Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door 1795
Vandaag om 19:41:40
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 19:35:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 18:48:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 18:44:14
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 18:00:21
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:56:58
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Jeroen Water
Vandaag om 17:50:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:24:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 17:19:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 17:17:05
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door IJmc
Vandaag om 17:12:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
Vandaag om 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:12:34
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:35:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:06:10
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
Aachenau West door NS264
Vandaag om 10:06:17
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3127425 keer)

Myuktrains

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #360 Gepost op: 24 July 2011, 23:27:10 »
Het was een erg productieve dag vandaag, een start gemaakt met de ringleiding,

Een naam voor mijn baan bedacht (St George Junction is het geworden).

En het baanontwerp aangepast (bogen ruimer en meer ruimte voor de rivier):

Op de foto zien we het eerste gedeelte wat ik al klaar heb van de eerste module van 5. Iedere twee aders, rood en oranje voor de rijspanning en zwart en grijs voor de wisselaandrijving voeding zijn met een spiraalslang tot een kabel gevlochten. 
 Deze kabel moet natuurlijk nog wel worden vast gezet. Ook gelijk aansluit punten gemaakt met massieve koperdraad (op 2de foto zichtbaar) op vier punten van de module. De telefoonstekkers zorgen ervoor dat de modules onderling koppelbaar zijn en dat er een aansluiting naar de Intellibox aanwezig is.

Martijn

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #361 Gepost op: 25 July 2011, 10:49:34 »
Leuk baanontwerp, maar waar is nu de Junction ? Immers het is een rondlopende baanzonder echte aansluiting/splising/kruising.

Inderdaad moeten de bogen ruim zijn als je gaat rijden met Engels materieel, ga in ieder geval niet krapper dan 415 mm bij HO/OO, dan krijg je zeker problemen.

Verder vind ik, maar dat is persoonlijk, het sporenplan "onderaan" wat vreemd, met die wissels/korte enkelsporige stukjes in de hoofdbaan.

Verder zou ik na de brug, rechts boven aan dus, een verbinding maken tussen binnen en buitenbaan, dat verhoogd de rij- en rangeermogelijkheden flink, immers dan kan je op beide stationssporen binnenkomen.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #362 Gepost op: 25 July 2011, 20:34:06 »
Leuk baanontwerp, maar waar is nu de Junction ? Immers het is een rondlopende baanzonder echte aansluiting/splising/kruising.

Daar had ik eigenlijk ook niet echt aan gedacht. Misschien kan ik een enkelsporig lijntje vanuit links aansluiten op het hoofdspoor (branch line)?

Verder zou ik na de brug, rechts boven aan dus, een verbinding maken tussen binnen en buitenbaan, dat verhoogd de rij- en rangeermogelijkheden flink, immers dan kan je op beide stationssporen binnenkomen.
Dat lijkt me niet zo'n goed idee als ik dat zo bekijk. Er is namelijk aan de linker kant niet de mogelijkheid om van het binnenste spoor naar het buitenste spoor te gaan (vanuit spoor 2). Kom ik vanuit de linkerkant binnen kan ik wel naar spoor 1 en 2 en terug. Het onderste gedeelte is het schaduwstation waarbij de middelste sporen de doorgaande sporen zijn.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 25 July 2011, 20:41:34 door Myuktrains »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #363 Gepost op: 31 July 2011, 08:33:18 »
Zo, weer terug van vakantie. Frankrijk is ook prachtig, maar het weer was deze keer niet geweldig, veel bewolking en regen. Volgende keer maar weer naar het tropische stoomeiland

@Tis
Bullhead code 75 rail en track (track is kant en klaar met bielzen) is ook te koop bij C&L:
http://www.finescale.org.uk/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=51#track

en Exactoscale:
http://www.exactoscale.co.uk/4mmtrack.html

Van de laatste kun je de Fasttrack componenten, ook de messing of plastic fishplates, los kopen. De rails schuif je gewoon in de bielzen. De hoogte van de rail is gelijk aan die van Peco code 75. De hoogte van C&L en SMP rail is iets lager dan die van Peco.

