Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
Vandaag om 19:36:26
Pendel module door Bert55
Vandaag om 19:09:10
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:08:03
Messing op z'n Zweeds (h0) door Eelco Storm
Vandaag om 18:49:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:42:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:34:20
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 18:10:26
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 17:46:12
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
Vandaag om 17:41:25
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 17:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3232670 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #435 Gepost op: 25 September 2011, 21:14:59 »
@Lambert  die gelijkenis met een V200 had ik nog niet eens gezien :D
Die DB-uitvoering is wel erg fraai van die Class 42 (heb zelf een Matrix-
V200, de br221 (y))

@Stedahult, gewoon een Roco Hippel gebruiken ;)

Mvb,

Tis
********

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #436 Gepost op: 26 September 2011, 10:21:33 »
@Bert
Mooi die plaat van de V200 kloon. De Class 42 was een van de succesvolle loks van de Western Region. Na de standaardisering bij BR in de jaren '60 moesten de diesel-hydraulische loks zo snel mogelijk uitgefaseerd worden. Daardoor is hun levensduur helaas wat aan de korte kant gebleven. Ik zou wel eens opgeteld willen zien voor hoeveel BR in de jaren '50, '60 en ook '70 visieloos aan kapitaalvernietiging heeft gedaan.

@ Jan en to whom it may concern
De Class 42 in DB-uitvoering zou nu zonder op te vallen zo in Engeland kunnen rijden, nu EWS er overal in DB Schenker uitvoering rondrijdt. Gelukkig is dat lot de stoomloks nog bespaard gebleven, al scheelde het in de jaren '40 even niet veel.  ;D

De Hornby Class 31 is een van de loks die met het corroderen en daardoor uitzetten van de mazak chassis-casting te maken had. Er zijn blijkbaar in China onjuiste materialen bij de legering gebruikt. Hornby heeft gedupeerde klanten geholpen door defect materieel te vervangen.
O.a. in dit topic wordt dat aan de orde gesteld en je schrikt van de foto's:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/43768-hornby-corroded-class-31-chassis/

Bachmann gebruikt o.a. voor de voetplaat van de stoomloks metaal i.p.v. plastic. Hierdoor doen de loks meer solide aan. Bovendien gebruikt Bachmann al jaren dezelfde supplier van het moederbedrijf Kader. Hornby's grootste supplier, Sanda Kan, is sinds 2008 ook van Kader, in zekere zin dus de concurrent. Hornby heeft de afgelopen jaren erg veel problemen in de supply chain gehad, waardoor ze de productie ook elders ondergebracht hebben. Ik ondervind nogal eens problemen met de kwaliteit van Hornby modellen, al moet ik zeggen dat de Hornby Klantenservice die desgewenst perfect en tot nu toe gratis oplost.
Hornby maakt sinds een paar jaar op sommige nieuwe modellen bijv. de Southern/BR T9, ook weer gebruik van rubberen bandjes. Dat zou in mijn ogen verboden moeten worden. Overigens gebruikt Hornby een 5-polige motor op hun stoomloks en Bachmann een 3-polige en is de detaillering van de nieuwere Hornby loks minstens gelijk aan die van Bachmann. De detaillering van de cabine in hun nieuwere stoomloks - zie o.a. hierboven bij de GWR 28xx - is ongeëvenaard.
De oude jaren '70 en '80 modellen waren meer speelgoed dan modellen, maar die komen steeds meer in de goedkopere Railroad range terecht, waarbij de tenderdrive vervangen wordt door locodrive.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #437 Gepost op: 26 September 2011, 22:46:47 »
Gisteravond laat teruggekomen van een weekendje in de snoepwinkel met de maten, waaronder Britishrailadept van dit forum. Op het programma stonden Scaleforum Leatherhead en ook de nieuwe Detling Show, die jammer genoeg gecancelled is.

Vrijdagochtend vertrokken, kwamen we na een voorspoedige reis  om een uur of 2 met mooi zomers weer in Dover aan. Vandaar een bezoekje gebracht aan East Kent Models in Whitstable. Daar heb ik een paar Skaledale gebouwtjes gekocht en wat Hornby stekkertjes om loks als de bovenstaande 28xx te kunnen repareren. Daarna in het nabijliggende Faversham gelijk naar the Hobby Shop, waar ik na enig zoeken de GWR horse box van Hornby vond:

Die heeft niet alleen NEM-koppelingen en Mansell wielen en ziet er best leuk uit, zelfs het onderstel is helemaal nagemaakt:

Er zit alleen geen paard in.

