Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
  

Auteur Topic: Nederlands of Amerikaans  (gelezen 10766 keer)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Nederlands of Amerikaans
« Gepost op: 20 March 2012, 14:17:07 »
Hallo beste forumleden.

Onlangs heb ik besoten mijn huidige (nederlandse) modelspoorbaan op te doeken. Ik was er niet tevreden over. Nu wil ik dus een nieuwe baan beginnen maar ik weet niet wat dat moet worden. In eerste instantie was ik van plan om een nieuwe nederlandse modelspoorbaan te gaan maken. Maar eerlijk gezegd begin ik nu te twijfelen. De amerikaanse spoorwegen hebben ook hun romantiek. Nu weet ik nog niet zoveel over het Amerikaanse modelspoorwezen. Dus daarom heb ik dit draadje geopend.

- Wat zijn de plussen en wat zijn de minnen om naar amerikaanse treinen over te stappen?

Deze redenen kan ik zelf bedenken

Voordelen
Romantischer beeld
Niet alleen maar plat landschap  ;)
Goedkoper?
Nadelen
Mijn huidige materieel zal niet op de modelspoorbaan passen.
Ver van mijn bed buisness (waarschijnlijk zal ik zelf nooit in de VS komen)

- Welke merken heb je allemaal die lokomotieven en andere modelspoorspullen aan de man brengen?
- Ik heb een flinke partij Fleischmann profirails liggen. Kan ik die ook gebruiken voor een modelspoorbaan naar N. amerikaans voorbeeld?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Paul
« Laatst bewerkt op: 20 March 2012, 16:15:00 door NS6400 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17809
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2012, 14:24:40 »
Paul, als Amerikaans rijder kan ik natuurlijk maar 1 ding zeggen..... Amerikaans! ;)

Alle gekheid, alles heeft zijn charme. Zo rijd de ene NS, de andere Engels, de 3e Duits en ga zo maar door. Alles is uiteindelijk mooi om mee te bouwen en te rijden. Het is helemaal wat jij wilt. Er zit geen duidelijk voordeel aan het een of het ander, wat jij mooi vindt is wat telt in je hobby. Amerikaans heeft echter als groot voordeel dat je zowel oost als west kunt doen, en zowel vlak als bergen. De spoorwegen daar zijn (en waren) zo divers dat je vele thema's kunt gebruiken om na te bootsen.

Ongeacht wat je doet, je kunt altijd je eigen materieel bewaren als je dat wilt, het zal ook rijden op een baan naar welk ander voorbeeld dan ook. Nee, passen doet het dan niet qua thema maar och, wie maakt zich daar druk om. Als jij er lol in hebt moet dat kunnen. Wie gaat je controleren? ;)

Over de profi rail; ook daar meerdere meningen. De een dweept ermee, de ander vindt het helemaal niks. Het Amerikaanse spul zal er zeker op willen rijden ondanks ook in N de wat fijnere wielen van het US materieel. Wil je echt rail dat is aangepast op dat materieel zijn er merken zoals Atlas en Peco die prima railmateriaal in huis hebben.

Gert1

  • Gast
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2012, 14:33:07 »
Of doe eens gek en kies Canada als thema!

mvg,
Gert

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2012, 14:33:26 »
Hey Paul,

Ik heb dezelfde wijziging doorgemaakt en op dit forum wel de nodige ervaring aangetroffen.

Winkels / websites:

Engeland (voordeel: geen extra kosten):
http://www.modeljunction.info/estore/
http://www.peco-uk.com/page.asp?id=c83

Duitsland (ook geen extra kosten):
http://www.aat-net.de/
http://www.rd-hobby.de/

Amerika:
http://www.walthers.com/
http://factorydirecttrains.com/
http://www.modeltrainstuff.com/

Merken:
http://www.katousa.com/ (hoge kwaliteit)
http://www.athearn.com/ (Genesis lijn erg goede kwaliteit, rest redelijk)
http://www.atlasrr.com/
http://www.exactrail.com/

NMRA:
http://www.nmra.org/ (heel veel informatie over standaards.


En over je rails: de schaal is vastgelegd en past. Je kunt je afvragen of je in USA voorbeeld de standaard veel te krappe bogen wilt gebruiken. Maar qua rails zal het wel kunnen hoor.


Gerard
« Laatst bewerkt op: 20 March 2012, 18:07:33 door Gerard Wassink »

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2012, 14:40:47 »
Ronald, Gert en Gerard bedankt,

Ik wist niet dat dit onderwerp zo leefde op dit forum. Vooral aan de informatie van Gerard heb ik veel. Ik ga eens lekker rondsnuffelen. En wat die bogen betreft. Zo'n boog ziet er natuurlijk niet uit maar kunnen ze er wel doorheen?  Bijvoorbeeld ondergronds verwerken.

Groet,
Paul

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2012, 14:48:32 »
Welke radii heb je liggen?

btw: "ondergronds" heb ik afgezworen sinds mijn overstap. Een staging Yard mag gewoon zichtbaar zijn. De charme van US rijden is juist het "op de hand" rijden.

Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17809
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2012, 14:48:58 »
Bogen bij US materieel niet te krap... in H0 zeker niet onder een 45 cm radius (volgens onderstaand tabel zelfs tot 38cm), in N volgens mij niet onder de 22cm:



EDIT tabel komt van: http://modeltrains.about.com
« Laatst bewerkt op: 20 March 2012, 14:53:26 door Ronald Halma. Reden: edit toegevoegd »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2012, 14:51:26 »
En ook hier helpt ons de NMRA: http://www.nmra.org/beginner/track.html

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #8 Gepost op: 20 March 2012, 14:53:02 »
Mijn kleinste radius die ik heb liggen in eigenlijk R1 maar die was ik zowieso niet vanplan te gaan gebruiken. R2 (van fleischmann)dus. Helaas heb ik te weinig ruimte en zal ik dus met niveaus gaan werken.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17809
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #9 Gepost op: 20 March 2012, 14:54:44 »

- Ik heb een flinke partij Fleischmann profirails liggen. Kan ik die ook gebruiken voor een modelspoorbaan naar N. amerikaans voorbeeld?


Paul voor de duidelijkheid: Je rijdt N? Je huidige baan is nl H0.

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #10 Gepost op: 20 March 2012, 14:55:17 »
Nee ik rij H0, N in die post staat voor Noord.  :-[

Hoe zit het trouwens met digitaal. Zijn de meeste merken daar geschikt voor?

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #11 Gepost op: 20 March 2012, 14:56:38 »
Oh maar niveaus kan heel best samengaan met handmatig rijden hoor, zie mijn draadje in de buurt van deze post.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #12 Gepost op: 20 March 2012, 14:59:22 »
Op Pinterest hou ik bij een pagina met inspiratie voor East Coast thema's.

Gerard

jakop

  • Gast
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #13 Gepost op: 20 March 2012, 15:00:53 »
Er staat momenteel veel Amerikaans te koop in de E.H.B.O  ;)

Groet,

Jakop

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17809
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #14 Gepost op: 20 March 2012, 15:01:05 »
Nee ik rij H0, N in die post staat voor Noord.  :-[

Hoe zit het trouwens met digitaal. Zijn de meeste merken daar geschikt voor?

Oke, verkeerd begrepen ;) Je radius R2 van profirail:

- http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/schaal-h0/h0-rails-bovenleiding/h0-fleischmann-profi-rails/214549.html

is 42 cm. Dan moet je met lange Amerikaanse wagons al oppassen net als 6-assige lokomotieven. Niet zozeer dat ze er niet door willen maar meer omdat de koppelingen er dan voor zorgen dat je materieel onvrijwillig ontspoord. Dus in jou geval zou ik liever voor 4-assers gaan met zowel wagons als locs.

Digitaal is bij de US'ers eigenlijk standaard dwz dat het meeste spul voorbereid is of zelfs digitaal verkocht wordt.