Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 13:47:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door tijgernootje
Vandaag om 13:30:22
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3135907 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #150 Gepost op: 08 May 2011, 12:16:34 »
Een weekje in de Elzas geweest en van het mooie weer genoten. Behoorlijk veel gefietst, waaronder een paar flinke collen. Ook een bezoek gebracht aan het Franse spoorweg museum "Le Cité du Train" te Mulhouse.
Het terrein voor het museum nodigt gelijk al uit:

Er valt dan ook een heel fraaie verzameling stoomloks te bewonderen. De meeste waren natuurlijk van Franse makelij, maar er waren er ook van Amerikaanse en Engelse origine. De eerste de beste lok, een met een niet erg Engels uiterlijk, was toch echt in Engeland gemaakt:

Dat was vooral te zien aan het naamplaatje op de splasher:

En zo waren er nog een paar links naar het Engelse spoor te vinden:

L'Aigle, de Arend, gebouwd door niemand minder dan:

De volgende lok had zo in Engeland kunnen rondrijden:

Hij is gemaakt door de North British Locomotive Comapny in Glasgow:

Jammer dat er van zulke mooie loks geen modellen zijn (voor zover ik weet althans).

Een andere link met het Engelse spoor was de aanwezigheid van een paar De Glehn compounds. Alfred de Glehn was een in Engeland geboren lok-engineer, die carrière maakte bij de Société Alsacienne de Constructions Mécaniques. Hij werd in het begin van de 20e eeuw bekend om zijn compound atlantics. Toen George Jackson Churchward in 1902 Chief Mechanical Engineer geworden was bij de Great Western Railways, was hij op zoek naar verbeteringen voor zijn te bouwen stoomloks. Hij kocht in Frankrijk 3 De Glehn compound atlantics en onderzocht en testte deze loks. Een aantal principes heeft hij overgenomen voor zijn Star Class loks, maar niet het compound principe. Hij zette met zijn ontwikkelingen in een paar jaar tijd de GWR een jaar of 25 vooruit in de ontwikkeling van lokomotieven. Veel van zijn methoden zijn later overgenomen door andere Engelse maatschappijen, o.a. door Gresley van de LNER.

Dit staat geschreven op het bordje voor de lok:

Ook dit beeld uit een blauw Pullman/CIWL rijtuig kwam me enigszins bekend voor:

De schemerlampjes op tafel doen aan de Hornby Pullmans denken, en niet helemaal onterecht:

Boven deze plaat zit in de deur ook zo'n mooi ovalen raam net als bij onze Pullmans. Jammer genoeg kon ik het rijtuig niet in zijn geheel op de foto zetten.

Ook zonder op zoek te zijn naar iets Engels viel er genoeg te bewonderen:

en voor de lekkerbekken:

Ik heb niet gecontroleerd of de vaten vol zaten.

Verder was er een fraaie stoomlok in een ongebruikelijke pose te zien:

Ik vermoed dat dit tafereel met de Résistance in de 2e wereldoorlog te maken heeft.
Ook viel me op dat er op goederenwagons vermeld stond hoeveel paarden, maar ook hoeveel mensen erin konden. In deze wagon konden wel 60 mensen:

Misschien werd de SNCF daartoe wel gedwongen door de beruchte Barbaarse Onderdrukker, een reden temeer om Engels modelspoor te doen....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2011, 12:22:18 door Stoomboy »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #151 Gepost op: 08 May 2011, 12:22:44 »
dat aantal mannen en paarden op wagens vermelden gebeurde in meer landen hoor. Verder is er van een van die locs in elk geval wel een model. Twee zelfs, een vrij nieuwe van liliput:
http://liliput.de/index.php?option=com_artikel&link=99&hk=1&uk=0&a_id=729&link1=1&limit1=0&seite_a=0
en de ouwe rammelkast van jouef:
http://www.flickr.com/photos/magicbus54500/4034644831/
die jouef is natuurlijk veel leuker. dat moderne spul is saai.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 08 May 2011, 12:38:18 »
Ja, misschien heeft het ook wel niets met de deportaties van de 2e wereldoorlog te maken, maar het deed er wel aan denken, temeer daar het thema WO2 behoorlijk belicht werd in het museum.
Ik zag in de vitrine van de shop van het museum ook nog een 231 lok staan.
Ik weet niet of dat een nieuwe uitgave van Jouef is, maar hij kostte daar wel €420,00.

Overigens bedankt voor je reactie en ik ben het met je eens dat het moderne spul saai is, al stond er nog wel een bijzondere Bugatti railcar:

Leen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #153 Gepost op: 08 May 2011, 12:40:18 »
k bedoel vooral moderne modelletjes. Altijd zo'n gladde aandrijving en je kan er niet lekker aan knutselen.
Die 231 zal denkelijk van roco zijn, die hebben m laatst uitgebracht, mooi ding.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 08 May 2011, 12:45:22 »
Volgens mij had dat te doen met dat elke spoorwegmaatschappij zoveel wagens aan het leger moesten leveren als er een oorlog uitbreekt. Volgens mij moesten de Nederlandse maatschappijen dit ook doen.

En als je Engelse spoorpoducten zoekt, dan kan het niet verder dan dit:
F 163, die ik twee week terug in Feilding(Nieuw Zeeland) heb gefotografeerd.

