Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 19:02:07
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 18:45:04
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Vorige
-
Volgende
-
1
...
18
19
[
20
]
21
22
...
66
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100 (gelezen 264162 keer)
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #285 Gepost op:
21 February 2011, 00:29:12 »
geen idee ik weet niet veel van die duitse stomers
die hebben nooit mn intresse gehad.
maar we gaan is op zoek
gr jan
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #286 Gepost op:
21 February 2011, 00:40:32 »
Ewout kijk jij hier is naar
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_52
zit denk ik wel wat tussen
gr Jan
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #287 Gepost op:
21 February 2011, 00:49:55 »
Güdzold dus.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #288 Gepost op:
22 February 2011, 00:20:28 »
Hoi allemaal,
Het huwelijk tussen lok en tender hadden jullie nog tegoed
Koppelafstand tussen loc-tender is bijna altijd te groot. Het voorbeeld geeft 145mm als maat, in model dus een krappe 1.7mm. Zelfs met een kortkoppelmechanisme is dat wat aan de krappe kant. Aangezien de loc graag door 484mm ( schaduwstation ) moet kunnen, wordt ie daar op afgesteld. Dat leverde een maat van 2.5 mm op. Door wat toleranties in de koppeling werd dat uiteindelijk 2.0 mm geduwd rechtuit !
Uiteindelijk was het geen probleem, lees rustig verder, plaatjes zeggen later voldoende
... eerst moet er een RIBU-tje wat op maat gemaakt en wat delen geamputeerd worden.
... en het loc-lager moest van boven naar onderen verplaatst worden. Ook hier komt weer een borstbout tot inzet. Vandaar het moertje...
... hier het plaatje gemonteerd. Tip: Laat het schroefje tijdens het vastsolderen in het frame zitten. anders keilt het er net zo snel weer af als je het er op gesoldeerd hebt. ( en ligt dan IN de loc
)
... dan de immense Philo tenderdissel bewerken. Eers het gat opruimen naar 3.1mm voor de borst van de borstbout.
... de RIBU gemonteerd en rijkelijk van vet voorzien.
... een 'verloving' tussen metaal en kunststof. Gewoon netjes schoonmaken en met Olba aan elkaar !
... het RIBU deel past dan mooi op het RIBU 'stampertje' aan de koppeling
Lijkt wel oftie z'n tong uitsteekt
... en dan... het Huwelijk ! Loc en tender voor het eerst kortgekoppeld met elkaar verbonden. Het in hoogte afstellen is nog even lastig. En MOET op de rails gebeuren, omdat de tender NEM- en de loc RP25 wielen heeft !
... En dit blijft er over tussen loc en tender in een boog van 484mm. ( PIKO R3 )
... en slechts 2mm op het rechte stuk !
Volgende stap is het terugplaatsen van 1 as met ASB. Het tendertje loopt niet mooi zonder
Het ratelt en reutelt en heeft dankzij die middelste as matig grip. Stroomafname is prima en voldoende nu. Dus daarvoor hoeft de blanke as er niet onder.
Nu dit zover klaar is, wordt er eindeloos proefgereden, totdat de bovenbouw klaar is. Maar dat zal nog wel even duren... Dus: Stay Tuned !
Grtzz,
Karst
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #289 Gepost op:
22 February 2011, 00:50:20 »
pff jij hebt meer gedaan dan ik vanavond.
ziet er goed uit en idd werkt de ribu nu mooi mee.
ik heb vanavond alle handrailhoudertjes met 03 op zitten boren,
conclusie ,mn ogen zijn niet meer wat het geweest is
maar goed ook maar gelijk allemaal op hun plek vast gesoldeerd.
hij is nu bijna spuitklaar
nu opruimen en ff onder de tafel duiken op zoek naar de de handrailtjes die vliegles hadden.
grtz jan
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #290 Gepost op:
22 February 2011, 02:09:34 »
Ja, klopt....
En het laatste uur eigenlijk alleen heel stil zitten kijken en luisteren... Heb ook de tweede as met ASB weer teruggezet. Man wat een verschil
Ik denk dat Roco het tenderframe speciaal heeft ontworpen voor gebruik met ASB
Anyhow, toen het weer mooi liep, ook nog even de koppelstangen gemonteerd... en toen.... genieten....
Wat een voldoening geeft zo'n kit, vooral als je alles naar eigen hand kunt zetten en er zo ook een technisch perfect model van kunt maken
Grtzz,
Karst
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #291 Gepost op:
22 February 2011, 02:10:30 »
Ik voel me net een kluns. Bedankt.
Ben weer styreen aan het plakken...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #292 Gepost op:
22 February 2011, 02:16:28 »
Ha
Hebben we geruild, jij styreen, ik messing
Maar... waarom kluns
'k vind dat je bovengemiddeld resultaat hebt hoor, zo niet te zeggen uitstekend
Per slot van rekening moet die van mij nog in de verf... d'r kan dus nog van alles misgaan
Grtzz en plak ze,
Karst
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #293 Gepost op:
22 February 2011, 02:21:04 »
Jaaa, maar ik ben toch wel van, bak ze snel bruin, anders heb ik er geen zin meer in. Jij maakt er een hele wetenschap van. Ook mooi.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #294 Gepost op:
24 February 2011, 22:38:49 »
Hoi,
Even een paar dagen wat rustiger hier geweest. Paar dagen extra hard gewerkt om morgen de hele dag naar OnTraxs te kunnen
Ondertussen vanavond even aan de opbouw begonnen...
