Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frank 123
Vandaag om 06:54:52
Line-up foto's van modellen door Rsd1000
Vandaag om 02:31:36
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:26:09
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen door barry1972
Vandaag om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: reed-contact en twee wissels  (gelezen 3191 keer)

guust

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
reed-contact en twee wissels
« Gepost op: 26 August 2011, 21:33:32 »
Ik begrijp niet wat er hier gebeurt; misschien weten jullie het. ???

Ik heb twee reed-contacten geïnstalleerd; de eerste zet wissel A recht en wissel B afslaand en het tweede reed-contact zet A afslaand en B rechtdoor.
Dat ging prima een tijd lang, zij het dat soms (ong. 2 op 3) een van de reed-contacten oplichtte, als de andere geactiveerd werd. Dit gebeurde alleen bij een van de contacten. Klaarblijkelijk werd er via een wissel contact met het andere reed-contact gemaakt; er is geen andere verbinding.

Na enige tijd proefrijden ging het verkeerd: de stand van de wissels werd bevroren in de stand bepaald door het contact dat niet oplichtte; als het andere contact geactiveerd werd, bromden de wissels, maar zij werden niet omgezet. Bovendien staan beide wissels permanent onder spanning, want handmatig omzetten lukt niet meer.

Misschien moet ik erbij zeggen, dat vanaf het reed-contact een draad naar een kroonsteentje gaat, vanwaar de twee draden naar de wissels doorgetrokken zijn.
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2011, 21:37:48 »
Gebruik je wel reed-contacten die de stroom van de twee spoelen samen kunnen schakelen?
Bij contacten die een te grote stroom moeten schakelen zullen de contacten snel vastbranden.

Hierdoor wordt er dan niet meer geschakeld en blijven de spoelen v.d. wissels continu bekrachtigd.

Tinus.


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2011, 23:13:28 »
elke wissel met een eigen reedcontact schakelen of een erg zware uitvoering gebruiken. Ze variëren van ca 0.3A tot 5Amp schakel stroom.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guust

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2011, 23:52:07 »
Ik gebruik reed-contact Conrad 503800: schakelstroom 0,3A, -spanning 24V en -vermogen 1W; mogelijk is de schakelstroom van 0,3A bij twee wissels te laag.
Welk reed-contact moet ik dan gebruiken?

Overigens, ik gebruik een trafo uit een starterset van Minitrix die ik 25 jaar geleden heb gekocht; ik meet een gelijkstroom die tot 16V oploopt, maar ook een wisselstroom die bij vol uitdraaien oploopt tot 35V tot mijn verbazing.
Beide metingen op de baan en op de trafo.
Hoe dat mijn probleem te maken heeft, begrijp ik niet helemaal, maar gezien het feit, dat het enige tijd goed gaat en dan verkeerd, lijkt mij er toch wel enig verband.
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2011, 00:18:18 »
Ik vind 0,3 Ampere veel te weinig om een (Minitrix) wissel om te zetten, volgens mij kunnen daar meerdere Amperes gaan lopen dus het verbaasd me niks dat je reedcontacten kapot gaan. Ik zou er persoonlijk een flinke transistorschakeling of een relais tussen zetten. Je kunt wel grotere reedcontacten gaan gebruiken, maar dan vind ik 5 Ampere nog steeds weinig voor een inductieve belasting als een wisselspoel en hoe groter ze worden hoe lastiger ze te verwerken zijn (bij schaal N).

Dat je aan de wisselstroom uitgang van een onbelaste modelspoortrafo 35 Volt meet verbaasd me ook niet; in belaste toestand zal de spanning ongetwijfeld inzakken tot 15 a 20 Volt...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

guust

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2011, 15:17:10 »
Samenvattend, ik moet zwaardere reed-contacten gebruiken (tot 5A) en bij voorkeur één reed-contact per wissel.
Dat zal ik proberen, maar ik heb toch nog een probleem.
Het voorbeeld dat ik gaf heb ik dubbel uitgevoerd. In een geval neem ik aan, dat het reed-contact doorgebrand, c.q. vastgeplakt is, want handomzetting is niet mogelijk en de stand blijft bekrachtigd. In het andere geval gaat het een tijdlang goed, en dan bevriest de situatie. Kan een reed-contact ook tijdelijk vastgeplakt zitten?

Wat mijn metingen betreft, ik meet gelijkstroom én wisselstroom (tot 35V) op de veronderstelde gelijkstroomuitgang van de trafo; dat lijkt me niet normaal.
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2011, 15:39:11 »
Ja hoor, dat is toch wel normaal.
Het hangt van je meetinstrument af wat je te zien krijgt.
Ik heb het net even geprobeerd, met de meter op gelijkspanningsbereik meet ik in beide richtingen ongeveer 17v.
Zet ik de meter op wisselspanningsbereik, dan meet ik met de knop naar de ene kant nul, naar de andere kant tot 35V.

Blijkbaar wordt in de meter de wisselspanning enkelzijdig gelijkgericht. In de ene richting staat de gelijkspanning tegen de diode in en ziet hij niks. In de andere richting ziet hij een dubbel gelijkgerichte spanning en meet dan twee keer zoveel als bij een gelijkwaardige wisselspanning.

Conclusie: als je weet dat het gelijkspanning is, dan moet je de meter niet op wisselspanning zetten, want dat geeft rare resultaten.

Wat je reedcontact betreft, ik zou geen 5A exemplaar nemen, want daar heb je ook weer en sterkere magneet voor nodig.
Je kunt beter een klein reedcontact nemen, en dat versterken met een relais of een transistor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2011, 15:45:56 »
Je kunt ook een middenmaatje uit de serie reedcontacten nemen. Zo'n 3 amp moet toch meer dan voldoende zijn om een relais te schakelen. Als je gelijkstroom neemt om je wissels te schakelen kun je overwegen om een blus-diode over je wisselspoelen te zetten tegen het inbranden van de reedcontacten.

@Klaas: dat wordt dan een dure oplossing als je overal bij je reedcontacten ontlast relais gaat plaatsen. Een powertor is in dat geval dan een stuk goedkoper.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2011, 16:14:19 »
Het is ook mogelijk het reedcontact van een klein formaat via een relaisje te schakelen. Het relais bedient vervolgens weer de wissel. Zo heb ik het ook vaak gedaan in vroegere jaren.
Succes Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2011, 16:54:01 »
En zo doe ik het ook nog steeds. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2011, 17:07:17 »
Een powertor is in dat geval dan een stuk goedkoper.
De optie om het met een transistor te doen had ik ook al genoemd. Alleen vraagt dat weer extra kennis.
En met dat stukken goedkoper valt het ook wel mee. Je hebt tegenwoordig al relais voor minder dan 2 euro.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guust

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #11 Gepost op: 01 September 2011, 20:59:11 »
Allen bedankt voor de reacties.

Het probleem heb ik inmiddels opgelost door per reed-contact één wissel te bedienen; een reed-contact bleek doorgebrand danwel af en toe te plakken en is vervangen.

Waarom zou ik er een relais tussen plakken, als de wissel zelf een, zelfs twee, relais heeft?

Versterken met een transistor lijkt me voor ingewikkelder toepassingen nuttig, maar ik heb nog geen idee hoe ik dat moet doen. Een powertor lijkt me een raar beest.
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2011, 21:10:03 »
@Guus: ik denk niet dat jij Klaas hebt begrepen ::). De "relais" in de wissels zijn geen relais maar omschakel spoelen (trek-magneten dus). Een power-tor of een relais zou geschakeld moeten worden door een klein stroompje (dat je reed contact dus niet vernielt), deze schakelt dan de grootte stroom die nodig is om de wissel om te zetten 8)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:reed-contact en twee wissels
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2011, 14:01:34 »
Een powertor lijkt me een raar beest.
Een powertor is geen beest, maar een hoopje zand (silicium). Zoek met google eens op 2N3055 (zo ongeveer de enige powertor die in de modelbouw wereld gebruikt wordt).

Als je hem ooit gaat gebruiken doe dan voorzichtig, de hoeveelheid stereoiden  ;D ;D  die dat ding in zijn leven heeft gehad is echt ook voor een modelbaan teveel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.