Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 12:30:35
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu  (gelezen 16491 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Gepost op: 28 September 2010, 19:54:27 »
Een paar beurzen in Houten geleden heb ik bij Wim Mesu 2 etsplaten gekocht:



Op elke etsplaat zitten 3 bovenleidingportalen met verschillende kleine onderdelen en één afspaninrichting.

Er zijn door de NS veel bovenleidingmasten toegepast. De meest bekende voor mij zijn de masten opgebouwd uit stalen profielen met de driehoek in het midden voor de ophanging van een rijdraad. Maar deze zijn er ook in de uitvoering met ronde betonnen palen en betonnen palen met een vakwerk erin. Dit portaal zie je steeds minder, maar ik herinner me ze vooral van de lijn Dordrecht Rotterdam waar ze volgens mij sinds het 4 - sporig is geworden allemaal zijn verdwenen.

Ik vind dit portaal erg fraai, ook al omdat dit vanuit de mechanica bekend staat als een driescharnierspant.

Wim heeft in Houten altijd voor zich een plaat met 2 sporen en een bovenleiding daarboven met een aantal van deze portalen. Volgens hem zijn ze vrij stevig, maar ze zien er erg filigraan uit.

Dus gisteren maar eens een portaal uit de etsfret geknipt:



Zo plat vraag je je af hoe het nu in elkaar moet, maar de handleiding van Wim helpt je op weg. Het is zaak om dit vooral rustig stukje bij beetje te buigen totdat alles goed staat en dan op een aantal punten te solderen.

Na een half uurtje buigen ontstaat er een fraai portaal dat bijzonder natuurgetrouw aandoet, maar zonder soldeer toch nog erg kwetsbaar lijkt:



Het onderste stuk wordt feitelijk een rechthoekige open kokerligger, de verbinding met de dwarsbalk bestaat uit 3 driehoekige verbindingen en de bovenligger is een I-profiel.



Nog een onscherpe foto van het geheel gebogen portaal



Nu maar solderen en eens nadenken over een fotodijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2010, 20:03:04 »
Hoi Ivo,

Op de hoekse lijn stonden deze portalen vroeger ook. Jammer dat er zoveel veranderd is, vroeger was er veel te beleven op de hoekse lijn en was alles nog echt ouderwets.

Als je het leuk vind kun je ook de bouw van mijn spoorbaan met station Vlaardingen centrum volgen.

Groeten Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2010, 21:44:36 »
Inderdaad, op de Hoekse lijn stonden ze ook.
Hier wat foto's welke ook op de verenigingsite www.dehoekselijn.nl staan:





Groeten,

Christoph

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2010, 23:58:26 »
Mooie plaatjes Christoph. Het portaal op de een na laatste foto met de 1309 is overigens een ander portaal. Dat is geen driescharnierspant meer.

Ik kijk ook wel op het Vlaardingen draadje Ruud. Maar ik heb over banenbouw niet zoveel te zeggen. Ik bouw vooral materieel.

Vanavond gesoldeerd en enkele details toegevoegd:



Er hangt nog geen rijdraad, dus de pantograaf staat nu veel te hoog, maar het gaat om het idee.



Bovenaanzicht



En van opzij



En dit vind ik altijd zo'n mooie foto van dit portaal. Is de voorpagina van Railmagazine Speciaal nummer 9.

Nu nog eens bedenken welke kleur dit portaal moet hebben. Het standaard vaalgroen of misschien wel gewoon blank metaal.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #4 Gepost op: 29 September 2010, 00:48:45 »
Mooie plaatjes Christoph. Het portaal op de een na laatste foto met de 1309 is overigens een ander portaal. Dat is geen driescharnierspant meer.
Kleine correctie Ivo, het is wel degelijk een driescharnierspant, alleen in een andere uitvoering. Kennelijk was aan de linkerkant geen ruimte meer voor een vakwerk en heeft men hier moeten kiezen voor een kolom. Dit is echter op de foto niet te zien door het ervoorstaande sein. Het scharnier zit echter bovenop de linker kolom. Drie scharnieren dus; aan de voet en aan de top van de linkerkolom en aan de voet van het rechter vakwerk.

Voor de rest volg ik met plezier en bewondering de draadjes waarin jij ons laat genieten van je vakmanschap.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2010, 09:22:57 »
Weet je Ted, ik heb daar op die manier ook naar zitten kijken en je hebt natuurlijk gelijk. Bovendien gaat het er ook niet om of er een vakwerk is of niet over de vraag of het een driescharnierspant is. Met stalen balken kun je ook een driescharnierspant maken. Ik vind het wel leuk om nog eens iets terug te halen van de mechanica, die ik lang geleden eens heb geleerd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2010, 09:24:32 »
Fraaie portalen Ivo! Kleur zal waarschijnlijk inderdaad dat vale grijs-groen geweest zijn, dat werd op alle bovenleiding palen gesmeerd.