De componenten van Exactoscale zijn samen met veel andere zaken ook te koop bij Wizard Models:
http://www.wizardmodels.co.uk/FrameSetShop.php?DM=wizabout

Wizard Models is een gerenommeerd bedrijfje dat op veel beurzen aanwezig is. Ik heb er zelf o.a. SMP en Exactoscale rails gekocht.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2011, 19:29:40 door Stoomboy »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #364 Gepost op: 31 July 2011, 12:01:18 »
Leen,

Mijn antwoord is eigenlijk voor Tis bedoeld, want die vroeg waar dit soort rails te koop was in 00  ;)

Goed dat je het aanvult  (y)
Jeroen

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #365 Gepost op: 31 July 2011, 18:48:12 »
Ja. sorry, niet goed gelezen. Ik heb de tekst aangepast en hoop dat hij er wat aan heeft.

Gisteravond laat kwam ik thuis, na 900 km zwarte zaterdag, en wat lag er zomaar op de deurmat...? Een pakje.
Het was het lokje wat uitgebracht is door het blad Model Rail in samenwerking met Dapol.

Nu kennen we allemaal wel de "glamorous" grote stoomloks, zoals de Flying Scot, de Mallard etc., maar dit was nou zo'n klein lokje waarvan je dacht dat die vast nooit in model zou komen: de Sentinel shunter. Hij werd indertijd door vrijwel alle Big Four maatschappijen gebruikt en Model Rail heeft er een aantal versies van uitgebracht nl. een LNER, GWR en 2 BR versies. Ze zijn allemaal zwart, alleen de GWR-versie is groen. Ze kosten GBR 75,00 + p&p (verzendkosten).

Ik heb een paar maanden geleden de LNER versie besteld:

(klik)

Even testgereden, hij liep heel netjes, maar niet suuuuper geruisloos, en erg langzaam. Dat is mooi want zo'n lokje haalt natuurlijk geen TGV-snelheden. Verder zag het er allemaal mooi gedetailleerd uit, alleen heb ik mijn twijfels over de wielen, maar dat is wel vaker zo.

Na het testrijden gelijk aan de slag gegaan, sja, ik had het allemaal zo gemist de afgelopen weken in Frankrijk.
Het kapje zit erop geklikt en gaat er vlot af, als je met je vingers voorzichtig een beetje in de beide einden knijpt. Daarna krijg je dit:

Er zit een 8-pins NEM-stekker op, en ze adviseren om er vanwege de ruimte een draadloze decoder in te prikken. Ik heb daarvoor de TCS DP2X-UK aangeschaft, een decoder voor een dollar of 20 met  1 Amp continu en 2 Amp piekbelasting en een "goofproof" garantie:

Hij hangt een beetje ver naar achteren, maar het kapje past er nog net overheen, anders had ik de NEM-stekker moeten omdraaien. Voor het testrijden de lok met de nieuwe decoder eerst voorzichtig op het programmeerspoor getest en het juiste nummer ingegeven, in mijn geval 150, en daarna de decoder op 128 stappen gezet, maar dat is bij deze lok eigenlijk niet nodig. Op stap 1 van 128 begint hij al te rijden, al is het amper te zien.

Natuurlijk wordt hij geleverd met onze trouwe en effectieve tension-lock koppelingen:

Zoals gewoonlijk hangen ze weer een meter of 1,5 onder de bufferbalk vandaan. Je kan ze natuurlijk inkorten, maar ik heb er maar een Kadee no.18 onder gehangen, dan krijg je dit:

en dat scheelt alweer bijna een meter, en bovendien kun je ermee rangeren. Jammer dat die Kadees soms zo naar beneden hangen. Er zit een schroefje aan de hefboom, waaraan de koppeling vastzit, maar aan 1 kant kon ik daar zonder de hele lok te slopen niet bij om te kijken of hij misschien nog wat vaster gedraaid kan worden. Aan de andere kant heb ik inderdaad het schroefje nog een slag gegeven. Gelukkig is de hoogte ongeveer nog goed, al moest ik wel de trip pin - dat ding dat naar beneden hangt - een beetje bijbuigen.