En van voren

De "F" serie is een van de succesvolste locomotiefseries hier. Het bewijs daarvan komt in een advertentie van de Yorkshire Engine Company uit 1924, waar een foto van een F, als voorbeeld van wat ze konden leveren in stond, 50 jaar nadat de machine door hun geleverd werd! De locomotief rijdt van tijd tot tijd nog bij The Museum of Transport And Technology.

Zo heeft een lid van deze serie ook eens gezwommen. F 185, voer op het schip Piako, toen het schip in de haven van Pernambuco in brand vloog en zonk. Ook deze machine rijdt nog regelmatig voor The Bush Tramway Club

mvg,
Rick

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #155 Gepost op: 08 May 2011, 13:40:15 »
Wat betreft die aantallen paarden en mensen, dat stamt uit de tijd van vlak voor en tijdens de eerste wereldoorlog, toen de spoorwegen zeer belangrijk waren in de mobilisatie schema's. Zo belangrijk dat het op enig moment niet meer mogelijk was om de troepenbewegingen tijdens een mobilisatie aan te passen of te veranderen, omdat anders het spoorwegverkeer in een complete chaos zou veranderen. Overigens beklaagden met name de Franse dienstplichtigen zich er over dat de paarden veel meer ruimte hadden dan zijzelf. Plus meer stro om op te staan  :).

Er is overigens heel veel interessants te melden over de rol van de Britse spoorwegen in de beide wereldoorlogen. Zo hadden de Britten in 1914-1919 een uitgebreid eigen spoornetwerk (voornamelijk op Franse rails, maar veelal met Engels materiaal) tussen Boulogne en het front in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Om maar niet te spreken over alle smalspoor- en industriebaantjes die er ten behoeve van de bevoorrading van het front en de artillerie als aftakkingen van het hoofdnet werden aangelegd.
En wat dacht je van alle troepen en materiaal bewegingen in de voorbereiding van D-Day? Daar zijn ook al een aantal modelbanen van gemaakt (er was een paar geleden één op Eurospoor, kan de naam zo snel niet vinden)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 08 May 2011, 16:20:43 »
Ja, die baan was Rowland's Castle.

http://www.freewebs.com/rowlandscastlemodelrailway/apps/photos/photo?photoid=25190436

Op het standaard-spoorwegnet van de Railway Operating Division in Frankrijk reed in de eerste wereldoorlog o.a. de Robinson O4, waarvan Bachmann een model heeft uitgebracht:

Alleen stond er dan met grote letters "ROD" op de tender. Het was dè Britse oorlogslok uit WO1.
De "Dean goods" is een ander type lok dat in Frankrijk gebruikt werd. Hornby heeft daar een enigszins gedateerd model van:

(foto: www/samicarken.com)

De NZR "F" class ziet er fraai uit, Rick, een mooie Victoriaanse saddle tank. Ik begrijp dat er daarvan nog enkele bewaard zijn gebleven.

Leen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #157 Gepost op: 08 May 2011, 16:26:18 »
zo'n deajn goods is aan het eind van de oorlog nog in nederland verzeild geraakt, met een opgeklonterde luchtpomp etc voor inzet in europa. Ding heeft een beetje in tilburg staan rotten en er is verder niks meer mee gebeurd helaas.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #158 Gepost op: 08 May 2011, 17:24:18 »
De D-Day baan op Eurospoor die ik bedoelde is deze: http://www.lwmrs.co.uk/memberlayouts/overlord.html. Maar het kan ook op Rail zijn geweest  ;).

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 08 May 2011, 17:31:05 »
Je hebt gelijk, Rowland's Castle heb ik niet op Eurospoor gezien maar op Ontraxs.

Leen.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #160 Gepost op: 08 May 2011, 17:36:07 »
donders stoomboy de roots van britse spoorwegen gaan
wel erg ver door europa (y)erg leuk en mooie plaatjes ;)
British Rail diesel Fan

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #161 Gepost op: 08 May 2011, 17:58:37 »
Hier is een website over de War Department Light Railway.
http://www.wdlr.org.uk/wdlr/blog/

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 08 May 2011, 20:22:41 »
Ik ben niet echt een smalspoorfan, maar dit is een erg goeie site, Rob.
Bedankt voor de link.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 08 May 2011, 22:14:25 »
Zojuist kwam de buurman een pakje van Hattons brengen wat tijdens mijn afwezigheid bezorgd was.

De inhoud was een goederentreintje van 8 wagons bestaande uit de volgende types:

Bachmann 38-375 12 Ton ventilated van with planked ends in LNER Oxide:

Bachmann 38-329 13 Ton High Sided Steel Open Wagon (Smooth Sides/Wood Door) LNER Grey:

Bachmann 33-879 45 Ton bogie well wagon in LNER Grey with boiler load:

en de Dapol B746a Fruit 'D' wagon 2882 in GWR livery:

In een treintje ziet het er als volgt uit:

(klik)

Dit zijn geen private owner wagons, maar van deze minder mooi beschilderde koop je er al gauw te weinig. Alle wagons hebben koppelingen met NEM schachten, al zitten die niet altijd op de juiste hoogte als je de koppelingen door bijv. Kadees wil vervangen.
Nu nog een mooie pre-grouping lok ervoor, zoals bijv. de J10 die ik al 2 jaar aan het bouwen ben.

Leen

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #164 Gepost op: 09 May 2011, 18:33:03 »
Mooie wagons, vooral die Bogie Well Wagon en die Fruit Wagon vind ik erg fraai, die zie je volgens mij niet zo vaak. Weet je al welke loc je er voor gaat zetten?

Rob