Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Line-up foto's van modellen
door
Rsd1000
Vandaag
om 02:31:36
NS 8100 in 0
door
roadster36
Vandaag
om 01:26:09
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Rangeren met een pec
door
Karel466
Vandaag
om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen
door
barry1972
Vandaag
om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1
door
Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool
door
Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2
door
Huup
28 October 2025, 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
28 October 2025, 21:26:01
Rijnstraat
door
R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick
door
Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta
door
Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois
door
Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025
door
Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Wissels en reed-contacten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Wissels en reed-contacten (gelezen 12385 keer)
guust
Wissels en reed-contacten
«
Gepost op:
05 October 2011, 21:12:47 »
Ik heb nu een proefbaantje om te wennen aan de nieuwe ontwikkelingen sinds de 50-jaren elektrische onderdelen die mij bekend zijn.
Zo heb ik vier wissels rechtstreeks gekoppeld aan acht reed-contacten voor de rechtdoor en afslaande standen.
De wissels worden gevoed met 16V gelijkstroom. Wissels zijn Fleischmann-Roco model.
Meestal gaat dat goed, maar na verloop van tijd gebeuren er rare dingen.
Er is kortsluiting aan het geluid te oordelen, de reed-contacten flikkeren als vuurwerk en nu is er een wissel doorgebrand.
Blijkbaar is het te simpel de wissel te verbinden aan een reed-contact, zoals vroeger een een contact-rail.
Zijn er terugkomende stromen van de wissels die de reed-contacten beïnvloeden? Moet ik er diodes tussen zetten?
Kortom, wat is een veilige en betrouwbare schakeling tussen de wissels en de beinvloeder, in dit geval een reed-contact?
De reed-contacten bevallen me ook maar matig: Kwetsbaar, moeilijk te installeren.
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Wissels en reed-contacten
«
Reactie #1 Gepost op:
06 October 2011, 09:01:40 »
Als je een simpel relais aansluit tussen reed en wissel is het probleem opgelost.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
V200-G2000
«
Reactie #2 Gepost op:
06 October 2011, 09:06:06 »
En dan nog zou ik een diode in sperrichting over de spoel van het relais zetten om het reedcontact te beschermen. Want ook nu wordt er een spoel geschakeld die bij het wegvallen van de spanning een inductiestroom opwekt. Of een smoorspoel in serie en een condensator over de relaisspoel.
Richard
Dieselstadt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,215.0.html
Opeldorf:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58539.0
125*, 43 G2000'en, 42 V200'en, 3 D800'en
loclion
«
Reactie #3 Gepost op:
06 October 2011, 10:38:26 »
Hallo Guust,
Hieronder een schema van mijn aansluitingen van een wissel, rode en blauwe strepen zij de plus en min vd leds.
Zorg wel dat de reed relais genoeg capaciteit heeft en de stroom/spanning vd wissel aan kan, anders een versterker tussen reed en wissel plaatsen.
Misschien ten overvloede, maar de min vd voeding vd terugmeld leds is ook aan de centrale min verbonden. (anders zou de stroom natuurlijk niet rond kunnen lopen)
Het is wel noodzaak met deze aansluitingen, dat de wissels een eindafschakeling hebben.
gr Leo.
«
Laatst bewerkt op: 06 October 2011, 11:17:12 door loclion
»
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
guust
«
Reactie #4 Gepost op:
06 October 2011, 15:05:26 »
Bedankt voor jullie instructieve antwoorden.
Loclion verschafte mij het antwoord dat ik zocht.
Is het niet overdreven om tussen een reed-contact en een wissel nog eens een relais te zetten. Ik kan de wirwar van draden nu al niet de baas, nog afgezien van de extra kosten en complexiteit.
Niettemin allen bedankt.
henk
«
Reactie #5 Gepost op:
06 October 2011, 15:19:34 »
Waarom denk je dat het schema van Loclion het antwoord op je probleem is?
