Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Frank 123
Vandaag om 06:31:15
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 03:07:28
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 473987 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1500 Gepost op: 20 October 2011, 00:22:35 »
Het valt mij nu pas op dat alleen de 3737 museumuitvoering 4 hijsogen op de ketel heeft, is dat vanwege die nieuwe gelaste ketel?

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1501 Gepost op: 20 October 2011, 21:34:52 »
Hallo allen,

Ik heb vandaag mijn schone dame op mogen halen! ;D
Het is echt een prachtige locomotief (y)

Op de testbaan werd ik helemaal blij, wat een heerlijk geluid ;)
Maar.. Eenmaal op de modulebaan verging me dat blije gevoel :'(
De 3737 ontspoort constant op mijn engelse wissels :-\. Telkens weer dat irritante voorloopdraaistel die opgetild wordt en rechtdoor gaat ipv afslaan.. Ik heb profi rails van fleischmann..

Aangezien Artitec vermeldt dat de locomotief prima rijeigenschappen heeft, ga ik er van uit dat zij dit allemaal getest hebben. Is er iemand die dit herkent? Of mij kan helpen aan een oplossing? Want zoals het er nu uitziet moet ik haar terugbrengen en dat is wel het laatste wat ik wil  :'(

Greets Johan

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1502 Gepost op: 21 October 2011, 12:05:32 »
Hoi Johan,

De mijne heeft bij wat hogere snelheden ook wel eens moeite met de Engelse wissels van Fleischman Profi. Misschien moet je het voorloopdraaistel (althans, het bevestigingsmechanisme tussen de loc en het draaistel) nog wat smeren?


Bart

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1503 Gepost op: 21 October 2011, 12:21:27 »
Hou er rekening mee dat profirails wissels soms issues kunnen geven.

Dat heeft te maken met het feit dat de strijkregel ( geloof dat ze zo heten ) het draaistel niet ver genoeg naar de juiste richting trekken waardoor het draaistel op het puntstuk rechtdoor gaat.

Dit kun je oplossen door met flinterdunne tape de strijkregel iets dikker te maken, hiermee wordt het draaistel dan beter naar de juiste richting getrokken en rijdt je lok wel door het wissel.

Ik heb dit exact hetzelfde gehad in het verleden met een Roco 2400 icm Profirail boogwissels.

Gr. Remco.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1504 Gepost op: 21 October 2011, 12:54:29 »
Bedankt voor jullie reacties heren (y)
Een uur geleden zou ik dat nog geprobeerd hebben..

Maar ik heb inmiddels besloten om de profirails weg te doen. Ik heb teveel locs die er moeite mee hebben. Ik ga over op rails van roco, zodat ik wat slankere wissels kan plaatsen. Ben deze rails nu een beetje zat ;).

Greets Johan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1505 Gepost op: 21 October 2011, 13:50:55 »
ZEER verstandig !  (y) (y) (y)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1506 Gepost op: 21 October 2011, 14:46:24 »
ja he?!  ;D

Ik ga mijn schone dame toch echt niet weg doen! ::)
Dan de baan maar op de schop ;)

Greets Johan 8)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1507 Gepost op: 21 October 2011, 15:36:52 »
Dat fleischmann boogwissels problemen geven, weet ik maar al te goed. Zelfs Fleischmann treinen (ik heb de electrische DB loc 103) liep er hier uit. Andere lange locs van Fleischmann moest ik er alleen langzaam door laten lopen met als resultaat dat zij vastliepen op de stroomloze gedeelten van het wissel. Ook had ik problemen met kruiswissels die slijtage vertoonden, waardoor treinen eruit liepen. Inmiddels ben ik overgestapt naar Rocoline. Slankere wissels, meer metaal aan de hartstukken (minder slijtage) Meer te combineren met andere rails door gebrek aan bedding. Ruimere bogen zijn te verkrijgen inplaats van rail 6120 van Fleischmann die wel erg "haarspeld" is. Dus ja ik kan je overstap best begrijpen. Maar een nieuw railsysteem brengt natuurlijk kosten met zich mee. ::)
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1508 Gepost op: 21 October 2011, 16:50:47 »
heb ze vamiddag mogen aanschouwen in arnhem
wat zijn ze toch vreselijk mooi.
voor mij nog een droom vanwege de prijs.
gr.theo
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1509 Gepost op: 21 October 2011, 18:03:14 »
Yesss, mijn 3707 was deze week aangekomen bij mijn dealer. Uitvoering olijfgroen met 4 as tender periode 1931 - 1936, dus zonder kap en beschermbeugel aan de kap van het machinistenhuis.

Deze heeft nog geen mm bij mij gelopen, maar ik heb hem wel meteen naast een door mij gebouwde DJH met verschillende pimponderdelen gezet: veel Philotrain onderdelen en Alan Gibson wielen en daarmee is het meteen een ander model dan een uit de kit van DJH-Modelloco.

Maar goed, foto's en kijk zelf (alle plaatjes klikbaar):


Artitec 3707 met 4 as tender. Helaas grote misser: nummerplaat 3707 zit scheef.