Ik denk dat het mooi rondbuigen van b.v. de spatborden voor velen een vraag is. Daarom maar even stap voor stap hoe ik het doe... ( en ja ik zat er eerst ook behoorlijk 'angstig' naar te kijken, maar als je de slag 1 keer hebt, is het erg eenvoudig
)
... eerst gewoon 'uit de hand' buigen om iets ronds met een kleinere ! diameter dan de ronding moet worden. Het is niet heel kritisch hoeveel kleiner. Let wel op dat je goed haaks op de lengterichting buigt, anders kijg je een scheluw plaatje ipv een mooi spatbord
... omdat je met de bovenstaande methode alleen het midden van de boog mooi rond krijgt, doen we de uiteindjes tussen twee koperpijpen. In dit geval 15 en 12 mm. Rol rond de maat die het dichtste bij de gewenste ronding komt en rol daar de andere overheen, waarbij je het werkstuk aandrukt op de binnenste pijp.
... links ongerold met de twee pijpen, rechts het resultaat na het rollen.
... als beide kanten gedaan zijn, leg het werkstuk dan op een harde, vlakke ondergrond en rol van binnenuit de diameter weer wijder. Steeds even passen en herhalen.
... 'uiteindelijk' ( 15 min werk voor 2 stuks ) heb je dan perfect ronde en passende spatbordjes.
Dan een ander 'hekel' werkje...
... het machinistenhuis. Dit moet natuurlijk mooi passend en zuiver haaks gesoldeerd worden. Bij deze kit zijn de wanden zelfs mooi 'gepotdekseld' en vallen heel mooi in elkaar. Om ze daar ook te houden tijdens het solderen is een stukje tape erg handig.
... dan even in het midden vastpikken. En als alles nog recht zit met veel vloeimiddel en een hete bout de hitte en het soldeer z'n werk laten doen.
... en dan krijg je zo'n mooie, zo goed als onzichtbare naad
( en... niet geschuurd, gevijld, geglasvezeld noch gepoetst !
)
... dan het huisje op de voeplaat vastzetten: Dezelfde procedure
... hier zie je ook weer, dat door voldoende hitte en vloeimiddel het zoldeer zeer fraai van binnen uit in de zichtbare naden trekt en deze mooi, perfect en strak opvullen !
Een prutselwerkje was het monteren van de achterste spatborden ( nu pas, omdat je anders niet met de bout bij de binnenwanden van het machinistenhuis kunt komen ! ) bovendien zijn dit de eerste onderdelen met 'niet geheel' perfecte passing...
... maar toch vrij aardig gelukt
Het glimt allemaal weer mooi, de bekende CIF poetsbeurt heeft weer plaats gevonden
... ook hier weer alle onderdelen met dezelfde technik gesoldeerd, zie de mooie strakke naadjes
... door het niet goed passen, zijn de spatborden tegen de binnenkant van de staande delen gesoldeerd ipv ze netjes te potdekselen zoals wel met machinistenhuis en de voorste spatborden is gedaan.
... en tot slot de onderkant van het werkstukje. Je ziet wat vijlstreken, dat was om de puntjes aan de uiteinden van de spatborden mooi glad met de onderkant van de voetplaat te maken.
Zo, next is het dak. Heb ik al even gekeken en past idd voor geen meter, zoals Stig al liet zien op pagina 3. Stig heeft een dakgootje gemaakt. Maar dat zat er, zoals hij al zei, niet op de 2100 machines ( tenminste geen foto in Het Archief gevonden waarop dat zichtbaar is... ) Dus dat wordt nog even dubben hoe dan wel
Verder lijkt de ketel prima aan te sluiten op het machinisten huis. Moet misschien enkele tienden uitgebogen worden aan de onderkant, maar de radius aan de bovenzijde sluit netjes aan !
Dus na OnTraxs misschien nog even wat doen. En dan is het echt meer dan een week stil, want ik mag weer eens een weekje van de baas in het buitenland werken
Grtzz,
Karst
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #295 Gepost op:
24 February 2011, 22:44:16 »
Dak overlangs doorzagen? (wel haaks aub)
Oh, wat fijn, erkenning! Bij jou passen de achterste wielkasten ook niet helemaal...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #296 Gepost op:
24 February 2011, 23:04:28 »
met wat voor een bout soldeern jullie?
ik heb een gewoone pook (weller 40 watt) ook nog een 75 maar die heb ik nog nooit gebruikt,en een WSA .
echter met de WSA heb ik dat ik niet voldoende warmte in het materiaal kan krijgen voor een mooie vloeing
is mn stift dan te klein ? temp instellingen alles al geprobeerd.
gr jan
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #297 Gepost op:
24 February 2011, 23:14:00 »
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588476
Hiermee heb ik het afgelopen jaar alles mee gesoldeerd.
Moest iets bestellen om aan de 25 euro te komen bij Conrad voor gratis verzending...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #298 Gepost op:
24 February 2011, 23:21:39 »
een aanrader dus of zou je achteraf een andere gekozen hebben (recenties lopen nogal uiteen)
er staan zoveel verschillende op die site
en de brandvrije mat er ook bij zeker
gr jan
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #299 Gepost op:
24 February 2011, 23:55:37 »
Voor mij voldoet het, de reviews heb ik niet gelezen...
Ik heb hem nu eens goed gevuld en nu is de straal eigenlijk te hard. Iets minimaler om af te regelen zou achteraf fijner zijn. Maar je kunt ermee bakken, dus ik vind het best. Doet me denken aan Floris met z'n ouwe soldeerpistool.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Vorige
-
Volgende
-
1
...
18
19
[
20
]
21
22
...
66
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100