Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Ben
Vandaag om 16:00:09
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 15:53:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 15:17:05
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:44:56
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 14:18:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
Multimaus Error 13 door henk
Vandaag om 13:49:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
  

Auteur Topic: la 010  (gelezen 2383 keer)

W.Broere

  • Online Online
  • Berichten: 152
la 010
« Gepost op: 19 July 2012, 22:14:47 »
Hallo modelspoorders.
Ik heb 2jaar geleden 5schakelingen van de la 010 gebouwd,werken allen prima.
Schakelingen zijn voorzien van Bd 680 transistors.
Maar nu ben ik weer 4schakelingen aan het bouwen,met bd 682 transistors,maar dan werkt de schakelin niet meer.
Alles is aan gesloten op de viessmann 5211.
Wie helpt mij uit de droom.

met vr grt Wim

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2012, 22:35:56 »
Hmm, het enige verschil dat ik echt zie tussen de BD680 en BD682 is de maximale spanning van respectievelijk 80 en 100 Volt. Dus gaat er wat anders fout?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

W.Broere

  • Online Online
  • Berichten: 152
Re:la 010
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2012, 00:06:29 »
Hallo Hans.
Ja ik vind het ook een vreemd geval,omdat de electronica de Bd 680 niet op voorraad had,heb ik de Bd 682 mee genomen.
Ik heb de schakeling exact het zelfde na gebouwd.Met de 680 werkt de Tortoise motor wel.maar zodra ik de
schakeling met de 682 gebruik doet niets het meer.
Ra ra echt een vreemd geval.
Maar ik zit er mee.

Groet Wim

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:la 010
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2012, 00:59:54 »
Dat de schakeling niet werkt is tamelijk logisch.
De BD680 is een NPN transistor en de DB682 is een PNP transistor!

Groet, Gerrit

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2012, 01:41:33 »
Dat is het eerste wat ik gechecked heb, en volgens de specs die ik gelezen heb zijn ze allebei PNP:
http://www.reichelt.de/index.html?;ACTION=7;LA=3;OPEN=0;INDEX=0;FILENAME=A100%252FBD6xx_STM.pdf

Ik zie trouwens ook dat de collectorstroom wat hoger is voor de 682 vergeleken met de 680, maar dat zou hier niet kritisch mogen zijn. Wat me wel opvalt is dat in de voorbeeld LA010 schakeling een NPN type wordt gebruikt (de BD679) , zie bijvoorbeeld:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 01:53:50 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:la 010
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2012, 09:31:14 »
 ??? BD680 en BD682 zijn inderdaad PNP, maar......in het getoonde schema zit een BD679 en dat is wel een NPN. Is het schema nou fout of wil je er persé een verkeerde tor in zetten? :-\
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re:la 010
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2012, 09:42:49 »
Ik zou nog maar eens goed naar die nummers kijken. Bij de BD's met nummers rond de 680 zijn in het algemeen de oneven nummers NPN en de even nummers PNP.
Verder hangt het van de decoder af wat je nodig hebt, de 5211 levert positieve spanning op de uitgangen, maar er zijn ook decoders die een negatieve spanning leveren. En dan heb je het andere type transistor nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:la 010
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2012, 09:43:36 »
Heb even verkeerd gekeken :-[, Ruud heeft gelijk, de BD680 is ook PNP maar in de schakeling wordt NPN gebruikt.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:la 010
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2012, 09:52:11 »
Niet alleen ik, Hans en Klaas zeggen het ook al ;). Ik ken de schakeling verder niet, maar dit viel me wel op. Zo te zien ga je met de info van Klaas een stuk verder komen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re:la 010
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2012, 10:24:42 »
Nog even verder gekeken, en het hele verhaal blijkt gewoon in de Encyclopedie te staan.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen

Daar staan twee schakelingen, de eerste is een kloon van de LA010 en staat in tekeningen E10.04.01-02 en E10.04.01-03.
Bij de tweede staat ook de aanduiding LA010, maar is een andere, veel simpeler schakeling, E10.04.02-04.
De eerste schakeling (de LA010 of zijn kloon) is in mijn ogen nodeloos ingewikkeld.

Let wel weer op de transistors: in de situatie waar de LA010 (kloon) een NPN nodig heeft, heeft de simpele schakeling een PNP nodig, en andersom. E.e.a. afhankelijk van de polariteit van de decoder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W.Broere

  • Online Online
  • Berichten: 152
Re:la 010
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2012, 13:08:11 »
Heren allen bedankt voor de informatie.
Ik ga de BD679 aan schaffen.
Al hoewel ik het vreemd vindt dat de schakeling wel met Bd 680 schakeld.

met vr grt Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re:la 010
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2012, 13:38:01 »
Kijk eens naar dat stukje in de Encyclopedie.
Welke van de twee schakelingen heb je eigenlijk?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W.Broere

  • Online Online
  • Berichten: 152
Re:la 010
« Reactie #12 Gepost op: 20 July 2012, 16:02:52 »
Dag Klaas.
Ik heb eenvoudige schakeling,dus 2transistors+2weerstanden.

Groet Wim.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re:la 010
« Reactie #13 Gepost op: 20 July 2012, 16:43:35 »
Dan moet je bij een 5211 dus NPN transistors hebben (BD679)
Het is wel verbazingwekkend dat het met BD680 werkt.
Staat dat nummer er echt op? Kan het bijna niet geloven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.