Hierbij nog een paar foto's, genomen na afloop van de werkzaamheden:

in de showroom:

en in bedrijf:

Voor wie geĂŻntesseerd is, is dit de site waar alles over deze lokjes te vinden is:
http://www.modelrailoffers.co.uk/page/55/Project_Sentinel
Aan het einde van het jaar komt er nog een aantal nieuwe versies uit, waaronder ook een LMS-versie.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2011, 22:57:20 door Stoomboy »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #366 Gepost op: 31 July 2011, 19:45:07 »
Mooi rangeerapparaatje (y)

Door het weer ben ik maar thuis gebleven :P maar heb wel nu de tijd
voor wat modelbouwgepruts 8)

Beiden nog bedankt voor de links, alleen wil geen van de producenten een fotootje laten
zien van hun rails ???

Hmmm, laat ik eerst maar eens een baanontwerp maken, en dan komt het spoor wel...

Mvg,

Tis

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #367 Gepost op: 31 July 2011, 21:14:50 »
Ik weet niet wat je precies op zo'n foto wil zien, maar ik kan er wel een paar voor je maken, want ik heb die rails hier in mijn voorraadkast.

Leen.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #368 Gepost op: 31 July 2011, 22:33:43 »
Graag :D

ik ben gewoon benieuwd hoe die rails eruit ziet...

Die flexrails van 1 meter is al een goed begin, ik zie
mezelf niet het spoor biels voor biels bouwen, wat ook
nog mogelijk is :o

Ik heb vandaag nog mijn aanwinsten van MP uitgetest, de class 08 rijd erg netjes,
heeft alleen geen sounddecoder nodig-maakt analoog al genoeg herrie ;D

De class 57 daar had ik minder geluk mee, de LED-verlichting doet het prima,
maar rijden , ho maar :P Dus die moet ik maar ter inspectie openpeuteren...

Mvg,

Tis

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #369 Gepost op: 31 July 2011, 22:54:16 »
De Exactoscale plastic bielzen worden geleverd in stukken van ca. 15 cm. Je schuift dus je rails er gewoon op en voor ca. 1m heb je 6 van die stukken met bielzen nodig. Dat is in een paar minuten gepiept. C&L en SMP leveren kant en klare stukken flexrail van 1m resp. 90cm.

Is dat de Bachmann 08 en maakt die echt herrie? Altijd vervelend als je een nieuwe lok moet slopen om hem aan de gang te krijgen. Ik heb er ook zo een onder handen.

Mvg,

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2011, 23:01:32 door Stoomboy »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #370 Gepost op: 31 July 2011, 23:04:13 »
Die 08 knort tevreden, echt dramatisch is het niet,
beetje olie doet wonderen :)

de class 57 is weer te zwijgzaam ;D

Die bielsmatjes daar had ik over gelezen, maar  er zijn ook losse
spoorijzers te krijgen die op houten bielzen bevestigd worden, ook
iets over 18.5 mm breed spoor-super fine scale...

Mvg,

Tis

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #371 Gepost op: 31 July 2011, 23:21:02 »
Ja, dat is er ook allemaal, en dan ga je dus biels voor biels knutselen, en er zijn echt hele mooie metalen railchairs te koop voor bullhead track.

In onze schaal 1:76,2 zou de spoorbreedte eigenlijk 18,83mm moeten zijn. Wij rijden op H0 rails van 16,5mm, smalspoor dus en helemaal fout. Daarom zijn er binnen dezelfde schaal spoorbreedtes van 18,83mm (P4 en S4) voor de puristen, 18mm en 18,2mm (EM) voor de iets minder puristen en 16,5mm (00) voor het klootjesvolk. En dat allemaal in schaal 1:76,2.
Voor spoor 00 is toevallig wel heel veel kant en klaar te koop, en je kunt gelijk rijden.

Hoever wil je gaan?

Leen.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #372 Gepost op: 01 August 2011, 00:28:39 »
Laat mij dan maar lekker klootjesvolk zijn ;D

Maar wel t.z.t. met Bullhead-spoor op mijn baan (y)

Mvg,

Tis

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #373 Gepost op: 02 August 2011, 21:18:05 »
ben ook weer op iets gestuit op mp (y)

kunnen we weer rijden tussen londen en parijs ;D
hornby eurostar in mooie promodoos ;)

nu nog even op zoek naar extra rijtuigen (y)
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #374 Gepost op: 02 August 2011, 22:31:21 »
Die ziet er goed uit BR Adept!

Ga je er ook een apart spoor voor bouwen op je baan? ;D

Leen.