Als het reedcontact niet voldoende stroom kan doorlaten voor een wisselaandrijving, dan biedt zo'n relais (of een versterkerschakeling) een oplossing. Als ik je eerste bericht zo eens lees, dan zou dat weleens aan de hand kunnen zijn. Voor dat probleem biedt het schema van Loclion geen oplossing. Dat schema gaat vooral over het aansluiten van leds voor de terugmelding van de wisselstand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
guust
«
Reactie #6 Gepost op:
06 October 2011, 16:14:04 »
Beste Henk,
Omdat ik niet de indruk heb, dat de reed-contacten niet voldoende stroom kunnen leveren voor de wisselverandering.
Iedere keer, dat het reed-contact wordt gepasseerd, wordt de wissel keurig geschakeld of soms is een luide brom te horen of -in één geval - is de wissel doorgebrand.
Daarnaast flikkert vaak een reed-contact, als er een andere gepasseerd wordt.
Dit lijkt mij eerder te duiden op teveel stroom dan te weinig stroom, en op een ongewenste beïnvloeding door de spoelen.
Maar mijn begrip van electronica is beperkt, dus ik kan het mis hebben.
Ik gebruik overigens Conrad 503800 miniatuur-reedcontact (schakelstroom 0,3A, spanning 24V, vermogen 1W volgens de specificatie.
henk
«
Reactie #7 Gepost op:
06 October 2011, 16:26:06 »
0,3 A is peanuts voor een wisselaandrijving. Piekstromen van ruim boven de 1A zijn doodnormaal voor spoelenaandrijvingen van Fleischmann of Roco, bij andere aandrijvingen nog wel meer ook. Dat wil niet zeggen dat het aanvankelijk niet werkt, maar wel dat het reedcontact snel achteruit gaat en er op den duur problemen ontstaan.
Een aandrijving kan alleen doorbranden als de eindafschakeling niet functioneert. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als het wissel net niet helemaal goed omgaat, omdat het net te weinig stroom heeft gekregen.
loclion
«
Reactie #8 Gepost op:
06 October 2011, 19:37:43 »
Hoi Guust,
Heb je mail ontvangen maar kan de scan niet openen.
Post het anders hier even, kunnen anderen ook hun visie erop geven (zelf ben ik niet zo'n elektronica wonder,haal ook alles hier van het forum).
Even over mijn schets; Henk heeft volkomen gelijk dat het meer over led terugmelding gaat dan over jouw probleem.
In de elektro magnetische wisselaandrijving zitten draadjes die zo dun zijn als een haar dus zou je zeggen dat een reed relais geen moeite heeft met de schakelstroom.
Plakt of branden de lamellen van een reed vast (blijft er dus stroom opstaan) en de andere kant van de wissel wordt geactiveerd, knallen twee stromen op elkaar en zal een of alle twee de wissel spoelen verbranden. De rode led meld wanneer de lamellen vast zitten. Mij lijkt dan ook dat een reed van 0,3A te licht is voor de stroom die een wissel nodig heeft (minitrix: 0,8A) en zodoende snel zal vast branden met bovenstaande gevolgen.
Henk heeft mij toen ook geadviseerd om een transistor versterking achter de reed te plaatsen maar aangezien ik reed relais gebruik van 1,5A en 20W, heb ik het toch eerst, zoals mijn schema aangeeft, aangesloten en tot dusver gaat alles nog prima.
gr Leo
henk
«
Reactie #9 Gepost op:
06 October 2011, 21:25:45 »
Nou is Guust al eerder verteld dat reed-contacten voor maximaal 0,3 A tekort schieten zag ik, niet alleen voor twee wissels tegelijk, maar ook voor eentje.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38729.msg598382.html#msg598382
Dan ben je ook wel een partij eigenwijs als je ze toch blijft gebruiken.
