Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool
door
Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje
door
RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
07 October 2025, 13:33:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Roosenbosch (N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Volgende
- [
1
]
2
3
...
22
Omlaag
Auteur
Topic: Roosenbosch (N) (gelezen 75086 keer)
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Roosenbosch (N)
«
Gepost op:
24 October 2010, 23:08:42 »
Eindelijk ben ik begonnen aan de nieuwe baan.
Als naam heb ik voorlopig voor Roosenbosch gekozen, een samenvoeging van Roosendaal en Oudenbosch. Het wordt wel een fantasiebaan gebaseerd op station Roosendaal met een aantal karakteristieke gebouwen uit beide plaatsen.
Ik ben begonnen aan het eerste schaduwstation. Deze wordt 16 sporen breed.
De peco code 55 flexrail heeft de eigenschap niet helemaal in de rechte stand terug te veren na een (lichte) buiging, dus het rechtleggen vergt extra aandacht.
Na het leggen van de eerste wissels heb ik eerst een lijn getrokken waar 1 van de spoorstaven van de middelste rails op komt te liggen. Daarna de flexrails gelegd en door het stevig aandrukken tegen een aluminium profiel de rails recht gemaakt.
Van een roerhoutje voor muurverf (brede houtjes) heb ik een mal gemaakt voor de spoorafstand. Hiermee kan ik overal mooi evenwijdige sporen aanleggen.
Na de nodige uurtjes ziet het er nu zo uit:
Elk opstelspoor wordt 275 cm lang.
De eerste 8 wissels zijn ondertussen voorzien van servo’s en werken prima.
Wordt vervolgd,
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Feiko
Offline
Berichten: 380
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #1 Gepost op:
24 October 2010, 23:36:44 »
Ziet er veelbelovend uit
maar heb je er ook een baanplan van?
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2010, 00:43:46 door Feiko
»
Gelogd
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #2 Gepost op:
24 October 2010, 23:51:08 »
Een baanplan is in de maak. Westelijk deel van stationsplan is af, wacht nog op wat info voordat ik de oostkant kan uitwerken.
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Bruce!!!
Offline
Berichten: 2994
MK III
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #3 Gepost op:
25 October 2010, 09:52:00 »
Hoi Jos,
Het ziet er goed uit!
Gr Bruce
Gelogd
Passat driver:)
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #4 Gepost op:
25 October 2010, 09:56:03 »
Strak hoor Jos!!
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
raymond erdtsieck
Offline
Berichten: 3722
N Spoor Freak
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #5 Gepost op:
25 October 2010, 20:16:50 »
Nou Jos veel succes met de bouw van je nieuwe baan
Zal best wel goed komen, gezien je vorige mooie baan!!!
Wat een groot schaduwstation
gaaf hoor!!!
Groet,
Raymond
Gelogd
No Pain No Gain!
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #6 Gepost op:
31 October 2010, 12:12:37 »
Met bloed zweet en tranen (en hulp van vrienden) zijn de eerste servo’s voor de wissels aangesloten.
Omdat de handleiding niet uitblinkt in volledigheid leek het me wel handig hier een wat uitgebreider verslag van te maken. Hopelijk hebben jullie daar wat aan.
Ik gebruik de Uhlenbrock servodecoder met puntstukpolarisatie, en de miniservo’s van Uhlenbrock en de goedkopere miniservo’s van Conrad.
In de documentatie bij de UB servo’s staat een foto waarbij het verenstaaldraad tussen de servo-arm en de wisselschuif een haakse hoek heeft. Ik heb deze manier ook geprobeerd maar vind dat je hiermee precisie verliest en een minder mooi verloop van de wisseltongen krijgt.
