Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:51:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:00:58
Straalcabine, hoe en wat door MathynK
Vandaag om 10:58:07
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)  (gelezen 9157 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Gepost op: 08 June 2012, 17:19:24 »
Nou nou:

http://nos.nl/artikel/381681-spoor-krijgt-ertmssysteem.html

Wat zeggen de kenners hiervan?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2012, 18:04:50 »
Ik heb daar gemengde gevoelens over.
Heb me wel eens verdiept in de mogelijkheden van ERTMS, en heb het idee dat het ingewikkelder is en meer kan dan nodig is.
Verder heb ik mijn bedenkingen bij de genoemde invoeringstermijn van 10 jaar. Als je bedenkt dat het meer dan 30 jaar heeft geduurd voordat er overal ATB was, denk ik bij die 10 jaar voor ERTMS: ik moet het nog zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2012, 18:15:03 »
Het museummaterieel moet dan natuurlijk ook aangepast worden.  :-\

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2012, 20:09:37 »
In mijn ogen als machinist is het troep.
Heel erg storingsgevoelig en omslachtig waarbij nogsteeds fouten kunnen worden gemaakt.
ATB v.v. Is in mijn ogen beter, minder storingsgevoelig en veiliger, dit omdat hiervoor geen gegevens ingevoerd moeten worden.

Gr. Sil
Gr. Silvester

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2012, 20:15:18 »
In Zweden zijn inmiddels de eerste sporen al voorzien van ERTMS.
Museum treinen krijgen op gedeelten waar ERTMS gebruikt word een
Td 44 als trekkracht. De museumloc gaat dan in opzending mee.
Toevallig stond er vorige week nog een stuk over in de Tåg en
op het SJK forum met foto's. Wel een achterlijk gezicht, een Hg met
8 rijtuigen en een bagagewagen allen in bruin. En dan een GreenCargo
Td 44 (Groen) als trekkracht. Geen gezicht..
Mvh Steef

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2012, 20:21:00 »
De ERTMS in 10 jaar is wel een beetje voorbarig, misschien dat het voor het hoofdnet lukt in die 10 jaar.
Maar voor het hele Nederlandse spoorwegnet weet ik uit betrouwbare bron dat 20 jaar een meer realistisch tijdsbestek is.
Bovendien zoals Mcn1986 al zegt, er is nog geen land in Europa waar het systeem geheel storingsvrij werkt.
Daarnaast zijn er nog wat compabiliteitsproblemen, waardoor er o.a. nu bijna geen ook voor Duitsland geschikte Baureihe 186 meer in NL te zien zijn.
 
Groet Peter,

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2012, 21:47:22 »
Wat zeggen de kenners hiervan?

Ik ga beslist niet roepen "kenner", laat staan "deskundige" te zijn, maar als "Cynicus-vanDienst" 8) heb ik uiteraard wel een mening...
EERST ZIEN, DAN GELOVEN!!!

Het heet één 'protocol' te zijn, maar de bulk van de zooi van de diverse fabrikanten blijkt elkaar niet te 'verstaan/begrijpen'...
Wordt zéker en vast het zoveelste Pan-Europeesche Débacle... :-\
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2012, 21:55:27 »
Bovendien zoals Mcn1986 al zegt, er is nog geen land in Europa waar het systeem geheel storingsvrij werkt.
 
Groet Peter,

Wij horen dus niet bij Europa?

groeten uit Zwitserland

Bas

Die al ruim 6 jaar met ETCS rijdt

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2012, 22:05:41 »
Dat zeg ik niet Bas, hier in NL werkt het niet volledig storingsvrij. Level 2 is erg gevoelig met zowel bijzondere acties als mede de rbc verbinding. Level 1 is wel zo goed als storingsvrij maar zeer onhandig en tijdrovend. Komt het sein tijdens de rit uit de stand stop en ben je nog geen balise gepaseerd blijft hij vast houden aan een snelheids verlaging. In mijn ogen knap waardeloos. Atb zou onveilig zijn...
Bij ertms kan je gemakkelijk 8 a 9 kmu te hard rijden zonder dat deze ingrijpt, in bepaalde situaties met atb ook maar ertms altijd...
Ik vind het vervelend en saai om mee te werken bovendien frustreerd het ook, wie is nou de machinist, het vak word je ontnomen...

Gr. Sil.
Gr. Silvester

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2012, 22:12:57 »
sterker nog volgens een ns planing uit naar ik meen 2006 is het de bedoeling
dat ermts tot 2020 ingebouwd word in nieuwbouw plus een kern net rond om de randstad
en vanaf 2020 de rast van het net

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2012, 22:17:54 »
In Zweden zijn inmiddels de eerste sporen al voorzien van ERTMS.
Museum treinen krijgen op gedeelten waar ERTMS gebruikt word een
Td 44 als trekkracht. De museumloc gaat dan in opzending mee.
Toevallig stond er vorige week nog een stuk over in de Tåg en
op het SJK forum met foto's. Wel een achterlijk gezicht, een Hg met
8 rijtuigen en een bagagewagen allen in bruin. En dan een GreenCargo
Td 44 (Groen) als trekkracht. Geen gezicht..
wat ertmts berteft een voor
het museumbedrijf een "goed"bericht ze zijn daar samen met de gele vloot een ermts eenvoudig aan het ontwikelen
« Laatst bewerkt op: 09 June 2012, 12:59:06 door wimke. Reden: pbericht verbetert »

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2012, 22:26:30 »
Daarnaast zijn er nog wat compabiliteitsproblemen, waardoor er o.a. nu bijna geen ook voor Duitsland geschikte Baureihe 186 meer in NL te zien zijn.

Met de BR 186 is iets anders aan de hand en heeft in in principe niets met ERTMS te maken.
De EBA heeft een tijdlang twee tekortkomingen in de loc gedoogd die niets met de ERTMS software van doen hebben.
Bij de laatste versiewijziging van de loc is de ERTMS-software geupdate waarna de EBA de loc weer moet vrijgeven.
Nu liggen ze dwars omdat ze de oude tekortkomingen ook opgelost willen hebben.
Nederland eist de nieuwe ERTMS-software met als gevolg dat de niet ge-upgrade locs hier niet meer mogen rijden op de Nederlandse ERTMS-lijnen.
Overigens is de nieuwe ERTMS-software al wel gebruik in Duitsland bij andere locomotieven.

Groeten,
Aernoud

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2012, 23:19:17 »
wat ertmts berteft een voor museum een "goed" ze zijn daar samen met de gele vloot een ermts eenvoudig aan het ontwikelen

???  Wat?
Jeroen

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2012, 23:43:28 »
Die ontgaat ook mij...
« Laatst bewerkt op: 09 June 2012, 01:11:25 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »
Gr. Silvester

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Nederlands spoor krijgt ERTMS (nos.nl)
« Reactie #14 Gepost op: 08 June 2012, 23:51:29 »
En het bovenleidingsvoltage ? Heeft de Europese Unie na onderzoek ook besloten dat er 1 Europees iets moet komen, of is dat verbonden met een ERTMS systeem ?

Groeten, Alexander