Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3147540 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3360 Gepost op: 07 April 2013, 23:27:00 »
Mooie pics, Leen. Met name de foto kijkend vanuit de wagen op de loc is sfeervol! Met een beetje dichtknijpen lijkt de foto ouder dan dat 'ie in werkelijkheid is.

Groeten, Geoffrey

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3361 Gepost op: 08 April 2013, 08:58:09 »
Idd mooie foto's zeg. Er gaat toch echt niks boven GB wat schaal 1:1 stoom betreft...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3362 Gepost op: 08 April 2013, 10:31:59 »
Datzelfde geldt voor schaal 1:76.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3363 Gepost op: 08 April 2013, 11:02:34 »
Eén keer, in oktober 2006, hebben we de Settle and Carlisle gedaan. We gingen 's morgens naar het station van Settle:

(Alle foto's zijn klikbaar)

Daar namen we een retourtje naar Carlisle, helaas niet met stoom, maar heen met deze DMU:


Op de terugweg hadden we naar ik meen een DMU als deze:


Onderweg op de terugweg reden we met een laaghangende zon over Ribblehead viaduct, zodat, terwijl je eroverheen rijdt, je het viaduct a.h.w. vóór je in het landschap op de grond ziet liggen:




Op die trip hebben we ook het jaarlijkse bierfeest bezocht op de Keighley & Worth Valley Railway  :P:


In een passende entourage:


Ook daar was een LMS Jubilee aanwezig:


Op die trip zijn we ook nog langs York gegaan. Daar stonden de wielen van de Flying Scotsman klaar in de werkplaats van het NRM:


en nog heel even langs de Nene Valley Railway, waar het prachtige stationsgebouw, waarvan een transportbedrijf die het niet wil verkopen de eigenaar is, stond te verpauperen:


Wat hebben we eigenlijk veel gedaan op die trip!  :D (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 11:06:53 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3364 Gepost op: 10 April 2013, 22:33:06 »
De liefhebbers kunnen nu tot 28 april a.s. hun wensen m.b.t. nieuw uit te brengen materieel kenbaar maken  in de jaarlijkse wishlist poll:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/portal/

De fabrikanten kijken absoluut naar de uitkomsten van deze poll. Je kunt met je stem, ook vanuit Holland, invloed op uitoefenen op wat er de komende jaren aan materieel uitgebracht gaat worden.

Ik heb o.a. op de (L)NER Dynamometer Car gestemd.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 10:57:48 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3365 Gepost op: 11 April 2013, 18:34:03 »
Na die van Sierd Jan (alias Tanks+Treinen) is nu ook de Hornby 42xx 2-8-0T tanklok aangekomen die ik een tijdje geleden bij Hattons besteld had. Hornby heeft, na jaren van steeds beter gedetailleerde modellen, een tijdje geleden na de nodige sorus en winstwaarschuwingen, aangekondigd aan "Clever Design" te gaan doen.

Na het lezen van dit topic over dit model:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/55623-hornby-42xx-72xx-first-glimpses/
was mijn argwaan niet gesust dat - in mijn woorden gezegd - het model eigenlijk beter door Bachmann gemaakt had kunnen worden. De meningen zijn een beetje verdeeld.

De achtergrond is dat Frank Martin, sinds 2002 een hoge piet bij Hornby, uit de kinderspeelgoedbranche afkomstig is en vermoedelijk had hij er de hand in, dat Hornby de laatste jaren weer meer richting het speelgoed leek te gaan, terwijl Bachmann juist steeds betere modellen bleef afleveren. Ik denk daarbij aan de Hornby loks met rubberen traction tyres, de Railroad range en vooral de prullaria die vorig jaar voor de Olympics gemaakt werd, waarvan je je niet kan voorstellen dat mensen zulke zooi zouden kopen, en, helaas voor Hornby, is dat ook nauwelijks gebeurd.

Bovendien stegen de prijzen van onze treinen de laatste jaren enorm, soms heel onlogisch. Zo kwamen er oude ex-Triang modellen uit voor hoge prijzen die ze absoluut niet waard waren. Later zag je dan vaak dat ze massaal gedumpt werden.
Het aandeel Hornby is sinds 2002 met 70% gedaald, terwijl Bachmann Branchline eind 2011 in een persbericht heeft gezegd dat ze nog nooit zo'n goed jaar gehad hadden.
Nu er een managementswisseling bij Hornby aan de gang is wachten we met spanning af wat dat voor onze modellen betekent.

