persé een verkeerde tor in zetten?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27039
Re:la 010
«
Reactie #6 Gepost op:
20 July 2012, 09:42:49 »
Ik zou nog maar eens goed naar die nummers kijken. Bij de BD's met nummers rond de 680 zijn in het algemeen de oneven nummers NPN en de even nummers PNP.
Verder hangt het van de decoder af wat je nodig hebt, de 5211 levert positieve spanning op de uitgangen, maar er zijn ook decoders die een negatieve spanning leveren. En dan heb je het andere type transistor nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re:la 010
«
Reactie #7 Gepost op:
20 July 2012, 09:43:36 »
Heb even verkeerd gekeken
, Ruud heeft gelijk, de BD680 is ook PNP maar in de schakeling wordt NPN gebruikt.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6397
***
Re:la 010
«
Reactie #8 Gepost op:
20 July 2012, 09:52:11 »
Niet alleen ik, Hans en Klaas zeggen het ook al
. Ik ken de schakeling verder niet, maar dit viel me wel op. Zo te zien ga je met de info van Klaas een stuk verder komen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27039
Re:la 010
«
Reactie #9 Gepost op:
20 July 2012, 10:24:42 »
Nog even verder gekeken, en het hele verhaal blijkt gewoon in de Encyclopedie te staan.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen
Daar staan twee schakelingen, de eerste is een kloon van de LA010 en staat in tekeningen E10.04.01-02 en E10.04.01-03.
Bij de tweede staat ook de aanduiding LA010, maar is een andere, veel simpeler schakeling, E10.04.02-04.
De eerste schakeling (de LA010 of zijn kloon) is in mijn ogen nodeloos ingewikkeld.
Let wel weer op de transistors: in de situatie waar de LA010 (kloon) een NPN nodig heeft, heeft de simpele schakeling een PNP nodig, en andersom. E.e.a. afhankelijk van de polariteit van de decoder.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 152
Re:la 010
«
Reactie #10 Gepost op:
20 July 2012, 13:08:11 »
Heren allen bedankt voor de informatie.
Ik ga de BD679 aan schaffen.
Al hoewel ik het vreemd vindt dat de schakeling wel met Bd 680 schakeld.
met vr grt Wim
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27039
Re:la 010
«
Reactie #11 Gepost op:
20 July 2012, 13:38:01 »
Kijk eens naar dat stukje in de Encyclopedie.
Welke van de twee schakelingen heb je eigenlijk?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 152
Re:la 010
«
Reactie #12 Gepost op:
20 July 2012, 16:02:52 »
Dag Klaas.
Ik heb eenvoudige schakeling,dus 2transistors+2weerstanden.
Groet Wim.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27039
Re:la 010
«
Reactie #13 Gepost op:
20 July 2012, 16:43:35 »
Dan moet je bij een 5211 dus NPN transistors hebben (BD679)
Het is wel verbazingwekkend dat het met BD680 werkt.
Staat dat nummer er echt op? Kan het bijna niet geloven.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
la 010