Guust, reed-contacten kunnen prima werken, mits je de juiste gebruikt en zowel contacten als magneetjes zorgvuldig installeert. Je kunt zwaardere reed-contacten aanschaffen, zoals Loclion gebruikt. Je kunt ook 0,3 A reed-contacten blijven gebruiken als je er bijvoorbeeld een relais mee bedient (gebruikt zelf weinig stroom), terwijl via dat relais dan weer het wissel wordt geschakeld. Het relais dat Jaap heeft getekend, heeft zelfs twee omschakelcontacten, zodat je er alsnog twee wissels tegelijk mee kan bedienen. Vooropgesteld dat de trafo genoeg stroom kan leveren. Ja, je moet aan alles denken.
Je huidige 0,3 A reed-contacten zou ik in ieder geval vervangen. Een dergelijke mishandeling veroorzaakt blijvende schade.
guust
«
Reactie #10 Gepost op:
07 October 2011, 12:23:20 »
Ik dacht eerder het probleem opgelost te hebben door per reed-contact één wissel te schakelen, maar na zes weken ging het weer fout.
Inderdaad, een 0,3A contact is veel te zwak, dat had ik zelf moeten zien, maar als beginneling moet je zoveel informatie verwerken, dat je weleens iets ontgaat.
Ik begrijp vele suggesties maar half of helemaal niet; al doende leert men.
Ik zal dus een zwaarder reed-contact van 1,5A inzetten; versterking via relais of transistor wil ik vooralsnog vermijden om het simpel te houden; wel wil ik 'blusdiodes' inzetten om de reed-contacten te beschermen, maar ik weet nog niet hoe.
ruudns
«
Reactie #11 Gepost op:
07 October 2011, 13:28:51 »
@Guust: kijk eens naar dit voor de oplossing. De schakeling laad een elco op. Bij het sluiten van een (reed)contact ontlaad deze elco zich over de wisselspoel. De diodes beschermen de contacten. Neem wel wat zwaardere reedcontacten (1,5-3Amp).
Zie voor verdere uitleg:
http://www.mscmaasenwaal.nl/techniek/moezel/wisselb/wisselbst.html
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #12 Gepost op:
07 October 2011, 14:00:46 »
Ik zie nog steeds niet wat er nou zo moeilijk is aan dat reedje+relais. Grotere/zwaardere reedcontacten zijn niet mooi tussen de rails en zo'n relais uit de sloop kost niks of €2,- bij Conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=502985
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
henk
«
Reactie #13 Gepost op:
07 October 2011, 14:12:44 »
En waarom zou dit het probleem van Guust nou weer oplossen Ruud?
Guust, dit is een schakeling die een korte stroomstoot kan loslaten, speciaal bedoeld voor onwillige, stroomvretende wisselaandrijvingen, zoals bijvoorbeeld die van Peco. Maar die heb jij niet. Aandrijvigen van Fleischmann of Roco (welke zijn het eigenlijk?) hebben zoiets niet nodig.
Je zou een variant hierop nog best als versterkerschakeling kunnen gebruiken, maar dan moeten de reed-contacten ergens anders worden geschakeld. In dit schema gaat de stroom naar de wisselspoelen nog helemaal door de reed-contacten, zodat het probleem hetzelfde blijft.
loclion
«
Reactie #14 Gepost op:
07 October 2011, 16:44:27 »
Misschien zijn de volgende relais geschikt? gevonden bij conrad: best nr 503608-89 t/m 503613-89 (lukt me niet om dit bestand hier te plaatsen). Hoeveel stroom neemt zo'n relais; nominale spanning:weerstand spoel= ampère, klopt dit? en sluit je deze direct aan op een reed/moment schakelaar en wissel? en zoja, dan kan Guust beter, qua prijs, deze relais dan zwaardere reed relais aanschaffen.
Heb dus ook wat vragen want kom later zelf ook voor het feit om meerdere wissels tegelijk te schakelen.
gr Leo.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige