Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:07:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 12:06:37
Opstelbaan door meesterpaul
Vandaag om 12:03:36
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 12:01:29
Spoor 0 meterspoor door Ronald Halma
Vandaag om 11:29:54
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:28:46
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:15:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 08:12:28
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
  

Auteur Topic: Peco rails (voor- en nadelen?)  (gelezen 26723 keer)

willem77

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Peco rails (voor- en nadelen?)
« Gepost op: 27 October 2011, 20:39:40 »
Beste mensen,

Zijn er bij jullie ervaringen met Peco-rails die niet positief zijn? Ik ben van plan mijn geplande baan uit te voeren met peco rails, maar kan niet echt nadelen vinden. Die zijn er ongetwijfeld. Ik weet die graag vooraf, zodat ik weet waar ik aan begin...
Hieronder nog wat vragen.  ??? Het zou fijn zijn als deze door iemand beantwoord kunnen worden.
Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Hoe korten jullie de flexrails af?

Alvast hartelijk dankt!  :D

Wim

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2011, 20:42:32 »
Ik maak alleen gebruik van de Peco wissels (n-spoor) met metaal hartstuk. Deze aangesloten op GT-flexrails
kan niets negatief zeggen van Peco.

grtz Erwin
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2011, 20:45:05 »
Zeer tevreden gebruiker van Peco75:

Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Uitstekend!

Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Met een beetje geduld goed te doen.

Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Gewoon buigen met het handje en indien nodig inkorten.

Hoe korten jullie de flexrails af?
Met een slijpschijfje.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2011, 22:07:19 »
Rail of wissels zelf: prima.
Wisselspoelen: verschrikkelijke stroomvreters, nauwelijks digitaal te gebruiken.
Wissels:  soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)

Maarten

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2011, 22:19:47 »
ik heb met de peco Hoe wissels eigenlijk alleen maar ruzie gehad: de veer moet
de stroomtoevoer naar het puntstuk garanderen. Met regelmatig rijden was
het te doen, maar tussenpauzes lever(d)en altijd gedonder op.
Zonder puntstuk stoomtoevoer zou ik het niet willen hebben. Ze zitten nu in de fiddleyard,
daar kan ik goed bij.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2011, 22:25:53 »
Voor de stroomtoevoer van de peco wissels gebruik ik de decoder van HDL en geen problemen.

Herman

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • www.pe2tr.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2011, 22:43:07 »
Ik ben zeer tevreden over PECO rails.
PECO gebruikt ABS plastic voor de bielzen en dat is taai, dus breken zal het niet.
Voor mijn 0n30 layout heb je de keuze tussen 3 wisselsoorten , links,rechts en Y, flextrack en er is ook nog een draaischijfje.
Nadeel is dat er geen voorgeboorde gaatjes inzitten.
Ik kort de flex af met een dremelachtig boormachientje met een slijpschijfje.

Ton

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18000
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2011, 09:35:52 »

Wissels:  soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)

Maarten

Veertje is eenvoudig te verwijderen door het dekseltje er af te halen dat tussen de tongen zit. Daarna kun je deze wissels voorzien van een motoraandrijving en is de "klik" er niet meer.

Verder is Peco uitstekend railmateriaal om een baan mee te bouwen. Ik ben geen Fremo man maar het feit dat zij deze railsoort lang als standaard gebruik(t)en zegt genoeg over de betrouwbaarheid.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3485
    • modulebaan.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2011, 09:41:05 »
Mooi materiaal, betrouwbaar en goed te gebruiken. Bevalt mij beter dan Roco.
Ik kort het in met een figuurzaag met een metaal-zaagje.

Werkt het mooist als je de punstukken polariseert.


groet,
Tjalling
modulebaan.nl

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • www.pe2tr.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2011, 09:46:57 »
Bij het leggen van de bochten laat ik meestal de bocht zijn eigen curve kiezen door de rail aan beide uteinden vast te maken.
Als de bocht eenmaal ligt dat spijker ik hem vast.
Geeft een mooie vloeiende overgang.

ton

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2011, 12:22:05 »
Bij mij ligt er ook alleen nog maar Peco. Zowel de  rails als de wissels.

Zeer  tevreden over, goed soldeerbaar en weinig problemen met  vuil.

Een aanrader
Peter
Petdig1

hobbybobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2011, 12:43:59 »
prima rails en wissels
(heb alleen eens met een tweede hands wissel een probleem gehad)

gebruik een xuron tang voor het afkorten

voor de aandrijving van de wissels gebruik ik tortoise motoren, omdat deze lekker langzaam openen en sluiten.

groetjes
Rob
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2011, 16:00:10 »
Vervuilen niet snel.
Er zitten geen gaatjes in voor spijkertjes dus als je niet spijkert is dat mooier.
Wissels modificeer ik altijd en laat dan het puntstuk d.m.v. een schakelaar op de wisselmotor polariseren en dat werkt goed.
Afknippen doe ik met een gewoon zijkniptangetje en vijl het dan bij.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2011, 17:29:56 »
Ik heb de veertjes uit de wissels gehaald. Gelijk die klomp plastic die daar zit verwijdert.
De wissel is nu met een normale speol, motor te bedienen

Ik gebruik zowel relais van Han Zijlstra als conrad motors, beide leveren genoeg kracht om de rails genoeg tegen elkaar te duwen zonder de veertjes.

Ben erg tevreden met de rails, wissels

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2011, 17:35:59 »
Het is maar wat je nadelen vindt. Twee typische zaken zijn al genoemd. Dat veertje en de waardeloze aandrijvingen. Het veertje kan er dus uit en dan kun je allerlei aandrijvingen gebruiken. Een derde typisch kenmerk is dat het puntstuk van de electrofrogwissels elektrisch niet is geïsoleerd. Daarmee moet je rekening houden door extra isolatie in de rails aan te brengen op straffe van kortsluiting. Persoonlijk vind ik dat onhandig, maar meer ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.