Na even op het terras van the Sun Inn van het mooie weer genoten te hebben, zochten we het hotel in St. Mary Cray op, ten oosten van Londen. Dat was gelegen onder een fraai viaduct, dat dwars door de hoofdstraat liep van wat ooit een  idyllisch plattelandsdorpje was:


Tegenover het hotel bevond zich toevallig een treinenwinkel, de Kent Garden Railways. Het is een leuke winkel, en hij had niet alleen tuintreinen, maar ook treinen voor binnen.
Soms moet je als Stoomboy maar eens met je tijd meegaan, en daarom heb ik daar na het Engelse ontbijt een diesellok gekocht:

De Bachmann Class 40 "Empress of Britain". Het is een 1 Co-Co 1 lok in BR green, een indrukwekkend ding. Hij heeft geen sound en ook geen licht, zoals trouwens tot nu toe alle door Bachmann uitgebrachte Class 40 loks. Het schijnt dat de nieuwe uitvoeringen wel licht krijgen, en er komt er binnenkort ook een met sound.
Misschien dat ik er voor de illusie van de realiteit maar een vingerhoedje met dieselolie bij zet i.p.v. sound. Dat is een goedkopere oplossing. Ik overweeg wel om er een lichtsetje van Express Models voor te kopen en die zelf in te bouwen.

Daarna gingen we naar Scaleforum. De "venue" was een modern gebouw, waar een mooie show ingericht was met veel snoep voor de kitbouwer. Hierbij voor de liefhebbers een korte impressie:
















Wegens het opsporen van dingen die op de verlanglijst stonden, heb ik verder niet veel foto's gemaakt. Ik heb er wat nuttige spullen voor mijn kitjes gekocht zoals schoorstenen, dommen en nog een paar kitjes van goederenwagons, verf en asballast van C&L.
Bij een heel drukke stand met van alles trof ik zowaar een Nucast kit aan van de NER (North Eastern Railways) BTP tank, de LNER G6:

De prijs staat erop en mijn vingers jeuken flink, maar morgen eerst werken. Hij staat trouwens ook niet bovenaan het lijstje, dat is de LNER J6.
De G6 moet er ongeveer zo uit komen te zien:

(foto van www.lner.info)


Na de show vertrokken we naar het B&B huis in Maidstone:

en gingen we eten bij de Wetherspoons.

Bij gebrek aan de Detling Show de volgende dag een klein beursje bezocht in Staplehurst, vlakbij Maidstone. Daar waren we snel uitgekeken - het was ècht klein - en toen maar doorgereden naar de Kent & East Sussex Railway in het nabije Tenterden. Daar was een Thomas Day:
(klik)
Wij als grote jongens hebben daar geen ritje gemaakt en zijn maar naar de ferry in Dover gereden.

Blut maar voldaan kwamen we gisteravond thuis, na een wegens de files heel lang bezoek aan België.
Resumerend hebben we met elkaar een heel fijn weekend gehad met mooi weer, maar de zondag had beter besteed kunnen worden, al is een rondje Kent in de zon heus de moeite waard.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2011, 23:21:51 door Stoomboy »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #438 Gepost op: 26 September 2011, 22:54:47 »
Sorry Leen,

Maar de meerderheid van de foto's zie ik niet.

Jeroen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #439 Gepost op: 26 September 2011, 22:59:03 »
Nee, ik ook niet  >:(.
Dat komt omdat er iets veranderd is bij het plaatsen van de foto's  ??? . De directe link met [img] etc. staat er niet meer bij en dat had ik niet in de gaten.
Het is inmiddels hersteld.

Leen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #440 Gepost op: 26 September 2011, 23:01:56 »
Zie het  (y)
Jeroen

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #441 Gepost op: 27 September 2011, 12:25:21 »
@Leen

Dat is inderdaad schrikken Leen, die foto's !!
Misschien leuk voor de grapjassen maar mij verging het lachen zeer snel.
Ik herken ze maar al te goed, bij mijn 31 waren de barsten op exact dezelfde plekken maar nog wel korter anders had ik de loco waarschijnlijk alleen nog maar kwijt gekund aan de prullenbak thuis.
In mijn geval konden ze nog worden opgevuld en met de airbrush bijgewerkt worden.
Maar ja, 'k zou er niet van staan te kijken als die gore barsten zich inmiddels wat meer hebben ontwikkeld bij de nieuwe eigenaar.
Ik heb wel vaker ongein meegemaakt met kunststof, zoals bij een GG1 van Broadway Limited uit Florida, waarbij de draaistel frames (de enige kunststof onderdelen van deze op zich grandioze machine met sound) in brokkelende beschuiten veranderden. Gelukkig kon Broadway mij 2 nieuwe frames leveren en staat de GG1 er nu weer prima bij, hetgeen vrijwel zeker ook zo blijft  ;)



Mooi reisje en ook een prachtloco, die groene 40 ! Zoals je hebt gezien heb ik de blauwe 40075, en die is alweer 6 jaar oud. Heeft die van jou ook die aparte aandrijving zoals de mijne ? Via cardanassen de beide buitenste assen aangedreven (dus 4 assen in totaal). Moet zeggen dat ie prima loopt.
Uiteraard wordt ie met sound nog heel wat verleidelijker, hij heeft ook een Sulzer motor met een soort fluitend geluid, vandaar dat ze deze loco "whistler" noemden.

