Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:07:17
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:02:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 10:57:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:43:55
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:50:17
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 09:19:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 08:17:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
  

Auteur Topic: Kraansikken  (gelezen 3781 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Kraansikken
« Gepost op: 15 November 2010, 15:37:32 »
Hoi,

tijdens het lezen en volgen van het draadje 'Roco NS sik Pimpen' kwam er een vraag bij me opzetten.
In het genoemde draadje kwamen ook wat berichtjes langs over een kraantje.

Nu staat er ook een zeer fraai kraantje in dat draadje en vandaar uit komen de volgende vragen:

- Hoeveel soorten kranen hebben er op de sikken gestaan? (twee, kan dat?)
- Zijn er ook arbo kraansikken?
- Wat zijn de verschillen tussen de kranen, qua plaatsings/bouw- en inzet periode?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben?
Ben benieuwd naar de reacties.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Kraansikken
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2010, 15:54:33 »
vragen:
- Zijn er ook arbo kraansikken?
Mvg,
Romar
Nee zover ik weet zijn geen arbo kraansikken.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Kraansikken
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2010, 17:19:24 »
De meeste Kraan-Sik's hadden dezelfde kraan.
Alleen de 355 schijnt een afwijkende kraan te hebben gehad, wat zou kloppen met het Roco-model ervan.
Ik kan me niet 1-2-3 herinneren daar ook daadwerkelijk een foto van te hebben gezien.
Het verschil zit hem in de "knikbaarheid"; de meeste kranen kunnen alleen zwenken en hebben één knik-punt terwijl die van de 355 meerdere knik-punten zou hebben gehad.

Mijn verzamelmap met artikelen over de Sik (uit RailMagazines, Railhobby's, Op de Rails'en ed) kan ik nu even niet bij.
Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10953.0.html

Hier 2 kleur-varianten bij de VSM:



Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Kraansikken
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2010, 17:28:33 »
Zaterdag in Houten heb ik een Sik-kraantje van messing in mijn handen gehad gemaakt door Gert Knijf. Een juweeltje om te zien, met uitschuifbare arm.
De prijs was nog niet bekend.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Kraansikken
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2010, 17:33:05 »
Werden die groene Sikjes al met een gele kraan uitgeleverd?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Kraansikken
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2010, 17:55:24 »
Werden die groene Sikjes al met een gele kraan uitgeleverd?

Nee, alleen de 360 in 1972 (was ook de eerste).
zie het eerdere draadje

Dat enkele museumlijnen hun Kraan-Sikken omschilderen in het groen past wel meer bij andere tijdperk III-kleurstellingen in hun collectie, maar is dus eigenlijk historisch niet juist. Maar da's een detail.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Kraansikken
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2010, 18:22:41 »
@2278
Dat dacht ik al, aangezien ik er ook geen foto's van kon vinden...

@Simon
Bedankt voor je reactie, ben weer wat wijzer geworden.

@Jaap
Uit het draadje 'roco ns sik pimpen' een citaat met foto van Sobat Kras


SK

En inderdaad, dat is een juweeltje van een kraan.  (y)
heb daar ook gelezen dat het zo rond de 135 euro zou kunnen gaan kosten, kant en klaar. (onder voorbehoud dat Karst Gert goed begrepen heeft :P)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kraansikken
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2023, 10:55:16 »
Ff afstoffen, want gisteren op Houten kwam het kort ter sprake.. Is de Roco 355 sik met 'vouwkraan' een fantasiemodel? Dus met een giek voorzien van een extra scharnierpunt/knik. Ik meende ooit wel een foto van sik met vouwkraan gezien te hebben, dus vandaag gegoogled en inderdaad: de 360 had blijkbaar in '96 een kraan met extra knik. Voor de 355 kan ik geen foto's vinden, maar wellicht is deze hier kort mee uitgerust? En of de 360 'm daadwerkelijk op kon vouwen als het roco model lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien giek 1:1 niet asymmetrisch is uitgevoerd. Dus het is meer een 'knikgiek' dan 'vouwkraan'...

Foto van de 360 met extra knik: https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/5089979920

Weet iemand het verhaal achter de extra knik?

- Hoeveel soorten kranen hebben er op de sikken gestaan? (twee, kan dat?)

