Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 09:03:49
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 08:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 08:07:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200  (gelezen 9617 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Gepost op: 08 February 2012, 16:48:00 »
Moi allen,

Ben bezig met een MK 8200 zadeltanklocomotiefje.
Iemand nuttige tips of advies? Ik hou me aanbevolen!

Groet,

Huibert

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2012, 18:09:58 »
Heb je de artikelen uit rm 180 en 181?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2012, 18:33:54 »
Wat van specifieke nuttige tips heb je nodig? Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik deze gebouwd heb.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2012, 09:46:49 »
Ewoud, nee, die heb ik lang geleden al eens verkocht, in verhuisdozen met nog wat toen overbodig en in de weg staand papier.
Ik volg simpelweg de handleiding, maar aangezien de bouwhandleidingen van MK naar mijn idee niet altijd even logisch zijn, mijn vraag.

Gr/H

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2012, 11:56:00 »
Huibert,

Die artikelen in RM zijn juist wel behulpzaam. Vooral omdat Len enkele fouten in het chassis heeft gemaakt, die je misschien niet direct in de handleiding leest, maar gewoon niet maakt als je de artikelen van Len hebt gelezen. Dus misschien wil iemand die artikelen wel voor je scannen  ;) .

Daarnaast is het chassis redelijk recht toe recht aan met enkele leuke oplossingen om het geheel gecompenseerd én demontabel te krijgen. Aandacht verdient de moer op de krukken van de voorste as. Deze moeten vrijwel vlak worden gevijld, anders loopt dat onvermijdelijk aan met de kruiskop. Ik kreeg laatst nog een goede tip om het wormwiel op de aangedreven as niet zomaar vast te zetten met het schroefje, maar om waar het schroefje op de as komt eerst een vlak stukje op de as te vijlen. Dan hoef je het schroefje niet strak aan te draaien, waardoor het wormwiel iets excentrisch op de as wordt gedrukt. Dat heb ik nog niet gecorrigeerd, maar ga ik nog wel doen. Er zit nog een klein zwaar punt in mijn 8200 en ik denk dat dat het probleem is.
Ander leuk onderdeel van deze kit zijn de leibanen en de montage daarvan op het chassis. Het is een ingewikkeld etsdeel, dat mits goed opgevouwen, uitstekend zijn werk doet.

Verder kun je het model nog aardig pimpen:

Uit het draadje "de bouwkunsten van Ivo''
Gisteren de NS 8200 van MK afgerond. Ik ben hier volgens mij meer dan 4 jaar geleden mee begonnen, ik heb er 2 jaar geleden serieus aan gewerkt om het goed rijdend te krijgen en de detaillering te beginnen en afgelopen paar maanden bezig geweest met de afwerking.

Ja, het duurt soms lang. Bijkomendheid is dat ik eigenlijk niet zo'n liefhebber ben van een lokomotief opbouw in resin. Voor mij is messing toch echt het beste materiaal. Als je het met je airbrush afwerkt, is met messing een mooi strak resultaat altijd wel gegarandeerd.

Volgens mij is dit een veel verkocht kit, dus er zullen er al aardig wat rondrijden.

Maar eerst een paar plaatjes:







Na wat zorgvuldig bouwen loopt dit lokje uiteindelijk prima. Het chassis is van een nogal dun nikkelzilver en daardoor gevoelig voor vervorming. Bijvoorbeeld al bij het vastschroeven in de kap.

Aanpassingen heb ik nogal wat gedaan:

uitvoering gebouwd met wielen van Alan Gibson
messing onderdelen besteld, die MK als optie noemt.
remslangen Philoitrain
verende buffers in messing en staal van MK
messing lantaarns van MK
sluitseinijzers op zadeltank zelf gemaakt
bediening blazer zelf gemaakt en deels met hulp van ketelappendages van Philotrain
Stevig gepoetst aan de messing dom van MK
messing HSM krikken op de voetplaat van Philotrain
messing hijsogen op de zadeltank van Philotrain
messing injecteurs onder de zadeltank zelf gemaakt
sluitseinijzers achter Philotrain
ronde ramen met Crystal Clear (vind ik niet zo mooi)
Zijruiten zelf gemaakt
messing stoomfluit van Philotrain
lange smeerkan en schop zaten op de ets van MK en hebben een plekje gevonden


Wat me heel goed is bevallen zijn de stroomafnemers van MK en ook enkele handige trucjes met te vouwen onderdelen in nikkelzilver of messing.

Ik vind de messing nummerplaten niet zo mooi, want de cijfers zijn te klein. Het zijn geen geetste nummerschilden, maar het is er in het zwart op een of andere manier op gedrukt. Je kunt wel de randen wat dunner vijlen, want anders is de rand te dominant.

Al met al een leuk model van een zeer veel voorkomende rangeerlokomotief van voor de oorlog.

