Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:39:06
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:32
Vitrinekast
door
741230
Vandaag
om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
tothebeach
Vandaag
om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk
door
tothebeach
Vandaag
om 11:37:48
Artikelen "Het matblad"
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad
door
Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
01 August 2025, 20:29:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes (gelezen 18523 keer)
Beached
Offline
Berichten: 1108
BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Gepost op:
16 May 2012, 07:14:53 »
De personendienst naar Nieuweveenschekanaal moet ook verzorgd worden, en daarvoor moeten er rijtuigen komen. Op het het NOLS lijntje moet er natuurlijk met gepast matrieel worden gereden. Een beetje zoekwerk op het internet, en vooral op de
Noordoorsterlocaalspoorweg-Maatschappij website
later en ik vond de rijtuigen die voor bepaalde lijnen werden gebruikt, onderaan deze pagina:
http://www.nols-maatschappij.info/Exploitanten/Staatsspoorweg.htm
Voor de lijn Assen-Stadskanaal waren dat rijtuigen uit de series:
-Bl 1021 - 1070
-Cl 1001-1068 en Cl 1071-1080
-D
II
4001-4098 en D
II
4101-4220
Elders op de site valt te lezen dat op de lijn tot '34 ook post werd behandeld. Dat werd gedaan in de PDl 1031-1040
In De Erfenis staat dat de treinen op de lijn mid jaren '30 als volgt waren samengesteld:
Loc - D
II
- Bl
6
- Cl
6
of
Loc - PDl - Bl
6
- Cl
6
Op fotos is de stam ook wel te zien met een extra Cl, en zo te zien werd er niet met de trein gerangeerd aan de eindstations, dus ook de omgekeerde samenstelling kwam voor.
Omdat ik dan toch de rijtuigjes aan het bouwen ben, kan ik net zo goed een paar extra maken. Daarom bouwen we meteen genoeg voor meer dan een trein.
Om te beginnen gaan we aan de slag met een rijtuig uit de serie D
II
4101-4145. Eerst maar weer de fotoemmer van Floris geplunderd voor de tekening:
Ik weet het, Philo maakt hem in messing, en Fleischmann in plastic(icm. een MK supersetje) maar ik bouw hem toch koppig uit styreen want ik heb geen zin in wachten totdat iemand besluit zo'n ding op Ebay te zetten, en zo ziet al mijn matrieel er ook homogeen uit.
Zoals gewoonlijk ben ik begonnen met een frame van 2,5mm kanaalijzers op een plaat 0,5mm styreen. Het is nu nog een beetje slap, maar daar wordt later wat aan gedaan.
Aangezien de baan bijna op ooghoogte is vindt ik het wel zo mooi dat alle wielen op de rails staan. Het moet ook nog door de bochten en bogen op mijn baan komen om het allemaal maar wat ingewikkelder te maken. Daarop heb ik het volgende bedacht:
De linker as kan kantelen maar zit verder zonder veel speling vast. De middelste as kan niet kantelen, maar heeft bijna 3mm speling om door bochten te komen. Totnutoe een rechttoe rechtaan tweeassig onderstel. Dan komt de rechter as. Die kan kantelen, en is gemonteerd op een stukje 0,35mm verenstaal. De ene kant van dat veertje zit in de bak gelijmd, en het andere einde steekt door een gat in de bodem van de bak zodat het alleen maar op en neer kan. Omdat het gat in het buisje 0,8mm is heb ik het draadje daarna weer parrallel aan het eerste stuk gebogen, door het buisje van de kantelas waarna het omhoog is gebogen zodat de kantelas ook meteen zonder geouwehoer vast zit.
Zodoende staan alle wielen op de rails zonder al te ingewikkelde constructies. Nadat de wagen klaar is moet de veer optimaal afgesteld worden, maar de ligging vaan de bak wordt in principe bepaald door de twee ongeveerde assen, zodat de bak altijd mooi vlak staat. Tenminste, dat is de theorie....
Met de balansijzers gemonteerd gaat het onder protest door de 460mm wissels op de baan. Wat ruimere bogen gaan perfect
Ik ben nog van plan om de middelste wielen met de vertrouwde accuboor-draaibank te bewerken om de de middelste wielen wat dunner te maken wat meer ruimte wint in bogen.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 09 July 2014, 12:33:41 door guest7823
»
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #1 Gepost op:
19 May 2012, 00:41:34 »
Met het onderstel uit de weg kan er een begin gemaakt worden aan de bovenbouw. Ik gebruik 0,5mm styreen plaat. Het is een mooie dikte om ramen in te snijden, maar het is wel een beetje slap. Daarom wordt er niet bezuinigd op verstevigings constructies die uit 1mm dik styreen gesneden zijn. Na een avondje of twee zit de bak in elkaar
De deur zit eigenlijk te veel naar links. Hopelijk valt er nog wat aan te doen maar anders moet het maar zo blijven.
Hier nog wat details van de verstevigings constructies binnenin. Hopelijk is het zo voldoende.
Nu verder met de details...
mvg,
Rick
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #2 Gepost op:
19 May 2012, 00:50:56 »
uh... je weet dat die materieelboektekeningen niet betrouwbaar zijn hoop ik? dat waren alleen schetsjes om het spul te kunnen herkennen en er maten bij te zetten... ding ziet er wel goed uit trouwens!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #3 Gepost op:
19 May 2012, 01:03:20 »
Ja, nu wel
En verder, bedankt
Gelogd
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #4 Gepost op:
19 May 2012, 09:17:36 »
Gelogd
Mvh Steef
Noppie.
Offline
Berichten: 829
Rock and roll is better than music.