Volgens mij kom ik op drie: de exoot met 'knikgiek' en de bekende met vaste giek in 2 varianten, met enkele zwenkcilinder en met dubbele. De laatste kom je op bijna alle foto's tegen, hieronder bijv de 284 met enkele zwenkcylinder:
https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen/Kijfhoek,%20Barendrecht,%20Whz,%2026-08-1984/2-1023.jpg

Aangezien de 360 met knikgiek een enkele zwenkcilinder heeft, kan het dus ook een combinatie van 2 soorten gieken en 2 soorten zwenkwerk geweest zijn  ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1663
Re: Kraansikken
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2023, 12:06:12 »
Kraansik 360 Utrecht op 14-07-77



Kraansik 360 Utrecht op 12-05-78


mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kraansikken
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2023, 15:56:10 »
Mooie platen. Dat t'ie eerder (nog) geen knik had, is op internet wel te vinden.
Zo ook op deze prent uit '89: https://www.nicospilt.com/dia/dia5705_groot.JPG
Bron: https://www.nicospilt.com/index_Dieselloks_500.htm

Somda meldt overigens het volgende over de 360:
"Op 1 juni 1993 botst de 360 met een vrachtwagen te Breukelen. De locomotor is in de voorgaande nacht bezig geweest met een werktrein (bestaande uit enkele zandwagens) tussen . De locomotor botst op de overweg bij het station met de vrachtwagen. Hierbij schaart de locomotor en komt de vrachtwagen op zijn kant te liggen in de berm. Door een mobiele kraan wordt de locomotor weer in het spoor gezet en op 7 juni 1993 arriveert de locomotor in Tilburg. Hier wordt de locomotor hersteld van de schade en krijgt tevens een H4 revisiebeurt. Op 25 augustus 1993 wordt de locomotor afgeleverd."

De Flickr-foto is van '96; wellicht is het na het ongeluk in '93 een andere kraan op gezet..?

Overigens verloor hij zijn kraan blijkbaar in '98:
"Zo werd in 1998 de defecte 360 in de hoofdwerkplaats Tilburg ontdaan van zijn HIAB-kraan door het Spoorwegmuseum. De locomotor werd verkocht aan het Amsterdamse Havenbedrijf de Rietlanden."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Kraansikken
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2023, 22:29:06 »
Die knik-kraan die o.a. Op de 355 gezeten heeft is een standaard hiab 090 kraan die ook vaak op trucks te vinden was.
Roco heeft in elk geval genoeg ruimte gelaten om het ding te verbeteren: vergelijk het origineel maar eens met de interpretatie uit Oostenrijk..

Mvg, Tinus

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7404
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kraansikken
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2023, 09:09:03 »
Is het inderdaad, het eenvoudig vervangen van de kraan geweest met een ander exemplaar...??

Anders kan ik me voorstellen dat je met een lange kraanarm niet naast de Sik aan het werk kan.
Alleen door de Sik dan heen en weer te laten rijden.
Met een extra knik gaat het werken in een positie naast de Sik veel gemakkelijker.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5639
Re: Kraansikken
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2023, 09:44:50 »
En detail: de kraan op de 227 (Weert, 4 juli 1981). Lijkt mij toch heel lastig nauwkeurig na te maken. Ook lastig: de verplaatste lampen, op een uitstekende plaat boven de buffers.


Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kraansikken
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2023, 10:08:40 »
Die knik-kraan die o.a. Op de 355 gezeten heeft is een standaard hiab 090 kraan die ook vaak op trucks te vinden was.

Dat het een autolaadkraan is, was volgens mij wel duidelijk. Maar onderstaand vouwen kan alleen het Roco model; gezien de foto's, lukt dat in 1:1 niet... Dus blijkbaar toch een speciale giek voor de NS. Of een ouder model van dit type?



En detail: de kraan op de 227 (Weert, 4 juli 1981). Lijkt mij toch heel lastig nauwkeurig na te maken. Ook lastig: de verplaatste lampen, op een uitstekende plaat boven de buffers.

Is inderdaad een bewerkelijk ding, al zijn er hier op het forum al een paar goede pogingen gedaan  :angel:
Die platen boven de buffers hebben ze overigens niet allemaal.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Kraansikken
« Reactie #14 Gepost op: 09 October 2023, 10:44:34 »
Hier zijn ook nog wat oude foto's te vinden van o.a. kraan sikken:

https://flic.kr/s/aHsk8ynxEN