Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 09:03:49
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 08:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 08:07:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water  (gelezen 4083 keer)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Gepost op: 08 August 2011, 20:33:54 »
Tja, het moest er eens van komen... Had het ding eigenlijk alweer in elkaar gezet en toe bleek de achterste as ergens vast te zitten en toen moest ´ie toch uit elkaar... Oh ja, en ik had toevallig een paar maanden ervoor een Escapaandrijving gescoord die precies in de vuurkist van de 3700 bleek te passen.

Dus - Model Loco-aandrijving van frame gezaagd, frame verbreed, cilinderblokken versmald, compensatieboom gemaakt voor de twee achterste tenderassen (loc had al eerder verende aslagers gekregen), P87 tenderwielen uit de rommel doosgevist en wielbanden van de drijfwielen versmald, iets van een (statisch) binnenliggend drijfwerk tussen de frameplaten gefabriekt en nog wat extra details aangebracht.

En ja, het spuit/schilderwerk is meer ´impressionistisch´ dan Philofinish.  Deze loc moet zichtbaar werken voor zijn geld. ;) ;D



« Laatst bewerkt op: 08 August 2011, 20:36:12 door Eric van Spelde »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2011, 22:09:05 »
Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2011, 22:38:24 »
Mooi, misschien wil Artitec hem wel even lenen als voorbeeld  :D
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2011, 08:31:14 »
Inderdaad, nog steeds Staatsspoorkleuren.

Het omzetten van linkse naar rechtse bediening gebeurde al vanaf 1918 (en vermoedelijk tegelijkertijd met het plaatsen van een voorwarmer). De NS-nummers kwamen met een CW (constructiewijziging) gedateerd oktober 1921 met daarbij eronder geschilderd en doorgestreept het oorspronkelijke nummer met daarachter in dit geval een 'S' voor 'Staatsspoor'. Dat geschilderde nummer verdween weer met een CW van eind 1922 - alhoewel er legio foto's zijn tot eind 1924 waarop nog steeds het doorgestreepte Staatsspoor- dan wel HSM nummer te zien is. Ook waren er toen nog geschilderde NS- 'nummerplaten' in omloop (lang niet alle nummerplaten konden op tijd worden aangeleverd voor de vernummering).

Overgeschilderd in NS-groen en zwart werd er doorgaans pas bij de volgende Grote Herstelling (en die kleurstelling probeer ik vooralsnog even te vermijden zolang er geen volstrekte duidelijkheid is over wel/geen/wat voor grasgroen vóór 1931 ;) ).

Tja, dat dak is nog in een ander opzicht 'fout' want het dakluik hoort er nog niet op te zitten. Over de kleur kun je twisten, maar als het om bitumendakbedekking (3x woordwaarde) gaat dan lijkt me matzwart, antraciet, zwartbruin of iets daartussen meer voor de hand liggen dan de helder grijze kleur van de Artitecmodellen die we onlangs te zien hebben gekregen.

Op de foto's van 3700'en in het late SS/vroege NS-rijdperk is het dak in ieder geval donker (antraciet/matzwart) en niet crèmewit zoals bij de Staatsspoorlocs van Philotrain en Artitec...

Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie  ;D

« Laatst bewerkt op: 09 August 2011, 08:33:18 door Eric van Spelde »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2011, 09:53:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.

Maar verder ziet 'ie er mooi uit (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2011, 12:36:02 »
Mooie weathering! hé verdikkeme, wanneer levert Artitec dat ding nou eens. Ik ben natuurlijk slecht in het bewaren van mijn geduld. I need this thing! :P
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2011, 15:32:30 »
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.


Nou, de sierlijnen zijn al een aardig eind weggepoetst ;) en verder zit er toch nog een aardige kleur en glans op ketel e.d.

Echte weathering zit op een Poolse stoomloc zo rond 1980 of zo, dit is niet meer dan wat ze in de klassieke autowereld 'older restauration; nicely mellowed' noemen.  ;D