Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:00:58
Straalcabine, hoe en wat door MathynK
Vandaag om 10:58:07
Veevervoer ss/ ns door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:52:56
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Omnummeren Brawa 216  (gelezen 2788 keer)

Dennis

  • Gast
Omnummeren Brawa 216
« Gepost op: 25 April 2011, 14:02:10 »
Een tijdje gelden heb ik de Brawa 216 aangeschaft in blauw/crème kleurstelling.
Jammer genoeg had het model geen correct nummer voor inzet in de huurperiode bij de NS.
Wat toch wel erg belangrijk zou zijn aangezien ik NS tp-4 als verzamel periode aanhoud.
In een ander draadje gaf Locpaint aan dat hij tranfers voor dit model had gemaakt.
Na een pb`tje had ik de nummers snel in huis en kon ik het model een nummer geven van een model dat daadwerkelijk verhuurd is geweest aan de NS.
Tevens zitten er in het setje andere revisie opschriften en depot opschriften (y)
De tranfers zijn werkelijk van top kwaliteit.

Ik ben eens wezen surfen op het forum naar een juiste methode om de oude nummers te verwijderen.
Naar ik meen was het Towra (weet ik alleen niet zeker) die mij op het idee bracht om CIF te gaan gebruiken.


De gebruikte materialen;

Bij de decals zitten ook de DB emblemen.
Die heb ik niet gebruikt aangezien de kleuren precies het zelfde waren als van Brawa.
Hoe groter het decal hoe beter je de randen ziet, althans dat is mijn mening.
Met afplak tape heb ik het embleem afgeplakt alvorens ik met het schuurmiddel aan de gang ging.
In een bierdopje heb ik een klein scheutje CIF gedaan (na een verjaardag is de voorraad altijd weer aardig aangevuld)

Het opbrengen op het model doe ik met een wattenstaafje en wrijf rustig over het te verwijderen nummer.
Dit kan horizontaal of verticaal maar ook rond draaiend geeft resultaat.

Eerst zal je geen resultaat zien maar opeen zal het nummer compleet verdwijnen.
Op het wattenstaafje zal je zien dat de kleuren keurig worden opgenomen.
Het enigste wat je zal zien is een kleine doffe plek op het model wat na een nieuwe blanke laklaag weer helemaal wordt hersteld

Helaas zitten de ramen bij Brawa met lijm in de kap vast.
Bij een poging tot het verwijderen van de ramen zullen ze geheid beschadigen of erger nog… Breken! :'(
Gelukkig was ik bij de fase van licht beschadigen zo wijs om te stoppen ;) en een andere oplossing te bedenken voor het aflakken.
Door de kap voor de helft af te plakken werden de ramen beschermd tegen de lak.

Ik was niet helemaal overtuigd of je de lak scheiding zou zien…. Wat gelukkig niet het geval was.
Als blanke lak heb ik humbroll 135 gebruikt.

Persoonlijk vindt ik de imitatie schroefkoppelingen die fabrikanten meeleveren altijd erg lelijk.
Daarom voorzie ik de meeste van mij modellen van een werkende schroefkoppeling.
Plaatsen is heel simpel , gaatje boren en koppeling erin steken.

Normaal zet ik de koppeling vast met het veertje en een stukje draad.
Enkel bij dit model was dat geen doen door de geringe ruimte bij het draaistel.
De koppeling zal toch niet werkend worden gebruikt dus vastlijmen was geen probleem.
Maar als je de koppeling geplaatst hebt zal de kap niet meer van het onderstel kunnen.
En omdat ik het model later nog zal gaan digitaliseren heb ik de koppeling vastgezet met Kristalklear.
Als laatste heb ik de cabine trappen nog van een zilver randje voorzien, dat geeft net wat meer.

Eindresultaat;



Dankzij dit forum heb ik er weer een mooi model bij.
Wat met een klein beetje meer werk toch bijzonder is geworden.

Grtn,
Dennis

 
« Laatst bewerkt op: 25 April 2011, 14:25:03 door Bob Rodenburg. Reden: titel aangepast (Brawa) »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Omnummeren Brawa 216
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2011, 14:41:07 »
Yep, moeten we ook nog doen....