Hoe zit het nu met de sterkte en de montage? Zelf een draadeind oid aan de voet solderen of is dat lipje met gat (waar dan een schoef in moet?) voldoende? En blijven de portalen een beetje staan als je draden gaat afspannen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2010, 09:40:28 »
De sterkte van de kolommen is na het solderen heel behoorlijk. Je kunt het inderdaad met een schroef door dat lipje aan de voet goed vastzetten, maar of die schroef dan voldoende uit het zicht is te werken weet ik niet.

Ik heb nu 1 portaal en nog 5 in de etsfretten zitten, dus afspannen ben ik niet aan toe gekomen. Maar Wim heeft in Houten een baantje staan met deze portalen met draad eraan. En dat draad is ook weer heel fijn uitgevoerd. Ik heb daar met toestemming van Wim wel aan staan voelen en dat leek toch redelijk stevig.
Ik wilde voor de bovenleiding zelf de tip van Floris gaan volgen en het zilverdraad toepassen. Gevoelsmatig is dat allemaal behoorlijk zwak. Het enige waar het tegen moet kunnen is de druk van de veertjes van de pantografen, zolang die nergens achter kunnen blijven haken. Als dat wel gebeurt ben ik bang dat de hele zaak kapot wordt getrokken.

Dat kleurtje is een goede basis, maar op de foto die ik boven heb geplaatst, krijg ik de indruk dat het verzinkt stalen strips zijn en gewoon blank metaal.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #8 Gepost op: 29 September 2010, 10:02:40 »
Ik ken ze alleen maar in de groene verf. Dat zegt niet alles omdat ook in blank metaal geplaatste portalen op den duur een verflaag kregen. Alleen denk ik wel dat de portalen ten tijde van de Hondekoppen hun eerste nieuwe verflaag al te pakken hadden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2010, 11:50:56 »
Hallo Ivo,

Dat ziet er erg mooi uit. Complimenten! (y).

Misschien kun je dat lipje voor het vastzetten iets laten verzinken zodat je ze wel mooi weg kunt werken?

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2010, 14:14:32 »
Erg mooi weer Ivo! Inspirerend. Zijn ze chronologisch gezien te combinderen met jouw Blokkendozen?
Ik heb een een Amsterdam-Haarlem portaal liggen van MK. Zou ook eens gebouwd moeten worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2010, 14:28:45 »
Zijn ze chronologisch gezien te combinderen met jouw Blokkendozen?


Niet met de oerversie van de Blokkendozen die Ivo heeft gemaakt. Bij mijn weten zijn de portalen speciaal ontwikkeld voor de electrificatie van de Hoek van Hollandlijn halverwege de jaren dertig. Een lichte constructie in verband met de slappen bodem. Mat '35 is eigenlijk het aangewezen materieel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #12 Gepost op: 29 September 2010, 15:18:00 »
Zijn ze chronologisch gezien te combinderen met jouw Blokkendozen?

Nee, klopt niet, maar gisteravond was dat het model dat onder handbereik lag voor een foto. Die portalen van MK heb ik ook al gespot en zijn bruikbaar tussen Haarlem en Den Haag, mogelijk zelfs tussen Amsterdam en Rotterdam.
Zoals je weet ben ik van plan een stuk Hofpleinlijn te maken en daar moeten dan weer heel andere portalen voor worden gebruikt.

@Henk,

mat '35 heb ik ook nog liggen om te bouwen, maar alle materieel vanaf die tijd tot de jaren '90 passen onder de driescharnierspanten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #13 Gepost op: 29 September 2010, 15:33:02 »
mat '35, wat voor kit mag dat wezen?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #14 Gepost op: 29 September 2010, 16:06:52 »
Kleine oplage messing van FRIE. Volgens mij een serie van 4 stuks, waarvan er 3 bij leden van dit forum zijn beland.

Hij heeft mooie kappen geëtst van de 2 verschillende tweetjes mat'35, bijpassende ramen, tussenwandjes en schortplaten, mooie kloppende pantografen en nog verschillend kleiner spul als draaistelchassis, draaistelzijkanten, kano's en interieur met bagagerekken boven de banken. Ook koppen voor de betere koperslager.

Ik heb inmiddels 4 koppen van de Diesel III van MK klaar liggen.

Maar ja, wanneer heb ik eens tijd voor al dat moois  :(  Misschien maar eens minder op Beneluxspoor plaatsen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*