Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Frank 123
Vandaag
om 06:54:52
Line-up foto's van modellen
door
Rsd1000
Vandaag
om 02:31:36
NS 8100 in 0
door
roadster36
Vandaag
om 01:26:09
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Rangeren met een pec
door
Karel466
Vandaag
om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen
door
barry1972
Vandaag
om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1
door
Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool
door
Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2
door
Huup
28 October 2025, 21:32:25
Rijnstraat
door
R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick
door
Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta
door
Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois
door
Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025
door
Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
reed-contact en twee wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: reed-contact en twee wissels (gelezen 3191 keer)
guust
Offline
Berichten: 31
reed-contact en twee wissels
«
Gepost op:
26 August 2011, 21:33:32 »
Ik begrijp niet wat er hier gebeurt; misschien weten jullie het.
Ik heb twee reed-contacten geïnstalleerd; de eerste zet wissel A recht en wissel B afslaand en het tweede reed-contact zet A afslaand en B rechtdoor.
Dat ging prima een tijd lang, zij het dat soms (ong. 2 op 3) een van de reed-contacten oplichtte, als de andere geactiveerd werd. Dit gebeurde alleen bij een van de contacten. Klaarblijkelijk werd er via een wissel contact met het andere reed-contact gemaakt; er is geen andere verbinding.
Na enige tijd proefrijden ging het verkeerd: de stand van de wissels werd bevroren in de stand bepaald door het contact dat niet oplichtte; als het andere contact geactiveerd werd, bromden de wissels, maar zij werden niet omgezet. Bovendien staan beide wissels permanent onder spanning, want handmatig omzetten lukt niet meer.
Misschien moet ik erbij zeggen, dat vanaf het reed-contact een draad naar een kroonsteentje gaat, vanwaar de twee draden naar de wissels doorgetrokken zijn.
Gelogd
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
26 August 2011, 21:37:48 »
Gebruik je wel reed-contacten die de stroom van de twee spoelen samen kunnen schakelen?
Bij contacten die een te grote stroom moeten schakelen zullen de contacten snel vastbranden.
Hierdoor wordt er dan niet meer geschakeld en blijven de spoelen v.d. wissels continu bekrachtigd.
Tinus.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
26 August 2011, 23:13:28 »
elke wissel met een eigen reedcontact schakelen of een erg zware uitvoering gebruiken. Ze variëren van ca 0.3A tot 5Amp schakel stroom.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
guust
Offline
Berichten: 31
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
26 August 2011, 23:52:07 »
Ik gebruik reed-contact Conrad 503800: schakelstroom 0,3A, -spanning 24V en -vermogen 1W; mogelijk is de schakelstroom van 0,3A bij twee wissels te laag.
Welk reed-contact moet ik dan gebruiken?
Overigens, ik gebruik een trafo uit een starterset van Minitrix die ik 25 jaar geleden heb gekocht; ik meet een gelijkstroom die tot 16V oploopt, maar ook een wisselstroom die bij vol uitdraaien oploopt tot 35V tot mijn verbazing.
Beide metingen op de baan en op de trafo.
Hoe dat mijn probleem te maken heeft, begrijp ik niet helemaal, maar gezien het feit, dat het enige tijd goed gaat en dan verkeerd, lijkt mij er toch wel enig verband.
Gelogd
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
27 August 2011, 00:18:18 »
Ik vind 0,3 Ampere veel te weinig om een (Minitrix) wissel om te zetten, volgens mij kunnen daar meerdere Amperes gaan lopen dus het verbaasd me niks dat je reedcontacten kapot gaan. Ik zou er persoonlijk een flinke transistorschakeling of een relais tussen zetten. Je kunt wel grotere reedcontacten gaan gebruiken, maar dan vind ik 5 Ampere nog steeds weinig voor een inductieve belasting als een wisselspoel en hoe groter ze worden hoe lastiger ze te verwerken zijn (bij schaal N).
Dat je aan de wisselstroom uitgang van een onbelaste modelspoortrafo 35 Volt meet verbaasd me ook niet; in belaste toestand zal de spanning ongetwijfeld inzakken tot 15 a 20 Volt...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
guust
Offline
Berichten: 31
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
29 August 2011, 15:17:10 »
Samenvattend, ik moet zwaardere reed-contacten gebruiken (tot 5A) en bij voorkeur één reed-contact per wissel.
Dat zal ik proberen, maar ik heb toch nog een probleem.