Uiteindelijk moet hij voor mij met onderstaande treintjes aan de slag:





In het eerste plaatje vergezeld van een CHD, GLG en bananenwagen

In het tweede plaatje vergezeld van een HTSK.

mvg,
Ivo

Verder leuke kit en hier nog een kort filmpje, waar je het zware punt kunt zien en de sterk afgevijlde moer op de krukken:

http://youtu.be/6LY12LXSRak

Succes met de bouw.

Ivo
mvg,
Ivo

*

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2012, 12:11:39 »
Leuk project.... ik wil ook een dergelijk locje bouwen maar dan wel een in een vroege HSM uitvoering waarbij er wel verschillen zijn met deze 8200.

Ik hoop dat je de verrichtingen tijdens de bouw met ons wil delen.... ???

Jeffrey

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2012, 12:16:35 »
Ivo, dank. Je eerdere artikeltje vond ik al :)
Jeff, delen wil ik wel, heb op het ogenblik alleen geen digicam, noch fototoestel wat enige kwaliteit levert aan plaatjes.
Voorlopig dus puur tekst, en een tempo van lik me vesje....;)

Gr/H

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2012, 15:18:50 »
Lik me vestje. Had vandaag mn vestje al vrijwel in de wilgen gehangen, en dat zal ongetwijfeld zo doorgaan...;)
Het kitje wat ik heb is al behoorlijk bejaard. Na koop kreeg ik een verbeterd chassis toegestuurd, waardoor ik het toch wel makkelijker zou krijgen. Uiteraard had ik indertijd de verbeteringen in het oude chassis al doorgevoerd, maar ik besloot een viertal dagen geleden toch ook het nieuwe chassis in elkaar te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Voor mij liggen nu twee chassis, beide verstevigd met soldeer in de naden en twee stukjes spoorstaaf in de lengte, zodat de chassis ook in de lengte haar vorm behouden en de verticale beweging van de aslagers gewaarborgd blijft.
Ook heb ik de eerste krukpen verknald. Die wilde het wiel niet in, en dat vond ik niet leuk. Wraak van de krukpen was simpel: Breek! Morgen Piet P maar bellen voor een nieuw wiel.
Aandrijving is ook op orde. Na het afmaken van de chassisverstevigingen de stroomafnemers maken (niet bijgevoegd*) en wat losse zooi aan het chassis solderen.
Verder besloten om het gewicht van het lokje te verhogen door een messing opbouw te maken. Geen idee of dat lukt, maar als ik de vormen van het bovenbouwgietsel aanhou, moet het toch niet al te moeilijk zijn.
Heb inmiddels ook de artikelen gekregen (dank!) waaronder een tekening van de luis. Handig voor evt maten.
Ik ga verder!
Zijn de bufferbalken oorspronkelijk van hout?

Gr/H

* Welles!
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 15:53:08 door DE_II »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2012, 17:21:31 »
Gezien de leeftijd van de 8200 verwacht ik wel dat deze oorspronkelijk van hout waren en later zijn vervangen. Er is ook nog een RM met een artikel over de 8200. Misschien staat daar nog iets over in.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2012, 17:30:56 »
De buffer balken waren in eerste instantie 100% van hout. De reden hiervoor was dat deze makkelijk zelf in de werkplaats te herstellen waren als deze tijdens rangeer werkzaamheden beschadigd waren. Later zijn de buffer balken vervangen voor stalen versies. Wat ik nu uit het hoofd niet weet is of ze voordat ze over gingen naar de NS al voorzien waren van stalen buffer balken. Kom ik morgen op terug... af iemand anders moet het even melden...

Jeffrey

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2012, 18:39:40 »
Huibert,

Als je het gewicht wilt vergroten, is het toevoegen van lood misschien makkelijker dan een messing opbouw maken.

Ik heb zelf destijds de ketel / watertank van binnenuit (voorzichtig!) uitgevijld en daar plaklood in gedaan. Ook in de cylinders en achter in het frame is nog ruimte om stukjes lood te plakken.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2012, 18:42:51 »
Ik heb bij een viswinkel visloodjes gekocht in verschillende maten. Deze heb ik overal waar dat maar mogelijk erin gelijmd met bisonkit. Geen secondelijm gebruiken want dit gaat naar van loop van tijd weer los. Bij mij rijdt het apparaat best goed. Zo pas heb ik er ook nog een decoder ingebakken.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2012, 19:07:39 »
Leuke lok ik heb hem ook.
overigens ben ik nog steeds op zoek naar een messing dom en / of schoorsteen, DUSSSSSSSS ;D

Gr Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2012, 19:22:49 »
hahaha ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2012, 19:54:41 »
overigens ben ik nog steeds op zoek naar een messing dom en / of schoorsteen,

Artikelnummer 970 bij MK Modelbouwstudio's. Klik

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.