Onderstaande montage van het verenstaaldraad vind ik veel stabieler en precieser werken:
Voor het plaatsen van de servo’s zag ik een tip om daarvoor de Duallock druksluiting van 3M te gebruiken (met dank aan Martin). Dit is een soort klittenband wat zeer sterk in elkaar grijpt. Zo sterk zelf dat als je de 2 delen weer los wilt halen de kleefband eerder loslaat dan de sluiting, dus eerst even een schroevendraaier er tussen steken voor je het weer loshaalt.
Conrad
levert deze druksluiting.
Ik gebruik zelf de Twin Center van Fleischmann, daar is deze beschrijving op gebaseerd. Voor Intellibox gebruikers zal dit hetzelfde zijn.
Voordat je de servo onder het wissel monteert moet hij eerst in zijn ruststand gezet worden.
Sluit de decoder aan op het programmeerspoor en de wisselstroom voor het voeden van de servo op de aangegeven ingangen van de decoder.
Voordat je de servo’s aansluit heb ik eerst de adressen in de decoder geprogrammeerd, in dit geval 1 t/m 4 op resp. de CV’s 121, 131, 141 en 151.
Daarna de middenstand vastgelegd door de waarde 62 in de CV’s 122, 132, 142 en 152 en de waarde 63 in de CV’s 123, 133, 143 en 153.
Vervolgens de wisselinstellingen vastgelegd in de TC.
Voor de waardes van Vaddr, Daddr, U en F voer je 4 regels in, resp:
1 1 1 D
2 1 2 D
3 1 3 D
4 1 4 D
Haal nu de spanning van de TC af en steek de 4 servostekkertjes op de decoderaansluitingen.
Stop de stekkers van de TC en de wisselstroomtrafo nu in het stopcontact en zet de TC aan.
De servo’s bewegen allemaal na elkaar iets. Schakel elke servo een keer met de betreffende rode en groene toets. Omdat er bijna geen uitslag geprogrammeerd is kan het goed zijn dat je de servo niet hoort, wel hoor je de klik van het relais voor de puntstukpolarisatie.
Zet de TC nu uit, haal beide stekkers uit het stopcontact. Wacht 10 seconden en stop de stekker van de wisselstroomtransformator in het stopcontact. Alle 4 de servo’s bewegen weer even en staan nu in hun ruststand.
Sla je dit allemaal over dan heb je kans dat je de servo monteert met een ruststand die buiten het schuifbereik ligt en hij zal blijven duwen om die stand te bereiken zodra je de spanning aanzet. Dit zal leiden tot een defecte servo als dat te lang duurt.
Plaats nu de servo-arm met het verenstaaldraad haaks op de servo, en schroef deze vast. Zorg dat het verenstaaldraad nog minimaal 1 cm boven de wissel uitkomt na montage.
Plak de Duallock druksluiting op de servo en de bodemplaat onder je wissel (wel even de juiste plaats bepalen natuurlijk).
Steek het verenstaaldraad door het oogje van de wisselschuif en druk de servo aan zodat het klittenband hem vasthoudt.
Sluit nu de TC en trafo weer aan, de wissels moeten nu in de middenstand staan. Verlaag nu de waardes van de CV’s behorend bij de rode knop tot een waarde waarbij de wisseltong netjes tegen de railstaaf gedrukt wordt.
Verhoog de waardes behorend bij de groene knop op dezelfde wijze. Voor een N wissel is maar een beperkte uitslag nodig, bij mij is het verschil tussen de “rode” en “groene knop” waarden ongeveer 12.
Is dit alles goed ingesteld, dan knip je het verenstaaldraad af net boven de wisselschuif, het ziet er dan zo uit:
Je wissels schakelen nu goed, nu de puntstukpolarisatie nog.
Bij elke servo uitgang op de decoder zitten 3 pennetjes waar je de bijgeleverde stekkertjes op kunt doen. Ik prefereer echter solderen, dat geeft een stabielere verbinding. De middelste pen is voor het puntstuk, de buitenste voor de digitale spanning waar je ook je railstaven mee voedt. Ik gebruik hier zelf een bruine en een gele draad voor.
VOORDAT je de draadjes verbindt moet je eerst meten.
Zet de wissel in de rode stand. Kijk bij welke railstaaf de wisseltong nu aanligt en bepaal hiermee de kleur van de draad die nu het puntstuk moet voeden.
Meet op de decoder of de linker- of rechterpen nu kortgesloten is met de middelste pen.
De pen die kortgesloten is moet dus de kleur draad krijgen van de hierboven bepaalde railstaaf. Da andere pen dus de andere kleur.
Doe dit vervolgens voor alle wissels.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar hopelijk is het wel een beetje duidelijk, dit haal je nl. niet uit de bijgeleverde handleidingen.
Tot slot mijn dank aan Rob en Wim die me hiermee ontzettend goed en geduldig geholpen hebben.
Nog een handige tip van Sjaak: Gebruik een verdeelblok en stekkertjes voor de digitale spanning van je decoders, als je ze wilt programmeren moet je hem immers weer op het programmeerspoor aansluiten.
Groetjes,
Jos
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2010, 12:20:34 door Jos001
»
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Bouwe
Koekiemonster
Offline
Berichten: 983
Nitropa
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #7 Gepost op:
31 October 2010, 14:15:48 »
Hallo Jos,
Veel suc6 met de bouw, dit zal zeker een draad worden om te volgen!
mvg Bouwe
Gelogd
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #8 Gepost op:
06 November 2010, 00:53:16 »
Wat een verhaal man.....pfff....hardstikke tof dat je dat 'even' wilde posten hier. Hier zal ik in de toekomst nog wat aan hebben.
Ben benieuwd naar hoe je bovenbouw eruit komt te zien, dus de scenery e.d.
J
Gelogd
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #9 Gepost op:
16 April 2011, 20:10:37 »
Na lange tijd toch weer wat gedaan aan het eerste schaduwstation, alle rails ligt nu, vooraan zijn alle wissels al door servo's aangedreven en de bezetmelders aangesloten. Achteraan moet dit nog gedaan worden.
14 sporen hebben een lengte van 270 cm, 2 sporen zijn 360 cm lang.
Ik moet nog een paar extra steunbalkjes plaatsen om de verzakkingen weg te werken.
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2488
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #10 Gepost op:
16 April 2011, 20:33:36 »
Hoi Jos,
Dat is een enorme sporenbundel zeg. De 8 delige ice valt bijna weg in het plaatje. Als je alles zo gaat aanpakken wordt dit een imposante baan.
Ik zal je zeker volgen tijdens de bouw.
Veel succes bij de bouw.
Groeten Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
rene w.
Offline
Berichten: 1297
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #11 Gepost op:
16 April 2011, 20:51:26 »
Misschien een stomme vraag
"maar waarom dure servo aandrijvingen op een plek waar een gewone wisselaandrijving eigenlijk toch niet echt
een probleem moet zijn kwa zichtveld of is het 'schaduwstation gewoon in beeld."
Gelogd
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #12 Gepost op:
16 April 2011, 21:45:00 »
Servo's zijn niet duurder dan gewone wisselaandrijvingen hoor.
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
raymond erdtsieck
Offline
Berichten: 3722
N Spoor Freak
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #13 Gepost op:
16 April 2011, 22:15:33 »
Wow Jos wat een harp van een schaduwstation
Jij gaat je straks als je kan rijden echt niet vervelen, dit schaduwstation zal dan ook zeker wel voor afwisseling gaan zorgen
Groet,
Raymond
Gelogd
No Pain No Gain!
rene w.
Offline
Berichten: 1297
Re:Roosenbosch (N)
«
Reactie #14 Gepost op:
17 April 2011, 07:28:22 »
Oke Jos laat ik dat nu steeds hebben gedacht.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Volgende
- [
1
]
2
3
...
22
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Roosenbosch (N)