Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 11:37:41
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:08:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:58:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:35
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:55
Fleischmann Anna ombouw. door orientexpress
Vandaag om 10:29:03
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
  

Auteur Topic: Peco rails (voor- en nadelen?)  (gelezen 26463 keer)

willem77

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Peco rails (voor- en nadelen?)
« Gepost op: 27 October 2011, 20:39:40 »
Beste mensen,

Zijn er bij jullie ervaringen met Peco-rails die niet positief zijn? Ik ben van plan mijn geplande baan uit te voeren met peco rails, maar kan niet echt nadelen vinden. Die zijn er ongetwijfeld. Ik weet die graag vooraf, zodat ik weet waar ik aan begin...
Hieronder nog wat vragen.  ??? Het zou fijn zijn als deze door iemand beantwoord kunnen worden.
Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Hoe korten jullie de flexrails af?

Alvast hartelijk dankt!  :D

Wim

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2011, 20:42:32 »
Ik maak alleen gebruik van de Peco wissels (n-spoor) met metaal hartstuk. Deze aangesloten op GT-flexrails
kan niets negatief zeggen van Peco.

grtz Erwin
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2011, 20:45:05 »
Zeer tevreden gebruiker van Peco75:

Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Uitstekend!

Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Met een beetje geduld goed te doen.

Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Gewoon buigen met het handje en indien nodig inkorten.

Hoe korten jullie de flexrails af?
Met een slijpschijfje.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2011, 22:07:19 »
Rail of wissels zelf: prima.
Wisselspoelen: verschrikkelijke stroomvreters, nauwelijks digitaal te gebruiken.
Wissels:  soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)

Maarten

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2011, 22:19:47 »
ik heb met de peco Hoe wissels eigenlijk alleen maar ruzie gehad: de veer moet
de stroomtoevoer naar het puntstuk garanderen. Met regelmatig rijden was
het te doen, maar tussenpauzes lever(d)en altijd gedonder op.
Zonder puntstuk stoomtoevoer zou ik het niet willen hebben. Ze zitten nu in de fiddleyard,
daar kan ik goed bij.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2011, 22:25:53 »
Voor de stroomtoevoer van de peco wissels gebruik ik de decoder van HDL en geen problemen.

Herman

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • www.pe2tr.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2011, 22:43:07 »
Ik ben zeer tevreden over PECO rails.
PECO gebruikt ABS plastic voor de bielzen en dat is taai, dus breken zal het niet.
Voor mijn 0n30 layout heb je de keuze tussen 3 wisselsoorten , links,rechts en Y, flextrack en er is ook nog een draaischijfje.
Nadeel is dat er geen voorgeboorde gaatjes inzitten.
Ik kort de flex af met een dremelachtig boormachientje met een slijpschijfje.

Ton

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17866
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2011, 09:35:52 »

Wissels:  soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)

Maarten

Veertje is eenvoudig te verwijderen door het dekseltje er af te halen dat tussen de tongen zit. Daarna kun je deze wissels voorzien van een motoraandrijving en is de "klik" er niet meer.

Verder is Peco uitstekend railmateriaal om een baan mee te bouwen. Ik ben geen Fremo man maar het feit dat zij deze railsoort lang als standaard gebruik(t)en zegt genoeg over de betrouwbaarheid.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2011, 09:41:05 »
Mooi materiaal, betrouwbaar en goed te gebruiken. Bevalt mij beter dan Roco.
Ik kort het in met een figuurzaag met een metaal-zaagje.

Werkt het mooist als je de punstukken polariseert.


groet,
Tjalling
modulebaan.nl

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • www.pe2tr.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2011, 09:46:57 »
Bij het leggen van de bochten laat ik meestal de bocht zijn eigen curve kiezen door de rail aan beide uteinden vast te maken.
Als de bocht eenmaal ligt dat spijker ik hem vast.
Geeft een mooie vloeiende overgang.

ton

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2011, 12:22:05 »
Bij mij ligt er ook alleen nog maar Peco. Zowel de  rails als de wissels.

Zeer  tevreden over, goed soldeerbaar en weinig problemen met  vuil.

Een aanrader
Peter
Petdig1

hobbybobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2011, 12:43:59 »
prima rails en wissels
(heb alleen eens met een tweede hands wissel een probleem gehad)

gebruik een xuron tang voor het afkorten

voor de aandrijving van de wissels gebruik ik tortoise motoren, omdat deze lekker langzaam openen en sluiten.

groetjes
Rob
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2011, 16:00:10 »
Vervuilen niet snel.
Er zitten geen gaatjes in voor spijkertjes dus als je niet spijkert is dat mooier.
Wissels modificeer ik altijd en laat dan het puntstuk d.m.v. een schakelaar op de wisselmotor polariseren en dat werkt goed.
Afknippen doe ik met een gewoon zijkniptangetje en vijl het dan bij.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2011, 17:29:56 »
Ik heb de veertjes uit de wissels gehaald. Gelijk die klomp plastic die daar zit verwijdert.
De wissel is nu met een normale speol, motor te bedienen

Ik gebruik zowel relais van Han Zijlstra als conrad motors, beide leveren genoeg kracht om de rails genoeg tegen elkaar te duwen zonder de veertjes.

Ben erg tevreden met de rails, wissels

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22514
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2011, 17:35:59 »
Het is maar wat je nadelen vindt. Twee typische zaken zijn al genoemd. Dat veertje en de waardeloze aandrijvingen. Het veertje kan er dus uit en dan kun je allerlei aandrijvingen gebruiken. Een derde typisch kenmerk is dat het puntstuk van de electrofrogwissels elektrisch niet is geïsoleerd. Daarmee moet je rekening houden door extra isolatie in de rails aan te brengen op straffe van kortsluiting. Persoonlijk vind ik dat onhandig, maar meer ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.