Maar nu ter zake, de 42xx is samen met broertjes 52xx en 72xx de eerste serieuze non-Railroad lok die met Clever Design gemaakt is bij een andere leverancier dan Sanda Kan (nu Kader = Bachmann). Toen ik hem uit de doos haalde viel het gewicht me eigenlijk nog mee. Hij zou erg licht zijn, nl. 205 gram, maar wel voldoende trekkracht hebben. OK, zwaar is hij zeker niet, maar het viel me niet tegen na wat ik gelezen had,  alleen kan ik de trekkracht nog niet beproeven, maar ik geloof de Engelsen van rmweb op hun woord. De lok loopt prima, zoals we al jaren gewend zijn. Er waren opmerkingen over erg veel sideplay, maar voor een 4-assige lok met een flink lange wielbasis vind ik het nogal mee vallen.

Hij ziet er zeker niet slecht uit en het schijnt dat de maten kloppen, dus hij is niet te lang of te kort en de maten van het chassis kloppen ongeveer ook:




De achterkant:




Niet slecht, hè? Alleen zitten de handrails helemaal tegen de lok aan, wat een sukkels!  >:(
Nee, ze zijn niet mee gegoten. (y)

De cabine is weer supergedetailleerd, ook al zien we daar niet veel van:


De voorkant:


De bogiewielen bij Hornby hebben altijd een chromen randje, ook hier. Die moet je eigenlijk netjes zwart maken of je moet ze vervangen bijv. door Markits of Alan Gibson wielen.
Ik dacht dat de pijpjes bij de draincocks onder aan de cylinder misschien een beetje aan de korte kant zouden zijn, maar nee hoor, dat is in het echt ook ongeveer zo, prima dus. Op rmweb heeft men nog wel meer commentaar op het model, zoals bijv. over de buffers, maar ik ga niet zover, en ik ga ook geen rivets counten. Ook zitten er geen messing lagers in het chassis, maar ik meen gelezen te hebben, dat die er bij Bachmann ook niet in zitten. Met wat vet op de juiste plek schijnt e.e.a. prima te rollen en jaren mee te kunnen.

Maar waar mijn broek wel van afzakt, is de smokebox dart en de schoorsteen.  :'( :'(


Dat is N.B. het smoel van de lok: die smokebox dart komt zo uit de jaren '60 en het lijkt wel of de schoorsteen er los op staat.  >:(
Zonde, want voor hetzelfde geld had dat 100% in orde kunnen zijn, alleen waarschijnlijk niet met Clever Design.

Het maakt dat ik inderdaad denk dat we beter af zouden zijn geweest, indien Bachmann deze lok gemaakt zou hebben. Hij zou minstens 300 gram gewogen hebben, een normale smokebox dart hebben, en de schoorsteen zou er goed op staan, zelfs al zou bijv. de vorm niet helemaal 100% prototypisch zijn, want ook Bachmann maakt vauten. De prijs zou ook 10 of 20 pond lager zijn, gezien wat Hattons nu voor de volgend jaar verschijnende modellen vraagt. OK, Hornby is altijd al ietsje duurder, deze kost 96 pond en daar kunnen we mee leven, maar dan verwacht je wel minstens dezelfde kwaliteit.

Helaas, Bachmann maakt deze lok nu eenmaal niet - dus niet zeuren, Leen - maar ik hoop dat Hornby inziet, dat dit pad naar beneden leidt en niet naar boven.
In bedrijfsmanagementsjargon betekent Clever Design ongetwijfeld dat het management een goed (bedrijfs-) resultaat wil bereiken met minder werk en kosten, maar voor mij betekent het minder detail voor hetzelfde of zelfs meer geld en misschien wel, ook op dit gebied, een stapje terug, misschien wel naar de jaren '80, toen Hornby nog modellen van een geheel andere allure vervaardigde.

Alles draait om vertrouwen, Hornby.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 19:29:28 door St00mboy »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3366 Gepost op: 11 April 2013, 21:32:53 »
Ha Leen,

Interessant verhaal en inderdaad jammer om te zien dat de keuzes van Hornby van de laatste jaren bepaald niet goed hebben uitgepakt. Op zich is er niets mis met het aanbieden van wat soberder modellen zonder allerhande losstaande handgreepjes en frutseltjes, maar dan moet dat zich wel terugbetalen voor de consument in de vorm van een lagere prijs. Mooi voorbeeld zijn de locs uit de Hobby-lijn van Piko. Prima karretjes voor dusdanig lage prijzen dat je bij de plaatselijke treinenboer stiekem overweegt om er twee van mee te nemen in plaats van één. Er is ècht wel een markt voor aantrekkelijk geprijsde modellen die iets simpeler zijn uitgevoerd, zonder daarmee geheel in de tijden van het oude Lima, Jouef of Mehano te vervallen.