3737 DJH in museum uitvoering met 3 as tender



Neuzen tegen elkaar. Opvallend: ook hier net als bij Philotrain ligt de ketel van de DJH hoger dan die bij Artitec. Ander punt: de bogiewielen van Artitec zijn een maatje kleiner: handig voor de boogstralen? Trapjes aan de bufferbalk en de beschermhoes van de zuigerstang moeten bij de Artitec nog worden gemonteerd.





Boven Artitec, onder DJH. Leidingen zijn niet met elkaar te vergelijken, want die verschilden nogal per individuele lok en tijdperk. Wat wel opvalt is dat Artitec de smeerpers leidingen niet lijkt te hebben gelegd, maar anderzijds zijn hier ook een aantal verschillende versies van.




Wielkappen met opschriften: 3707 van Beyer en Peacock en 3737 van Werkspoor. Aandachtspuntje Artitec: volgens mij moeten de asuiteinden ook zwart zijn en niet blank metaal. Wel mooi dat de wielbanden ook zwart zijn.





Schuin van achter.



DJH boven op de foto en de Artitec eronder. Opmerkelijk is dat de Artitec korter is dan de DJH, maar misschien is de DJH te lang. Foutje Artitec: de veiligheid moet iets rechts van het midden staan op de vuurkist, maar staat precies in het midden.







Nog een paar leuke plaatjes voor de vergelijking.

Beide zijn wat mij betreft prachtige modellen. Het is een heerlijk gezicht de Artitec uit de verpakking te halen, omdat er dan ineens een bijzonder mooi model op de plexiglazen plaat staat. Want dat is het ook: een plaatje! Natuurlijk zijn er verschillen tussen de Philotrain, de DJH/Modelloco en de Artitec (en de Palo?!). Allemaal bijzondere modellen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1510 Gepost op: 21 October 2011, 18:33:37 »
Scherp opgemerkt van die veiligheid Ivo!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1511 Gepost op: 21 October 2011, 18:36:30 »
Foutje Artitec: de veiligheid moet iets rechts van het midden staan op de vuurkist, maar staat precies in het midden.

Mijn geheugen zegt me dat de 3737 1x een (dubbele) Ramsbottom veiligheid heeft en 1x een popveiligheid, vandaar dat de Ramsbottom uit het midden zou moeten zitten. Kan het (in de UK zittend) nu echter niet controleren. Jullie zijn (terecht) blij met je diverse 3700 uitvoeringen. Ik ben nu heel even blij van:
- Q6 (nou ja blij  :( )
- Manor (enkel opgestookt maar niet op gereden, maar om nu te zeggen "God's Wonderful Railway" .........)
- S15
- Black 5
- 9F

Als ik er aan denk zal ik als ik terug ben in Nederland er eens in duiken

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1512 Gepost op: 21 October 2011, 18:45:14 »
Eigenlijk was het op de foto's eerder in dit draadje met de vergelijking met de Philo SS machine ook al te zien. Alleen viel het niet op doordat het bovenvlak van de vuurkist optisch verdeeld werd door een leiding.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1513 Gepost op: 22 October 2011, 11:06:02 »
Nee, die staat ook in het midden. Niet zo gek trouwens, aangezien Philotrain geadviseerd heeft voor Artitec...:


Moeilijk te zien door de groothoek, van mijn lens. :-\


Het lijkt alsof Philotrain de fluit wat naar rechts heeft verschoven....


De DJH lijkt mij wat uiterlijk betreft het beste kloppen, maar dan wel met Philo onderdelen en natuurlijk zo goed gebouwd als Ivo gedaan heeft (y)

Overigens is het onzin dat "we" kritiek" hebben op de Artitec 3700.
Een model nader bekijken en kanttekeningen plaatsen hoort bij een forum.
Er is geen alternatief die je zo kant en klaar kan kopen, en het geeft alleen maar aan hoe goed Artitec is geslaagd  is met de 3700 als het tot nu alleen maar om deze kleine details gaat. (y)
Groetjes Dolly

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1514 Gepost op: 22 October 2011, 11:26:24 »
Sowieso is het iedere keer hetzelfde liedje. Een fabrikant komt met een model uit, er worden opmerkingen gemaakt over wat er zoal niet klopt en daarop volgen weer de reacties dat we blij moeten zijn met wat we krijgen, want anders zou de fabrikant er wel eens mee op kunnen houden.

Met die laatste categorie heb ik persoonlijk meer moeite. Alsof je niet zou mogen zeggen wat er niet klopt, kom zeg. Als fabrikanten alleen afgingen op het sentiment op fora, zouden ze niet erg goed bezig zijn. Waar ze naar kijken zijn verkoopcijfers. En ondanks de diverse foutjes en fouten die Artitec maakt, heb ik niet het idee dat hun verkopen daar danig onder lijden.

Het kan natuurlijk wel, met de zeperd die Brawa maakte met het RailPro-geval. Niet de schuld van Brawa, maar ze zaten dus met een model dat weliswaar bijzonder fraai was, maar gewoon niet klopte. En dat zal ze tegen zijn gevallen. Maar ook dat is niet de schuld van de fora, maar van degene bij RailPro die heeft zitten slapen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40