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #5 Gepost op:
19 May 2012, 09:40:27 »
Ziet er goed uit. Succes met de bouw en ga het zeker volgen.
Greetz,
Noppie.
Gelogd
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #6 Gepost op:
24 May 2012, 04:00:13 »
Bedank Steef en Noppie.
Aan de bak kan ik momenteel weinig doen, ik zit zonder 0,25x0,5mm strips, en de plaatselijke hobbywinkel ook
Ik heb wel een poging tot het verplaatsen van de deuren gedaan, maar het werd snel duidelijk dat de lijm te goed z'n werk heeft gedaan. Ik laat het dus maar zo. Wel heb ik een 0,5x1mm strip tegen de rand geplakt om het gat een stuk kleiner te maken. Zo smokkelen we vrolijk verder...
Ook heb ik de zijramen voorzien van spijlen, met 0,5mm vierkant valt het best te doen, maar je moet wel nauwkeurig te werk gaan.
Ik kan nog wel verder met het onderstel. Als eerste de wielen op de middenas 0,2mm dunner gemaakt met de accuboor. Daarna volgde de ophanging. Het gebruikelijke verhaal, alleen hoef ik deze keer geen gaten in de aspotten te boren en de veren zijn een klein beetje langer. Alleen de ophangbeugels en de strips onder de balansijzers ontbreken nog vanwege de materiaalschaarste.
Plaatje:
mvg,
Rick
Gelogd
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9409
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #7 Gepost op:
24 May 2012, 12:18:09 »
Leuk ding
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #8 Gepost op:
10 June 2012, 00:18:03 »
De onderkant van de bak is ook eens tegrazen genomen. Het remwerk bestaat uit wat styreenspul, de remcylinder zelf uit een stukje messing buis. Om messing buis recht af te zagen doe ik het tegenwoordig in de accuboor, en druk een ROCO railzaagje op waar ik de buis wil afzagen. De accuboor doet de rest. De flenzen op de remcylinder zijn schijfjes styreen die er met secondenlijm op is geplakt.
De gastank is op dezelfde methode gemaakt, met nog wat plamuur dat in de accuboor rond is gevijld voor de bolle eindes. Het luchtreservoir is een stukje spuitgietwerk. Rara waar ik die mee heb rond gevijld
De kap heeft ook eindelijk de laatste strips ontvangen, samen met nog wat meer details en het eerste stuk dak.
mvg,
Rick
Gelogd
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #9 Gepost op:
11 June 2012, 19:51:48 »
Mooi detailwerk zo. Tank is goed te zien.
Gelogd
Mvh Steef
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #10 Gepost op:
12 June 2012, 01:36:24 »
Bedankt Suchet. Het is ook een dikke tank
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #11 Gepost op:
18 June 2012, 12:52:51 »
Nog een paar details toegevoegd; de beginselen van het stoot en trekwerk zijn op de kopwanden aangebracht. Allemaal weer standaard onderdelen die ik met een aantal tegelijk maak.
De treeplanken zijn ook aangebracht. De steunen daarvoor zijn in een buigmalletje gemaakt om ze op gelijke hoogte te krijgen. Toch is de treeplank niet 100% recht geworden, maar het is niet storend.
Zo is het onderstel bijna klaar, dus volgende keer weer verder met de bak.
mvg,
Rick
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #12 Gepost op:
29 June 2012, 12:00:49 »
Na het onderstel is ook eindelijk aangepakt. Op zich viel het werk nog aardig mee. De horizontale handgrepen zitten op styrenen steuntjes, gemaakt uit styreen strip waar een gaatje door is geboord, waarna een stuk of zes houdertjes van het stripje werden gesneden en aan een stuk draad werden geregen. Een beetje gevijl later en de handrailhoudertjes konden gemonteerd worden. De verticale hadgrepen waren ook een uitdaging met allemaal kronkels en krullen, maar met wat messing staf is alles netjes gebogen.
Verder zijn er nog wat deurtjes op de zijkant van de bak aangebracht en wat andere details. Aan beide eindes van de wagen horen overoopplaten te zitten. De platen zelf zijn uit dun messing geknipt en gevijld, en styreen details maken ze af.
Het lastigste detail om te maken waren de handrails op het balkon. Het maken is geen probleem, maar het moet stevig wezen. Daarom valt styreen af. Rond draad is eigenlijk ook niet zo mooi om de platte strips na te bootsen. Toen kwam ik een oud draadje op dit forum tegen, waar lantaarnijzers voor een Engelse loc uit nietjes werden gemaakt. Ik heb dus de nietmachiene geplunderd, en een kwartiertje prutsen later en ik had een mooie railing voor het balkon
Het resultaat:
Styreen werd ook gevonden voor het dak. Ik was ook niet helemaal tevreden over de vorm van het dak van de uitkijk, maar wat styreen en plamuur loste dat op. Uit plastic zijn de gasschoorsteentjes gedraaid.
En omdat er ook in het donker moet worden gereden ben ik ook eens gaan rommelen met wat verlichting. Fosforbronzen draadjes nemen stroom af van de buitenste assen, en drie warmwitte LEDjes krijgen stroom via en gelijkrichter en condensatortje. Ik moet nog een beetje rommelen met de waarde van de weerstand, want nu ziet het er zo uit:
Beetje fel dus
mvg,
Rick
Gelogd
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #13 Gepost op:
29 June 2012, 12:37:17 »
kunnen zie in iedergeval de vrachtbrieven lezen
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Pauldg
Offline
Berichten: 7483
Re: BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes
«
Reactie #14 Gepost op:
29 June 2012, 12:40:36 »
Net een Japans papieren huis
Het wordt een mooi model trouwens.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NOLS lokaalspoortreintjes