Des te merkwaardiger is het om te zien dat Bachmann regelmatig nieuwe modellen weet uit te brengen met goede detaillering voor een relatief lage prijs. Daar scoort men kennelijk goed mee, afgaand op de indicatie dat sommige modellen vrij snel zijn uitverkocht via shops zoals Hattons en afgaand op de bevestiging door Bachmann zelf. Wanneer wordt het bij Hornby duidelijk dat er echt iets aan de prijzen èn de geleverde kwaliteit moet gebeuren? De issues met recente nieuwe releases, die zijn terug te herleiden op matige kwaliteitscontrole, mogen niet gebeuren bij modellen met een dergelijke pricing range.

Ik zoek nog een Class 59 of 66 achtige voor op de mini-layout bij m'n Hornby Class 153 DMU. Hornby heeft weliswaar een goedkope Class 59, maar zonder verlichting en wel erg Spartaans (oude Lima-mal). Gezien mijn positieve ervaringen met locs van Bachmann, ga ik nu toch eerder voor een iets duurdere Class 66 van dat merk. Liever iets meer betalen, maar dan wel happy met m'n loc. Vergeleken met continentale releases (Roco, Märklin) zijn de prijzen van Bachmann nog steeds om te lachen.  ;)

Ga je nu op basis van deze Hornby-loc overwegen om komende releases links te laten liggen?

Groeten, Geoffrey

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3367 Gepost op: 11 April 2013, 21:36:53 »
Leen,

ik begrijp je teleurstelling.....

Vandaag trouwens weer een update gehad over de L&Y tank... Hij komt in oktober of november van 2013....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3368 Gepost op: 11 April 2013, 22:21:14 »
Het heeft Hornby in veel opzichten jammer genoeg niet echt meegezeten. Het faillissement van Sanda Kan, de grootste en misschien wel enige leverancier, met daarna het opkopen ervan door de grootste concurrent Kader/Bachmann, dan nog eens de crisis en de plotselinge val van de pond een paar jaar geleden er overheen.
Het vervangen van Sanda Kan door andere leveranciers is in mijn ogen nooit 100% goed gelukt. Dat zie je al een paar jaar aan de kwaliteit van de montage, maar ook bijv. aan de problemen die er met de T9 lok waren en de ontwikkeling/productie van een LNER B17 lok die ze bij een bepaalde leverancier niet van de grond kregen waardoor hij pas 1 of 2 jaar later uit kon komen. Ook met de verpakkingen van deze GWR loks was eind 2012 iets mis toen ze al lang en breed onderweg waren, waardoor ze ca. een half jaar vertraagd zijn. Ik schat in dat dat behoorlijke kostenposten zijn voor een bedrijfje. M.i. zijn ze ook door dit soort en andere problemen, hun soms onbegrijpelijke prijspolitiek veel omzet misgelopen. En ook nog eens door gemaakte (al of niet detail-) fouten bij gemaakte modellen,  Ik weet dat veel mensen de Gresley coaches niet kopen omdat er vrijwel onherstelbare fouten in zitten, die niet nodig waren geweest. In het topic op rmweb over deze GWR loks zeggen sommigen ook dat ze wachten totdat de loks in de ramsj gaan, omdat ze ze kwalitatief voor dit geld te duur vinden.

Het ergste is dat het enorme grenzeloze Britse consumentenvertrouwen van Hornby als kwaliteitsbedrijf, ja, zelfs als icoon, de laatste jaren afgenomen is.

Citaat
Ga je nu op basis van deze Hornby-loc overwegen om komende releases links te laten liggen?

Nee hoor, tenzij ze echt misbaksels gaan maken. Ik zie al een paar jaar dat er iets aan de hand is en heb al een paar schoorstenen en andere onderdelen vastgeplakt en 3 nieuwe loks naar Margate gestuurd omdat ze niet goed gemaakt waren. De smokebox dart en een schoorsteentje van de 42xx zijn nog wel te verbeteren of te vervangen als het moet en de handrails kunnen ook "gerepareerd" worden. Verder is het een prima model, waar we in 1997 nog een moord voor gedaan zouden hebben, nou ja, bij wijze van spreken dan. Maar het is zo verschrikkelijk onnodig, het kost net zoveel moeite om het goed als om het fout te doen en nu krijgen ze hoe dan ook het nodige ge-OH en vertrouwensverlies voor de kiezen. Hoe dan ook bekijk je de volgende nieuwe lok weer niet zonder argwaan.  :o

Ik heb een Hornby LNER P2 in bestelling staan en ook al verwacht ik niet dat het het model van de eeuw wordt, ben ik tevreden, als het de standaard van deze GWR lok haalt. De P2 kost 99 pond, en 67 pond voor de Railroad versie en hij is met zijn tender bijna 2 x zo groot als deze tanklok. Ik hoop echt dat ze die niet verknallen, maar hou wel mijn hart vast.  :o

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 22:23:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3369 Gepost op: 11 April 2013, 22:27:13 »
@ Michael
Ik heb het ook gezien. Bachmann haalt zijn 18 maanden levertijd ook meestal niet, maar op een of andere manier managen zij het beter. Je ziet op het forum en in bladen al jaren (bijna) geen klachten meer over het lange uitblijven van Bachmann modellen, zelfs als het veel langer duurt dan verwacht. Dat is wel eens anders geweest.