Het voorbeeld dat ik gaf heb ik dubbel uitgevoerd. In een geval neem ik aan, dat het reed-contact doorgebrand, c.q. vastgeplakt is, want handomzetting is niet mogelijk en de stand blijft bekrachtigd. In het andere geval gaat het een tijdlang goed, en dan bevriest de situatie. Kan een reed-contact ook tijdelijk vastgeplakt zitten?
Wat mijn metingen betreft, ik meet gelijkstroom én wisselstroom (tot 35V) op de veronderstelde gelijkstroomuitgang van de trafo; dat lijkt me niet normaal.
Gelogd
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26873
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
29 August 2011, 15:39:11 »
Ja hoor, dat is toch wel normaal.
Het hangt van je meetinstrument af wat je te zien krijgt.
Ik heb het net even geprobeerd, met de meter op gelijkspanningsbereik meet ik in beide richtingen ongeveer 17v.
Zet ik de meter op wisselspanningsbereik, dan meet ik met de knop naar de ene kant nul, naar de andere kant tot 35V.
Blijkbaar wordt in de meter de wisselspanning enkelzijdig gelijkgericht. In de ene richting staat de gelijkspanning tegen de diode in en ziet hij niks. In de andere richting ziet hij een dubbel gelijkgerichte spanning en meet dan twee keer zoveel als bij een gelijkwaardige wisselspanning.
Conclusie: als je weet dat het gelijkspanning is, dan moet je de meter niet op wisselspanning zetten, want dat geeft rare resultaten.
Wat je reedcontact betreft, ik zou geen 5A exemplaar nemen, want daar heb je ook weer en sterkere magneet voor nodig.
Je kunt beter een klein reedcontact nemen, en dat versterken met een relais of een transistor.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
29 August 2011, 15:45:56 »
Je kunt ook een middenmaatje uit de serie reedcontacten nemen. Zo'n 3 amp moet toch meer dan voldoende zijn om een relais te schakelen. Als je gelijkstroom neemt om je wissels te schakelen kun je overwegen om een blus-diode over je wisselspoelen te zetten tegen het inbranden van de reedcontacten.
@Klaas: dat wordt dan een dure oplossing als je overal bij je reedcontacten ontlast relais gaat plaatsen. Een powertor is in dat geval dan een stuk goedkoper.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
29 August 2011, 16:14:19 »
Het is ook mogelijk het reedcontact van een klein formaat via een relaisje te schakelen. Het relais bedient vervolgens weer de wissel. Zo heb ik het ook vaak gedaan in vroegere jaren.
Succes Andre
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
29 August 2011, 16:54:01 »
En zo doe ik het ook nog steeds.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26873
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #10 Gepost op:
29 August 2011, 17:07:17 »
Citaat van: ruudns op 29 August 2011, 15:45:56
Een powertor is in dat geval dan een stuk goedkoper.
De optie om het met een transistor te doen had ik ook al genoemd. Alleen vraagt dat weer extra kennis.
En met dat stukken goedkoper valt het ook wel mee. Je hebt tegenwoordig al relais voor minder dan 2 euro.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
guust
Offline
Berichten: 31
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #11 Gepost op:
01 September 2011, 20:59:11 »
Allen bedankt voor de reacties.
Het probleem heb ik inmiddels opgelost door per reed-contact één wissel te bedienen; een reed-contact bleek doorgebrand danwel af en toe te plakken en is vervangen.
Waarom zou ik er een relais tussen plakken, als de wissel zelf een, zelfs twee, relais heeft?
Versterken met een transistor lijkt me voor ingewikkelder toepassingen nuttig, maar ik heb nog geen idee hoe ik dat moet doen. Een powertor lijkt me een raar beest.
Gelogd
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #12 Gepost op:
01 September 2011, 21:10:03 »
@Guus: ik denk
niet
dat jij Klaas hebt begrepen
. De "relais" in de wissels zijn geen relais maar omschakel spoelen (trek-magneten dus). Een power-tor of een relais zou geschakeld moeten worden door een klein stroompje (dat je reed contact dus niet vernielt), deze schakelt dan de grootte stroom die nodig is om de wissel om te zetten
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:reed-contact en twee wissels
«
Reactie #13 Gepost op:
05 September 2011, 14:01:34 »
Citaat van: guust op 01 September 2011, 20:59:11
Een powertor lijkt me een raar beest.
Een powertor is geen beest, maar een hoopje zand (silicium). Zoek met google eens op 2N3055 (zo ongeveer de enige powertor die in de modelbouw wereld gebruikt wordt).
Als je hem ooit gaat gebruiken doe dan voorzichtig, de hoeveelheid stereoiden
die dat ding in zijn leven heeft gehad is echt ook voor een modelbaan teveel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
reed-contact en twee wissels