Heb nog 2 stoomloco's, eentje is de A4 Silverlink van Bachmann. Ik moet er nog steeds aan wennen hoewel ik hem al een paar jaar heb. ECHT mooi vind ik hem dus niet, maar hij is uiteraard niet weg te denken uit de geschiedenis van de spoorwegen in Engeland. Ik peins er ook niet over om hem weg te doen. Volgens een limited edition certificate, dat erbij zat schijnt Bachmann 500 van deze loco's te hebben gemaakt voor Southampton Model Centre.
Plus nog een leuke zwarte Pannier.
Beide loco's heb ik van Ehattons uit Liverpool (overigens een heel goede internetwinkel en ze sturen ook probleemloos naar deze uithoek).





Heb een jaar of wat geleden nog de hand kunnen leggen op een heel interessant boek, waarin ALLE diesels van British Rail uitgebreid worden besproken, compleet met foto's en tekeningen.







Groet,

Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #442 Gepost op: 27 September 2011, 17:00:35 »
Die Silver Link is een mooie lok, Jan. Je moet wel een beetje wennen aan de stroomlijn van de A4's, maar dan zijn ze ook echt mooi. Dat is idd de ltd. edition van SMC. Ik heb hem indertijd in de tijdschriften zien staan.

In dit draadje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32738.90.html
staat beschreven hoe Ed van Hornby Stanier rijtuigen een mooie Silver jubilee trein bouwt voor achter de SL. Even naar beneden scrollen.

Ik heb de Class 40 nog niet open gemaakt, dus weet niet hoe hij aangedreven is. Als het zover is, dan post ik het wel.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2011, 19:16:32 door Stoomboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #443 Gepost op: 28 September 2011, 12:27:43 »
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels ook weer een lokje voorbesteld. Een Dapol Beattie in BR kleuren


paatje geleend van www.kernowmodelrailcentre.com

Ook de planning voor een klein baantje naar engels voorbeeld lopen...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8901
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #444 Gepost op: 28 September 2011, 12:37:39 »
leuk lokje, met een briljant systeem om de decoder in te bouwen!

Groet,
Michel

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3617
    • Flickr
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #445 Gepost op: 28 September 2011, 12:41:42 »
Dat overigens met dank aan een land- en forumgenoot!

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #446 Gepost op: 28 September 2011, 12:46:01 »
leuk lokje, met een briljant systeem om de decoder in te bouwen!

Groet,
Michel

6 polige decoder in de rookkast... Nix lokje slopen dus.... Het rookkastdeurtje kan er makkelijk uit. Erg handig..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #447 Gepost op: 28 September 2011, 13:17:27 »
@Leen

Die Ed kan er wat van zo te zien.
Hij heeft er een goeie job van gemaakt, heel mooi ding, die Silver Jubilee.
Nooit geweten dat ie ook gecombineerde draaistellen (Twin en Triplet) had zoals de DE-2 en de Vliegende Hamburger van Trix.

De Silver Fox is dus vrijwel identiek aan de Silver Link.
Ik vond nog een plastic zakje in de doos van de loco met wat dingetjes erin waaronder een machinist en een stoker en een geheel zilveren koppeling.
Die laatste heb ik op het front gezet en eerlijk gezegd staat hem dat een stuk beter dan dat lege gat.
Ook heeft Bachmann de detaillering vrij goed gedaan van de cabine en de tender.
Heb er nog wat plaatjes bij gedaan.

Groet, Jan








St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #448 Gepost op: 28 September 2011, 15:21:56 »
Ja, Silver Link en Silver Fox zijn gelijk aan elkaar. De eerste 4 A4's waren in "zilveren" uitvoering nl.
2509 - Silver Link
2510 - Quicksilver
2511 - Silver King
2512 - Silver Fox

Met een Silver Jubilee trein erbij is het een schitterende trein:

http://www.elegantsteam.com/silver_jubilee_whole%20train.html

Leen.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7281
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #449 Gepost op: 28 September 2011, 17:25:18 »
@Stedahult, gewoon een Roco Hippel gebruiken ;)

Mvb,

Tis

Die heb ik al een paar jaar in bezit, maar de Hornby 08 is beter te gebruiken
voor de ombouw (als deze 1:87 geweest was). Dus word het hakken en
zagen aan de Hippel..

vrgr Steef
Mvh Steef