Leen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3370 Gepost op: 11 April 2013, 22:30:05 »
Leen,

Ik denk dat goede voorlichting aan de klanten dan wel erg helpt om klagen te voorkomen.....

En dat doen ze blijkbaar via de dealers erg slim..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3371 Gepost op: 11 April 2013, 22:40:51 »

Helaas, Bachmann maakt deze lok nu eenmaal niet - dus niet zeuren, Leen - maar ik hoop dat Hornby inziet, dat dit pad naar beneden leidt en niet naar boven.

Alles draait om vertrouwen, Hornby.  :-\

Leen.

Ik denk dat je hier de essentie van de zaak te pakken hebt. Ikzelf geef deze loc nog 8 van 10, maar hij is inderdaad minder dat de modellen die nog maar een jaar of twee geleden uitkwamen... Terwijl de gemiddelde kwaliteit van de modellen van andere merken nog steeds stijgen, schijnt Horby pas op de plaats te hebben gemaakt. Hopelijk ziet het nieuwe management in dat dit niet de juiste weg is!  De eerstvolgende nieuwe Hornby loc zal (voor mij dan) de nieuwe Star Class zijn. Ik wacht het af, met eerlijk gezegd wat bange voorgevoelens...
Maar gelukkig komt Bachmann dit jaar (vogens Hattons in september) ook nog met een GWR machine, De Dukedog class, waar ik hoge verwachtingen van heb. En Bachmann heeft mij tot nu toe niet teleurgesteld!

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3372 Gepost op: 11 April 2013, 23:10:17 »
Toen de King Arthur uitkwam wist ik niet wat ik zag. Ik wist niet dat er voor dat geld zoiets moois gemaakt kon worden en had zeker nog nooit zo'n mooie modellok in mijn handen gehad. De smokebox dart was toen al een jaar of 10-15 een smokebox dart en geen meegegoten hoopje plastic meer, behalve op oude loks die opnieuw uitgebracht werden. Zelfs op de Duchess, het geupgrade model uit de prehistorie, zit tegenwoordig een echte plastic smokebox dart met 2 pootjes. OK het is geen supermooie, een van messing is mooier.

Ja, de Star...
Had je deze versie al gezien?:
http://www.easycatalog.net/home/steamshop/

Die is van het GWR-museum "STEAM" in Swindon. Ik ben al een paar keer in Swindon geweest, de Magic Roundabout (een groot plein met een stuk of 9 rotondes erop, aangegeven door stippen op het wegdek) vergeet je nooit meer.  ;D
De Star met het GWR bolletje vind ik minder fraai, al kun je daar natuurlijk zelf ook transfers bijv. van HMRS op aanbrengen. Dat geldt trouwens ook voor de 42xx. Ik wacht eerst de reviews maar eens af. Misschien kom ik een keer toevallig bij Swindon in de buurt, dan kan ik hem eerst even besnuffelen. Hmmm, een GWR tripje met Didcot, Pendon en Swindon....... misschien op weg naar de West Somerset Railway  ;)

De Dukedog van Bachmann zal ongetwijfeld van dezelfde orde zijn als de City, geen elastiekjes om de wielen, metalen voetplaat en naar de laatste maatstaven gedetailleerd.

Leen.


« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 23:16:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3373 Gepost op: 11 April 2013, 23:14:25 »
@Geoffrey
Als je een Class 59 met licht wil i.p.v. een 66, dan kun je van Express models verlichtingssetjes kopen. Ik heb er een in een Deltic ingebouwd en dat ging goed.
http://www.expressmodels.co.uk/acatalog/DCC_DOUBLE_ENDED_LOCOMOTIVES.html

Leen.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3374 Gepost op: 11 April 2013, 23:45:19 »
Hé, Leen, dat is interessant. Bedankt!

(Al zal ik wel eerst heel wat moed moeten hebben om de boor in de meegegoten frontseinen van een nagenieuwe class 59 te zetten. Ben om de één of andere reden altijd erg bang dat ik dat soort klusjes verpruts...)

Groeten, Geoffrey